نماد آخرین خبر

گفت و گو با چند دانش آموز درباره خوب و بد امتحانات غیرحضوری

منبع
خراسان
بروزرسانی
گفت و گو با چند دانش آموز درباره خوب و بد امتحانات غیرحضوری
خراسان/ هرسال ما دانش‌آموزان شروع خرداد را با برنامه امتحاني‌هايي که از طرف مدرسه داده مي‌شد متوجه مي‌شديم اما خرداد امسال تفاوت اساسي با سال‌هاي گذشته دارد؛ دانش‌آموزان نهمي و دوازدهمي که تکليف‌شان مشخص شده بود و بايد با رعايت دستورالعمل‎هاي بهداشتي سرجلسه امتحان حاضر مي‎شدند اما شيوه‌ ارزيابي پاياني بقيه دانش‌آموزان برعهده مدارس گذاشته شد. حالا که چند روز از امتحانات گذشته، نقدهاي زيادي به اين شيوه وارد است. براي همين سراغ چند دانش‌آموز رفتيم و درباره شيوه برگزاري امتحانات غيرحضوري‏ با هم گفت‎وگو کرديم. شبه‎آزموني با قوانين عجيب! مهدي عليزاده | پايه يازدهم در مدرسه ما برگزاري امتحانات و دريافت پاسخ سوالات از طريق سايت مدرسه انجام مي‎شود. به‌‎نظر من اين شيوه امتحان گرفتن را نمي‌شود ارزيابي ناميد بلکه بيشتر شبه‎آزموني است که دانش‌آموزان را مجبور به مرور مطالب گذشته و خواندن مطالب جديد مي‌کند تا زحماتي که در طول سال کشيده‌اند، از بين نرود. مدرسه ما براي سلامت امتحانات قوانيني وضع کرده است که به‎نظر من ‎به‎جز دلخوشي کادر مدرسه هيچ سود ديگري ندارد؛ براي مثال پاسخ‎نامه‌هايي براي دانش‌آموزان ارسال کرده‌است تا پرينت بگيرند و جواب‎هاي‏شان را در آن‎ها وارد و عکسش را در سايت مدرسه بارگذاري کنند. خب وقتي اين برگه‌ها به‌صورت فيزيکي دراختيار دبيران قرار نمي‌گيرد، پس استفاده از آن‎ها کاملا بي‏ فايده است و فقط وقت و سرمايه دانش‌آموزان را هدر مي‌دهد. «شاد» زيرساخت مناسب ندارد مهتاب فارابي | پايه يازدهم امتحانات ما در پيام‌رسان شاد برگزار مي‌شود. ما بايد در زمان مقرر ازسوي مدرسه و معلم‌ها در پيام‌رسان حاضر شويم و امتحان بدهيم. اين‎ درحالي است که تا الان تعدادي از دانش‌آموزان نتوانسته‌اند وارد نرم‎افزار شوند. غير از اين، سرعت پايين اينترنت و دسترسي نداشتن بعضي از دانش‎آموزان به گوشي هوشمند انکارناپذير است. يکي از راهکارهاي مدارس براي جلوگيري از سوء‎استفاده ما دانش‎آموزان از نبود مراقب، اين است که وقت خيلي کمي به امتحان اختصاص مي‎دهند و خب اين‎طوري فرصت فکر کردن را از ما مي‎گيرند و اجازه نمي‎دهند تمام مفاهيم را به‌طور کامل انتقال بدهيم. به‎نظر من اگر براي دروسي مثل تاريخ که به توضيح و وقت بيشتري نياز دارد، امتحان تستي درنظر بگيرند حداقل بخشي از اين مشکلات حل مي‎شود. شب‎امتحاني‎ها ضرر مي‎کنند محمدحسين توکلي | پايه يازدهم شيوه برگزاري امتحان در مدرسه ما براي پايه دهم و يازدهم به اين صورت است که ۹۰درصد از نمره پاياني براساس نمرات طي سال و فقط ۱۰درصد باقي‎مانده از نتايج آزمون آنلاين (در سايت مدرسه) محاسبه مي‎شود. خوشبختانه مدرسه ما با تستي کردن امتحانات، مشکل وقت کم و سلامت امتحانات را حل کرده‎است اما ازطرفي هميشه تعدادي دانش‌آموز هستند که به‎هردليلي نمرات مستمر را ازدست مي‎دهند و براي جبران، اميدشان به آزمون پايان‎ترم است که با اين شيوه، با مشکل مواجه خواهند شد. اميدوارم هرچه زودتر مشکلات برطرف شود چراکه اين شيوه آموزش و ارزيابي براي سال آينده امکان‎پذير نيست. امتحان درحضور والدين! مبينا نوروزي | پايه دهم امتحانات پاياني مدرسه ما در سايت مدرسه گرفته مي‌شود که از نظر من جز حفظ سلامتي عموم جامعه هيچ مزيت ديگري ندارد چراکه ما دانش‌آموزان دهمي با پايه‌اي ضعيف وارد سال بعد مي‌شويم؛ پس گرفتن امتحان و نمره دادن معنايي ندارد و فقط باعث استرس و ترس دانش‌آموزان از سال بعد مي‌شود. يکي از کارهايي که بعضي از مدارس براي کاهش تقلب در حين امتحان انجام مي‌دهند، تماس تصويري با اولياي دانش‌آموزان است که به‎نظرم اصلا کار درستي نيست. شايد خيلي از خانواده‎ها امکان برقراري تماس تصويري را نداشته باشند و اين باعث سوء‎برداشت کادر مدرسه شود.