چرخان/ موتورسیکلت‌ها نیز درست مانند خودروها که در کلاس‌های متفاوتی مانند کوپه، سدان، کراس اوور، کانورتیبل و غیره طبقه‌بندی می‌شوند، دارای انواع مختلف کلاس‌ها هستند که هر یک ویژگی خاص خود را داشته و برای انواع سلیقه‌ها و افراد مختلف، می‌توانند مناسب باشند. حال فرض کنید که باوجود بازار محدود و بسیار کم تنوع موتورسیکلتی ایران، قصد خرید یک موتورسیکلت دست‌دوم یا نو را داشته باشید. آیا با انواع کلاس‌ها موتوری، آشنایی کافی و حداقلی دارید؟ مدل موردعلاقه شما یا همان کلاسی که دوست دارید زیر پایتان باشد کدام است؟

با ما باشید تا کلاس‌های مختلف موتورسیکلت را به شما عزیزان معرفی کرده و بگوییم که تفاوت آن‌ها در چه چیزی است.

در ابتدا باید از خودتان دو سؤال خیلی مهم و کلیدی را بپرسید
اول اینکه هدف شما از خریدن این موتورسیکلت به‌خصوص (جدای از مبلغی که قصد دارید برایش هزینه کنید) چیست؟ آیا قصد دارید که با دوستان خود و یا تنهایی به سفرهای مختلف بیرون شهری رفته و از جاده‌های خاکی و بعضاً نامناسب استفاده کنید یا اینکه تنها مسیر شما، همین جاده‌های آسفالت درون‌شهری با مسافت‌های کوتاه است؟ پس ابتدا باید به این سؤال بسیار مهم پاسخ دهید تا بهتر بتوانید موتوری که قصد خریدنش رادارید، انتخاب کنید.

مورد دوم هم اینکه آیا فرد دست به آچاری هستید یا خیر؟ آیا اصلاً مهارتی در کارهای هرچند ساده موتوری که ممکن است برای هرکسی پیش بیاید دارید یا برای انجام آن‌ها، حتی در کوچک‌ترین مواقع، به یک مکانیک نیاز خواهید داشت؟ البته نباید نگران نبود زیرا خیلی‌ها هستند که باوجود داشتن موتورسیکلت اما خودشان ترجیح می‌دهند که دست به آچار بودن را به عهده مکانیک بگذارند. پس انتخاب یک موتورسیکلت با توجه به سال کارکرد و قطعات آن، می‌تواند بسیار مهم باشد.

سطح مهارت‌های خودتان را در نظر بگیرید
هیچ شرمندگی و خجالتی از مبتدی بودن در رانندگی موتورسیکلت وجود ندارد. بالاخره باید از یکجایی شروع کرد تا با توجه به مهارت‌هایی که در اثر تجربه و آموزش به دست می‌آیند، به یکجایی رسید. حتی حرفه‌ای‌ترین دوستان و رانندگانی که می‌شناسید نیز بدون شک، روزی بسیار مبتدی و تازه‌کار بوده‌اند. پس همیشه باید این را به خاطر داشته باشید که بسته به میزان تلاش و زمانی که می‌خواهید برای موتورسواری‌تان خرج کنید، مهارت‌های لازم را پیدا خواهید کرد.

پس با خودتان در مورد مهارت‌های فعلی موتوری‌تان صادق باشید. اگر هنوز هیچ‌چیزی در مورد موتورها نمی‌دانید و تجربه رانندگی با این وسایل جذاب ولی خطرناک را تاکنون نداشته‌اید، کمتر به سراغ موتورهای حجیم و قدرتمند و موتورهای سنگین‌وزن بروید؛ زیرا این موتورها همان‌قدر که می‌توانند برایتان جذاب و لذت‌بخش جلوه کنند، می‌توانند خطرآفرین نیز باشند.

به فیزیک بدنی خودتان توجه ویژه‌ای داشته باشید
این‌یک مسئله بسیار مهم در رانندگی با موتورهاست. برخلاف خودروها که ارتفاع صندلی‌شان قابل تنظیم بوده و راننده می‌تواند به دلبخواه خود، آن را تنظیم کند اما بسیاری از موتورسیکلت یا به‌نوعی می‌توان گفت که اکثر آن‌ها در کشورمان، هیچ‌گاه چنین قابلیتی برای تنظیم اندازه صندلی خود ندارند. اگر موتورسیکلت چه برایتان بزرگ باشد و چه آن‌قدر کوچک که اذیتتان کند، باعث می‌شود که تعادل و کنترل شما روی آن، کم شده و در مواقع ضروری نتوانید آن‌طور که بایدوشاید، از عهده آن برآیید. پس، قبل از خریدن و یا در هنگام تست موتور، این نکته اندازه بودن، رسیدن هردوپایتان به زمین در حالتی که صاف روی صندلی نشسته‌اید، راحت رسیدن دست‌ها به‌فرمان موتور و مواردی از این قبیل را به خاطر داشته باشید.

موتورهای استاندارد یا نیکد (Naked)
موتورهای استاندارد همان‌گونه که از نامشان نیز پیداست، دارای هیچ‌گونه قطعه اضافی برای زیباتر جلوه دادن نیستند که بخواهیم نگرانشان باشیم. این نوع از موتورها، باقابلیت اطمینان مدرن و سبک طراحی کلاسیکشان، می‌توانند رانندگی لذت‌بخش و خوبی را به راننده خود تحویل دهند. موتورهایی مانند ترایامف بونویل (Triumph Bonneville) و دوکاتی اسکرمبل (Ducati Scrambler) ازاین‌دست موتورها هستند.

موتورهای کلاس نیکد نیز تقریباً مانند همین استانداردها هستند منتها با این تفاوت که دوست دارند استایل به نسبت مدرن‌تری را داشته باشند و حتی ممکن است به خاطر ظاهر هرچه تهاجمی‌ترشان، دارای سبک طراحی صندلی به‌گونه‌ای جذاب‌تر نسبت به موتورهای استاندارد باشند. موتورهایی همچون دوکاتی مونستر، یاماها ام تی، ام وی آگوستا بروتال و خانواده دراگستر (Dragster) ازاین‌دست هستند.

موتورهای اسپرت
این موتورها همان‌گونه که از نامشان نیز پیداست، به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که هم جذابیت بیشتری داشته باشند و هم دارای عملکرد و آئرودینامیک بهتر و بهینه‌تری باشند. موتورهای اسپرت، معمولاً دارای پیشرانه‌هایی با حجم کمتری نیز هستند که ظاهر آن‌ها و همچنین قدرت تولیدی‌شان، می‌تواند برترین مؤلفه متمایزکننده‌شان باشد.

موتورهایی همچون یاماها YZF-R3، کاوازاکی نینجا 400 و یا موتورهای ایتالیایی همچون دوکاتی پانیگال وی 4(Panigale V4) یا آپریلیا RSV4 1100 از دسته‌موتورهای اسپرت بازارهای جهانی هستند.

موتورهای آفرود
اما این دسته از موتورها و کلاس آفرود، همان‌گونه که در دنیای خودروها نیز ممکن است با انواع خودروهای آفرود آشنایی داشته باشید، برای افراد ماجراجویی مناسب هستند که می‌خواهند به سفرهای جاده خاکی و مسیرهای صعب‌العبور بروند. پس این موتورها هم ازنظر سیستم تعلیق و شاسی و هم قدرتی، باید بتوانند در چنین مسیرهایی، توانایی خود را به نمایش بگذارند.

موتورهای جاده‌ای مخصوص ماجراجویی
لغت انگلیسی ادونچر (Adventure) برای این کلاس موتوری انتخاب‌شده است زیرا از نوع موتورسیکلت و با توجه به این تصویر نیز می‌توان نوع کارکرد آن را فهمید. موتورهایی همچون بی ام و R 1250 GS یا موتور ژاپنی یاماها Tenere 700 ازاین‌دست موتورسیکلت‌ها هستند. این موتورها به‌نوعی هم می‌توانند قابلیت موتورهای کلاس آفرود را به راننده خود هدیه دهند و هم دارای راحتی و فضای بیشتری برای بار و وسایل او هستند.

موتورهای کروزر
این موتورها حس و حال خود رادارند. به‌نوعی می‌توان گفت که رانندگی با موتورهای کروزر، حال و هوای خاص خودش را داشته و باید عاشق این نوع موتورها باشید تا بتوانید از رانندگی با آن‌ها لذت ببرید. شاید در دنیای موتورسیکلت‌ها، دوکلمه‌ای که با این کلاس عجین شده است «هارلی-دیویدسون» باشد که رنگ مشکی و طراحی جذاب و متفاوت موتورهایش، طرفداران خود را سر ذوق می‌آورد. همچنین در کنار موتورهای هارلی، دیگر موتورهایی همچون هوندا ربل (Rebel) و یا ترایامف راکت 3، از دیگر موتورهایی هستند که در کلاس کروزر قرار می‌گیرند.

موتورهای تورینگ
همچنین یک کلاس متفاوت دیگر نیز وجود دارد که در آن می‌توانیم شاهد موتورهایی همچون کاوازاکی کانکورس 14(Concours) و بی ام و K 1600 باشیم. این موتورها نیز به‌نوعی مانند کلاس ادونچر، می‌توانند برای سفرهای غیر آفرود و جاده‌ای مناسب باشند. البته در این کلاس موتوری، برندهای مختلف، این موتورها را با اندازه‌های متفاوتی تولید می‌کنند تا افراد تازه‌کار اگر علاقه‌مند به این کلاس هستند، بتوانند از آن‌ها لذت ببرند.

اسکوتر
آخرین کلاس از این وسایل نقلیه دوچرخ نیز کلاس اسکوتر است. موتورهایی همچون وسپا ایتالیایی یا بی ام و C 650 و یا همین موتورسیکلت‌های ویو (Wave) که در کشورمان زیاد دیده می‌شود، در این کلاس قرار می‌گیرند. موتورهای اسکوتر با لاستیک‌هایی کوچک‌تر، پیشرانه‌ای بسیار کم‌حجم‌تر، سبک‌تر، با اندازه کوچک‌تر طراحی می‌شوند. همچنین یکی از ویژگی‌های موتورهای اسکوتر این است که جای پا برای راننده دارند تا پای موتورسوار از عرض موتور بیرون نزند و خطر کمتری در هنگام بروز یک حادثه، متوجه پای او شود. موتورهای اسکوتر، همان‌طور که حدس زده‌اید، مناسب مسیرهای کوتاه و شهری هستند.