نماد آخرین خبر

از تولد تا مرگ شیر پیر

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
از تولد تا مرگ شیر پیر
باشگاه خبرنگاران/ چند سالي مي‌شود که پژو ۴۰۵ وارد بازار ايران شد و پس از آن به دلايل زيادي مورد استقبال افراد قرار گرفت. پژو ۴۰۵ در ۲ دهه اخير جزو يکي از پرمتقاضي‌ترين خودرو‌هايي بوده که روانه بازار شده است. جوانان به دليل کيفيت و البته قيمت مناسبي که داشته از آن استقبال کردند و به نوعي مي‌توان آن را خودرو جوان پسندانه قرن دانست. پژو ۴۰۵ از خانواده شرکت خودروسازي پژو است. اين شرکت خودروسازي را مي‌توان بزرگترين شرکت اتومبيل سازي کشور فرانسه و دومين شرکت بزرگ اتومبيل سازي در اروپا بعد از فولکس واگن آلمان دانست. در ژوئيه سال ۱۹۸۷، شرکت خودروسازي پژو، مدل ۴۰۵ را به عنوان تنها سدان چهار درب با بدنه سبک اعلام کرد و خيلي زود فروش آن در بازار‌هاي قار‌ه اي آغاز شد. اين خودرو در ژانويه ۱۹۸۸ در بازار در نوع رانندگي دستي سمت راست در انگلستان به فروش رفت و توليد پيشرانه رانندگي در سمت چپ در سوچو فرانسه انجام شد. اين خودرو در چهار موتور بنزيني سيلندر از ۶۵ تا ۱۶۰ اسب بخار (۴۸ تا ۱۱۸ کيلو وات؛ ۶۴ تا ۱۵۸ اسب بخار) در دسترس بود. در سال ۱۹۸۸ موتور‌هاي ديزلي طبيعي و توربو شارژ به اين محدوده اضافه شدند. در سال ۱۹۹۱ بروزرساني‌هايي در داشبورد، فرمان و عايق صوتي به وجود آمد، اما براي سال ۱۹۹۳ مدل Phase II با يک بوت جديد با ورودي بهتر، چراغ‌هاي عقب جديد و طراحي بوت و داشبورد جديد وارد بازار شد. ۴۰۵ توليدي تا اين زمان به بيش از ۱۵۰ هزار خودرو رسيده بود. در پاييز سال ۱۹۹۵، جايگزيني ۴۰۵، ۴۰۶ معرفي و توليد ۴۰۵ قطع شد. از سال ۱۹۹۴ يک کيسه هوا در ۴۰۵ در دسترس و استاندارد آن رانندگي چپ Mi ۱۶ و T ۱۶ بود. در آغاز سال ۱۹۹۷ پايان توليد اروپايي ۴۰۵ پس از ۱۰ سال بود. ۴۰۵ يکي از پرفروش ترين اتومبيل‌هاي خانوادگي در اروپا به ويژه در فرانسه و انگليس به شمار مي‌رود، اين هشتمين اتومبيل پرفروش در انگليس در سال ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ بود. پس از اينکه پژو ۴۰۵ وارد کشور شد، مهندسان سعي در توليد و داخلي سازي آن داشتند چرا که يکي از خودرو‌هاي روز دنيا به شمار مي‌رفت. پس از توليد اين خودرو، نمونه‌هايي از آن مانند پژو پرشيا، پژو آردي، پژو روآ و در نهايت سمند را توليد کردند. شرکت ايران خودرو که توليد کننده اين خودرو در کشور است مدل‌هاي مختلفي از ۴۰۵ را توليد و روانه بازار کرد. پژو ۴۰۵ GL/GLX ابتدا با موتور ۱٫۶ ليتري و پس از آن ۱٫۹ ليتري ۸ سوپاپ کاربراتوري توليد شد که در سال ۲۰۰۲ توليد آن متوقف شد. انواع مختلف پژو 405 را بيشتر بشناسيد پژو ۴۰۵ GL/GLX، پژو ۴۰۵ GLX، پژو ۴۰۵ GLI، پژو ۴۰۵ SLX، پژو LX، پژو ELX از نمونه‌هاي توليدي اين خودرو ۳۰ ساله هستند. پژو ۴۰۵ GL/GLX ابتدا با موتور ۱٫۶ ليتري و پس از آن ۱٫۹ ليتري ۸ سوپاپ کاربراتوري توليد و روانه بازار شد که در سال ۲۰۰۲ توليد آن متوقف شد. پژو ۴۰۵ GLI مدل کم آپشن تر GLX است که ما بين سال‌هاي ۸۳ تا ۸۶ توليد مي شد. پژو ۴۰۵ SLX مدل بروزرساني شده پژو ۴۰۵ است که با تغييراتي در نماي خارجي و داخلي و موتور ۱٫۶ ليتري تي يو ۵ عرضه مي شود. پژو پارس فيس ليفت پژو ۴۰۵ در بخش‌هاي سپر جلو و عقب، جلو پنجره، در کاپوت، چراغ‌هاي جلو و عقب و در صندوق عقب، خود پارس در ۴ مدل مختلف عرضه مي شود. پژو آردي و پژو روآ نيز هر ۲ خودرو با ظاهر ۴۰۵ و موتور ۱٫۶ ليتري پيکان عرضه مي شوند. طي ۳۰ سال چه بر سر ۴۰۵ آمد؟ خلخالي کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به توليد خودرو پژو 405 در کشور و علت توقف توليد آن، گفت: در تمام دنيا خودروسازي‌ها براي اينکه به يک پلتفرمي دست يابند، خودرو‌هاي روز را وارد کشور و به دنبال دستيابي به آن سيستم و توليد و داخلي سازي آن هستند. او ادامه داد: اين رويه براي تمام خودروسازان جهان اتفاق مي‌افتد و در حال حاضر شاهد اين هستيم که چين، ترکيه و بسياري از کشور‌هاي ديگر خودرو‌هاي روز دنيا را وارد مي‌کنند تا بتوانند به سيستم آن دستيابي داشته باشند. اين کارشناس صنعت خودرو بيان کرد: هم اکنون برليانس محصول BMW را وارد مي‌کند تا بتواند توليدات خود را به آن سمت ببرد. در ايران نيز اين اتفاق رخ مي‌دهد و چند سال پيش خودرو‌هاي خانواده پژو وارد کشور شد چرا که هم کيفيت مناسب و هم قيمت مناسبي داشتند. خلخالي تشريح کرد: در ابتدا قرار بر اين بود که به سمت توليد انواع پژو در کشور برويم و آن را داخلي سازي کنيم، اما اين اتفاق رخ نداد و تنها به صورت محدود توانستيم سمند را توليد کنيم. او ادامه داد: هم اکنون زيربناي فعاليت ايران خودرو به پژو تبديل شده و در حال حاضر زبان فني در ايران خودرو پژوست. بعد از برجام نيز خودرو‌هايي مانند پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ وارد کشور شد، اما به دليل اينکه مديريت دولتي در خودروسازي داريم نتوانستيم اين توليد را به سرانجام مثبتي برسانيم و هم اکنون تنها به همين توليد پژو ۲۰۶ و ديگر خودرو‌ها بسنده کرده ايم. اين کارشناس صنعت خودرو بيان کرد: هر محصول خودرويي عمر مفيد پنج ساله دارد که به مرور زمان پلتفرم آن نيز مي‌تواند تا ۱۵ سال عمر داشته باشد. پژو بيش از ۳۰ سال است که در کشور توليد مي‌شود که در انحصار ۲ خودروساز بزرگ در کشور است. خلخالي بيان کرد: اين خودرو به دليل استقبال بالا، هر چقدر توليد مي‌شد به فروش مي‌رفت، اما اقدام به ارتقا آن نکردند و هم اکنون شاهد اين هستيم که پژو بيش از ۳۰ سال در کشور توليد مي‌شود. هم اکنون مي‌توان خط توليد خودروهايي، چون پژو ۳۰۱، پژو ۲۰۰۸، دنا و ديگر خودرو‌ها را ادامه داد. چرا بايد با ۴۰۵ خداحافظي کرد؟ شهرام آزاد عضو هيئت علمي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ۴۰۵ در اين سال‌ها جزو خودرو‌هاي خوب اروپا بوده است. خودرويي که استقبال زيادي از آن شد و فروش زيادي هم داشت، اما در کنار توليد بالا، مشکلاتي هم در توليد آن وجود داشت. آزاد ادامه داد: متاسفانه هر محصولي مانند پرايد و پژو ۴۰۵ زماني که در داخل کشور توليد مي‌شوند، براي سال‌هاي سال قصد دارند آن را توليد کنند به جز اينکه تغييراتي در آن ايجاد شود. در برخي از امکانات اين خودرو تغييراتي طي اين سال‌ها ايجاد شد، اما ساختار اصلي آن تغيير نکرد که اين مورد جزو ضعف‌هاي اين خودرو به شمار مي‌رود. عضو هيئت علمي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي افزود: خودرو‌هايي که توليد شد سيستم‌هايي معمولي داشت که به مرور زمان استاندارد‌هاي لازم را از دست داده بود و به محصول قديمي تبديل شد. اين خودرو ۳۰ سال است که در کشور توليد مي‌شود، اما مسائل استاندارد و امنيتي که بخش زيادي از آن در کشور‌هاي توسعه يافته است کنار گذاشته شده است. بخش تحقيق و توسعه اين محصول در ايران از اولويت برخوردار نيست که دليل کنار گذاشتن آن اين موضوع است. آزاد بيان کرد: فقدان بحث توسعه محصولات باعث مي‌شود که خودرو‌ها از رده خارج و جايگزين شوند که جايگزيني آن‌ها اولويت دارد. صنعت خودرو بايد به سمت توسعه محصول برود. روز پنج شنبه ۲۲ خردادماه ۹۹ آخرين نسخه پژو ۴۰۵ جي‌ال‌ايکس بنزيني به توليد رسيد و اين خودرو براي هميشه از خطوط توليد شرکت ايران خودرو خارج شد. با اين حال لازم به تاکيد است که اتاق پژو ۴۰۵ در قالب مدل SLX همچنان عرضه خواهد شد و موتور XU۷ و قديمي اين خودرو نيز در حال حاضر بر روي بدنه سمند و پارس نصب مي‌شود و خبري در رابطه با قطع توليد اين دو مدل مطرح نشده است. همچنين پيش از اين از عرضه ۴۰۵ با موتور ايکس يو ۷ دوگانه سوز، در قالب خودرو‌هاي مخصوص تاکسيراني صحبت شده بود که در اين صورت مي‌توان گفت که خبر توقف توليد پژو ۴۰۵ بنزيني، به هيچ عنوان نمي‌تواند به معناي پايان حضور پژو ۴۰۵ در خطوط توليدي ايران خودرو تلقي شود.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره