نماد آخرین خبر

عرضه خودرو در بورس به زیان مصرف کنندگان است

منبع
ميزان
بروزرسانی
عرضه خودرو در بورس به زیان مصرف کنندگان است
ميزان/ کارشناس صنعت خودرو گفت: با عرضه خودرو در بورس قيمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود و خودروسازان از زيان خارج شود، اما مصرف کنندگان متضرر مي‌شوند. کريمي سنجري در گفت‌وگو با ميزان درباره پيشنهادات مطرح شده براي عرضه خودرو در بورس اظهار کرد: بورس جايي براي عرضه خودرو نيست، خودرو کالايي مصرفي است که دولت‌ها وظيفه دارند همانند ساير کالا‌ها آن را تامين کنند. کارشناس صنعت خودرو با بيان اينکه مگر ساير کالا‌ها همانند لبنيات يا لوازم خانگي در بورس عرضه مي‌شوند که خودرو را در بورس عرضه کنيم، افزود: کالا‌هايي که قيمت تمام شده و سود مشخص دارند بايد در معاملات معمولي در کف بازار خريد و فروش شوند. وي گفت: اينکه روش‌هايي را براي مديريت بازار خودرو پيش مي‌گيريم که خودرو به کالاي سرمايه‌اي تبديل و از عرضه و تقاضا تاثيرپذيري مي‌گيرد و با توجه به شباهت آن به مقوله بورسي، پيشنهاد کنيم که در بورس عرضه شود اين يعني رفتار و مديريت ما موجب تغيير ماهيت اين کالا شده است. کريمي سنجري با بيان اينکه اين روش مناسب نيست و روش‌هاي مناسب تري وجود دارد، تصريح کرد: چرا متوليان امر روي توزيع متمرکز هستند و به دنبال حذف فروش رانتي و يارانه‌اي نيستند و چرا بايد اختلاف قيمت بين کارخانه و بازار وجود داشته باشد. کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اختلاف قيمت موجب شده متقاضي غير واقعي براي اين کالا ايجاد شود. وي بيان کرد: براي مديريت بازار بايد روي توليد، قيمتگذاري و مديريت عرضه و تقاضا به نحوي عمل شود که تقاضاي کاذب بازار حذف شود. کريمي سنجري خاطرنشان کرد: اينکه عرضه يک کالا را در تنگنا قرار دهيم و بعد با همين استدلال بخواهيم آن را به عنوان کالاي سرمايه‌اي در بورس عرضه کنيم. کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر خودرو در بورس عرضه و قيمت گذاري شود ديگر محدوديت عرضه و تقاضا وجود ندارد و هر فردي به هر تعدادي که بخواهد مي‌تواند خريداري کند، اين کار نه در دنيا تجربه شده و تجربه خوبي است. وي افزود: بانک مرکزي حدود دو ماه است به خودروسازان و قطعه سازان ارز نمي‌دهد و هيچکدام از مديران صنعت خودرو معترض نمي‌شوند و اعلام نمي‌کنند که با اين روند خودرو‌هاي ناقص کف کارخانه افزايش مي‌يابد. کريمي سنجري تاکيد کرد: تا زماني که سمت عرضه را تقويت نکنيم و تقاضا‌هاي غير واقعي بازار را با مديريت صحيح حذف نکنيم به نتيجه نمي‌رسيم. کارشناس صنعت خودرو تصريح کرد: حدود ۶ ميليون نفر براي خريد ۲۵ هزار دستگاه خودرو نام نويسي کردند تا فقط از يارانه‌اي که براي اين خودرو‌ها در نظر گرفته شده بود استفاده کنند. وي درباره اصرار خودروسازان براي عرضه خودرو در بورس اظهار کرد: اگر خودرو در بورس قيمت بخورد هر چند قيمت‌گذاري دستوري حذف مي‌شود و بر اساس عرضه و تقاضا قيمت تعيين مي‌شود و ممکن است خودروسازان از زيان خارج شود، اما مصرف کنندگان متضرر مي‌شوند. کريمي سنجري با بيان اينکه نبايد مسائل را تا اين حد پيچيده کرد و اين دوران گذار است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ خودروسازان با توليد يک ميليون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو به دليل اينکه مزيت قيمتي براي مردم نداشت نمي‌توانستند خودرو‌هاي خود را بفروشند. کارشناس صنعت خودرو گفت: اصلي‌ترين دليل استقبال مردم براي خريد خودرو اختلاف قيمت به وجود آمده بين بازار و کارخانه است که به دليل مشکل توليد است که گذارا است و دائمي نيست.