مهر/ «دلدار» غيرمنصفانه نقد شد/ عوامل مجموعه تلويزيوني «دلدار» در نشستي رسانهاي درباره فرآيند توليد و رويکرد محتوايي اين سريال مناسبتي و نيز انتقادات وارد به اين مجموعه توضيحاتي ارائه کردند.
نشست عوامل سريال «دلدار» که در شبهاي ماه رمضان از شبکه دو سيما روي آنتن ميرفت، عصر امروز چهارشنبه ۲۲ خرداد در سازمان صداوسيما برگزار شد.
آزيتا ايرايي نويسنده فيلمنامه اين سريال در ابتداي اين نشست درباره متن سريال بيان کرد: براي نگارش بين ۸ تا ۹ ماه وقت گذاشتيم. اين کار يکي از بهترين آثارم بود و من تا ۹۰ درصد از اجراي متنم راضي بودم.
نويد محمودي يکي از کارگردانان سريال هم درباره شخصيتپردازي آرش و عصبانيت او که منجر به قتل ميشود، گفت: لحظههايي هست که عصبانيت آني باعث ميشود دست به هر کاري بزنيد مثل وقتي که در خيابان دو ماشين به هم برخورد ميکنند و دو طرف با قفل و فرمان به جان هم ميافتند. ما خواستيم بگوييم در لحظههايي که خشونت آني سراغ ما ميآيد بايد مراقب باشيم.
وي اضافه کرد: طراحي ما اين بود که پژمان از دنيا برود و آرش به پدري نزديک شود که مدتها نبود او را احساس کرده است.
محمودي در بخش ديگري بيان کرد: دلدار دومين کار پربيننده تلويزيون شده است و درصد زيادي از مخاطبان را با خود همراه کرده است.
انتقاد بهزاد فراهاني از افت فيلمنامه سريالها
در ادامه بهزاد فراهاني بازيگر پيشکسوت سينما و تلويزيون درباره حضورش در اين سريال عنوان کرد: من قديميترين کارمند تلويزيون هستم و از تلويزيون هم دلخورم و بارها هم اين را بيان کردهام. تلويزيون از مسائل مردم زحمتکش نميگويد و فيلمنامهها افت کرده است. به نظرم دوره خطکشيها ديگر تمام شده است و فيلمنامه نويسان بايد از خانههاي خود خارج شوند.
محمودي در ادامه درباره مميزيهاي سريال اظهار کرد: عدهاي فکر ميکنند تلويزيون دائم سانسور ميکند اما مديران تلويزيون هم جزوي از اين جامعه هستند و فقط در چارچوب تلويزيون کار ميکنند.
وي در بخش ديگر درباره انتخاب بازيگران اظهار کرد: ما درباره اقاي غفاري و باقي بازيگران فکر ميکنيم بهترين انتخابها را داشتيم.
ايرايي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره روند مشخص سريال و پايانبندي آن براي مخاطب و اتفاقات قصه که مسير جديدي براي غافلگيري مخاطب ارائه نميکند، اظهار کرد: ما ميدانيم براي کجا کار ميکنيم براي تلويزيون کار ميکنيم. آرش شخصيت دوست داشتني و کاراکتر مثبت قصه است و نبايد آخر قصه روي دار برود. بسياري از مخاطبان ما اين سوال را ميپرسيدند که هر قسمت چه اتفاقي خواهد افتاد پس روند اگرچه مشخص بود اما باز هم براي مخاطب سوال ايجاد ميشد. با اين سريالي نداريم که چنين آدم محجوبي را روي دار بفرستيم.
انتقاد کارگردان «دلدار» از نقد خبرگزاري مهر
نويد محمودي نيز در ادامه به نقد منتشر شده در خبرگزاري مهر درباره سريالهاي رمضاني انتقاد کرد و گفت: وقتي سه سريال در ماه رمضان پخش ميشود و يک خبرگزاري مثل مهر آنها را بسيار بد نقد ميکند من نميدانم چه چيزي پشت آن است؟
وي در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اينکه منظورش از بد نقد کردن چيست و اگر به سريالي انتقاد ميشود معناي آن زدن است؟ عنوان کرد: بله يعني زدن.
محمودي: ما سريالها را براي مردم ميسازيم و وقتي آمار نشان ميدهد که ۵۱ درصد از مردم سريال برادرجان را ديدها ند و از آن رضايت دارند ديگر نميتوان گفت اين سريال بد است محمودي در ادامه توضيح داد: ببينيد ما سريالها را براي مردم ميسازيم و وقتي آمار نشان ميدهد که ۵۱ درصد از مردم سريال برادرجان را ديدهاند و از آن رضايت دارند ديگر نميتوان گفت اين سريال بد است.
وي همچنين در واکنش به اين توضيح خبرنگار مهر درباره اينکه در نقد مذکور گفته نشده سريال بد است بلکه نکات مثبت و منفي ارائه شده و اين به معناي زدن سريال نيست، توضيح داد: وقتي نيمه خالي سريال را ميبينيد يعني زدن و وقتي به نيمه پر دقت نميکنيد آزاردهنده است. اي نقد منصفانه نيست. ما سريالي را از تلويزيون پخش ميکنيم که مردم از آن رضايت دارند و مثلاً «دل دار» ۷۷ درصد رضايت مردم را به دنبال داشته است. نکته من اين است که بايد به اين رضايت توجه کرد.
اين کارگردان سپس درباره پرداختن به داستاني کليشهاي با پايان از پيش مشخص هم توضيح داد: اينکه ميگوييد آيا در سال ۹۸ سريال «دلدار» را ميبينند؟ قصه حضرت يوسف (ع) را همه ميدانند اما همه پاي آن نشستند. اين سريال اصلاً براي اين است که به مردم بگويد، ببخشيد.
ايرايي نيز در ادامه عنوان کرد: اگر به اين شکل باشد ما اصلاً نبايد درباره گذشت و بخشش سريال بنويسيم چون همه ميدانند شخص بخشيده ميشود.
مخاطب سينما متفاوت از تلويزيون است
وي در پاسخ به سوالي درباره نمايش بخشش و مقايسه تصوير قصاص در اين سريال با فيلم لانتوري اظهار کرد: ما در تلويزيون کار کنيم که مخاطبش با سينما متفاوت است من از کساني هستم که معتقدم اگر در جامعه به کودکي تجاوز ميشود، تلويزيون نبايد چندان به آن بپردازد چون قبحزدايي ميشود. ممکن است برخي چيزها جامعه را دچار تشنج کند و بايد در تلويزيون حواسمان به همه چيز باشد. در تلويزيون نميتوان آن خشونتي را که در سينما نمايش داده ميشود، ديد. خود من از سکانسهاي لانتوري اذيت شدم و نميتوان چنين سکانسهايي را در تلويزيون نمايش داد.
اين تهيه کننده و کارگردان در ادامه درباره چگونگي انتخاب بازيگران توضيح داد: من و برادرم جمشيد هر گاه ميخواهيم بازيگري را انتخاب کنيم به شرايطي که کدام بازيگر بيشتر مخاطب دارد توجه نداريم به طور مثال حسيبا ابراهيمي که يک کودک کار بود را انتخاب کرديم. همه بازيگران اين سريال بهترينها بودند که انتخاب شدند و بهترين نقش خود را بازي کردند.
فراهاني: ما همه ميدانيم حد فاصل «هزاردستان» علي حاتمي تاکنون تلويزيون است که مشکل دارد. تلويزيون که بودجهاي را که بايد خرج سريال کند خرج ديگر چيزها ميکند وي درباره اينکه چرا در اين سريال قصه کارآفريني به سرانجام نرسيد، اظهار کرد: ما در سايهبان خيلي جدي به کارآفريني پرداختيم. خواستيم تلنگري بزنيم به مسئولان و بگوييم چند ميليون جمع شدند تا شغلي را ايجاد کنند اما در اينجا نياز قصه ما اين نبود که چندان به آن بپردازيم.
محمودي در بخش ديگر درباره نحوه نمايش روابط دختر و پسر در سريال عنوان کرد: ما سعي داريم که بگوييم دخترخانم و آقا پسر اگر وارد مسالهاي ميشود به خانواده اطلاع دهد و مثلاً شادي بدون فاصله به مادرش ميگويد با سامان آشنا شده است.
وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره قصه سريال و اينکه چرا از نقطهاي به بعد فيلمنامه کشدار ميشود، اظهار کرد: اين اولين بار است که ميشنوم سريال کشدار بوده است عدهاي دوست داشتند ما به ماجراي سامان و دوستش بيشتر توجه کنيم و حتي ما ميتوانستيم دو قسمت به او بپردازيم اما سعي کرديم شخصيتها را به درستي نمايش دهيم.
فراهاني نيز درباره فيلمنامه گفت: ما همه ميدانيم حد فاصل «هزاردستان» علي حاتمي تاکنون تلويزيون است که مشکل دارد. تلويزيون که بودجهاي را که بايد خرج سريال کند خرج ديگر چيزها ميکند. اگر درام نويسي به شکل فقيرانهاي به حضيض کشيده شده است به مديران مربوط ميشود. معلوم است که «هزاردستان» يا «امام علي» کارهاي شاخصي بودند اما به اين معنا نيستند که سريالهاي امروزه را رد کنيم.
انتقاد بهزاد فراهاني از دستمزد نويد محمدزاده
اين بازيگر با اشاره به مشکلات اقتصادي کشور اظهار کرد: در چنين شرايطي معلوم است که وضع توليد در تلويزيون خوب نيست. ببينيد چقدر تضاد بالا رفته است که دستمزد رفيق خوبمون نويد محمدزاده يک ميليارد و دويست ميليون تومان است دستمزد من ماهي ۲۰ ميليون تومان است!
وي در بخش ديگري بيان کرد: ما عمله هنر در اين شرايط تقصيري نداريم بلکه آشفتگي بازار حاصل ندانم کاري مديران است. بسيار فاصله است بين «گرگها» و کاري که ما امروز در تلويزيون ميبينيم. من رسانه ملي را قبول ندارم؛ اين رسانه خيلي جاها خوب خرج ميکند و خيلي جاها خرج نميکند.
نويد محمودي نيز در ادامه گفت: تلويزيون يک سري آثار شبانه ميسازد که کارهايي ارزانتر هستند. کارهايي مثل حضرت يوسف و امام علي (ع) با بودجههاي بالا ساخته ميشوند اما بايد کارهاي ديگري هم باشد که با بودجههاي محدودتر ساخته ميشود.
در ادامه اين نشست سوگل خليق بازيگر سريال عنوان کرد: آدمهايي در موقعيت من از يک جايي تصميم ميگيرند زندگي خود را تمام کنند. سعي کردم برخي از تجربهها را به موقعيتي که در آن قرار ميگرفتم تطبيق دهم.
وي درباره ديالوگهاي فيلمنامه با توجه به محدوديتهاي تلويزيون عنوان کرد: خيلي سخت است وقتي از کسي جدا شديد حالا بگوييد بريد بيرون و من اگر خودم باشم اينقدر محترمانه نميگويم.
هدفمان دعوت به گفتگو بود
محمودي در ادامه درباره هدف اين سريال عنوان کرد: ما براساس قصهاي که نوشته بوديم بايد آرش بخشيده ميشد. هدفمان اين بود بگوييم لطفاً گفتگو کنيد بيدليل دشمن نشويد. با يکديگر حرف بزنيد. به نظرم بسياري از مشکلات دنيا با گفتگو حل ميشود. اگر قاسم با آرش حرف نميزد ماجرا حل نميشد اگر آرش با پژمان گفتگو ميکرد قصه به کشتن او نميرسيد.
نيما رييسي از ديگر بازيگران سريال نيز در اين نشست يادآور شد: اميدوارم با کارگردانهاي ديگري که ديکتاتورمابانه عمل ميکنند بتوانيم وارد گفتگو شويم.
مهران نائل نيز در سخن کوتاهي بيان کرد: همه شخصيتها پرداخت شده بودند و من از نقش خودم خيلي لذت بردم.
عليرضا آرا نيز يادآور شد: نقشم کوتاه بود و حسرت اينکه بيشتر با گروه باشم هنوز با من است. با اين حال اميدوارم اين تجربه باز هم براي من تکرار شود.
محمودي در پايان گفت: نقد در زمينه هر کار هنري وجود دارد و اگر نباشد پويايي کار را از بين ميبرد. چند سال پيش تلويزيون ما هر شب سريال نداشت و الان هر شب سريال دارد و نشان ميدهد همکاران من در حال کار هستند. گاهي مسائل مالي پيش ميايد که خوشبختانه در مورد سريال من وجود نداشته است و پرداختها هميشه انجام شده است.
وي در پايان گفت: تلويزيون همين الان تا سال ۹۹ سريال دارد و حتي درباره يک اثر جدي هم صحبت شده است.
بازار