ملاقات با لیفان X70 ؛ کراس اوور جدید بازار ایران






خودرو بانک/ ليفان X70 جديدترين محصول اين برند چيني در کشورمان است که پس از غيبتي چندساله، سعي دارد تا فصلي تازه از حضور محصولات ليفان را در کشورمان آغاز کند. اين خودرو امروز توسط خودروسازان بم به طور رسمي معرفي شد و تصاوير اختصاصي آن نيز توسط خودروبانک در اختيار شما مخاطبان قرار ميگيرد. در ادامه از اين مقاله خودروبانک ملاقاتي خواهيم داشت بر ليفان X70 و آنچه در انتظار اين خودرو خواهد بود.
ليفان، از گذشته تا حال
ليفان يکي از خودروسازان خصوصي چين است که حوزه فعاليت محدودي دارد و به اندازه خودروسازان بزرگ اين کشور همچون فاو، چري يا گريت وال شناخته شده نيست. با اين وجود محصولات ليفان قادر به رقابت با ديگر هموطنان چيني خود هستند و حتي گاهي کمي از آنها بالاتر قرار ميگيرند. حوزه فعاليت ليفان در سالهاي اخير به شدت گسترش يافته و اين شرکت اخيرا وارد حوزه ساخت خودروهاي سنگين هم شده است.
در روزگاري که تمامي شرکتهاي خودروسازي حتي چينيها نيز اقدام به استفاده از زبان طراحي مشترک براي خلق محصولات خود مينمايند، ليفان رويهاي متفاوت در پيش گرفته و دست طراحان خود را باز گذاشته تا هر محصولي را به شکل دلخواه خود طراحي نمايند. حاصل اين رويه، تنوع شديد ظاهر در سبد محصولات ليفان بوده است، به گونهاي که ليفان X50، ليفان X60 و ليفان X70 چهرهاي کاملا متمايز نسبت به يکديگر دارند و گويا توسط سازندگان مختلفي توليد شدهاند.
محصولات ليفان از ابتداي دهه نود خورشيدي به مشتريان ايراني معرفي شدند. کرمان موتور وظيفه عرضه محصولات برند ليفان را بر عهده داشت و در کنار خودروهاي جک، خودروهاي ليفان را نيز به توليد ميرساند. در شرايطي که کرمان موتور در شرايط سختي قرار داشت و قطع همکاريهاي ناشي از تحريم با هيونداي، اين شرکت را در مضيقه قرار داده بود، عقد قرارداد همکاري با ليفان و توليد دو مدل ليفان 520 و ليفان 620 توانست نفسي تازه براي کرمان موتور فراهم کند.
در سالهاي بعد سهم ليفان از سبد محصولات کرمان موتور افزايش يافت و اين شرکت ليفان X60 را در دو نسخه دندهاي و اتوماتيک روانه بازار کرد. اين خودرو رقيب مستقيمي براي ام وي ام X33 مديران خودرو بود و بعدها با چانگان CS35 نيز به رقابت پرداخت.
محصول بعدي اين شرکت در ايران نيز ليفان 820 بود که براي مدتي حجيمترين پيشرانه را در ميان خودروهاي توليد داخل داشت و البته به واسطه سگمنتي که در آن عرضه ميشد، بيرقيب بود. ليفان 820 به واسطه اشتراکاتي که با تويوتا کمري داشت در بازه کوتاهي به شهرت رسيد و همچنان در بازار خودرو کشور از طرفداران قابل توجهي برخوردار است.
در نهايت به ليفان X50 ميرسيم که تا پيش از ليفان X70، جديدترين محصول اين شرکت چيني در ايران بود. ليفان X50 يک هاچبک کراس بود که تصميم داشت تا سهمي از بازار بزرگ و پررونق هاچبک کراسها در ايران را به خود اختصاص دهد اما همواره تحت سايه رنو ساندرو و ديگر رقباي چيني خود قرار داشت.
در حقيقت تمايل کمتر مشتريان ايراني به خريد خودروهاي ليفان در سالهاي اخير موجب شد تا کرمان موتور سهم اين خودروها از خط توليد خود را به محصولات جک که فروش بهتري داشتند، اختصاص دهد. در نهايت نيز اين محصولات به کلي از کرمان موتور کنار گذاشته شدند و خودروسازان بم که يکي از زيرمجموعههاي هلدينگ کرمان خودرو است و به نوعي همکار کرمان موتور محسوب ميشود، وظيفه توليد و عرضه محصولات ليفان در ايران را برعهده گرفت. ليفان X70 نيز آغاز کننده موج دوم حضور خودروهاي ليفان در ايران خواهد بود که توسط اين شرکت به بازار عرضه ميشود.
از اقتصادي به لوکس
پاييز سال 97 بود که خودروسازان بم خبر از عرضه ليفان X70 داد. در آن دوران هنوز کراساوورهاي نيمه لوکس چيني همچون امروز به بازار کشورمان هجوم نياورده بودند و در صورتي که خودروسازان بم در همان دوران اقدام به عرضه اين خودرو مينمود، ميتوانست تسلط خوبي بر بازار اين رده پيدا کند.
با اين وجود دوسال طول کشيد تا شاهد معرفي رسمي ليفان X70 باشيم. در اين مدت رقبايي همچون ام وي ام X55 يا اس دبليو ام G01 سر برآوردند و اکنون در حال تحويل به مشتريان هستند. در شرايطي که آشفتگي اقتصادي به بلاي جان توليدکنندگان و مصرفکنندگان تبديل شده، ليفان X70 وارد اين بازار نه چندان شلوغ ميشود تا بلکه بتواند نظر بخشي از خريداران خودروهاي وارداتي که امروز چارهاي جز خريد خودروهاي چيني صفرکيلومتر ندارند، به خود جلب کند.
يک کراساوور کاملا خانوادگي
در چندسال اخير استفاده از پيشرانههاي توربو و گيربکسهاي دوکلاچه در صنعت خودروسازي چين متداول شده و خودروسازان چيني با استفاده از اين تجهيزات، سعي دارند تا ديدگاه رايج در خصوص خودروهاي چيني را اصلاح کنند. با اين وجود ليفان تصميم گرفته تا در X70 از اصول سنتي استفاده کند و به همين دليل پيشرانه دوليتري تنفس طبيعي با 140 اسببخار قدرت در هر 6000 دور در دقيقه و 178 نيوتنمتر گشتاور در 4200 دور در دقيقه را براي محصول خود برگزيده است. حداکثر سرعت مجاز اين خودرو 175 کيلومتر در ساعت و ميزان مصرف سوخت ترکيبي آن 8.7 ليتر در هر صد کيلومتر است. همچنين اين ميزان سوخت را از باک خود به حجم 55 ليتر با استاندارد يورو 5 مي سوزاند.
اين ارقام ليفان X70 را همرده محصولي همچون چري تيگو 5 قرار ميدهند. اين شباهت به خصوص وقتي متوجه ميشويم که از گيربکس CVT براي سيستم انتقال قدرت ليفان X70 استفاده شده، بيشتر هم ميشود. در حقيقت قواي فني ليفان X70 کاملا اقتصادي هستند و با توجه به قيمت امروز بنزين در کشورمان، به نظر ميرسد خريد ليفان X70 دردسرهاي به مراتب کمتري از يک کراساوور توربوشارژر براي مالک خود فراهم کند.
ليفان X70 همانند بسياري از خودروهاي چيني همرده از امکانات و تجهيزات مناسبي بهرهمند است. از جمله اين امکانات ميتوان به مواردي همچون رادار جلو و عقب، استارت دکمهاي، کيسه هواي راننده و سرنشين جلو، سيستم TPMS، فرمان هيدروليک با قابليت تنظيم ارتفاع، چراغهاي هالوژني، سيستم روشنايي در روز، آنتن کوسهاي، سانروف، روکش صندلي چرمي، پاور ويندوز، گرمکن صندليهاي جلو، سيستم چندرسانهاي نه اينچي، خروجي 12 ولتي و دوربين دنده عقب اشاره کرد.
اين امکانات براي يک کراساوور نيمه لوکس خانوادگي آن هم در شرايط فعلي بازار ايران، راضي کننده به نظر ميرسند. البته لازم به ذکر است اين امکانات مختص به نسخهاي فول خودرو هستند و نسخه رونمايي شده از ليفان X70، تيپ لو آپشن اين خودرو است، در حاليکه خودروسازان بم قصد دارد تا نسخه فول آپشن ليفان X70 را به توليد رسانده و به مشتريان خود عرضه کند.
در عکسهاي اين مقاله همچنين مشاهده ميکنيد که رينگهايي اسپرتي روي اين خودرو نصب شده اما لازم به ذکر است که رينگهايي که قرار است در مدل نهايي روي خط توليد و عرضه شود، از نظر اندازه مشابه اين رينگ است (18 اينچي) ولي از نظر طراحي کمي متفاوت خواهد بود. همچنين اندازه رينگ زاپاس اين خودرو که با رينگ فولادي است، 16 اينچي است.
چه آيندهاي در انتظار ليفان X70 خواهد بود؟
ليفان X70 خودرو ارزاني نيست و انتظار ميرود خودروسازان بم آن را با قيمتي بين 400 الي 450 ميليون تومان به فروش بگذارد. بنابراين نبايد انتظار داشته باشيد که مشتريان زيادي قادر به خريد آن باشند. در صورتي که خودروسازان بم بتواند محصول جديد خود را با شرايط فروش اعتباري با اقساط بلندمدت به خريداران عرضه کند، ميتوان انتظار داشت که اين خودرو بتواند به واسطه جديد بودن، آمار فروش خوبي را ثبت کند.
ام وي ام X55 مديران خودرو و اس دبليو ام G01 به همراه بيسو T3 از سيف خودرو در ابتداي معرفي رقباي اصلي ليفان X70 در بازار معرفي ميشدند اما پس از مشاهده اين خودرو از نزديک و محدوده قيمتي آن، ميتوان خودروهايي همچون جک S3 يا ام وي ام X33S را نيز رقيب اين خودرو دانست. کراساوورهايي با سابقه و پرفروش که اين قسمت از بازار را در سلطه خود دارند.
حال بايد منتظر اقدامات خودروسازان بم براي بازاريابي و عرضه ليفان X70 باشيم تا ببينيم چه آيندهاي در انتظار اين کراساوور سايز متوسط و نيمه لوکس خواهد بود. انتظار ميرود از پاييز امسال شاهد حضور ليفان X70 در خيابانهاي کشورمان باشيم.