نماد آخرین خبر

جدایی صنعت خودرو از سیاست

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
جدایی صنعت خودرو از سیاست
پرشين خودرو/ يک پيشکسوت صنعت قطعه سازي معتقد است که با جدايي صنعت خودرو از سياست مي توان در اين حوزه به جايگاه بهتري دست يافت. رضا رضايي، با بيان اين مطلب گفت: کوبيدن صنعت خودرو و زيرسوال بردن خودرو پرايد که خيلي ها از طريق اين خودرو امرار معاش مي کنند کار درستي نيست چراکه براي توليد اين خودرو زحمات زيادي کشيده شده است. و معتتقدم که با جدايي صنعت خودرو از سياست مي توان در اين حوزه به جايگاه بهتري رسيد. وي اظهار داشت: 70 درصد قيمت قطعات خودرو مواد اوليه است، با علم بر اين موضوع نبايد عملکرد شرکت هاي قطعه سازي و خودروسازي را زير سوال برد. رضايي تصريح کرد: براي اينکه شرکت هاي خودروسازي بدون وقفه تجاري سازي خودروها را ادامه دهند، بهتر است که به آنها نقدينگي تزريق شود و همچنين سياست گذاران سطح همکاري هاي خود را ارتقاء دهند تا قطعات مورد نياز صنعت خودرو چون کاتاليست در گمرک ها نماند و با سرعت ترخيص شود. اين فعال صنعت قطعه سازي کشور بيان کرد: اقتصاد خوب در توليد است، يعني زماني شاهد رونق و جهش اقتصادي خواهيم بود که توليد با وضعيت بهتري فعاليت کند؛ اگر در اين بخش عملکردمان خوب نباشد به نتيجه مطلوب نمي رسيم. وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره روند توليد کاتاليست در کشور و اينکه خودروهاي داخلي به خاطر کمبود اين قطعه امکان تجاري سازي را پيدا نمي کنند، متذکر شد: 3 تا 4 مجموعه توليدي کاتاليست در کشور فعال هستند، که اين مجموعه ها به تازگي وارد اين عرصه شدند و هنوز نتوانستند با توجه به نياز خودروسازان توليد داشته باشند. رضايي افزود: کاتاليست يک قطعه مهم در خودرو است که موجب مي شود ميزان گازهاي سمي و خطرناک که از اگزوز خارج مي شود را 80 تا 90 درصد کاهش دهد، اگر اين قطعه نباشد به دليل رعايت مسايل زيست محيطي، خودروها شماره گذاري نخواهند شد. وي با بيان اينکه بخشي از کاتاليست مورد نياز خودروهاي توليد داخل از طريق واردات و بخشي ديگر توسط توليدکنندگان ايراني تامين مي شود، افزود: کشورهاي خودروساز در توليد تمام قطعات مربوط به خودرو خودکفا نيستند و قطعاتي که در زمره هاي صنايع هاي تک است، را از ساير کشورها خريداري مي کنند. رضايي تاکيد کرد: چنانچه قرار باشد توليد کاتاليست در کشور افزايش پيدا کند نياز به اين است که ميزان تقاضا براي اين کالا افزايش پيدا کند تا توليد آن صرفه اقتصادي داشته باشد، درغير اين صورت توليدکنندگان کاتاليست نمي توانند سطح توليد خود را بالا ببرند، زيرا صرفه اقتصادي ندارد. وي با بيان اينکه در حال حاضر قيمت اين محصول بالا است و تا زماني که اين قطعه به توليد انبوه نرسد از قيمت آن کاسته نخواهد شد، گفت: براي اينکه افزايش تقاضا در توليد کاتاليست اتفاق بيفتد نياز به اين است که دارندگان خودروهاي کارکرده هم نسبت به تعويض کاتاليست خودروها اقدام کنند. با رشد تقاضا، شاهد رشد توليد خواهيم بود و در نهايت افت قيمت در کاتاليست رخ مي دهد. رئيس هيات مديره آذين خودرو درباره چرايي کمبود کاتاليست، تصريح کرد: چند عامل باعث شده که تامين کاتاليست خودرو با مشکلاتي مواجه شود، از جمله اين چالش ها مي توان به تحريم ها، شيوع کوويد19، محدوديت در نقل و انتقال ارز و حتي کمبود ارز اشاره کرد. وي در پايان با بيان اينکه کاتاليست يکي از قطعاتي است که با کمبود آن نمي توان خودروها را به مرحله تجاري سازي رساند، خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات گسترده اي که شرکت هاي خودروسازي دارند و کمبود نقدينگي که همواره با آن روبرو هستند، بسيار سخت است که خريد قطعات مورد نياز در حجم گسترده صورت گيرد.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره