نماد آخرین خبر

اساطیر سرعت جهان را بشناسید

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
اساطیر سرعت جهان را بشناسید
باشگاه خبرنگاران/ در مقايسه با ساير جانداران، انسان اصلا موجود سريعي نيست. متوسط سرعت دويدن ما انسان‌ها فقط ۱۸ کيلومتر بر ساعت است. حتي متوسط سرعت يوسين بولت، دونده معروف جامائيکايي که صد متر را در کمتر از ۱۰ ثانيه مي‌دود هم چيزي حدود ۵/۳۷ کيلومتر در ساعت است. در مقايسه با سريع‌ترين جانور روي زمين يعني يوزپلنگ که سرعت متوسطي برابر با ۶۴ کيلومتر بر ساعت دارد، حتي سريع‌ترين انسان هم حرفي براي گفتن ندارد. اما ما از ديرباز هميشه عاشق سرعت بوده و در طول تاريخ سعي کرده‌ايم ارابه‌ها، موتورسيکلت‌ها و خودرو‌هاي تندرويي بسازيم که با آن بتوانيم مسافت‌هاي طولاني را در کوتاه‌ترين زمان ممکن طي کنيم. خودرو‌هايي که در يک قرن اخير ساخته‌ايم تا حدودي ما را به آرزوي‌مان رسانده است. از قطار‌هاي مغناطيسي پرسرعت گرفته تا هواپيما‌هاي مسافربري معاصر که سرعتي حدود ۹۰۰ کيلومتر در ساعت دارند، همه نشان از علاقه و تلاش پيوسته ما براي دستيابي به بالاترين سرعت‌ها دارد. در اين بين خودرو‌هاي پرسرعت هميشه از جايگاه ويژه‌اي برخوردارند و رقابت غول‌هاي خودروسازي براي دست‌يافتن به‌عنوان پرسرعت‌ترين خودروي جهان بسيار جذاب است. بياييد تاريخچه اين شاخه از خودروسازي را مرور کنيم و با سريع‌ترين خودرو‌هاي غيرمسابقه‌اي رکوردشکن تاريخ آشنا شويم. اولين خودروي داراي موتور احتراقي در جهان، «بنز انحصاري موتورواگن» (Benz Patent Motorwagen) بود که در سال ۱۲۷۷ شمسي/ ۱۸۹۸ ميلادي توليد شد و حداکثر سرعت آن به ۳/۱۹ کيلومتر در ساعت مي‌رسيد. کمتر از نيم‌قرن بعد، در سال ۱۳۲۸/ ۱۹۴۹ جگوار توانست با توليد خودروي ايکس‌کي ۱۲۰ (XK۱۲۰) حدنصاب سرعت را ده برابر افزايش دهد و به ۱۹۳ کيلومتر در ساعت برساند. دهه ۵۰ ميلادي صحنه نبرد ميان مرسِدس ۳۰۰ اِس‌اِل (Mercedes ۳۰۰SL) با در‌هاي خفاشي - همان در‌هاي خودرو‌هاي اسپرت که به سمت بالا باز مي‌شود - با استون مارتين دي‌بي ۴ جي‌تي (Aston Martin DB۴ GT) بود که هر دو آن‌ها توانايي رسيدن به سرعت بالاتر از ۲۴۰ کيلومتر بر ساعت را داشتند. در دهه ۱۳۴۰/۱۹۶۰ توفاني از رکورد‌هاي سرعت ميان برند‌هاي خودروي ايتاليايي درگرفت. براي مثال در سال ۱۳۴۲/ ۱۹۶۳ شرکت ايزو (Iso) با توليد خودرويي به نام ايزو گريفو (Iso Grifo) که سرعتي معادل ۲۵۹ کيلومتر بر ساعت داشت، مقام اول را از آن خود کرد. سپس تازه‌واردي به نام «اِي‌سي کبرا» (ACCobra) توانست براي مدت‌زمان کوتاهي در سال ۱۳۴۴/ ۱۹۶۵ ميلادي تاج سرعت جهان را از آن مديران خود کند. پس از آن در حدفاصل سال‌هاي ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۸ / ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ خودرو‌هاي لامبورگيني ميورا (Lamborghini Miura)، فراري ۳۶۵ جي‌تي‌بي ۴ (Ferrari ۳۶۵ GTB/۴) و ميورا پي ۴۰۰ اِس (Miura P۴۰۰s) به ترتيب موفق به کسب اين عنوان شدند. ۱۳ سال گذشت تا لامبورگيني کونتاش (Lamborghini Countach) اولين خودروي غيرمسابقه‌اي لقب بگيرد که توانسته است به بيشينه سرعت ۶۸/۲۸۹ کيلومتر بر ساعت دست‌يابد. در سال ۱۳۶۲/ ۱۹۸۳ خودروي تقويت‌شده پورشه آر. يو. اِف (Porsche RUF) رکورد ۷۷/۳۰۵ کيلومتر در ساعت را از خود به‌جاي گذاشت و سپس خودروي سوپر اسپرت ديگري از همين کارخانه، يعني پورشه ۹۵۹ (Porsche ۹۵۹) توانست در سال ۱۳۶۵/ ۱۹۸۶ به حداکثر سرعت ۶۵/۳۱۸ کيلومتر در ساعت برسد. در سال ۱۳۶۶/ ۱۹۸۷ فراري با استفاده از خودروي اِف ۴۰ (Ferrari F۴۰) که قدرت خالص موتور آن ۴۷۲ اسب بخار بود، موفق به عبور از سرعت ۸۶/۳۲۱ کيلومتر در ساعت شد. در اوايل دهه ۹۰ ميلادي مک‌لارن اِف ۱ (McLaren F۱) حد نصاب جديدي در دنياي خودرو‌هاي فوق‌سريع غيرمسابقه‌اي از خود به جاي گذاشت و به سرعت ۶۶/۳۵۵ کيلومتر در ساعت رسيد. اين خودرو سريع‌ترين خودروي داراي موتور خود- تنفس (موتور پيستوني فاقد توربو شارژر) است که تا به امروز ساخته شده است! در بهمن ۱۳۸۳/ فوريه ۲۰۰۵ ميلادي خودروي کوئِنيگسِگ سي‌سي‌آر با دستيابي به حداکثر سرعت ۸۵/۳۸۷ کيلومتر بر ساعت، براي مدت بسيار کوتاهي عنوان سريع‌ترين خودروي غيرمسابقه‌اي جهان را در اختيار گرفت. اما فقط دو ماه بعد، بوگاتي وِيرون (Bugatti Veyron) با ثبت سرعتي معادل با ۴۵/۴۰۸ کيلومتر بر ساعت، گوي سبقت را از کوئنيگسگ ربود. در سال‌هاي اخير بوگاتي و کوئنيگسگ همواره در حال رقابت بر سر رسيدن به جايگاه اول در اين عرصه بوده‌اند و در اين راه هر از گاهي نيز از جانب شرکت‌هاي کم نام و نشان‌تري مانند کارخانه‌هاي آمريکايي اِس‌اِس‌سي (SSC) و هِنِسي (Hennessey) به چالش کشيده شده‌اند. رقابت سنگين براي شکستن رکورد سرعت سال‌هاست تعداد زيادي از مهندسان و رانندگان مسابقات، رسيدن به بالاترين حد سرعت را هدفگيري کرده‌اند و براي دستيابي به عنوان سريع‌ترين خودروي جهان با هم رقابت مي‌کنند. ولي در گذشته شاخه‌اي به‌نام رکورد سرعت زميني (Land Speed Record) از اين دسته‌بندي منشعب شد و کارخانه‌هاي بزرگ خودروسازي که ادعاي ساختن سريع‌ترين خودرو را داشتند، هدف خود را شکستن «رکورد سرعت زميني» در نظر گرفتند. علت اين اتفاق اين بود که اواسط دهه ۱۳۴۰/۱۹۲۰ خودرو‌هاي جاده‌اي شباهت بسيار زيادي به خودرو‌هاي سوپر اسپرت مسابقه‌اي پيدا کرده بودند؛ درحالي‌که يک خودروي غيرمسابقه‌اي بايد استاندارد‌هايي از قبيل فضاي مناسب براي سرنشينان و فضاي تعبيه‌شده براي بار در صندوق خودرو را داشته و از طرف ديگر قيمت آن نيز مناسب و واقع‌بينانه باشد! با پيشرفت فناوري و گسترده‌تر شدن انواع خودروها، تلاش براي دستيابي به عنوان «سريع‌ترين خودروي غيرمسابقه‌اي جهان» شدت بيشتري گرفت. پيشگامان اين صنعت مانند مرسدس و جگوار، با دريافت پيشنهاداتي از جانب لامبورگيني وسوسه شدند و ميدان را خالي کردند؛ در همين حين، شرکت‌هايي مانند پورشه و فراري نيز بيش از ۵۰ سال درگير اختلافات داخلي بودند و عملا اين عرصه تحت سلطه کامل لامبورگيني قرار گرفت. در سال‌هاي اخير مک‌لارن (McLaren) و بوگاتي هر دو به‌دنبال سهم خود از بازار رقابت براي دستيابي به عنوان سريع‌ترين خودروي غيرمسابقه‌اي هستند و همچنين تعداد کارخانه‌هاي تخصصي سازنده خودرو‌هاي فوق‌سريع نيز رو به افزايش است. هر از گاهي هم شرکت‌هاي کوچک و نوپا با مطرح کردن ادعا‌هاي بزرگ، قصد خالي‌کردن جيب خريداران بالقوه را دارند! شکستن رکورد بوگاتي ويرون براي آگرا آر. اس حدود هفت سال زمان برد، اما به‌نظر نمي‌رسد اين رکورد براي مدت زمان زيادي در دست آگرا باقي بماند. اکنون نيز خودرو‌هايي مانند کوئِنيگسگ يسکو (Koenigsegg Jesko) با قدرت خالص موتور ۱۵۷۸ اسب بخار و هنِسي وِنوم اف ۵ (Hennessey Venom F۵) با قدرت خالص موتور ۱۵۰۰ اسب بخار براي دستيابي به سرعت ۸/۴۸۲ کيلومتر در ساعت خيز بلندي برداشته‌اند. حتي در سال ۱۳۹۸/ ۲۰۱۹ بوگاتي موفق شد در جاده آزمايشي اِرا- لِسين (Ehra-Lessien) در آلمان، با نسخه اصلاح‌شده کايرون حد نصاب ۴۸/۴۹۰ کيلومتر در ساعت را به نام خود ثبت کند؛ ولي تا زمان توليد انبوه اين خودرو در سال ۱۴۰۰/ ۲۰۲۱ اين رکورد فعلا جايي در دسته‌بندي سريع‌ترين خودرو‌هاي غيرمسابقه‌اي ندارد! مانع‌لاستيکي رسيدن به سرعت‌هاي بالاتر! در حال حاضر بزرگ‌ترين سد پيش روي توليدکنندگان براي رسيدن به سرعت‌هاي بسيار بالا تاير‌ها هستند. بر همين اساس بوگاتي مجبور شده است براي جلوگيري از انفجار تاير‌ها در سرعت‌هاي بالا، با استفاده از برخي محدودکننده‌هاي الکترونيکي مانع از بالا رفتن سرعت کايرون بيش از ۴۲۰ کيلومتر بر ساعت شود! البته با پيشرفت چشمگير فناوري در پنج سال اخير، شرکت ميشلِن به‌عنوان يکي از ابرکارخانه‌هاي توليدکننده تاير در جهان ادعا کرده در حال توليد نوعي از تاير لاستيکي است که سرعت‌هاي بالاتر از ۴۸۰ کيلومتر بر ساعت را نيز تاب بياورد. به نظر مي‌رسد ادامه راه براي شرکت‌هاي پيشرو در اين عرصه روشن‌تر از قبل خواهد بود و با کمکي که فناوري به رفع عوامل محدودکننده سرعت مي‌کند، در آينده شاهد رقابت بسيار نزديک و تنگاتنگ بين غول‌هاي صنعت خودروسازي خواهيم بود. بايد منتظر ماند و ديد در هر برهه از زمان چه خودرويي مدال سريع‌ترين خودروي غيرمسابقه‌اي جهان را از آن خود خواهد کرد. سريع‌ترين خودروي حال حاضر جهان در حال حاضر کوئنيگسِگ آگِرا آر. اِس (Koenigsegg Agera RS) سريع‌ترين خودروي غيرمسابقه‌اي در جهان است. حداکثر سرعت اين خودرو که در سال ۱۳۹۶/ ۲۰۱۷ به‌صورت رسمي ثبت شد ۲۳/۴۴۷ کيلومتر در ساعت است. اين خودرو موفق شد رکورد قبلي يعني ۱۴/۴۳۱ کيلومتر بر ساعت که از سال ۱۳۸۹/۲۰۱۰ متعلق به بوگاتي وِيرون سوپر اسپرت بود را بشکند. البته در سال ۱۳۹۸/۲۰۱۹ شرکت بوگاتي بار ديگر تصميم گرفت با استفاده از يک خودروي کايرون (Chiron) اصلاح‌شده، با رسيدن به سرعت ۴۸/۴۹۰ کيلومتر بر ساعت رکورد تازه‌اي خلق کند؛ اما توليد اين خودرو به تاخير افتاد و هنوز هم خبري از آن نيست!
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره