مجله ايلياد/ پس از اينکه در پاييز سال ۲۰۱۹، مطالعهي جديدي انجام شد و نشان داد که خوردن گوشتهاي قرمز و گوشتهاي فرآوري شده مشکلي ندارد، مجدداً مطالعهاي گسترده و دقيق بر روي رابطهي مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوري شده، با خطر بروز بيماريهاي قلبي و مرگ توسط دانشگاههاي شمالغربي و کرنل انجام شد که نشان دهندهي مضر بودن مصرف اين خوراکيها بوده است.
مطالعهي انجام شده نشان داده است که مصرف دو وعده يا بيشتر از گوشتهاي قرمز، گوشتهاي فرآوري شده و حتي مرغ، با بالاتر رفتن ۳ تا ۷ درصدي خطر بروز بيماريهاي قلبي و عروقي ارتباط مستقيم دارد؛ البته گوشت ماهي در اين دسته قرار نگرفته است. همچنين خوردن دو وعده يا بيشتر گوشت قرمز، باعث بالا رفتن ۳ درصدي خطر مرگ در اثر همهي دلايل ميشود.
«نورينا آلن» از دانشگاه شمالغربي، بهعنوان محقق اصلي اين مطالعه، ميگويد: «هر چند مطالعهي ما نشان ميدهد که ارتباط مصرف گوشت قرمز و بروز بيماريهاي قلبي و عروقي کم است، ولي باز هم ارزشش را دارد که سعي کنيم مصرف اين خوراکيها را کاهش دهيم. مصرف گوشت قرمز با ديگر مشکلات سلامتي مانند سرطان نيز ارتباط دارد.» جزئيات اين مطالعه در مجلهي JAMA Internal Medicine منتشر شده است.
چه چيزهايي بايد بخوريم؟
«ليندا ونهورن» بهعنوان همکار در مطالعهي جديد، ميگويد: «ماهيها و ديگر غذاهاي دريايي و همچنين منابع گياهي پروتئيني، مانند خشکبارها و حبوبات، شامل عدس و لوبيا جايگزينهاي مناسبي براي مصرف گوشت هستند.» در اين مطالعه رابطهي مستقيمي بين مصرف گوشت ماکيان و بيماريهاي قلبي و عروقي يافت شده است، ولي اين شواهد براي داشتن توصيه به عدم مصرف آنها کافي نيستند. البته بايد در نظر داشت که مصرف مرغ سرخ شده اصلاً توصيه نميشود. براي انجام اين مطالعه، از بانک دادههاي ۶ مرجع در طول سه دهه استفاده شده است. اين دادهها مربوط به ۲۹،۶۸۲ نفر بوده است.
نتايج اين مطالعه نشان داده است که مصرف دو بار و يا بيشتر گوشت قرمز و ديگر گوشتهاي فرآوري شده در هفته، باعث بالا رفتن ۳ تا ۷ درصدي خطر بروز بيماريهاي قلبي و مرگ ميشود. دادههاي نشان داده است که مصرف دو بار در هفته و يا بيشتر از گوشت مرغ نيز تا ۴ درصد بروز بيماريهاي قلبي را افزايش ميدهد. البته نويسندگان ميگويند که يافتههاي مطالعه در اين زمينه، چندان قابل اتکا نيست. از ديگر يافتههاي مهم اين مطالعه، پيدا نشدن ارتباط مصرف ماهي و بيماريهاي قلبي و عروقي و نهايتاً مرگ است.
بازار