خراسان/ هرسال ما دانش‌آموزان شروع خرداد را با برنامه امتحانی‌هایی که از طرف مدرسه داده می‌شد متوجه می‌شدیم اما خرداد امسال تفاوت اساسی با سال‌های گذشته دارد؛ دانش‌آموزان نهمی و دوازدهمی که تکلیف‌شان مشخص شده بود و باید با رعایت دستورالعمل‎های بهداشتی سرجلسه امتحان حاضر می‎شدند اما شیوه‌ ارزیابی پایانی بقیه دانش‌آموزان برعهده مدارس گذاشته شد. حالا که چند روز از امتحانات گذشته، نقدهای زیادی به این شیوه وارد است. برای همین سراغ چند دانش‌آموز رفتیم و درباره شیوه برگزاری امتحانات غیرحضوری‏ با هم گفت‎وگو کردیم.

شبه‎آزمونی با قوانین عجیب!
مهدی علیزاده | پایه یازدهم

در مدرسه ما برگزاری امتحانات و دریافت پاسخ سوالات از طریق سایت مدرسه انجام می‎شود. به‌‎نظر من این شیوه امتحان گرفتن را نمی‌شود ارزیابی نامید بلکه بیشتر شبه‎آزمونی است که دانش‌آموزان را مجبور به مرور مطالب گذشته و خواندن مطالب جدید می‌کند تا زحماتی که در طول سال کشیده‌اند، از بین نرود. مدرسه ما برای سلامت امتحانات قوانینی وضع کرده است که به‎نظر من ‎به‎جز دلخوشی کادر مدرسه هیچ سود دیگری ندارد؛ برای مثال پاسخ‎نامه‌هایی برای دانش‌آموزان ارسال کرده‌است تا پرینت بگیرند و جواب‎های‏شان را در آن‎ها وارد و عکسش را در سایت مدرسه بارگذاری کنند. خب وقتی این برگه‌ها به‌صورت فیزیکی دراختیار دبیران قرار نمی‌گیرد، پس استفاده از آن‎ها کاملا بی‏ فایده است و فقط وقت و سرمایه دانش‌آموزان را هدر می‌دهد.

«شاد» زیرساخت مناسب ندارد
مهتاب فارابی | پایه یازدهم

امتحانات ما در پیام‌رسان شاد برگزار می‌شود. ما باید در زمان مقرر ازسوی مدرسه و معلم‌ها در پیام‌رسان حاضر شویم و امتحان بدهیم. این‎ درحالی است که تا الان تعدادی از دانش‌آموزان نتوانسته‌اند وارد نرم‎افزار شوند. غیر از این، سرعت پایین اینترنت و دسترسی نداشتن بعضی از دانش‎آموزان به گوشی هوشمند انکارناپذیر است.
یکی از راهکارهای مدارس برای جلوگیری از سوء‎استفاده ما دانش‎آموزان از نبود مراقب، این است که وقت خیلی کمی به امتحان اختصاص می‎دهند و خب این‎طوری فرصت فکر کردن را از ما می‎گیرند و اجازه نمی‎دهند تمام مفاهیم را به‌طور کامل انتقال بدهیم. به‎نظر من اگر برای دروسی مثل تاریخ که به توضیح و وقت بیشتری نیاز دارد، امتحان تستی درنظر بگیرند حداقل بخشی از این مشکلات حل می‎شود.

شب‎امتحانی‎ها ضرر می‎کنند
محمدحسین توکلی | پایه یازدهم

شیوه برگزاری امتحان در مدرسه ما برای پایه دهم و یازدهم به این صورت است که ۹۰درصد از نمره پایانی براساس نمرات طی سال و فقط ۱۰درصد باقی‎مانده از نتایج آزمون آنلاین (در سایت مدرسه) محاسبه می‎شود.
خوشبختانه مدرسه ما با تستی کردن امتحانات، مشکل وقت کم و سلامت امتحانات را حل کرده‎است اما ازطرفی همیشه تعدادی دانش‌آموز هستند که به‎هردلیلی نمرات مستمر را ازدست می‎دهند و برای جبران، امیدشان به آزمون پایان‎ترم است که با این شیوه، با مشکل مواجه خواهند شد.
امیدوارم هرچه زودتر مشکلات برطرف شود چراکه این شیوه آموزش و ارزیابی برای سال آینده امکان‎پذیر نیست.

امتحان درحضور والدین!
مبینا نوروزی | پایه دهم

امتحانات پایانی مدرسه ما در سایت مدرسه گرفته می‌شود که از نظر من جز حفظ سلامتی عموم جامعه هیچ مزیت دیگری ندارد چراکه ما دانش‌آموزان دهمی با پایه‌ای ضعیف وارد سال بعد می‌شویم؛ پس گرفتن امتحان و نمره دادن معنایی ندارد و فقط باعث استرس و ترس دانش‌آموزان از سال بعد می‌شود.
یکی از کارهایی که بعضی از مدارس برای کاهش تقلب در حین امتحان انجام می‌دهند، تماس تصویری با اولیای دانش‌آموزان است که به‎نظرم اصلا کار درستی نیست.
شاید خیلی از خانواده‎ها امکان برقراری تماس تصویری را نداشته باشند و این باعث سوء‎برداشت کادر مدرسه شود.