
اولین کامیون پیل سوختی هیدروژنی هیوندای راهی سوئیس شد
زوميت
بروزرسانی

زوميت/ اولين ناوگان از کاميونهاي پيل سوختي هيدروژني هيونداي Xcient با ظرفيت پيمايش ۴۰۰ کيلومتر راهي سوئيس شد و تا پايان سال ۵۰ دستگاه تحويل مشتريان ميشود.
هيونداي سابقه نسبتا طولاني و اهتمام جدي به فناوري خودروي هيدروژني دارد. اين اهتمام فراتر از خودروهاي سواري مانند هيونداي توسان پيل سوختي يا مدل Nexo است. امروز، آخرين و بزرگترين تلاش هيونداي در حوزه فناوري هيدروژن، به وسايل نقليه تجاري اختصاص دارد. هيونداي اعلام کرد که اولين ناوگان جديد پيل سوختي خود را شامل ۱۰ کاميون کشنده Xcient به سوئيس ميفرستد. کاميونهاي پيل سوختي هيونداي بدون انتشار هيچگونه گازهاي مضري، براي حملونقل کالا در اين کشور مورد استفاده قرار ميگيرند.
البته اين تنها اولين محموله کاميونهاي پيل سوختي است، زيرا هيونداي قصد دارد تا پايان سال جاري ميلادي مجموعاً ۵۰ دستگاه از Xcient را به سوئيس بفرستد و تحويل آنها به مشتريان از ماه سپتامبر آغاز خواهد شد. اين روند طي سالهاي آينده ادامه خواهد داشت و در مجموع ۱،۶۰۰ دستگاه کاميون پيل سوختي هيدروژني Xcient تا سال ۲۰۲۵ به مشتريان تحويل داده داده ميشود.
هيونداي Xcient از سيستم پيل سوختي هيدروژني ۱۹۰ کيلوواتي شامل دو پکيج پيل سوختي ۹۵ کيلووات بهره ميبرد. هيدروژن در هفت مخزن ذخيره ميشود و حدود ۳۲ کيلوگرم هيدروژن امکان دستيابي به ظرفيت پيمايش تقريبي ۴۰۰ کيلومتر را در نسخه ۴x۲ فراهم ميکند. هيونداي ميگويد ارقام دقيقتر مربوط به ظرفيت پيمايش اين سيستم را براساس انواع پيکربندي و ميزان بار کاميون بعداً بهروزرساني خواهد کرد.
هيونداي Xcient همچنين از باتري ۷۳/۲ کيلووات ساعت و موتور الکتريکي با قدرت ۴۶۹ اسببخار بهره ميبرد و بيشينه سرعت آن حدود ۸۵ کيلومتربرساعت است. سوختگيري اين کاميون بين ۸ تا ۲۰ دقيقه طول ميکشد. هيونداي همچنين اظهار داشت که در حال توليد نسخه دوربرد با ظرفيت پيمايش ۱،۰۰۰ کيلومتر براي بازارهاي جهاني از جمله آمريکاي شمالي است.
اگرچه هيونداي از Xcient بهعنوان اولين کاميون سنگين پيل سوختي توليد انبوه در جهان ياد ميکند، ساير مدلهاي هيدروژني نيز پيش از اين مورد استفاده قرار گرفتهاند يا بهزودي دردسترس خواهند بود. تويوتا کاميونهاي پيل سوختي خود را بهعنوان بخشي از پروژه پورتال، آزمايش کرده است و نمونههاي اوليهاي از آنها در بندر لس آنجلس در مسيرهاي کاليفرنياي جنوبي کار ميکنند و حتي مدلي ديزلي مخصوص مسابقه درگ نيز وجود دارد. نيکولا سالها مشغول کار روي سه مدل کاميون پيل سوختي خود بوده است. هوندا و ايسوزو نيز در اوايل سال جاري همکاري خود را براي توليد کاميونهاي سنگين هيدروژني اعلام کردند.
کاميون پيل سوختي هيونداي Xcient ظاهر بسيار جذابي دارد و چراغهاي جلو آن در ترکيب با جلوپنجره بزرگ، جالب بهنظر ميرسند. هيونداي بهتازگي از کاميون هيدروژني HDC-6 نپتون با ظاهر آيندهمحور رونمايي کرد که در آينده نزديک بيشتر از آن خواهيم شنيد.
کاميونهاي Xcient از فناوري پيل سوختي هيونداي نکسو بهره ميبرند و تعدادي از آنها بهزودي در قالب طرح آزمايشي راهي جادههاي کانبرا در استراليا خواهند شد.
در يک کاميون يا خودرو پيل سوختي، هيدروژن به الکتريسيته تبديل ميشود تا پکيج باتري داخلي که به نوبه خود قدرت موتور يا موتورهاي الکتريکي را تأمين ميکند، شارژ کند. اين بدان معنا است که خودروي هيدروژني بهجاي آنکه شبيه خودروهاي الکتريکي نياز به چند ساعت شارژ مداوم داشته باشد، ميتواند ظرف مدت چند دقيقه (درست مانند خودروي بنزيني يا ديزلي) سوختگيري کند.
چئول لي، معاون ارشد و رئيس بخش خودروهاي تجاري هيونداي در بيانيه رسانهاي گفت:
کاميون پيل سوختي Xcient واقعيتي امروزي و نه فقط بهعنوان يک پروژه محض طراحي آينده است. با بهکارگيري اين وسيله نقليه در جاده، هيونداي نقطه عطف مهمي را در تاريخ خودروهاي تجاري و توسعه فناوري هيدروژني به ثبت ميرساند. ساخت اکوسيستم جامع هيدروژن که در آن نيازهاي حملونقل مهم توسط وسايل نقليهاي مانند کاميون پيل سوختي Xcient برآورده ميشود، به تغيير پارادايم منجر خواهد شد که به نوبه خود آلايندگي خودروها را از معادله محيط زيستي حذف ميکند.
طبق گفته مسئولان هيونداي، ظرفيت پيمايش ۴۰۰ کيلومتري براي تأمين تعادلي بهينه بين نيازهاي خاص مشتريان بالقوه اين ناوگان تجاري و زيرساختهاي شارژ در سوئيس فراهم شده است. هيونداي ادعا ميکند که فناوري پيل سوختي با فراهم کردن ظرفيت پيمايش طولاني و سوختگيري کوتاهمدت براي برنامههاي تجاري ايدئال است. هيونداي همچنين ادعا ميکند که سيستم پيل سوختي دوقلو به اندازه کافي قدرتمند است تا از مناطق کوهستاني سوئيس (جايي که خودروهاي سنگين در آن مصرف سوختي بالايي دارند) عبور کند.
خودروهاي هيدروژني را ميتوان بهعنوان ايستگاههاي برق متحرک تصور کرد؛ از هيدروژن براي نيرو دادن به پيل سوخت استفاده ميشود که برق موردنياز براي شارژ باتري خودرو را ايجاد ميکند و باتري نيز موتور الکتريکي خودرو را به کار مياندازد. هيچ آلايندگي در اين سيستم وجود ندارد و بخار آب تنها مادهاي است که از لوله اگزوز خارج ميشود.
اسکات نرگار، مدير ارشد حملونقل آينده و روابط دولتي هيونداي استراليا به نشريه CarAdvice گفت:
کاميونهاي پيل سوختي Xcient بعيد است که بهزودي راهي استراليا شوند. در کوتاهمدت شايد اين هدف محقق نشود، اما ما هميشه بهدنبال فرصتها هستيم.
اسکات نرگار همچنين افزود که کاميون هيدروژني Xcient به لطف قابليت شارژ سريع، براي شرايط استراليا مناسب هستند؛ اين مدير هيونداي تأکيد کرد که بايد زيرساخت شارژ مورد نياز براي بهبود کارآيي تجاري سازگار با هيدروژن تأمين شود.
هيونداي يکي از پيشگامان فناوري پيل سوختي به شمار ميرود که از سال ۱۹۹۸ تيم تحقيقاتي اختصاصي را براي اين منظور تشکيل داده است. در سال ۲۰۱۹، هيونداي نکسو به اولين خودروي هيدروژني در مقياس تجاري در استراليا تبديل شد. بااينحال، نمونههاي اوليه نکسو قرار نيست تا اواخر سال جاري به دولت مرکزي استراليا تحويل داده شود.