باشگاه خبرنگاران/ شب گذشته علي نيک رفتار از بي توجهي به اعضاي صنف عکاسان سينما گلايه کرد.
شب گذشته شصت و هشتمين قسمت از برنامه سينمايي «هفت» با حضور علي نيک رفتار و مجيد اماني زاده (از اعضاي صنوف سينمايي)، محمدرضا مقدسيان و پويا نبي (کارشناس و کارگردان فيلم کوتاه) و فرزاد موتمن کارگردان فيلم سينمايي «سراسر شب» روي آنتن شبکه سوم سيما رفت.
مهمترين مشکل صنوف سينمايي امنيت شغلي است
در اولين ميزگرد اين هفته برنامه هفت، علي نيک رفتار رئيس انجمن صنفي عکاسان سينما گفت: اهميت و موضوع اصلي ما امنيت شغلي است و تمام تلاش صنف ما در اين جهت است که بتوانيم اين مشکل را حل کنيم؛ تا جايي پيش رفتيم که بعضي از اعضاي ما دچار مشکلات عديده خانوادگي شده اند. وقتي بحث امنيت شغلي مطرح ميشود، موارد رواني، مالي و ... درميان است.
او افزود: بزرگترين مشکل ما استفاده از عکاسان غير عضو صنف در پروژه هاست. خيلي از دوستان عزيز در جاهايي دخالتهايي ميکنند که ربطي به آنها ندارد. به عنوان نمونه منشي صحنه عکاس معرفي ميکند! شايد به اين خاطر که مديريت آن پروژه به نقش عکس واقف نيست. سال گذشته ۳۵ اثر توليد شد که در هيچ کدام از آنها از صنف ما فردي به عنوان عکاس حضور نداشت.
مجيد اماني زاده رئيس انجمن صنفي دستياران و مديران تدارکات سينما هم در ادامه گفت: مشکل اصلي ما مشکل رفاهي است. وقتي اسم تدارکات به گوش آدمهايي که خارج از سينما هستند ميرسد، فکر ميکنند تدارکات آوردن چايي و ... است. تدارکات سه بخش دارد؛ ولي صنف تدارکات در اصل کارش مهيا کردن زمينه توليد است.
«سراسر شب» با فضاي سينما همراه نبود و از اکران رانده شد!
در ميزگرد دوم برنامه سينمايي هفت که با حضور فرزاد موتمن کارگردان فيلمسينمايي سراسر شب برگزار شد، در مورد علت اکران نشدن اين فيلم سينمايي بعد از دو سال صحبتهايي صورت گرفت. اينکارگردان پيشکسوت در مورد اکران نشدن فيلمش بعد از دو سال معتقد بود، چون اين فيلم با فضاي سينماي ايران فرق دارد، براي اکران با مشکلاتي مواجه شده کرده است.
موتمن در ادامه عنوان کرد: اين فيلم کمدي نيست؛ از نوع درامهاي اجتماعي که سينماي ايران به آن عادت کرده هم نيست. پس مهجور باقي ميماند. در صورتي که بايد بدانيم سينماي هر کشوري به فيلمهاي مختلف نياز دارند. درست است که اين نوع فيلمها جريان اصلي سينماي ما نيستند، ولي يادمان باشد که اين همان شيرازه است که کتاب را نگه ميدارد و بايد به اين سبک فيلم سازي احترام گذاشت.
بعضي از نويسندهها روي سريالهاي ترکيه اي را سفيد کرده اند!
طبق روال هر هفته ميز رسانه برنامه هفت هم به بررسي برخي اخبار مهم سينمايي با حضور عباس گل و آرش فهيم به ميزباني پژمان کريمي پرداخت. کارشناسان رسانه از وضعيت شبکه نمايش خانگي و تبديل شدن آن به حياط خلوت گلايه کردند و معتقد بودند برخي از نويسندهها روي سريالهاي ترکيه اي را سفيد کرده اند.
يکي از مشکلات فيلمهاي کوتاه مضمون زدگي آن است
ميزگرد بعدي برنامه هفت، به معرفي و بررسي فيلم کوتاه «خواب گردها» ساخته پويا نبي با حضور محمدرضا مقدسيان پرداخت. مقدسيان کارشناس فرهنگي در مورد شرايط ساخت فيلم کوتاه در ايران و ويژگيهاي فيلم کوتاه «خواب گردها» گفت: يکي از ويژگيهاي مهم خواب گردها نسبت به ساير فيلمهاي کوتاه غلبه نقش کارگردان و عوامل فيلم بر ديگر مقوله هاست. اين فيلم در فضايي ساخته شده که با عنوان فضاي سيال ذهن مطرح است. در سينماي بلند داستاني کسي که اين شکل از سينما را دنبال ميکند، بهرام توکلي است. در عرصه فيلم کوتاه مسئلهاي که با آن رو به رو هستيم اين است که فيلمهاي کوتاه غالباً مضمون زده هستند؛ يعني به بخش فيلمنامه معطوف ميشوند اما همه ميدانيم که سينما با تصوير با مخاطب صحبت ميکند.
بازار