برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

ایرج ملکی: اگر «شهاب حسینی» بخواهد در فیلم‌های من بازی کند قبول نمی‌کنم

منبع
خراسان
بروزرسانی
ایرج ملکی: اگر «شهاب حسینی» بخواهد در فیلم‌های من بازی کند قبول نمی‌کنم
خراسان/ بازگشت «ايرج ملکي» با انتشار ويدئويي به بهانه دهمين سال انتشار فيلم کوتاه «مزاحمت» باعث شد کارهاي قبلي اش دوباره مورد توجه قرار بگيرد. ايرج ملکي، کارگرداني که هنوز خيلي از ما نمي دانيم آثارش شوخي است يا جدي، کارمند نيروگاه بيستون کرمانشاه است، حدود ۴۰ ساله و دانش‌آموخته مهندسي رايانه و روابط عمومي در مقطع کارشناسي و علوم ارتباطات در مقطع کارشناسي ارشد است. فعاليت هنري را با تئاتر شروع کرده و در چندين جشنواره ملي و استاني حضور داشته ولي از آن جا که علاقه اش سينما بوده، دوره يک ساله فيلم‌سازي را در انجمن سينماي جوان کرمانشاه گذرانده و تا امروز 11 اثر کوتاه را کارگرداني کرده. او کارگردانِ فيلم‌هاي کوتاهي است که معمولا با عکس‌العمل‌هايي متفاوت از آن چه مدنظر توليد کننده بوده مواجه مي شود. حتما شما هم ويدئوهاي «مزاحمت»، «اعتقــاد» و «باسواد شدن» را ديده‌ايد و از بازي خشک و نگاه بي‌رمق و لحن تصنعي ديالوگ‌گوييِ شخصيت هاي اين ويدئوها، خشک‌تان زده و از خودتان پرسيده‌ايــد اين ديگر چه سبک فيلم سازي‌ است؟ اين آثار براي چه مخاطبي، ممکن است جالب باشد؟ اين روزها و با داغ شدنِ دوباره بازار اين ويدئوها و بازخوردهاي طنزي که در پي داشته مثل ساخت و انتشار کارتون «تاثير فيلم تورج فلکي، بعد از 10سال!!!» توسط سوريلند، به فکر افتاديم سوالاتمان را از کارگردانِ اين آثار بپرسيم. اين شما و اين هم ايرج ملکي، که در گفت‌وگو با زندگي‌سلام از عملکردش دفاع مي‌کند.
به عنوان سوال اول مي خواستم اين را بپرسم که از چه زماني علاقه به فيلم سازي در شما ايجاد شد؟  به صورت جدي از سال 86 من اين کار را آغاز کردم و اوج فعاليتم تا سال 88 بود.
چه شد که آثار شما در فضاي مجازي پخش شد؟ چند سال پيش در همايشي حضور داشتم که به واسطه فعاليت من در عرصه فيلم سازي از من خواسته شد تا آثارم را در اختيار دانشجويان حاضر در آن همايش بگذارم که احتمالا به واسطه يکي از آن دانشجويان، آثار من در فضاي مجازي پخش شود و حتي «مزاحم» به يکي از شبکه هاي ماهواره اي نيز رسيد و اني شد که من به اين نتيجه رسيدم سايتي ايجاد کنم و تمام آثارم را در آن براي مشاهده مردم بارگزاري کنم.
با توجه به اينکه تهيه کننده اين 11 اثر نيز خودتان بوديد، مي خواستم بپرسم براي ساخت اين فيلم ها چه ميزان هزينه کرده ايد؟  برخي از اين آثار کم خرج و برخي به علت تعدد لوکيشن و مدت زمان طولاني تر، پر خرج تر بودند که بخواهم به طور کلي بگويم، در آن زمان ها براي ساخت فيلم از 300 هزار تومان هزينه کرده ام تا 500 هزار تومان و گران ترين اثري که تا کنون ساخته ام، «هديه» است که در سال 96 ساختم و هنوز اکران نشده و حدود دو و نيم ميليون تومان هزينه داشت چرا که براي حرفه اي بودن کار من حتي مجبور به استفاده از هلي شات براي يکي از سکانس هايم شدم.
فيلم نامه نويسي و ساخت هر اثر شما معمولا چه مدتي طول مي کند؟ به دليل مشغله کاري من وقت زيادي نمي توانستم براي اين کار بگذارم و معمولا دو سه روز ساخت هر فيلم طول مي کشد. فيلم نامه هم از ايده اي ذهني بر مي آيد و پس از نوشتن حتي ممکن است فيلم نامه تا 10 مرتبه نيز بازنويسي و اصلاح شود و به عنوان مثال فيلم نامه مزاحمت حدود 6 روز وقت من را گرفت، چرا که پس از نوشتن آن بر تک تک ديالوگ ها فکر مي کردم و در آن ها تغييراتي را ايجاد مي کردم. محتواي فيلم‌ها و ديالوگ‌هاي بازيگرانتان، از کجا و چه‌جوري شکل مي‌گيرد؟ فيلم هايي که من مي سازم، براساس اعتقادات قلبي و باورهاي دروني خودم است و با وجود تمام تهمت هايي که مبني بر سفارشي بودن فيلم ها زده مي شود، من تاکنون ريالي از ارگان يا فردي براي فيلم سازي نگرفته‌ام. من روي تک تک اين ديالوگ ها فکر کرده ام؛ به عنوان مثال آن جايي که ميترا به دوستش مي گويد: «چطور به تو گير ندادند؟» به اين معني نيست که دليل آن را نداند، بلکه مي خواهد به طوري از اين مسئله فرار کند که پوشش نامناسبش باعث چنين اتفاقي شده.
خيلي‌ها انتقاد دارند آثار شما خيلي مستقيم و زمخت و گل‌درشت به بيان موضوعات اخلاقي مي پردازد. تلاش من اين بوده که ساده و به دور از پيچيدگي ها و گره هايي که معمولا بعضي کارگردان ها در آثار خود ايجاد مي کنند تا اثرشان جذاب شود، حرف بزنـم و سعي کردم مردم را خسته نکنم و مستقيم به سراغ اصل مطلبي که مي خواهم بگويم بروم. البته اين را هم بايد توجه داشت که همه آثار من فيلم هاي کوتاه است و بايد در زمان بسيارکم، يک مفهوم منتقل شود. برعکس حرف شما، فکر مي‌کنم از آثار من استقبال خوبي شده و دليل اين اقبال هم انتقال روان و ساده مفاهيم به مخاطبان است. به عنوان مثال در فيلم «من و عموم» مردم به کوهپيمايي تشويق مي شوند و در صفحه مجازي من، يکي از مخاطبان در خصوص اين فيلم بسيار تشکر کرده و پيامي گذاشته بود به اين مضمون که فيلم شما باعث ايجاد انگيزه بين من و دوستانم شد تا به کوه برويم.
ولي آن قدري که منِ خبرنگار با مردم در ارتباطم، بيشتر افراد معتقدند آثار شما بيش از اين که اثري جدي باشد، به نوعي کاريکاتوري است. شايد من در آثارم رگه هايي از طنز به کار ببرم. مثلا آن ديالوگ «باي» که دو دختر به هم مي‌گويند يا لگدي که کاراکتر دختر به سمت خودرو پرتاب مي کند که اتفاقا همين لحظه‌هاي طنزآميز، تاثيرگذاري آثار را بالاتر برده است اما به شکل کلي، دنبال ساخت آثار جدي‌ام. من مي توانم از تعريف و تمجيدهايي که مردم درباره آثارم داشتند، اسکرين شات بگيرم و برايتان بفرستم. افراد زيادي هستند که از طريق اين فيلم‌ها با من ارتباط گرفتند و تاثير اين آثار در زندگيشان را برايم تعريف کرده اند. من ادعاي قوي بودن آثارم را ندارم، ولي همين که توانسته بر افراد معدودي تاثيرمثبت بگذارد، براي من کافي است.
اگر يک روز تهيه کننده اي، منابع مالي آثارشما را تامين کند، شما از چه بازيگران مطرحي در فيلم هايتان استفاده خواهيد کرد؟ من ترجيح ام اين است که خودم بازيگرانم را از بين افراد علاقه مند پيدا کنم و آن ها را به سينما معرفي کنم تا اين که بخواهم از بازيگران مطرح استفاده کنم. در کل سراغ بازيگران مطرح نخواهم رفت و حتي اگر مثلا شهاب حسيني خودش بخواهد در فيلم هاي من بازي کند هم، من قبول نمي کنم! تاکنون پيشنهاد ساخت فيلم هم داشتيد؟ به تازگي يکي از خوانندگاني که اثرش مجوز هم گرفته است، به من پيشنهاد ساخت فيلمي را داد که در آن از آهنگ ساخته او استفاده شود و مي خواست که در آن اثر من و مونا ملکي هم بازي کنيم، از مشهد هم براي ساخت يک اثر با موضوع محيط زيست دارم که روي آن هم فکر مي‌کنم. آيا از کارگردان هاي مطرح نيز در کارهاي خود الگو گرفته ايد؟ تلاش من اين بوده که خودم سبک مخصوص خودم را داشته باشم و با احترام به تمامي بزرگان سينما بايد اين را بگويم که اگر کاري تقليدي باشد، فايده اي ندارد ولي با اين وجود آثار کارگردان هايي مانند حاتمي کيا، شورجه و سيف الله داد را مي پسندم. برويم سراغ مطرح ترين بازيگران آثار شما، مونا ملکي، کمي برايمان از او بگوييد. مونا دختر برادر من است و در حال حاضر از رشته گرافيک کارشناسي گرفته و حدود يک سالي مي شود ازدواج کرده و خانه دار است و در کنار اين ها چند اثر نقاشي نيز رسم کرده اند، البته به تازگي درخواست هاي فراواني از سمت مردم براي برگشت مجدد او به بازيگري مطرح شده و شايد مجدد به مقابل دوربين برگردد. در آينده دوست داريد چه فيلمي را بسازيد؟ من هميشه علاقه داشتم فيلمي ماورايي در خصوص ياد آخرت بسازم و در حال کار روي فيلم نامه آن نيز هستم تا به مخاطب اين نکته را برسانم که نبايد لحظه اي از ياد مرگ غافل شويم. در اين اثر مي خواهم از جلوه هاي ويژه بصري استفاده کنم و فيلم کوتاه 10 دقيقه اي خواهد بود و در حال حاضر به دنبال پيدا کردن تهيه کننده براي ساخت اين اثر هستم.
در آخر گفت و گويمان مي خواهم براي علاقه مندان به سينما دو اثر فاخر در تاريخ سينماي ايران و جهان را معرفي کنيد که حتما آن ها را ببينند. در بين فيلم هاي ايراني به نظر من «به وقت شام» آقاي حاتمي کيا فيلم خيلي خوبي است و جلوه هاي ويژه با کيفيتي داشت، فيلم ديگري هم که بخواهم معرفي کنم، «خجالت نکش» بود که در قالب طنز مشکلاتي را بيان کرده بود، در خصوص فيلم هاي خارجي هم من آثار زيادي نديدم و نمي توانم اثري را معرفي کنم. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره