نماد آخرین خبر

با مزایا و معایب برلیانس H330 آشنا شوید

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی

خودرو بانک/ سال‌هاي ابتدايي تا مياني دهه نود خورشيدي را مي‌توان دوران طلايي سدان‌هاي اتوماتيک چيني در بازار ايران دانست. اين خودروهاي اقتصادي با پيشرانه‌هاي کم حجم و گيربکس‌هاي اتوماتيک معمولي خود به خوبي توانستند نبض بازار خودرو ايران را براي مدت کوتاهي در دست گرفته و انحصار خودروهاي داخلي را با مشکل مواجه کنند. يکي از اين خودروها برليانس H330 بود که در فاصله سال‌هاي 1394 تا 1398 توسط پارس خودرو به توليد مي‌رسيد.

خانواده محصولات برليانس در ايران با دو سري H200 و H300‌ شناخته مي‌شوند که سري محصولات خانواده H300‌ برليانس به علت بهره‌مندي از ظاهر بهتر و امکانات رفاهي بيشتر، مورد توجه مخاطبان ايراني قرار گرفتند. از اين خانواده سه محصول برليانس H330، برليانس H320‌ و برليانس کراس يا C3 به بازار ايران عرضه شده که هر سه خودرو مشترکات زيادي با يکديگر دارند.

در اين ميان برليانس H330 و برليانس کراس بيشتر از ديگر محصولات اين برند مورد توجه مخاطبان ايراني قرار گرفتند. برليانس H330 در حقيقت نسخه سدان برليانس H320‌ محسوب مي‌شود و اين مساله را با نگاهي گذرا به بدنه خودرو خواهيد فهميد، چرا که گويي صندوق عقب در آخرين لحظات به اين خودرو افزوده شده و هماهنگي چنداني ميان قسمت عقب برليانس H330 و ساير اجزاي خودرو ديده نمي‌شود.

برليانس H330 در بازار ايران با خودروهايي همچون ام وي ام 550، بسترن B30، جک J5 و تندر 90 اتوماتيک رقابت مي‌کند و اين رقابت پس از توقف توليد برخي از اين خودروها همچنان در بازار خودروهاي کارکرده ديده مي‌شود.

پارس خودرو از سال 1397 اقدام به عرضه برليانس H330 با پيشرانه جديد 1.65 ليتري و گيربکس اتوماتيک بهبود يافته کرد که اين مساله تاثير قابل توجهي بر فروش اين خودرو در بازار ايران داشت. شايد اگر تحريم‌هاي بين المللي عليه صنعت خودروسازي کشورمان اعمال نمي‌شدند، امروزه برليانس H330 به يکي از پرفروش‌ترين محصولات مونتاژي در خودروسازي ايران تبديل شده بود. در ادامه به بررسي مزايا و معايب برليانس H330 به عنوان يک سدان اتوماتيک چيني محبوب در بازار کشورمان خواهيم پرداخت.

مزيت اول، جعبه دنده اتوماتيک قابل قبول
خودروهاي چيني اقتصادي که طي چند سال آتي به بازار کشورمان عرضه شده‌اند، اکثرا مجهز به گيربکس‌هاي اتوماتيکي هستند که از فناوري قديمي بهره مي‌برند و عملکرد چندان مناسبي را از خود ارائه نمي‌دهند. با اين وجود در برليانس H330 از گيربکس اتوماتيک بسيار خوبي استفاده شده که حتي در نسخه مجهز به موتور 1.5 ليتري عملکرد فوق‌العاده‌اي را از خود به اجرا مي‌گذارد و به يکي از مزايا برليانس H330 تبديل شده است. اين جعبه دنده تعويض دنده‌هاي هوشمندانه‌اي را انجام مي‌دهد. اين عملکرد خوب در نسخه‌هاي 1.65 ليتري که گيربکس بهبود يافته دارند، بهتر از گذشته نيز شده است.

مزيت دوم، بازار دست دوم پر رونق
يکي ديگر از مزايا برليانس H330 به بازار پررونق خريد و فروش نسخه‌هاي کارکرده آن مربوط مي‌شود. برليانس H330 توسط پارس خودرو به توليد مي‌رسيد که به طور معمول در بين مشتريان ايراني به دليل سابقه خوبي که با کاديلاک و نيسان براي خود ساخته، توليدکننده‌اي با کيفيت قلمداد مي‌شود. از اين رو مصرف کنندگان ايراني با رغبت اقدام به خريد خودروهاي ساخت پارس خودرو از جمله برليانس H330 مي‌کنند.

با توجه به تيراژ گسترده برليانس H330 در مقايسه با رقبايي همچون بسترن B30 يا جيلي GC6، اين خودرو در بين مشتريان بازار مورد قبول واقع شده و مصرف‌کنندگان آشنايي خوبي با اين محصول دارند. بنابراين هنگام فروش برليانس H330 به دردسر چنداني برخورد نخواهيد کرد.

عيب اول، کيفيت نامناسب ساخت
کيفيت نازل ساخت يکي از کاستي‌هاي مشترک بين خودروهاي داخلي است که البته جزو معايب برليانس H330 نيز به شمار مي‌رود. يکي از بزرگترين معضلات برليانس H330 براي مالکان، سر و صداي آزار دهنده کمک فنرهاي عقب خودرو است که حتي در مواردي خريداران اين خودرو را ناچار کرده کمک فنرهاي برليانس H330 را با نمونه‌هاي نصب شده در ديگر خودروها همچون تندر 90 تعويض کنند تا سر و صداي کمتري به اتاق وارد شود.

کيفيت مواد به کار رفته در ساخت کابين نيز چندان چشم‌گير نيست و سرتاسر داشبورد خودرو از پلاستيک خشک تشکيل شده، که در صورت عدم دقت در نگهداري مالک را با هزينه‌هاي گزاف تعمير لوازم تزئيناتي خودرو دست به گريبان خواهد کرد.

عيب دوم، کمبود امکانات در مدل دنده‌اي
ارائه دسته بندي مختلف براي هر خودرو با قيمت‌هاي متفاوت، امري پذيرفته شده و رايج در خودروسازي جهان است که مشتريان مختلف با هر سطح بودجه‌اي را قادر به خريد خودرو محبوب خود مي‌کند. با اين وجود خودروسازان ايراني و چيني گاهي در انجام اين کار زياده روي مي‌کنند تا جايي که اين مورد به يکي از معايب برليانس H330 تبديل شده است.

برليانس H330 در دو نسخه دنده‌اي و اتوماتيک به بازار ايران عرضه شد و بعد از چند سال و با عرضه نسخه‌هاي 1.65 ، امکانات رفاهي بيشتري به نسخه اتوماتيک اين خودرو افزوده شد. در اين حال نسخه دنده‌اي برليانس H330 از بسياري امکانات رفاهي محروم بود و حتي از برخي سدان‌هاي داخلي نيز ساده‌تر به دست مشتريان مي‌رسيد. حذف ترمزهاي ديسکي عقب و جايگزيني ترمزهاي کاسه‌اي نيز ديگر موردي بود که برليانس H330 دنده اي را در مقابل رقباي ديگرش ضعيف جلوه مي‌داد و باعث فروش ضعيف اين خودرو در کشورمان شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره