بهداشت نیوز/ یکی از شایع ترین بیماری ها در فصل تابستان گرمازدگی است. در حالت گرمازدگی بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن به شدت افزایش می‌یابد و تداوم این حالت، باعث آسیب به سلامت فرد می‌شود. کاهش مایعات بدن و از دست رفتن رطوبت مورد نیاز سلول ها در اندام های مختلف از جمله عواملی است که احتمال ابتلا به گرمازدگی و همچنین سردردهای تابستانی را افزایش می‌دهد.

هوای گرم تابستان بسیاری از مردم را دچار گرمازدگی می‌کند که کودکان و سالمندان، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. از عوامل موثر در ایجاد و تشدید گرمازدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
_ شرایط زمینه‌ای و مصرف داروها
_ میزان فعالیت فیزیکی
_ دما و رطوبت بالا
_ پوشش و لباس
_ سطح هوشیاری قبل آسیب
_ فاکتورهای مرتبط با محیط مانند وجود یا نبود سایه بان، وجود باد در منطقه و میزان رطوبت هوا
_ میزان سن افراد
_ شرایط نامساعد کاری و محیطی

علائم گرمازدگی را می‌توان به صورت سردرد، سرگیجه، تشنج، حالت تهوع یا استفراغ، دمای بدن بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد، پوست خشک، گرم و قرمز گلگون مشاهده کرد. همچنین اختلال ضربان قلب، افت فشار خون در مراحل پیشرفته، توهم و هذیان گویی و تغییر سطح هوشیاری در دسته این علائم قرار می‌گیرند.

گرمازدگی نیز مانند بسیاری از بیماری‌ها دارای راه‌های پیشگیری است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
_ مقدار زیادی آب خنک بنوشید.
_ حتی‌الامکان زیر تابش مستقیم آفتاب نمانید.
_ زیر نور آفتاب از کلاه نقاب‌دار یا چتر استفاده کنید.
_ بطری آب به همراه داشته باشید.
_ ترجیحاً بین ساعت های ۱۱ صبح تا ۱۵ عصر، بیرون نروید.
_ غذای چرب و سنگین نخورید.
_ خاکشیر خنک با شربت آب لیمو بخورید.
_ مرتب دوش آب سرد بگیرید.
_ از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید.
_ پوستتان را مرتب با آب خنک کنید.
_ لباس گشاد و رنگ روشن بپوشید.
_ در ورزش افراط نکنید.
_ از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.
_ لباس زیاد و تنگ نپوشید.
_ فعالیت های بدنی شدید را محدود کنید.
باید به این نکته توجه داشت که آسیب های ناشی از گرما خستگی مفرط، گرفتگی عضلات و هیپوترمی یا بالا رفتن حرارت بدن را شامل می‌شود.