باشگاه خبرنگاران/ مریم زارعی کارشناس برنامه تغذیه نوجوانان در دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، با اشاره به لزوم استفاده از میان وعده‌های غذایی با ارزش مانند انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه برای کودکان زیر پنج سال، اظهار کرد: برای کودکان زیر پنج سال مواد غذایی مانند توت فرنگی، زرد آلو، طالبی، موز، انبه، گریپ فروت، هندوانه، مرکبات، کیوی، هویج، کدو حلوایی و همچنین سبزی‌های برگ سبز مانند اسفناج وکاهو مناسب است.

او ادامه داد: در حال حاضر و با شیوع بیماری کرونا استفاده از انواع سبزی‌ها و میوه‌های متنوع، رنگارنگ و معطر در وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده‌های غذایی مانند انواع سالادها، خورشت ها، سوپ‌ها، خوراک سبزیجات، میوه‌های تازه موثر است.

بهترین نوشیدنی برای کودکان آب است
زارعی با اشاره به اینکه استفاده از آب آشامیدنی سالم به عنوان بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی کودک و تامین مایعات مورد نیاز بدن او است، بیان کرد: استفاده از پوره میوه‌ برای کودکان ۱۲-۷ ماهه به جای آب میوه طبیعی و استفاده از آب میوه طبیعی برای کودکان بالای یک سال به میزان ۱۸۰-۱۲۰ سی سی در روز مفید است. همچنین برای کودکان باید دوغ کم نمک و بدون گاز و شربت‌های خانگی با شیرینی کم به جای نوشیدنی‌های شیرین استفاده شود.
او افزود: مصرف انواع نوشیدنی‌های شیرین، بیسکویت‌ها و کیک ها‌ی خامه‌ای و شکلاتی، انواع شکلات‌ها و شیرینی‌ها باعث اضافه وزن و چاقی، پوسیدگی دندان و کاهش دریافت مواد مغذی و تضعیف سیستم ایمنی بدن در کودکان می شود.

کارشناس برنامه تغذیه نوجوانان در دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: استفاده از گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و همبرگر به دلیل داشتن مقادیر زیاد نمک و چربی از نوع اشباع و ترانس باید در برنامه غذایی کودکان محدود شود. همچننی مصرف انواع فست فود‌ها و غذا‌های آماده پرچرب و شور محدود شده و غذا‌های سنتی با ارزش تغذیه‌ای مناسب جایگزین آنها شود.

او با بیان اینکه تهیه پیتزای خانگی با استفاده از انواع سبزی‌ها، آرد سبوس دار و حداقل مصرف سس به جای خرید پیتزاهای آماده برای کودکان موثر است، گفت: والدین باید کودکان را به خوردن صبحانه سالم با ارزش غذایی مناسب مانند تخم مرغ، شیر کم چرب، نان سبوس دار و پنیر کم نمک همراه با خیار یا گوجه فرنگی تشویق کنند.