جام جم/ یکی از گزینه‌هایی که همه ما را ترغیب به سفر می‌کند، چشیدن مزه‌های اصیل خوراکی‌های شهرهای مختلف است. به عقیده خیلی‌ها «خوردن» یکی از لذاتی است که با هیچ چیز دیگری در دنیا قابل مقایسه نیست، اگر هم آن مزه یک مزه اصیل و برای فرد طعمی جدید و تجربه نشده باشد که دیگر چه بهتر! از آنجا که همیشه اولین‌ تجربه‌ها بهترین هستند، از خیلی افراد جمله «مزه‌اش هنوز زیر زبونمه» را شنیده و می‌شنویم. گاهی طعم و مزه یک خوراکی چنان در دل و جان و ذهن آدمی رخنه می‌کند که حاضر است دوباره به همان شهر یا روستا سفر کرده و خوراکی مورد نظرش را یک بار دیگر نوش جان کند. اما این داستان برای چند سال پیش بود که اگر یک نفر مثلا دلتان هوای بستنی گاومیش را می‌کرد باید حتما به یکی از شهرهای جنوبی سفر می‌کرد، اما حالا کافی است شما «هوس» یک خوراکی کنید. بسیاری از شرکت‌های نو پا حاضرند شما را خیلی سریع و با بهترین کیفیت به خوراکی مورد نظر برسانند. «ساوا» یکی از همین شرکت ‌هاست و مریم کریمی، موسس ساوا. با ایشان درباره کسب و کار جالبش صحبت کرده‌ایم.


قصه از کجا شروع شد؟
داستان ساوا از دل بازارهای محلی و کوچک روستاها و شهرهای مختلف و زیبای ایران شروع شد، آن هم با کمک محصولاتی که برای بسیاری از گردشگران آن بازار به نظر جدید می‌آیند، اما در عین حال اصیلند، سال‌ها در آن شهر و روستا تولید شده و می‌شوند و ریشه در فرهنگ مردم آن منطقه جغرافیایی دارند. اما ایده این کسب و کار از دل سفرهایی که من و باقی افراد گروه رفته بودیم بیرون آمد، دقیقا همان‌جایی که با محصولات شهرهای مختلف رو‌به‌رو می‌شدیم، محصولاتی که خیلی از مردم ایران شاید تنها اسم‌ آنها به گوش‌شان خورده باشد یا اصلا اسم‌شان را هم نشنیده باشند. با خودمان گفتیم چرا ما این کار نکنیم؟ هم این که مردم را با این محصولات بیشتر آشنا کنیم هم این خوراکی‌ها بتوانند بازاری در سراسر ایران داشته باشند و مشتری‌هایشان تنها به منطقه خودشان محدود نباشد. بسیاری از این محصولات در شهر و روستایشان باقی مانده‌اند و آن‌طور که باید و شاید نتوانسته‌اند پا را از جغرافیای خودشان فراتر بگذارند. به هر حال این خوراکی‌ها به لحاظ طعم و مزه ارزشمندند و هر کدام سرمایه‌ای بودند که دیده نمی‌شدند. بسیاری از این خوراکی‌ها تنها استفاده طبی می‌شدند ولی ما سعی کرده‌ایم این محصولات را وارد آشپزخانه‌ها کرده و لذت استفاده از آنها را دو چندان کنیم.

محصولات در نقطه شروع
چیکو، انگور خَمَس، مهیاوه، میخوشک، لوزانک، نان لاکو، رشته و خوشکار، چای صبح، چای روز، اخته خَمَس و چای دو برگ و پنیر سیامزگی محصولاتی هستند که در حال حاضر در سایت ساوا برای فروش قرار گرفته‌اند. بسیاری از خوراکی‌ها در آینده خیلی نزدیک برای خرید موجود می‌شوند و قرار است برای عید نوروز خوراکی‌های مناسب این ایام هم در ساوا ارائه شود.

چند پیشنهاد خاص
«چیکو» یک نوع آبنبات با طعم لبنیات محلی است که از استان سمنان به ساوا می‌آید. در واقع می‌شود گفت این محصول آخرین فرآورده شیر در زنجیره لبنی است؛ آب پنیری که بر اثر حرارت و اضافه شدن شیر گوسفندی، لور و کمی عسل در نهایت به آبنبات کاراملی‌ رنگ و خوش‌طعمی تبدیل می‌شود. «انگور خَمَس» نوعی انگور خاص است که از آن استفاده‌های فراوانی می‌شود کرد؛ یعنی هم به عنوان میان وعده هم برای آشپزی که البته دستور پخت غذا با این انگور را در مجله ساوا توضیح‌ داده‌ایم. جنوبی‌ها برای درست کردن «مهیاوه» ماهی ریز موتو (ساردین) و نمک را به همراه ادویه‌های خوشبویی مثل خردل، فلفل، گشنیز و رازیانه مثل یک آشپز کاملا حرفه‌ای با طمانینه می‌پزد و در نهایت سسی خوش‌خوراک را به ما تحویل می‌دهد که البته درست کردنش کار هر کسی نیست و پشتش سال‌ها تجربه خوابیده است. از این محصول می‌توان هم به عنوان چاشنی غذا، هم قبل از خوردن غذای اصلی و گاهی هم می‌تواند در سفره صبحانه به جای پنیر بنشیند. میخوشک، لوزانک، نان لاکو و... هم هر کدام داستان خاص خودشان را دارند و باید در زمان‌های طلایی استفاده شوند که سعی کردیم در سایت در مورد هر کدام از این محصولات توضیحات کاملی بدهیم و دستورهای غذایی را که می‌شود با تک تک این محصولات درست کرد برای مشتریان یا هر کسی که سایت‌مان را مطالعه می‌کند، قرار دهیم.

مشتری‌هایی با ذائقه خاص
طعم یا بافت بسیاری از محصولات محلی با ذائقه مردم همان منطقه سازگاری دارد و برای عرضه عمومی آنها نیاز به تغییراتی در ترکیب آنها وجود دارد. به عنوان مثال خیلی‌ها به خاطر بو و طعمی که محصولات لبنی محلی و ارگانیک دارند، کلا قید مصرف آن را می‌زنند. ما در اینجا بسیاری از محصولات را تا جایی که به اصالت آن لطمه‌ای وارد نشود تغییر می‌دهیم تا به ذائقه عموم مردم نزدیک‌تر شود. ما به خود اهالی آن شهر یا روستا پیشنهاد می‌کنیم از این محصولات که قبل‌تر استفاده می‌کردند این‌بار طعم این خوراکی‌ها را با ساوا امتحان کرده و طعم و کیفیت خوراکی‌ها را بسنجند.
گاهی هم به این نتیجه می‌رسیم که یک محصول همان‌طور با طعم و شکل اصیلش بیشتر طرفدار خواهد داشت، ما هم تغییری در شکل و طعمش ایجاد نکرده و به همان‌ صورت عرضه‌اش می‌کنیم؛ یعنی در واقع تنها بسته‌بندی‌شان را عوض و در بسته‌بندی‌های مخصوص خودمان عرضه‌اش می‌کنیم. ما می‌دانیم تمام این طعم‌های اصیل خوراکی‌هایی هستند که حاصل دهه‌ها ذائقه سنجی، سعی و خطا در کشت و تولید یک محصول و سال‌ها تجربه است و با تلاش فراوان مردم بومی یک منطقه به دست آمده است. به همین دلیل تمام سعی‌مان را می‌کنیم هم محصول اصالت خودش را حفظ کند و هم طعمش به مذاق مشتری خوش بیاید.

کیفیت محصولات چطور است؟
​​​​​​​تمام محصولاتی که ما در ساوا می‌فروشیم از بهترین تولید کننده‌ها که مجوزهای لازم برای تولید را دارند، خریده می‌شوند. تولید کننده‌هایی که یا خودمان با تحقیق و بررسی پیدایشان کرده‌ایم یا این که خود مردم معرفی‌شان کرده‌اند. ما در این گروه با کمک دانشی که در حوزه گردشگری و مواد غذایی محلی داریم، از میان این محصولات با توجه به سلیقه مخاطبان، سعی کرده‌ایم جذاب‌ترین‌ها را انتخاب کرده و از میان تولیدکنندگان و کشاورزان و آشپزان بسیار، بامهارت‌ترین و باتجربه‌ترین آنها را انتخاب کنیم. ما به مشتریان اطمینان می‌دهیم این محصولات پیوسته به لحاظ کیفی توسط ساوا بررسی می‌شوند، زیرا محصولاتی که از تولیدکننده‌ها دریافت می‌شود اگر به هر دلیلی کیفیت‌ مد نظر ما را نداشته باشند برگشت می‌خورد و سریع محصول جایگزین ارسال می‌شود. حتی اگر محصولی نیاز به آزمایش داشته باشد حتما آن محصول را به آ‌زمایشگاه می‌فرستیم. در ساوا چهار نفر به صورت کاملا مستقیم و تمام وقت روی کار نظارت دارند. چند نفر به صورت پاره وقت کار عکاسی و گرافیک سایت و... را انجام می‌دهند و درکل برای 15 نفر به صورت غیر مستقیم کارآفرینی کرده‌ایم.

ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید