برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
آشپزی من

غذاي بزقرمه کرماني به صورت آبگوشت

منبع
بروزرسانی
 غذاي بزقرمه کرماني به صورت آبگوشت
مجله کوروش/ «بزقرمه» از غذاهاي سنتي استان کرمان است. در گذشته براي درست کردن بزقرمه از گوشت بزغاله قورمه شده که در ظروف مخصوص آن را نگهداري مي‌کردند استفاده مي‌کردند تا در فصل‌هاي ديگر هم بتوانند با اين گوشت قورمه شده انواع غذاها را طبخ کنند. اما امروز بزقرمه را با گوشت گوسفندي درست مي‌کنند. طرز تهيه غذاي بزقرمه کرماني به صورت آبگوشت يا خورشت را بخوانيد.
مواد لازم نخود گرد خيس خورده بدون پوست: ۲۰۰ گرم گوشت گوسفند سردست يا ماهيچه: ۴۰۰ گرم کشک: ۱و ۱/۳ پيمانه سيب زميني: ۱ عدد پياز: يک عدد بزرگ نمک، فلفل و زدرچوبه: به مقدار دلخواه زعفران دم کرده: ۱ و نيم قاشق غذاخوري سير له شده: ۵ حبه پيازداغ، سيرداغ و نعنا داغ: براي تزيين گردو: اختياري و به مقدار دلخواه طرز تهيه نخودها را از شب قبل بخسانيد و سپس پوست نخود را بگيريد (بهتر است پوست نخود را بگيريد تا سبک‌تر شود) نخودها را نيم پز کنيد. در يک قابلمه پياز را نگيني خرد کنيد و تفت دهيد تا سبک شود. سپس سير له شده يا رنده شده را اضافه کنيد. اجازه ندهيد سير زياد سرخ شود چون تلخ مي‌شود. پياز را هم زياد سرخ نکنيد چون براي تفت گوشت به آب پياز نياز داريم. زردچوبه را به سير و پياز اضافه کنيد و کمي تفت دهيد تا طعم خامي آن گرفته شود. گوشت خرد شده را اضافه کنيد. وقتي رنگ گوشت کاملا قهوه‌اي شد نخود نيم پز و سيب زميني را اضافه کنيد. مقداري آب اضافه کنيد تا گوشت، نخود و سيب زميني بپزند. مقدار آب بايد تا نيمه مواد داخل قابلمه را بپوشاند و نه بيشتر. بزقرمه را روي شعله ملايم گاز بپزيد. اگر مي‌خواهيد بزقرمه را به صورت خورشت سرو کنيد بايد کمي بيشتر آبدار باشد (البته خورشت بزقرمه هم يک خورشت غليظ است) ولي اگر قصد داريد با نان سرو کنيد بايد آب آن کاملا کشيده شود چون مي‌خواهيم با کشک هم دوباره آن را کمي بپزيم. در اين صورت بعد از پخت بزقرمه مخلفات آن را با گوشتکوب دستي يا برقي بکوبيد. بعد از کوبيدن بزقرمه مقداري نعنا داغ، کشک (۲ يا سه قاشق براي تزيين کنار بگذاريد) و زعفران را اضافه کنيد و ۲۰ دقيقه ديگر اجازه دهيد با کشک بجوشد. بعد از اضافه کردن کشک، نمک و فلفل آن را اضافه و اندازه کنيد. آبگوشت بزقرمه کرماني ما حاضر است. روي آبگوشت را با کشک، نعنا داغ، پياز داغ، سير داغ و در صورت تمايل گردو، تزيين و ميل کنيد. اگر هم بزقرمه را به صورت خورشت ميل مي‌کنيد روي آن را با پيازداغ، سير داغ و نعنا داغ و کشک تزيين و در کنار برنج سرو کنيد. در برخي شهرهاي کرمان از برنج هم براي درست کردن بزقرمه استفاده مي‌کنند که در اين صورت در ۴۰ دقيقه پاياني پخت برنج را هم در حد ½ ليوان فرانسوي براي اين مقدار مواد اضافه کنيد تا برنج خوب با ساير مواد بپزد.
نکات مهم غذاي بزقرمه کرماني به صورت آبگوشت يا خورشت *اضافه کردن نعنا داغ و سير داغ به خاطر گرفتن سردي کشک است پس بهتر است در تهيه اين غذا آن‌ها را حذف نکنيد. *برخي ترجيح مي‌دهند نخود و سيب زميني را حذف کنند و فقط با گوشت فراوان و سير و پياز بزقرمه را درست کنند. در اين صورت بعد از پخت گوشت آن را ريش ريش مي‌کنند و لپه نيم پز را کمي تفت مي‌دهند و به گوشت اضافه مي‌کنند. بعد از اضافه کردن لپه به گوشت کشک محلي گوسفندي به آن اضافه مي‌کنند و اجازه مي‌دهند لپه با گوشت بپزد و بزقرمه حسابي جا بيفتد. *در طرز تهيه بزقرمه از لپه به جاي نخود گرد مي‌توانيد استفاده کنيد. *بزقرمه به نوعي آبگوشت بزباش کرماني‌هاست. کرماني‌ها به جاي گوجه فرنگي به بزقرمه کشک اضافه مي‌کنند. *بزقرمه اصيل کرماني معمولا کمي رقيق است و در آن نان تريد يا تليت مي‌کنند. دليلش هم اين است که کرماني‌ها ترجيح مي‌دهند سيب زميني را به بزقرمه اضافه نکنند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره