نماد آخرین خبر

مقایسه هیوندای آوانته و رنو مگان

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
مقایسه هیوندای آوانته و رنو مگان
اسب بخار/ بازار خودروهاي کارکرده همواره مشتريان مخصوص به خود را دارد. بسياري از افرادي که سالها از خودروهاي ايراني استفاده کرده اند و اکنون با افزايش سرمايه، قصد ارتقاي اتومبيل خود را دارند، معمولا به سراغ کارکرده هاي خارجي مي روند. اگرچه در اين ميان، برخي هم به خريد اقساطي خودروهاي چيني روي مي آورند. اما آنچه که براي گروه اول اولويت دارد، کيفيت ساخت و ايمني بالا است. معمولا کسي که به سراغ يک خودرو دست دوم از برندي معتبر مي رود، به دنبال آپشن هاي رنگارنگ يا ظاهر اغوا کننده نيست. بلکه به اعتبار نام آن خودرو و برند سازنده اش، دست به چنين انتخابي زده است. رنو مگان و هيونداي آوانته دو نمونه از خودروهايي هستند که در طول سالهاي گذشته، کيفيت و عملکرد خود را اثبات کرده اند و اکنون از محبوب ترين دست دوم هاي بازار محسوب مي شوند. طراحي ظاهري رنو همواره در طراحي محصولاتش با انتقاد هاي فراوان همراه بوده است. طراحي هاي اين کمپاني فرانسوي چندان عامه پسند نيست و از سبک خاص خود پيروي مي کند. هر چند که در سالهاي اخير با يک خانه تکاني اساسي در زبان طراحي رنو مواجه شده ايم، اما مگاني که امروز درباره آن صحبت مي کنيم، در سال ۲۰۰۳ به بازار جهاني آمده است. هر چند مگان هم از جنبه زيبايي شناسي خودرويي خاص پسند محسوب مي گردد، اما با توجه به عرضه همزمان با لوگان در ايران، بسياري با مقايسه اين دو خودرو، مگان را به مراتب زيباتر مي ديدند. همچنين مگان در مقطعي وارد کشورمان شد که بازار سدان هاي سگمنت C به شدت در حال رشد بود. نکته جالب توجه در طراحي خارجي مگان، شباهت زياد آن با لاک پشت است! به نظر مي رسد که طراحان رنو در آن دوران، اين جانور را الگوي طراحي مگان قرار داده بودند. چراغ هاي جلو مگان ابعاد کوچکي دارند و به لنز متمرکز کننده نور هم مجهز شده اند. جلو پنجره مگان شبيه به يک سبيل کوتاه است که در امتداد شيب چراغ ها طراحي شده است. سپر و مه شکن ها طرحي ساده دارند. بر روي سپر همچون خودروهاي دهه نود، زه هاي فابر گلاس به چشم مي خورند. مگان در نماي کناري يک اروپايي شيک و ساده است. پف کوچکي بر روي گلگيرهاي ديده مي شود. درها و ستون ها طراحي متناسب و زيبايي دارند. آينه ها کاملا معمولي و قديمي طراحي شده اند. دستگيره ها از نوع آساز باز شو هستند. چراغ راهنماي گلگير به شکل يک مثلث طراحي شده است. با توجه به اينکه نسخه ۲٫۰ ليتري اتومات در اين مقايسه حضور دارد، رينگ هاي ۱۶٫۰ اينچي آلياژي بر روي آن ديده مي شود که تناسب خوبي با ظاهر مگان دارند. در ماي عقب، بار ديگر مي توان الگوي لاک پشت را در طراحي مگان مشاهده کرد. به خصوص شکستگي خاص صندوق عقب در ايجاد اين حس تاثير گذار است. با اين حال، بسياري طراحي عقب مگان را مي پسندند و چراغ هاي عقب آن را دوست دارند. سپر عقب در کمال سادگي طراحي شده است و تنها نقطه مثبت آن، طراحي متقارن با سپر جلو است که بر روي هر دو، زه هاي قطور بدون رنگ به چشم مي خورند. از متمايز ترين المان هاي طراخي مگان در عقب، چراغ ترمز پشت شيشه است که بر خلاف بيشتر خودروها، به شکل يک کمان طراحي شده است. هيونداي و کيا سالهاست که در بازار کشورمان حضور دارند. شايد کمتر کسي فکرش را مي کرد که خودروهاي کره اي که روزي با پرايد در ايران استارت زدند، اکنون به عنوان خودروهاي قشر مرفه جامعه ايراني شناخته شوند. اما محصولات قديمي تر اين دو برند هم امروزه گزينه هايي مناسب در بازار دست دوم ها به شمار مي روند. نسل جديد هيونداي الانترا در سالهاي اخير به صورت وارداتي و در تعدادي انبوه وارد کشورمان شده است. در حالي که برخي فکر مي کنند الانترا پيش از اين در ايران حضور نداشته است، بايد بگوييم هيونداي آوانته که توسط کرمان موتور مونتاژ مي شد، در حقيقت همان نسل دوم الانترا است. ” آوانته ” نام آمريکايي الانترا است که هيونداي از اين نام براي عرضه آن در ايالات متحده استفاده مي کرد. طراحي آوانته به مراتب قديمي تر از مگان است. آوانته در سال ۲۰۰۰ به بازار جهاني آمد. مدل هاي توليد شده در ايران، از نمونه هاي فيس ليفت اين خودرو هستند که در سال ۲۰۰۳ طراحي شدند و تا ۲۰۰۶ بر روي خط توليد دوام آوردند. تغيير و تحولات طراحي هاي هيونداي آنقدر زياد بوده است که امروزه محصولي چون آوانته در مقابل چشمان ما، کهنه و از مد افتاده است. آوانته در نماي جلو چهره اي عبوس دارد. چراغ هاي اخمو با گرافيک سياه و جلو پنجره ذوزنقه اي کوچک چندان جذابيتي براي بيننده ندارند. بر روي سپر همچون مگان، زه هاي بي رنگ به چشم مي خورند. بخش زيادي از سطح سپر جلو را شبکه ورودي هوا اشغال کرده است. در نماي کناري، آوانته کاملا شخصيتي خانوادگي و بي هيجان دارد. حتي دستگيره درها هم از نوع تاشو قديمي است. کرمان موتور مدل هاي دنده اي آوانته را با رينگ فولادي و قالپاق عرضه کرد. اما داستان براي مدل هاي اتوماتيک نيز همين است و تغيير خاصي اتفاق نمي افتد! در نماي عقب، اندکي توجه بيشتري به بحث زيبايي ظاهري شده است! در اين نما، فرم طراحي چراغ ها و تناسب سپر و درب صندوق با آنها، چشمان شما را نوازش مي دهند. بنابراين مي توان گفت که آوانته در قسمت عقب، اندکي از زمختي و سادگي طراحي نماي جلو و سايد خود را جبران کرده است. طراحي کابين طراحي داخلي رنو در دوران ساخت اين نسل از مگان، با رعايت المان هايي مشترک در همه محصولات اين کمپاني به اجرا در مي آمد. به عنان مثال مي توان اشتراکات زيادي ميان کابين يک مگان ۲۰۰۳ با لوگان و کليو هم دوره اش، پيدا کرد. داشبورد مگان به شکل صاف و يک دست طراحي شده است. کنسول مرکزي همچون لوگان به شکل قائم با زاويه رو به پايين نصب شده و دسترسي به کليدهاي آن، چندان راحت و ارگونوميک به نظر نمي آيد. مگان در بين هم سن و سالانش، از معدود خودروهايي است که با دکمه استارتر روشن مي شود. البته که براي روشن کردن موتور بايد ابتدا کارت کليد رنو را در شيار مربوط قرار دهيد. فرم طراحي دريچه هاي کولر و دکمه هاي تهويه از جذابيت بيشتري نسبت به ساير بخشها برخوردار است. در بالاي کنسول مرکزي يک نمايشگر کوچک وجود دارد که اطلاعات ضروري را به سرنشينان انتقال مي دهد. غربيلک فرمان بزرگ و خوش دست به نظر مي رسد و به روکش چرمي مزين شده است. طراحي نشانگر هاي پشت آمپر اسپرت و هيجان انگيز است. هر چند که نور پردازي سفيد آنها در تاريکي شب، آنچنان جذاب به نظر نمي آيد. دسته دنده مگان اتوماتيک همچون تندر ۹۰ اتومات، ارتفاع زيادي دارد و بسيار زمخت طراحي شده است. اما يکي از جذاب ترين المان هاي داخلي مگان، ترمز دستي اين خودرو است که انسان را به ياد کابين هواپيما مي اندازد. پشت سري هاي صندلي هاي مگان به شکل دو تکه طراحي شده اند که امکان حفاظت بيشتر از گردن سرنشينان در تصادفات را به آنها مي دهد. کيفيت داشبورد مگان هر چند از تندر ۹۰ و ديگر خودروهاي ايراني بالاتر است، اما در برابر رقيب هايي چون مزدا ۳، حرف خاصي براي گفتن ندارد. هيونداي در طراحي داخلي آوانته نيز مشابه با استايل خارجي اين خودرو عمل کرده است. گويا که اصلا آوانته تافته اي جدا بافته از تاريخ اين شرکت خودروسازي محسوب مي شود! چرا که در ميان تمام محصولات اين برند، هيچ گاه نمي توان محصولي به زمختي آوانته پيدا کرد! طراحي کابين آوانته بر اصل راننده محور بودن شکل گرفته است. هر چند به تازگي در سالهاي اخير اين طرح، بار ديگر توسط خودروسازان به کار گفته شده است، اما در دهه هاي گذشته هم برخي از برندها علاقه زيادي به چنين کابين هايي داشتند. داشبورد آوانته طرحي عجيب دارد. کنسول وسط با يک رويه منحني به قاب کيلومتر چسبيده است. دريچه هاي تهويه مرکزي، عجيب ترين بخش طراحي داخلي هستند که با دو فرم هندسي متفاوت و در سايزهاي متفاوت طراحي شده اند! بر روي کنسول مرکزي علاوه بر دريچه هاي مذکور، ساعت، پنل سيستم صوتي و دکمه هاي تهويه به چشم مي خورند. فرمان به فرم ۴ شاخه قديمي است و اثري از روکش چرم و دکمه هاي سيستم صوتي هم بر روي آن ديده نمي شود. صفحه کيلومتر هم به شکلي کاملا سنتي و ساده طراحي شده است. دسته دنده آوانته ارگونوميک تر از مگان به نظر مي رسد. طراحي صندلي ها و رودري ها هم نکته خاصي را در بر نمي گيرد. در مجموع مي توان گفت که آوانته در طراحي کابين نيز همچون ظاهر بيروني، يک سر و گردن پايين تر از مگان مي ايستد. کابين آوانته از لحاظ کيفيت ساخت، شرايطي مشابه با مگان دارد. با اين تفاوت که به گفته مالکان بر خلاف محصول رنو، داشبورد و ديگر قطعات در دراز مدت به سر و صدا نمي افتند. امکانات رفاهي و ايمني مگان در زمان عرضه از لحاظ تجهيزات در ميانه رقبا قرار داشت. نه به اندازه زانتيا و آوانته فقير و قديمي بود و نه به اندازه مزدا ۳ و سراتو فول آپشن. مگان هاي ۲۰۰۰ اتومات توليد شده در شرکت پارس خودرو با تجهيزاتي از قبيل استارت دکمه اي، تهويه مطبوع اتوماتيک، شيشه ها و آينه هاي جانبي برقي، پرده شيشه هاي عقب، برف پاک کن هوشمند، چراغ هاي اتوماتيک، فرمان الکتريکي و کامپيوتر سفري به بازار آمدند. مواردي چون کروز کنترل، مانيتور و سان روف در مگان ديده نمي شوند که جاي خالي آنها کاملا محسوس است. اما برگ برنده مگان در برابر هم سن و سالانش، ايمني بالاي آن است. اين خودرو از موسسه هاي تست تصادف اروپايي، ۵ ستاره ايمني دريافت کرده است. البته ناگفته نماند که اين تعداد ستاره متعلق به مگان ۲۰۰۰ هاي وارداتي است که ۶ کيسه هوا دارند. تمام مگان هاي مونتاژ ايران چه دستي و چه اتومات، با ۲ کيسه هوا به مشتريان تحويل داده شده اند. آوانته از آن خودروهايي است که نبايد با خريد آن، انتظار وجود آپشن هاي خاصي را داشته باشيد. هر چند که بهاي زيادي براي مدل هاي کارکرده آن مي پردازيد، اما يادتان نرود که اين پول را براي کيفيت ساخت بالا و توانمندي هاي فني اين محصول پرداخته ايد. از مهم ترين تجهيزات آوانته مي توان به شيشه بالابرهاي برقي و آينه هاي جانبي برقي، سيستم تهويه مطبوع با کنترل دستي، راديو پخش CD با ۴ بلندگو، مه شکن جلو و عقب، کامپيوتر سفري و ايموبلايزر اشاره کرد. در هنگام خريد آوانته بايد توقع خود را پايين بياوريد و بدانيد که اگرچه خودرو پر آپشني نداريد، اما در عوض مي توانيد با خيالي آسوده با آن به جاده بزنيد و از استهلاک پايين و موتور قدرتمند آن لذت ببريد. آوانته در حقيقت يک اتومبيل واقعي است که زرق و برق خاصي ندارد، اما به وظيفه خود در قبال سرنشينانش به خوبي عمل مي کند. آوانته از لحاظ ايمني شرايطي مشابه با مگان ۲۰۰۰ توليد داخل دارد. تجربه راندن رنو مگان در دو تيپ دنده اي و اتوماتيک، به ترتيب با موتور هاي ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰ سي سي در ايران به توليد رسيد. مگان هاي اتوماتيک در ابتدا تنها به شکل وارداتي عرضه مي شدند. اما در مدتي کوتاه، پارس خودرو خط توليد اين خودرو را در ايران راه اندازي کرد. پيشرانه مگان اتوماتيک به يک گيربکس ۴ سرعته خودکار متصل مي شود که بر خلاف آنچه که از يک موتور ۲٫۰ ليتري انتظار مي رود، شتاب گيري متوسطي به مگان داده است. زمان هاي اندازه گيري شده براي شتاب صفر تا صد مگان اتوماتيک، اعدادي بالاتر از ۱۱ ثانيه را نشان مي دهند. در هر حال مگان براي مصارف معمولي و خانوادگي، عملکردي کاملا راضي کننده دارد. کشش و شتاب ثانويه مگان به مراتب رضايت بخش تر از شتاب اوليه آن است. مگان از لحاظ پايداري هم نمره متوسطي دريافت مي کند. البته که به دليل عملکرد نرم فنر بندي، همچون تندر مي توان حرکات عرضي در بخش عقب بدنه را مشاهده کرد. کيفيت سواري مگان در بين رقبا متمايز است. سواري با مگان، کاملا حس راندن يک سدان اروپايي را به شما منتقل مي کند. هر چند که امروز پا به سن گذاشته است، اما همچنان مي تواند حس برخورد با خودرويي مدرن را در راننده ايجاد کند. اما مهم تر از سيستم تعليق، جعبه فرمان مگان است که از لحاظ نرمي، زبانزد عام و خاص است. مگان از اولين خودروهاي وارد شده به ايران با فرمان الکتريکي بود. در فرمان هاي الکتريکي به علت حذف پمپ هيدروليک، توان موتور براي چرخاندن چرخ ها اتلاف نمي گردد و مصرف سوخت خودرو نيز پايين تر مي آيد. مصرف سوخت ترکيبي مگان بنا به ادعاي سازنده، ۷٫۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر است. از زبان مالکان مگان هم مي توان دريافت که اين خودرو مصرف معقولي دارد و چندان هزينه هاي جاري شما را افزايش نمي دهد. آوانته بر خلاف مگان در هر دو نسخه دنده اي و اتومات، از پيشرانه ۲٫۰ ليتري بهره مي برد. نکته جالب توجه درباره مشخصات فني آوانته، شباهت بسيار زياد آن به مگان ۲۰۰۰ است. افزون بر حجم پيشرانه و نوع جعبه دنده، حتي قدرت و گشتاور پيشرانه هاي دو خودرو هم فاصله بسيار کمي با يکديگر دارد. آوانته به لطف اين پيشرانه ۲۰۰۰ سي سي، شتاب و سرعت گيري قابل قبولي از خود را به نمايش مي گذارد. افزون بر وزن کمتر آوانته، گيربکس ۴ سرعته اين خودرو نيز عملکرد بسيار بهتري از جعبه دنده مگان دارد و اثري از خنگي هاي گيربکس رنو در آن ديده نمي شود. راننده آوانته در شتاب گيري هاي اوليه مي تواند پا به پاي خودرو چالاکي همچون زانتيا به جلو براند. پايداري آوانته در سطح خوبي قرار دارد و از چسبندگي کافي به آسفالت برخوردار است. سواري آوانته به اذعان بسياري از دارندگان فعلي و سابق اين خودرو، از کيفيت بالايي برخوردار است. مهم ترين مزيت آوانته، استهلاک پايين آن است که به سر و صدا افتادن جلو بندي و ديگر بخش هاي خودرو را به تاخير مي اندازد. البته فرمان و تعليق آوانته هرگز به اندازه مگان نرم نيست، اما در عوض حرکات گهواره اي رقيب فرانسوي اش را هم ندارد. مصرف سوخت آوانته به طور ميانگين، ۸٫۱ ليتر در سيکل ترکيبي اعلام مي شود. ذات خودروهاي کره اي با استهلاک و مصرف پايين گره خورده است و بنابراين آوانته نيز از اين موضوع مستثني نمي باشد. به خصوص اينکه آوانته ثابت کرده است که در بحث دوام فني، حتي از بسياري از محصولات جديد هيونداي هم بهتر عمل مي کند. به گونه اي که عده اي از طرفداران آوانته، تعصب زيادي بر روي اين خودرو دارند و آن را با لقب ” کره اي ژاپني ” صدا مي زنند! رنو مگان ۲۰۰۰ اتوماتيک: نقاط مثبت: طراحي زيبا، ايمني مناسب، فرمان الکتريکي، کابين جادار، خدمات پس از فروش گسترده نقاط منفي: خرابي هاي زياد در بخش هاي الکترونيکي، قطعات يدکي گران قيمت هيونداي آوانته اتوماتيک: نقاط مثبت: شتاب مناسب، گيربکس هماهنگ با موتور، استهلاک پايين، دوام بالا نقاط منفي: ظاهر قديمي، طراحي خارجي و داخلي غير عامه پسند، امکانات رفاهي ضعيف
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره