برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مدیرعامل ایران خودرو: هر سال یک محصول جدید وارد بازار می کنیم

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مدیرعامل ایران خودرو: هر سال یک محصول جدید وارد بازار می کنیم

ايسنا/ مجمع عمومي عادي ساليانه صاحبان سهام ايران خودرو براي سال مالي منتهي به ۲۹ اسفند ۹۸ با حضور مجازي بيش از ۸۰ درصد از سهامداران برگزار شد و صورت هاي مالي به تصويب رسيد.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در جلسه مجمع که به صورت اينترنتي و غيرحضوري برگزار شد، گزارشي از فعاليت ها و دستاوردهاي سال گذشته و برنامه هاي امسال ارايه کرد.
فرشاد مقيمي، با بيان اين که از شرايط بحراني سال گذشته که توليد روزانه به کمتر از هزار دستگاه خودرو رسيده بود عبور کرده ايم، گفت: بعد از اعمال تحريم هاي ظالمانه و خروج شرکاي خارجي، داخلي سازي توليد را در دستور کار قرار داديم و توانستيم در ميزهاي خودکفايي وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و برنامه هاي نهضت خودکفايي و ميثاق با قطعه سازان، توليد را به بيش از ۲۰۰۰ دستگاه در پايان سال گذشته برسانيم. درحال حاضر خودمان ميزان توليد را مشخص مي کنيم و به هيچ کشور خارجي که تعيين کننده باشد، وابستگي نداريم.

 

وي از شکسته شدن پياپي رکوردهاي توليد خودرو در سال گذشته خبر داد و افزود: رکورد توليد در ارديبهشت ماه امسال نيز با توليد حدود ۵۱ هزار دستگاه خودرو شکسته شد. بيش از ۹۰درصد از برنامه هاي توليد امسال در چهار ماه نخست با وجود تاخير يک هفته اي در شروع سال کاري به دليل بيماري کرونا و محدوديت هاي ناشي از آن محقق شده است. در کنار افزايش توليد، در سال گذشته موفق به ارتقاي کيفيت شش محصول شديم.
وي ادامه داد: تيراژ توليد در چهار ماه ابتدايي امسال به ميزان ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته است. امسال توليد ۵۰۰ هزار دستگاه انواع خودروي سواري و وانت را در دستور کار قرار داده ايم. در سال گذشته به توليد رونق بخشيده و امسال در مسير جهش توليد قرار داريم. 

حجم تعهدات معوق مان ۲۵ درصد کمتر از پارسال است
مديرعامل ايران خودرو، کاهش تعهدات معوق و افزايش عرضه به بازار را از نتايج افزايش تيراژ توليد برشمرد و گفت: علاوه بر اين که از آبان ماه سال گذشته توانستيم تعهدات فروش هاي فوري را زودتر از موعد، تحويل مشتريان بدهيم، در حال حاضر تعهدات معوق در ساير فروش ها به کم تر از ۵۰ هزار دستگاه رسيده است. در حالي که در سال گذشته بيش از ۲۰۰ هزار دستگاه تعهد معوق داشتيم. 
مقيمي اضافه کرد: سهم بازار محصولات ايران خودرو از ۴۶.۵ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۵۲ درصد در سال ۱۳۹۸ رسيده است. خوشبختانه با افزايش عرضه و اقدامات توسعه بازار، درحال حاضر ايران خودرو حدود ۵۴ درصد از سهم بازار خودروي سواري کشور را در اختيار دارد. 

وي ادامه داد: در همين حال روند فروش تعدادي در خودرو سواري و وانت نيز افزايشي بوده است. کل فروش در سال گذشته ۴۰۸ هزار دستگاه خودرو بوده، درحالي که عدد فروش در سه ماه ابتدايي امسال ۷۶ هزار دستگاه بوده که بيانگر رشد ۴۷ درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. 

ارزش بازار سرمايه ايران خودرو؛ ۱۹۰ هزار ميليارد تومان
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، افزايش حجم سرمايه شرکت ايران خودرو از طريق ارزيابي مجدد دارايي ها براي خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت را اقدامي بسيار مهم در ارتقاي اعتبار اين شرکت براي تامين مالي عنوان کرد و گفت: سرمايه شرکت را حدود ۲۰ برابر افزايش داديم. هم اکنون ارزش بازار سرمايه ايران خودرو با بيش از ۱۹۰ هزار ميليارد تومان، در صدر خودروسازان داخلي قرار دارد. 
وي از واگذاري ۲۱۰۵ ميليارد تومان دارايي هاي غيرمولد براي سرمايه پروژه هاي توسعه اي در سال ۱۳۹۸ خبر داد و گفت: اين سرمايه در توسعه محصول و قواي محرکه مورد استفاه قرار گرفته است. 

مقيمي تصريح کرد: در حال حاضر ۳۰ پروژه توسعه اي به ارزش ۲۰ هزار ميليارد ريال در دست اجرا است و سرمايه گذاري در پروژه هاي توسعه اي ديگر به ارزش ۱۰ هزار ميليارد ريال نيز در دست بررسي و تصويب است. براي تامين مالي از شرکت هاي گروه و بازار سرمايه هم استفاده مي کنيم.

وي، تدوين نقشه راه محصول و قواي محرکه را از اقدامات بسيار مهم و موثر در برنامه هاي توسعه اي ايران خودرو برشمرد و گفت: توسعه گيربکس، موتور و پلتفرم و محصول با همت مجموعه ايران خودرو دنبال مي شود. 

توليد تمامي خودروهاي بنزيني براساس استانداردهاي يورو۵
او در اين باره اظهار کرد: طراحي و توسعه گيربکس هاي شش سرعته دستي و AMT و توسعه پروژه گيربکس هاي اتوماتيک AT و DCT در دستور کار قرار دارد. همچنين ارتقاي موتورهاي جاري از منظر استاندارد آلايندگي و مصرف سوخت، در کنار طراحي و توسعه خانواده موتور سه استوانه درحال انجام است. درحال حاضر تمامي خودروهاي بنزيني براساس استانداردهاي يورو۵ توليد مي شود، براي محصولات گازسوز نيز اقدامات لازم صورت گرفته و با دريافت تاييديه ها، اين محصولات نيز با استاندارد يورو ۵ توليد و عرضه خواهد شد.

هر سال يک محصول جديد وارد بازار خواهيم کرد
مقيمي ادامه داد: توسعه پلتفرم ايران خودرو با هدف توسعه سهم بازار از جمله برنامه هاي توسعه اي در سال ۱۳۹۹ است که نتايج آن به زودي با عرضه محصول جديد به بازار ديده خواهد شد. محصول پروژه K۱۳۲، خودرويي به روز و مدرن ايران خودرو است که تا پايان امسال به توليد انبوه خواهد رسيد. افزون بر آن کراس اوور و محصول هاچ بک ديگري نيز بر روي پلتفرم جديد ايران خودرو عرضه خواهد شد. ايران خودرو هر سال دست کم يک محصول جديد وارد بازار خواهد کرد.


مقيمي از افزايش ظرفيت توليد موتور ملي EF۷ به روزانه هزار دستگاه در سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل، ون وانا با موتورTC EF۷ نيز در سال جاري عرضه خواهد شد. خط توليد اتوبوس شهري نيز بعد از هشت سال فعال شده که به زودي محصولات آن وارد بازار خواهد شد. 

وي توسعه موتور خودروهاي تجاري را نيز از برنامه هاي امسال دانست و گفت: موتور ۳۵۵ به استاندارد يورو ۵ و موتور ۴۵۷ به استاندارد يورو ۴ ارتقاي خواهند يافت.

۲۰۷ پانوراما و دناپلاس اتوماتيک در راه بازار
مقيمي با بيان اين که به منظور عرضه محصول مورد نياز مشتريان، اقدام به طراحي و توليد خودروي اتوماتيک کرده ايم، خاطرنشان کرد: راناپلاس، سورن پلاس و سمند سال امسال روانه بازار خواهد شد. محصول ۲۰۷ پانوراما و دناپلاس اتوماتيک نيز از ديگر محصولاتي است که به زودي به مشتريان عرضه خواهد شد.

وي افزايش همکاري ها با شرکت هاي دانش بنيان و دانشگاه و استفاده از توانمندي شرکت هاي قطعه ساز داخلي را از رويکردهاي اصلي ايران خودرو در توسعه محصول عنوان کرد و گفت: از توانمندي برخي نهادها و ارگان ها مانند صنايع دفاع و معاونت علمي و فن آوري رياست جمهوري، در توسعه محصولات بهره خواهيم برد. بومي سازي ECU و کاليبراسيون موتور از دستاوردها مهم اين همکاري ها است که در نيمه دوم امسال محقق خواهد شد. ايران خودرو از همکاري تمامي نهادها و شرکت هاي دانش بنيان براي توسعه داخلي سازي و توليد محصول جديد استقبال مي کند.

مقيمي سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را زمان چيدن ميوه هاي دوران تحريم در صنعت خودروي کشور دانست و گفت: با همراهي زنجيره تامين، شرکت هاي دانش بنيان، نهادهاي توانمند، کارکنان و مديران و متخصصان ايران خودرو بتوانيم مسير توسعه صنعت خودروي کشور را با سرعت بيشتري طي کنيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره