نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
آشپزی من

داستان کارآفرين روستايي که شهرت مزه‌هايش جهاني شد‎

منبع
جام جم
بروزرسانی
داستان کارآفرين روستايي که شهرت مزه‌هايش جهاني شد‎
جام جم/ يکي از گزينه‌هايي که همه ما را ترغيب به سفر مي‌کند، چشيدن مزه‌هاي اصيل خوراکي‌هاي شهرهاي مختلف است. به عقيده خيلي‌ها «خوردن» يکي از لذاتي است که با هيچ چيز ديگري در دنيا قابل مقايسه نيست، اگر هم آن مزه يک مزه اصيل و براي فرد طعمي جديد و تجربه نشده باشد که ديگر چه بهتر! از آنجا که هميشه اولين‌ تجربه‌ها بهترين هستند، از خيلي افراد جمله «مزه‌اش هنوز زير زبونمه» را شنيده و مي‌شنويم. گاهي طعم و مزه يک خوراکي چنان در دل و جان و ذهن آدمي رخنه مي‌کند که حاضر است دوباره به همان شهر يا روستا سفر کرده و خوراکي مورد نظرش را يک بار ديگر نوش جان کند. اما اين داستان براي چند سال پيش بود که اگر يک نفر مثلا دلتان هواي بستني گاوميش را مي‌کرد بايد حتما به يکي از شهرهاي جنوبي سفر مي‌کرد، اما حالا کافي است شما «هوس» يک خوراکي کنيد. بسياري از شرکت‌هاي نو پا حاضرند شما را خيلي سريع و با بهترين کيفيت به خوراکي مورد نظر برسانند. «ساوا» يکي از همين شرکت ‌هاست و مريم کريمي، موسس ساوا. با ايشان درباره کسب و کار جالبش صحبت کرده‌ايم.
قصه از کجا شروع شد؟ داستان ساوا از دل بازارهاي محلي و کوچک روستاها و شهرهاي مختلف و زيباي ايران شروع شد، آن هم با کمک محصولاتي که براي بسياري از گردشگران آن بازار به نظر جديد مي‌آيند، اما در عين حال اصيلند، سال‌ها در آن شهر و روستا توليد شده و مي‌شوند و ريشه در فرهنگ مردم آن منطقه جغرافيايي دارند. اما ايده اين کسب و کار از دل سفرهايي که من و باقي افراد گروه رفته بوديم بيرون آمد، دقيقا همان‌جايي که با محصولات شهرهاي مختلف رو‌به‌رو مي‌شديم، محصولاتي که خيلي از مردم ايران شايد تنها اسم‌ آنها به گوش‌شان خورده باشد يا اصلا اسم‌شان را هم نشنيده باشند. با خودمان گفتيم چرا ما اين کار نکنيم؟ هم اين که مردم را با اين محصولات بيشتر آشنا کنيم هم اين خوراکي‌ها بتوانند بازاري در سراسر ايران داشته باشند و مشتري‌هايشان تنها به منطقه خودشان محدود نباشد. بسياري از اين محصولات در شهر و روستايشان باقي مانده‌اند و آن‌طور که بايد و شايد نتوانسته‌اند پا را از جغرافياي خودشان فراتر بگذارند. به هر حال اين خوراکي‌ها به لحاظ طعم و مزه ارزشمندند و هر کدام سرمايه‌اي بودند که ديده نمي‌شدند. بسياري از اين خوراکي‌ها تنها استفاده طبي مي‌شدند ولي ما سعي کرده‌ايم اين محصولات را وارد آشپزخانه‌ها کرده و لذت استفاده از آنها را دو چندان کنيم. محصولات در نقطه شروع چيکو، انگور خَمَس، مهياوه، ميخوشک، لوزانک، نان لاکو، رشته و خوشکار، چاي صبح، چاي روز، اخته خَمَس و چاي دو برگ و پنير سيامزگي محصولاتي هستند که در حال حاضر در سايت ساوا براي فروش قرار گرفته‌اند. بسياري از خوراکي‌ها در آينده خيلي نزديک براي خريد موجود مي‌شوند و قرار است براي عيد نوروز خوراکي‌هاي مناسب اين ايام هم در ساوا ارائه شود. چند پيشنهاد خاص «چيکو» يک نوع آبنبات با طعم لبنيات محلي است که از استان سمنان به ساوا مي‌آيد. در واقع مي‌شود گفت اين محصول آخرين فرآورده شير در زنجيره لبني است؛ آب پنيري که بر اثر حرارت و اضافه شدن شير گوسفندي، لور و کمي عسل در نهايت به آبنبات کاراملي‌ رنگ و خوش‌طعمي تبديل مي‌شود. «انگور خَمَس» نوعي انگور خاص است که از آن استفاده‌هاي فراواني مي‌شود کرد؛ يعني هم به عنوان ميان وعده هم براي آشپزي که البته دستور پخت غذا با اين انگور را در مجله ساوا توضيح‌ داده‌ايم. جنوبي‌ها براي درست کردن «مهياوه» ماهي ريز موتو (ساردين) و نمک را به همراه ادويه‌هاي خوشبويي مثل خردل، فلفل، گشنيز و رازيانه مثل يک آشپز کاملا حرفه‌اي با طمانينه مي‌پزد و در نهايت سسي خوش‌خوراک را به ما تحويل مي‌دهد که البته درست کردنش کار هر کسي نيست و پشتش سال‌ها تجربه خوابيده است. از اين محصول مي‌توان هم به عنوان چاشني غذا، هم قبل از خوردن غذاي اصلي و گاهي هم مي‌تواند در سفره صبحانه به جاي پنير بنشيند. ميخوشک، لوزانک، نان لاکو و... هم هر کدام داستان خاص خودشان را دارند و بايد در زمان‌هاي طلايي استفاده شوند که سعي کرديم در سايت در مورد هر کدام از اين محصولات توضيحات کاملي بدهيم و دستورهاي غذايي را که مي‌شود با تک تک اين محصولات درست کرد براي مشتريان يا هر کسي که سايت‌مان را مطالعه مي‌کند، قرار دهيم. مشتري‌هايي با ذائقه خاص طعم يا بافت بسياري از محصولات محلي با ذائقه مردم همان منطقه سازگاري دارد و براي عرضه عمومي آنها نياز به تغييراتي در ترکيب آنها وجود دارد. به عنوان مثال خيلي‌ها به خاطر بو و طعمي که محصولات لبني محلي و ارگانيک دارند، کلا قيد مصرف آن را مي‌زنند. ما در اينجا بسياري از محصولات را تا جايي که به اصالت آن لطمه‌اي وارد نشود تغيير مي‌دهيم تا به ذائقه عموم مردم نزديک‌تر شود. ما به خود اهالي آن شهر يا روستا پيشنهاد مي‌کنيم از اين محصولات که قبل‌تر استفاده مي‌کردند اين‌بار طعم اين خوراکي‌ها را با ساوا امتحان کرده و طعم و کيفيت خوراکي‌ها را بسنجند. گاهي هم به اين نتيجه مي‌رسيم که يک محصول همان‌طور با طعم و شکل اصيلش بيشتر طرفدار خواهد داشت، ما هم تغييري در شکل و طعمش ايجاد نکرده و به همان‌ صورت عرضه‌اش مي‌کنيم؛ يعني در واقع تنها بسته‌بندي‌شان را عوض و در بسته‌بندي‌هاي مخصوص خودمان عرضه‌اش مي‌کنيم. ما مي‌دانيم تمام اين طعم‌هاي اصيل خوراکي‌هايي هستند که حاصل دهه‌ها ذائقه سنجي، سعي و خطا در کشت و توليد يک محصول و سال‌ها تجربه است و با تلاش فراوان مردم بومي يک منطقه به دست آمده است. به همين دليل تمام سعي‌مان را مي‌کنيم هم محصول اصالت خودش را حفظ کند و هم طعمش به مذاق مشتري خوش بيايد. کيفيت محصولات چطور است؟ ​​​​​​​تمام محصولاتي که ما در ساوا مي‌فروشيم از بهترين توليد کننده‌ها که مجوزهاي لازم براي توليد را دارند، خريده مي‌شوند. توليد کننده‌هايي که يا خودمان با تحقيق و بررسي پيدايشان کرده‌ايم يا اين که خود مردم معرفي‌شان کرده‌اند. ما در اين گروه با کمک دانشي که در حوزه گردشگري و مواد غذايي محلي داريم، از ميان اين محصولات با توجه به سليقه مخاطبان، سعي کرده‌ايم جذاب‌ترين‌ها را انتخاب کرده و از ميان توليدکنندگان و کشاورزان و آشپزان بسيار، بامهارت‌ترين و باتجربه‌ترين آنها را انتخاب کنيم. ما به مشتريان اطمينان مي‌دهيم اين محصولات پيوسته به لحاظ کيفي توسط ساوا بررسي مي‌شوند، زيرا محصولاتي که از توليدکننده‌ها دريافت مي‌شود اگر به هر دليلي کيفيت‌ مد نظر ما را نداشته باشند برگشت مي‌خورد و سريع محصول جايگزين ارسال مي‌شود. حتي اگر محصولي نياز به آزمايش داشته باشد حتما آن محصول را به آ‌زمايشگاه مي‌فرستيم. در ساوا چهار نفر به صورت کاملا مستقيم و تمام وقت روي کار نظارت دارند. چند نفر به صورت پاره وقت کار عکاسي و گرافيک سايت و... را انجام مي‌دهند و درکل براي 15 نفر به صورت غير مستقيم کارآفريني کرده‌ايم.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره