نماد آخرین خبر

راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات شایع تیبا

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات شایع تیبا
خودرو بانک/ تيبا که عنوان دومين خودروي ملي را به دوش مي‌کشد، از سال ۸۷ شمسي وارد بازار خودروي کشور شد. پروژه ساخت آن ۱۰ سال به طول انجاميد و طي اين سال‌ها مينياتور خوانده مي‌شد. اما بعدتر به دليل ايراني نبودن نامش، سايپا تيبا با معني آهو را جايگزين مينياتور کرد. اين اسم با ادعاي سايپا که تيبا را زيباي ايراني مي‌دانست، هم‌خواني خوبي هم داشت. طي ۱۰ سال توليد اين خودرو، نقدهاي زيادي بر آن وارد شده و سايپا بر اساس اين نقدها، معايب و نواقص آن را بعضاً برطرف کرده است. هرچند همچنان خودروي چندان قابل قبول و قابل اعتمادي نيست، اما متاسفانه در بين گزينه‌هاي محدود براي انتخاب خانواده‌هاي کم‌درآمد به نظر بهتر از رقباست. در عين اينکه ايرانيان به کنار آمدن با نواقص تيبا عادت مي‌کردند، سايپا نسخه صندوقدار آن را نيز عرضه کرد تا بعدها بتواند روي آن به عنوان جايگزين مناسبي براي پرايد حساب باز کند. با توجه به نقدهاي کارشناسي متعددي که در ۱۰ سال گذشته درباره اين خودرو نوشته شده، تصميم گرفتيم برخي معايب پرتکرار تيبا را بشماريم و راه‌هاي رفع آن‌ها را نيز ارائه کنيم. مشکلات عمده تيبا يکي از مشکلاتي که بعضي مالکان تيبا با آن مواجه هستند، صداي برخورد شيشه‌هاي رديف جلو با بدنه درهاست. اين مشکل از مونتاژ ضعيف توليد کننده ناشي مي‌شود. در مراجعه به نمايندگي‌ها اين مشکل عادي و روتين تيبا عنوان مي‌شود. در حالي که اين مورد از شل بودن پيچ‌هاي بست نگهدارنده شيشه‌بالابرهاي رديف جلوست. با مراجعه به تعميرکار حرفه‌اي که ظرافت در کار داشته باشد، مي‌توان رودري‌ها را باز و پيچ‌ها را محکم کرد. مشکل صداي آزاردهنده آن‌ها رفع مي‌شود. هنگام عبور از مسيرهاي ناهموار، به خصوص مسيرهايي با دست‌اندازها و چاله‌هاي کوچک متعدد صداي کپ‌کپ از عقب خودرو شنيده مي‌شود. اين صدا آنقدر نيست که بتوان از آن چشم‌پوشي کرد. به خصوص که با کارکرد بيشتر صدا افزايش مي‌يابد. اين مشکل نيز از مونتاژ ضعيف ناشي مي‌شود و شل بودن پيچ‌هاي ابتدا و انتهاي کمک‌فنر. آچارکشي مجدد فنرها مشکل را رفع مي‌کند و براي اين کار بايد به نمايندگي يا کمک‌فنر ساز مراجعه کنيد. بعضي از تيباها، علاقه زيادي به راننده نشان مي‌دهند پس درِ سمت راننده وقتي داخل خودروست به سختي باز مي‌شود. راننده براي رهايي از اين زندان بايد بارها اهرم باز و بسته شدن قفل در را فشار داده و رها کند تا از زندان تيبا رهايي يابد. اين مشکل را در نمايندگي از قفل اعلام مي‌کنند و راه حلش را تعويض قفل. اما بعضاً رانندگان با تعويض قفل نيز مشکل‌شان حل نمي‌شود. قرار نگرفتن اهرم بازکننده در جاي مناسب و درگير نشدن کامل آن با چفت در اين معضل را ايجاد مي‌کنند. براي حل معضل تعميرکاران رو دري را باز مي‌کنند و زير پيچ‌هاي متصل کننده قفل و پمپش به در چند واشر مي‌اندازند، به اين ترتيب اهرم در جايي که بايد قرار مي‌گيرد و مشکل حل مي‌شود. يکي ديگر از موارد ذکر شده توسط کاربران، سکته‌زدن موتور در هنگام بارندگي است. اين مشکل را برخي به دليل ورود آب به باک بيان مي‌کنند.اما با بررسي بيشتر راهي براي نفوذ آب به داخل باک نمي‌يابند. تعميرکاران ماهر مشکل را از ورود آب به سنسور زير فيلتر هوا مي‌دانند که باعث بد کار کردن سوکت اين سنسور مي‌شود. با بستن و عايق‌کردن ورودي آب به اين سنسور مشکل رفع مي‌شود. با اين حال، بد کار کردن کولر و بخاري تيبا نيز از اعتراضات گستردهٔ نسبت به آن است. کاربران عمدتاً عنوان مي‌کنند که کولر و بخاري روي دورهاي ۱، ۲، 3 از کار مي‌افتد و روي دکمه ۴ با سرعت کار مي‌کند. اين مشکل از مقاومت فن (رزيستور) بخاري و کولر است که پشت داشبورد جاسازي شده است. سوختن اين قطعه منجر به از کار افتادن سرعت‌هاي اوليهٔ بخاري و کولر مي‌شود. با تعويض آن مشکل رفع مي‌شود. البته تعويضش هزينهٔ بالايي دارد. بايد گفت مشکلات ديگري نيز در تيبا ديده شده که به دليل شيوع کمتر به آن‌ها نپرداختيم.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره