نماد آخرین خبر

چه خبر از برگزیدگان بخش «خانواده» و «حقوق زن» جشنواره فیلم فجر؟

منبع
طنين ياس
بروزرسانی
چه خبر از برگزیدگان بخش «خانواده» و «حقوق زن» جشنواره فیلم فجر؟
طنين ياس/ خبر براي کساني که دغدغه فيلم هاي خانوادگي را دارند و انتظارشان اين است که هنر بايد به عنوان ابزاري براي انتقال مفاهيم بلند و ارزشي اسلام به جامعه و جهان استفاده شود، بسيار مسرتبخش بود؛ زيرا فضاي تب دار فيلم هاي سينمايي، چند سال است به ناظران غيرمستقيمي احتياج دارد که با ابزار مختلف فيلم نامه نويسان و کارگردانان را به سمت ساخت فيلم هايي هدايت کند که برپايه تحکيم بنيان خانواده استوار شده اند. سرانجام معاونت امور زن و خانواده رياست جمهوري، در آستانه آغاز به کار سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر و پس از پيشنهادهاي مختلف و هر ساله در اين خصوص، خبر داد که اين معاونت، در جشنواره فيلم فجر سال ۱۳۹۷، فيلم هايي را که به موضوع زنان و خانواده پرداخته اند، از دو زاويه توجه به «خانواده» و توجه به «حقوق زنان» داوري و تقدير قرار خواهد داد. شاخص هاي مورد توجه اين معاونت براي انتخاب فيلم برگزيده در حوزه خانواده، پرداختن واقع گرايانه به آسيب هاي خانواده با پرهيز از ترويج خشونت، ترسيم ضرورت اخلاق و عدالت در خانواده، پرداختن به عواقب نبود مهارت هاي ارتباطي در خانواده و ضرورت گفتگو و تاثير شادي و نشاط در پايداري خانواده است. همچنين شاخص ها براي انتخاب فيلم برگزيده در حوزه مسائل و حقوق زنان، دفاع از هويت زن در خانواده و جامعه صرف نظر از مادر يا همسر بودن، ترسيم نقش هاي چندگانه زن ايراني، بيان واقع گرايانه آسيب هاي موجود در جامعه زنان، ترسيم چهره مادرانه موفق، ترسيم چهره همسري موفق و ارائه راهکارها براي کاهش آسيب هاي جامعه زنان است. اما هيات داوران انتخاب اين دو فيلم سينمايي، عبارت بود از شيرين احمدنيا، طهورا ابوالقاسمي و اشرف گرامي‌زادگان؛ که شيرين احمدنيا داراي مدرک کارشناسي ارشد در رشته پژوهش اجتماعي از دانشگاه شهيد بهشتي و دکتري جامعه شناسي از دانشگاه واريک است. وي همچنين داراي کتاب هاي تاليفي در حوزه پيشگيري از خشونت خانگي، زنان، سلامت و محيط زييست شهري و گزارش وضعيت اجتماعي زنان در ايران (۱۳۸۰-۱۳۹۰) است. وي همچنين داراي مقالات متعدد داخلي و خارجي با موضوعاتي همچون سرمايه فرهنگي، هويت مخدوش مادران داراي فرزند اتيسم، زنان سرپرست خانوار در تهران است. طهورا ابوالقاسمي، تهيه کننده سينما و تلويزيون ايران است که مهم‌ترين آثار وي فعاليت در فيلم تيک آف، فيلم صفر تا سکو است. وي در سال ۱۳۹۳ در فيلم صفر تا سکو به کارگرداني سحر مصيبي به عنوان تهيه کننده فعاليت داشته است. گرچه موفقيت اين اثر نسبت به آثار شاخص بعديش مانند فيلم تيک آف، بيشتر نبود اما تجربه خوبي براي طهورا ابوالقاسمي محسوب مي‌شود و همکاري با هنرمنداني همچون شهربانو منصوريان، سهيلا منصوريان و الهه منصوريان را تجربه کرد. شايد يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي بيوگرافي طهورا ابوالقاسمي فعاليت در فيلم تيک آف بوده است. طهورا ابوالقاسمي سال ۱۳۹۴ در فيلم تيک آف به عنوان تهيه کننده فعاليت داشت که توانست با فعاليت در اين فيلم، تجربه حرفه‌اي براي خود رقم بزند و همکاري در کنار چند بازيگر جوان و سرشناس را تجربه کند. طهورا ابوالقاسمي در حرفه‌ تهيه کننده گي و مجري طرح نيز فعال است و مهم‌ترين اثر وي در حرفه‌ي مجري طرح، فيلم حوالي اتوبان است. اشرف گرامي زادگان، طي حکم معاون وقت امور زنان رياست جمهوري، در سال ۱۳۹۳، به سمت مدير کل دفتر بررسي‌هاي امور حقوقي معاونت امور زنان و خانواده انتخاب شد و در سابقه فعاليت هاي وي مديرمسئولي نشريه حقوق زنان نيز وجود دارد. گرامي زادگان که فعاليت مطبوعاتي اش را از سال ۱۳۶۱ و از مجله «زن روز» شروع کرد و نشريه «حقوق زنان»، از سال ۱۳۷۷ آغاز به کار کرد، اما با فاصله و به صورت مقطعي شماره هاي آن منتشر شد. گرامي زادگان در گفتگويي به عنوان مدير مسئول و سردبير اين نشريه در مورد وقفه اي که در چاپ مجله افتاده، گفت: «مشکلات مالي، توزيع نشريه و دهها مشکل ريز و درشت ديگر موجب شد که چاپ اين نشريه دو بار به طور مقطعي با مشکل مواجه شود.» عمده مباحثي که در اين نشريه بيان مي شد، حقوق زنان از طريق اطلاع رساني، آموزش و آگاهي به آنان، مد نظر بود که توجه به زنان و حقوق آنان و نقد و بررسي قوانين و مشاوره دادن به زنان، محور اصلي کار اين نشريه بود. با بررسي رزومه يه عضو هيات داوران انتخاب بهترين فيلم از نظر خانواده و حقوق زن به خوبي مشخص مي شود که نوعي شتابزدگي در انتخاب صورت گرفته بود زيرا رزومه نه چندان قوي در بخش هنري که سابقه اي کمتر از يک دهه حضور در اين عرصه و تجربه آن هم در فيلم هاي دسته چندم را دارد، چگونه مي تواند به انتخاب بهترين فيلم از نظر هنري راي و نظر بدهد؟ يا نگاه حقوقي ديگر عضو اين هيات داوري که آغشته از نگاه هاي يک سويه در حوزه حقوق زنان است و ساختار خانواده را در بر نمي گيرد چه قضاوتي بدون سوگيري در انتخاب فيلم ها خواهد داشت؟ تنها نقطه قوت اين هيات داوران حضور يک کارشناس مسائل اجتماعي است که شايد بتواند تلفيقي بين حقوق و خانواده ايجاد کند و به نظر مي رسد اگر اين شتابزدگي نبود، شايد هيات داوراني از جنس خود زنان، اما جاي خالي کارشناساني با سابقه در اين ساختار خالي است، به طور مثال کارشناس و مشاور ديني خانواده و يا روانشناس مسائل خانوادگي! از همه اين ها گذشته، سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر به سرانجام خود رسيد دريغ از اينکه از اين هيات داوران، صدايي بلند شود، کار رسانه اي صورت گيرد و فيلم هاي برتر انتخاب شوند! شايد هنوز زود است و معاونت امور زنان تا جشنواره فيلم فجر سي و هشتم به هيات داوران براي انتخاب دو اثر برتر زمان داده است! زهرا باقري ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره