همراه مکانیک/ در این مقاله از «مجله خودرو همراه مکانیک» قصد داریم کم افت‌ ترین خودروهای چینی حاضر در بازار کشورمان را به شما مخاطبین عزیز معرفی کنیم؛ بنابراین اگر شما هم جز کسانی هستید که قصد خرید خودروهای چینی را دارید، اما نگران افت قیمت چشمگیر آن‌ها هستید در ادامه با ما همراه باشید.

در دهه هشتاد که زمزمه ورود برخی خودروهای چینی به صورت محدود به بازار کشور شنیده می‌شد، کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که خودروسازان نوپای چینی روزی بتوانند بازار ایران را قبضه کنند و حتی روزی برسد که محصولاتشان قیمتی بیش از 350 میلیون تومان در بازار کشورمان داشته باشد. قیمت خودروهای چینی هم اکنون در بازار ایران به گونه‌ای بالا رفته که خریدشان از عهده طیف گسترده‌ای از افراد جامعه خارج شده است.

چینی‌ها در ابتدا با همکاری کرمان موتور، محصولاتی همچون لیفان 520 شانس خود را در بازار ایران امتحان کردند، اما بعد از شکست در اولین تلاش، این آسیایی‌ها که پتانسیل بالای بازار کشورمان را شناسایی کرده بودند با یک برنامه‌ریزی منظم و دقیق در اوایل دهه نود آماده حضوری قدرتمند در بازار ایران شدند و هم اکنون اگر نگاهی به خیابان‌های کشور بیندازید محال است که حداقل یک خودرو چینی را مشاهده نکنید. مشتریان ایرانی در ابتدا نظر مثبتی روی خودروهای چینی نداشتند، اما طراحی جذاب محصولات در کنار ارائه آپشن‌های متنوع با قیمتی رقابتی باعث شدند تا ایرانیان نیز بتدریج به این محصولات روی خوش نشان دهند.

هم اکنون طیف گسترده‌ای از خودروهای چینی از هاچبک‌های کوچک شهری گرفته تا SUVهای بزرگ جثه را می‌توان در بازار ایران یافت. البته طبیعتا همه محصولات چینی عرضه شده در بازار ایران نتوانسته‌اند موفق باشند و برخی از آن‌ها یک شکست تمام عیار برای طرف چینی- ایرانی محسوب می‌شوند، اما چینی‌های پرفروش در بازار ایران نیز کم نیستند. محصولاتی که برخلاف اکثریت هموطنان خود، در نمونه‌های دسته دوم نیز از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند و هنگام فروش مشمول افت قیمت زیادی نمی‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از کم افت‌ ترین خودروهای چینی بازار را به شما معرفی کنیم.

چری آریزو 5 توربو
اولین خودرویی که در مقاله ” کم افت‌ ترین خودروهای چینی ” به آن خواهیم پرداخت، آریزو 5 است. یک سدان خانوادگی با طراحی جذاب و جوان‌پسند، آپشن‌های مناسب و قیمت رقابتی دقیقا همان چیزی بود که بازار ایران سال‌ها انتظارش را می‌کشید و چینی‌ها با عرضه آریزو 5 و نسخه توربو آن توانستند به راحتی نظر مشتریان ایرانی را به سوی خود جلب کنند. چری آریزو 5 توربو با کد TE در اواخر سال 1396 به بازار کشور وارد شد و به دلیل مزایای گفته شده در بالا به سرعت مورد توجه خریداران ایرانی قرارگرفت. استقبال بالا از آریزو 5 توربو باعث شده است تا نمونه‌های کارکرده این خودرو نیز بتوانند ارزش خرید بالای خود را حفظ کرده و افت قیمت نسبتا کمی را تجربه کنند.

چری آریزو 5 توربو علاوه‌بر چالاکی مناسب، از کابینی جادار بهره می‌برد که برای استفاده‌های خانوادگی کاملا مناسب است و مصرف ترکیبی 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر نیز باعث می‌شود آن را خودرویی بهینه برای خانواده بدانیم.

جک S5
جک S5 را می‌توانیم در زمره کم افت‌‌ ترین خودروهای چینی بازار کشور به حساب بیاوریم. این خودرو کراس‌اوور در سال 1394 وارد بازار ایران شده است و هنوز هم روی خط مونتاژ این شرکت قرار دارد و توانسته آمار فروش بسیار موفقی را از خود بجای بگذارد. محصولات چینی مونتاژشده در بازار ایران معمولا عمر کوتاهی دارند و پس از مدتی از خط تولید خارج شده و مدل‌های جدیدتر جایگزین آن‌ها می‌شوند، اما جک S5 این قاعده را نقض کرده و توانسته بیش از 5 سال به صورت مستمر روی خط تولید باقی بماند که نشان از استقبال فراوان مشتریان ایرانی از این خودرو دارد.

این خودرو در نمونه‌های دنده دستی و اتوماتیک در بازار ایران یافت می‌شود که نمونه اتوماتیک در واقع نمونه فول‌آپشن آن است. جک S5 از مزایایی همچون طراحی عامه‌پسند و جذاب، پیشرانه قدرتمند، آپشن‌های متنوع و خدمات پس از فروش مناسب برخوردار است و همین مزایا باعث شده‌اند تا این کراس‌اوور چینی در نمونه‌های دست‌دوم افت قیمت زیادی را تجربه نکند.

دانگ فنگ H30 کراس
خودروهای کراس که محصولاتی بین هاچبک و شاسی‌بلند هستند چند سالی است که رونق خوبی در بازار ایران دارند و ایران‌خودرو نیز به عنوان اولین ثمره همکاری خود با شرکت دانگ فنگ چین، مدل H30 کراس را از سال 1395 روانه بازار کرده است. H30 کراس خود محصول مشترک دانگ فنگ و پژو سیتروئن فرانسه است و حتی پلتفرم این خودرو نیز کاملا توسط فرانسوی‌ها تامین شده است. همچنین پیشرانه نصب شده روی H30 کراس نیز همان پیشرانه پژو 206 تیپ 5 یعنی TU5 است که باعث می‌شود اشتراکات فنی زیادی میان این دو خودرو ایجاد شود.

اشتراکات فنی با خودرو پرفروشی همچون پژو 206 به نوعی توانسته خیال مالکان دانگ فنگ H30 کراس را از بابت تامین قطعات یدکی این خودرو که یکی از نگرانی‌های اصلی مالکان خودرهای چینی است، راحت کند. فضای بار جادار و آپشن‌های متنوع را می‌توان از دیگر مزایای دانگ فنگ H30 کراس دانست. این خودرو با توجه به مزایای گفته شده، به خصوص همان اشتراک پیشرانه با پژو 206، در نمونه‌های دست‌دوم معمولا افت قیمت زیادی را تجربه نمی‌کند و مالکان هنگام فروش ضرر کمتری را در مقایسه با سایر خودروهای چینی موجود در بازار متحمل می‌شوند.

برلیانس سریH300
شرکت برلیانس از سال 1394 محصولات سری H300 خود یعنی H320 و H330 را به بازار ایران عرضه می‌کند. برلیانس H320 در کلاس خودروهای هاچبک قرار دارد و مدل H330 نیز یک سدان خانوادگی است. هر دو این محصولات از بدو ورود به بازار به واسطه مزایایی همچون قیمت مناسب، طراحی جذاب و آپشن‌های خوب توانستند بازار خوبی را برای خود دست‌وپا کنند. این محصولات در دو نمونه دنده دستی و اتوماتیک در بازار کشورمان یافت می‌شوند و همچنین دو پیشرانه 1.5 و 1.65 لیتری نیز برای آن‌ها تدارک دیده شده است که مدل 1.6 لیتری شتاب بهتر و مصرف سوخت کمتری دارد.

محصولات سری H300 برلیانس در مقایسه با خودروهای ایرانی هم‌رده خود از مزیت‌های قابل توجهی برخوردار هستند و به همین علت نیز توانسته‌اند به سرعت مورد توجه خریداران قرار بگیرند. در روزهایی که خودروهای از رده خارجی مانند پژو 206 و پژو پارس هنوز روی خط تولید خودروسازان داخلی قرار دارد، برلیانس H320 و H330 به راحتی هرچه تمام‌تر و با تکیه بر مزایای خود توانسته‌اند آمار فروش بسیار موفقی را از خود بجای بگذارند. هرچند که هم اکنون تولید این دو مدل به دلیل تحریم‌ها متوقف شده است، اما این موضوع نیز باعث نشده تا در نمونه‌های دست‌دوم شاهد افت قیمت شدید آن‌ها باشیم.