خراسان/ پسری 21 ساله ام. فرد سالمی از لحاظ اخلاقی و عرفی هستم اما هر وقت موبایلم زنگ می خورد یا فردی صدایم می زند، دچار استرس می شوم. مشکل روان شناسی دارم یا چیز خاصی نیست؟
همه افراد در طول زندگی با استرس روبه رو می شوند که موضوعی مهم و غیر قابل کتمان است. اما قبل از پاسخ دادن به سوال شما درباره شکل استرس تان، چند نکته را درباره آن باید بخوانید.
تاثیرات استرس بر زندگی
استرس در به وجود آمدن بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و بیماری هایی مثل زخم معده، درد عضلانی و ... دخیل است. امروزه کمتر بیماری است که استرس روی او تاثیر گذار نباشد. علاوه بر بیماری ها، استرس باعث جلوگیری از شکوفا شدن استعدادها و توانایی ها هم می شود. همچنین استرس باعث تغییر فیزیولوژیکی در بدن انسان، ترشح آدرنالین و افزایش ضربان قلب و تنفس تند می شود.
استرس شما از نوع منفی است
ما دو نوع استرس داریم: یکی استرس مثبت و دیگری استرس منفی.
شاید فکر کنید همه استرس ها منفی هستند و باید همیشه از بین بروند اما این طور نیست. گاهی استرس برای انسان لازم است که در علم روان شناسی، استرس مثبت نام گذاری شده است.
این نوع استرس ها باعث تحریک انسان برای انجام یک عمل خاص می شود و انسان را به جهت های مثبت سوق می دهد اما استرس های منفی، استرس هایی هستند که به سیستم های ایمنی بدن آسیب وارد می کنند، مدام وجود دارند و به انسان اصلا احساس خوب و مساعدی دست نمی دهد. استرس شما دقیقا از نوع دوم است.
استرس تان در دسته معمولی قرار می گیرد
استرس ها به چهار دسته تقسیم می شوند.
1-استرس های معمولی: این نوع استرس ها درصد پایینی دارند و کمترین آسیب را به بدن انسان وارد می کنند مانند دیر رسیدن به محل کار، صدای زنگ تلفن، ترافیک، صف نانوایی و ...
2- استرس های متوسط: این نوع استرس ها، زمان قرض و بدهی، بیماری، تورم اقتصادی و ... به وجود می آیند.
3- استرس های شدید: در زمان حاملگی، بیماری سخت یکی از اعضای خانواده، اخراج از کار و ... به وجود می آیند.
4- استرس های بسیار شدید: در زمان مرگ یکی از اعضای خانواده، بیماری لاعلاج خود یا یکی از نزدیکان و ... به وجود می آیند و سیستم سمپاتیک بدن را فعال می کنند.
چند توصیه به شما
در این جا چند راهکار برای کنترل استرس شما که با شنیدن صدای زنگ تلفن برانگیخته می شوید، پیشنهاد می کنم.
1-در پاسخ دادن عجله نکنید. زمانی که سعی می کنید، سریع جواب بدهید ممکن است هول شوید و رشته کلام از دست تان در برود و استرس تان بیشتر شود. شمرده شمرده و با اندکی مکث پاسخ تماس طرف مقابل را بدهید.
2- اگر موقع پاسخ دادن در شرایط ایده آلی بودید، چشمان تان را ببندید و صحبت کنید. این کار کمک می کند بیشتر بتوانید تمرکز کنید و استرس در دفعه های بعدی کمتر شود.
3- در مکان خلوتی بنشینید و با تلفن تان یک آهنگ آرام و بی کلام انتخاب کنید و گوش دهید. همچنین آموزش صحیح تنفس عمیق را فرا بگیرید. چنین رفتارهایی به کاهش استرس شما کمک خواهد کرد.
نویسنده : دکتر سید علی ظریفی | روان شناس

ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید