برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
خودرو

قیمت پراید به زیر ١٠٠ میلیون تومان بازمی گردد

منبع
دنياي خودرو
بروزرسانی
قیمت پراید به زیر ١٠٠ میلیون تومان بازمی گردد

دنياي خودرو/ به‌گفته بسياري از کارشناسان صنعت خودرو، حدود 40روز است که معاملات چنداني در بازار خودرو انجام نشده و بازار به‌نوعي وارد فاز جديد رکود شده است. ازسوي‌ديگر باتوجه به شرايط فعلي نمي‌توان گفت قيمت‌هاي موجود در بازار تا چه اندازه دقيق و درست است.

در شرايط فعلي که بازار خودرو با کاهش نرخ ارز، شرايط افت را تجربه مي‌کند اما همچنان نمودار معاملات در بازار خودرو حالت افقي دارد و اين بازار بيش‌از هر زمان ديگري خالي از مشتري است.


به‌گفته بسياري از کارشناسان صنعت خودرو، حدود 40روز است که معاملات چنداني در بازار خودرو انجام نشده و بازار به‌نوعي وارد فاز جديد رکود شده است. ازسوي‌ديگر باتوجه به شرايط فعلي نمي‌توان گفت قيمت‌هاي موجود در بازار تا چه اندازه دقيق و درست است. زيرا بازار خودرو در رکود کامل به‌سر مي‌برد و خريدوفروش در نقطه صفر است. به‌رغم‌آنکه تعداد فروشندگان در بازار خودرو افزايش يافته اما خريدار کم است، ازسوي‌ديگر با کاهش نرخ ارز از هفته گذشته قيمت خودرو نيز افت کرده است. هر روز نسبت به روز گذشته قيمت خودرو پايين‌تر مي‌آيد. ازآنجاکه درحال‌حاضر حدود ۴۰ روز است که معامله‌اي در بازار خودرو چندان انجام نشده بنابراين نمي‌توان‌گفت قيمت‌ها در بازار چقدر درست هستند، اما براساس ارقام روي کاغذ؛ قيمت خودرو پرايد131 که تا هفته پيش 125 تا ۱۲۸ ميليون بود در آخرين روزهاي هفته گذشته با 120ميليون‌تومان نرخ‌گذاري ‌شد. اگر نرخ ارز همچنان کاهش يابد، امکان دارد اين خودرو که به نوعي ملاک بازار خودرو است به کمتر از 110ميليون تومان نيز برسد. اتفاقي که البته اگر افزايش قيمت خودروسازان سبب افزايش قيمت دوباره خودروها در بازار آزاد نشود. هرچند بازار خودرو با قيمت ارز ارتباط نزديک دارد و کوچک‌ترين نوسان در بازار ارز تاثير خود را در اين بازار مي‌گذارد. بنابراين درصورتي‌که نرخ ارز به کمتراز ۲۵‌هزار تومان برسد، بهاي پرايد نيز مانند شهريورماه به زير ۱۰۰ ميليون تومان خواهد رسيد، اما موارد ديگري در قيمت خودرو در بازار آزاد دخالت دارند. ازجمله افزايش قيمت خودروسازان اتفاقي است که مي‌تواند بر قيمت خودروها در بازار آزاد تاثير داشته باشد.


ازسوي‌ديگر درحال‌حاضر با تحويل خودروهاي ثبت‌نامي و ازدياد خودرو در بازار کساني که از شرايط فعلي بازار اطلاع دارند، فروشنده شده‌اند، به‌همين‌دليل فروشندگان خودرو در بازار فعلي بسيار زياد شده است. همچنين با آغاز ريزش قيمت‌ها در بازار ارز و افت قيمت خودرو در بازار، فروشندگان به صف مي‌شوند، اما به دليل نبود خريدار معاملات در بازار خودرو به صفر رسيده است. چنانچه اگر در اين بازارآشفته خريداري هم پيدا شود اغلب؛ افراد مصرف‌کننده و ناآشنا به بازار هستند که با وجود نوسانات بازار ارز و شيب قيمت‌ها دست به چنين ريسکي مي‌زنند. طي روند صعودي قيمت خودرو در ماه‌هاي اخير و حتي امروز که بازار با شيب نزولي قيمت‌ها روبه‌رو  است آنچه مانع مراجعه خريداران به بازار و رکود شديد بر بازار معاملات خودرو شده، کاهش توان مالي مصرف‌کنندگان است چنانچه با تدوام شرايط اقتصادي و نرخ تورم، هر روز قفل سنگين‌تري بر معاملات بازار خودرو زده مي‌شود. 


ازسوي‌ديگر بيشتر خودروهايي که اکنون توسط خودروسازان به مشتريان تحويل داده مي‌شود در رهن شرکت‌هاي خودروسازي هستند و سند آنها آزاد نيست. اين موضوع باعث شده است اين خودروها غيرقابل‌فروش باشند. هرچند برخي دلالان در بازار بدون اعلام اين موضوع به مشتريان چنين خودروهاي را به‌فروش مي‌رسانند و هنگام تنطيم سند اين مورد را به مشتري اعلام مي‌کنند. چنين اقدامي باعث مي‌شود خريداران در برابر عمل انجام‌شده قرار بگيرند. در چنين شرايطي خريداران دو راه‌حل براي اين مشکل پيش‌رو دارند. 


نخست آنکه‌ که مجبور مي‌شوند از خريد خود انصراف دهند، ضرر و زيان نوشته‌شده در قرارداد را به جان بخرند و فروشنده نيز مبلغي را از خريدار به‌عنوان انصراف از قرارداد کسر مي‌کند. اما راه‌حل دوم سازش بر سر خودرويي است که سند آن در رهن کمپاني بوده و خريدار بايد حداقل تا يک‌سال براي نقل و انتقال سندخودرو صبر کند و خودرو را به صورت وکالتي بخرد. متاسفانه در بازار فعلي با افزايش فروشندگان اغلب دلالان و واسطه‌ها به دنبال سوءاستفاده از خريداراني هستند که مصرف‌کننده يا از بازار خودرو سررشته‌اي نداشته باشند تا به‌راحتي بتوانند با هرگونه ترفندي خودرو را به آنها بفروشند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره