نماد آخرین خبر

«زیرخاکی» چگونه خیابان انقلاب را به گذشته برد؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
«زیرخاکی» چگونه خیابان انقلاب را به گذشته برد؟
ايسنا/ يکي از عوامل جلوه‌هاي ويژه سريال «زيرخاکي» با بيان اينکه بازسازي خيابان انقلاب قديم در اين مجموعه سخت و هزينه‌بر بوده است، گفت: ما خيابان انقلاب را در سريال «زيرخاکي» با جلوه‌هاي ويژه بازسازي کرديم. يکي از اصلي‌ترين چالش‌هاي سريال‌هاي تاريخي بازسازي خيابان‌ها و معابر مطابق با آن زمان است. عرفان علي‌محمدي، همکار جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي سريال «زيرخاکي» درباره سختي‌هاي بازسازي معابر قديمي و استفاده از جلوه‌هاي ويژه در اين سريال گفت: در واقعيت سخت بود اينکه بخواهيم خيابان انقلاب قديم را بازسازي کنيم. اين‌که ماشين‌هايي از قديم بگذاريم يا در و ديوار و مغازه‌ها را بازسازي کنيم، زمان و هزينه مي‌خواست و وقت گير هم بود؛ بنابراين ما اين کار را به کمک جلوه‌هاي ويژه انجام داديم. او درباره ساخت اين سريال ادامه داد: در «زيرخاکي» سعي کرديم تهران قديم را بازسازي کنيم. خيلي از نماهاي لانگ سريال را بازسازي کرديم که شبيه تهران گذشته باشد. در قسمت‌هايي از سريال که هنوز پخش نشده است کارهايي در حوزه جلوه‌هاي ويژه کرده‌ايم که مربوط به انفجار و آتش‌سوزي است. ما پيش از اين سريال‌هايي مثل «مختارنامه» داشتيم که در حوزه جلوه‌هاي ويژه قوي بوده‌اند. ولي در سريال‌هايي که به زمان حال مي‌پردازند معمولا جلوه‌هاي ويژه استفاده نمي‌شود.سريال «زير خاکي» نمونه خوبي در اين حوزه است. آقاي سامان، دنبال استفاده از جلوه‌هاي ويژه در کارهايش است. اين در سريال‌سازي، قدم خوبي است و به نظر مي‌رسد در سينما هم در اين حوزه اتفاق هاي خوبي افتاده است. او با بيان اين‌که در ايران معمولا پايه کار جلوه‌هاي ويژه وجود ندارد و کار را کمي مشکل مي‌کند اظهار کرد: نسبت به کارهاي ديگري که انجام داده‌ام نمي‌شود گفت کار جلوه‌هاي ويژه «سريال زيرخاکي» سخت بود اما در کل در ايران کار جلوه‌هاي ويژه سخت است. مشکلات فراواني وجود دارد. معمولا به جلوه‌هاي ويژه بودجه عجيب و غريبي اختصاص داده نمي‌شود. يعني حتي گاهي بودجه مورد نياز هم داده نمي‌شود. مشکل ديگر نيروي کاري است که اگر حتي بودجه هم داده شود نيروي کار زيادي وجود ندارد که بخواهد کار با کيفيت ارائه بدهد. مشکلات ديگري هم وجود دارد اما مهم‌ترينشان اين دو مورد هستند. علي محمدي گفت: عمده کار ما در جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي با کامپيوتر است و داشتن تجهيزات کامپيوتري در کارمان نقش زيادي دارد. اما تجهيزاتي که سر صحنه نياز باشد بستگي به فيلم دارد و معمولا در ايران و براي فيلم‌هايي که ساخته مي‌شود تجهيزات عجيب و غريبي سر صحنه نياز نيست، به جز پرده سبز و مواردي ديگر. او درباره ميزان پيشرفت جلوه‌هاي ويژه در ايران توضيح داد: ما آدم‌هاي خوبي در اين زمينه در کشور داريم. کساني که خيلي خوب هستند در ايران نمي‌مانند و به شرکت‌هاي مطرح و بزرگ خارج از کشور مي‌روند. ما خواهان زيادي براي جلوه‌هاي ويژه در سينما و سريال نداريم. يعني به اين سمت نمي‌روند که در کارهايشان از جلوه‌هاي ويژه استفاده کنند. بنابراين کساني که در اين حوزه کار مي‌کنند و کارشان خوب است سعي مي‌کنند به جايي بروند که کارشان ديده شود. در ايران زياد به اين رشته بها داده نمي‌شود. علي محمدي دليل بها ندادن به جلوه‌هاي ويژه را نداشتن اطلاعات درباره آن عنوان کرد و افزود: شايد جلوه‌هاي ويژه ديده نشده است. اگر بخواهند درصدي از فيلم جلوه‌هاي ويژه کار شود بايد قبل از توليد اين تصميمات گرفته شود و تيم جلوه‌هاي ويژه بايد در فيلم و سريال حضور داشته باشند؛ براي مثال در «سريال زيرخاکي» ما سر يکسري از پلان‌ها خودمان حضور داشتيم و تصميماتي مي‌گرفتيم که در نوع فيلمبرداري و کارگرداني و دکوپاژ تاثير داشت. اين اتفاقات بايد در کار بيفتد. در يکسري از کارهاي سينمايي اين روال برقرار شده است اما هنوز کارگردان‌ها اين تصميم را نگرفته‌اند که از ابتداي کار تيم جلوه‌هاي ويژه را وارد کار کنند. او درباره تجربه همکاري با «جليل سامان» و «رضا نصيري نيا» در کسوت کارگردان و تهيه کننده گفت: من قبلا هم با آقاي سامان سر سريال «‌نفس» همکار بودم. تجربه خوبي بود و به همين دليل باز هم اين همکاري ادامه يافت. با آقاي نصيري نيا هم سالهاست که همکار هستيم. پيش از سريال نفس در انيميشين با هم همکار بوديم. علي محمدي در پايان تاکيد کرد: قطعا جلوه‌هاي ويژه براي فيلم هزينه دارد. اما اگر بخواهند فيلمي بسازند که جلوه‌هاي ويژه داشته باشد بايد حتما اين هزينه را بکنند. جلوه‌هاي ويژه هم مثل ساير بخش‌هاي فيلم است. مثل صدابرداري، فيلمبرداري و ديگر بخش‌ها.
به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد