چطور/ زندگي آپارتماننشيني، اهالي يک ساختمان را ملزم به رعايت قوانيني ميکند که براي بهجاآوردنِ حُسن همجواري يا همان چيزي که اين روزها از آن با عنوان حق همسايهداري ياد ميشود، تنظيم و مرسوم شده است. درست است که اينگونه قوانين در گروه قوانينِ شناختهشده از سالهاي دور پيشبيني نشدهاند؛ اما برحسب نيازِ روز جوامع وضع شده و در صورت ناديدهگرفتن آنها، جريمههايي را براي فرد خاطي در نظر گرفتهاند. يک سري از اين قوانين به رعايت نظافت ساختمان، بخشهاي گوناگون آن و بايد و نبايدهاي آن مربوط ميشود که در اين مطلب به آن پرداختهايم.
نظافت مشاعات را رعايت کنيم
از کودکي در گوشمان خواندهاند که «تميز باش تا پيش همه عزيز باشي». اين يک واقعيت است؛ يک قانون نانوشته. براي اينکه نزد ديگران عزيز باشيم و پذيرفته شويم بايد نظافت را در هر شکل و شمايلي که متصور است، رعايت کنيم.
نظافت قسمتهاي اشتراکي ساختمان يکي از موارد مصرف شارژ ساختمان است. مدير ساختمان بخشي از شارژ ماهيانه را با توافق همهٔ اهالي به نظافت هفتگي يا ماهانهٔ پارکينگ، راهروها و حياط ساختمان اختصاص ميدهد. با اين حال، همهٔ اهالي ساختمان ملزم به رعايت نظافت در اين فضاها هستند. انداختن تهسيگار، دستمال کاغذي، کاغذ بستهبندي خوراکي و… در مشاعات، از جمله مواردي است که به زيرپاگذاشتن حقوق ساير اهالي ساختمان و بروز اختلاف ميانجامد. مدير ساختمان در اين موارد بايد به فرد خاطي تذکر بدهد. در صورت تکرار با امضاي حداکثر اهالي واحدها، مدير ميتواند از شخص خاطي بهدليل رعايتنکردن نظافت، در مراجع قانوني شکايت کند.
ورودي منزل را تميز نگه داريم
فاصلهٔ بين هر دوره نظافت ساختمان در جلسات هيئتمديره با رأي اکثريت مشخص ميشود که معمولا ماهي يکبار تا ماهي دوبار است. در اين مدت، قسمت وروديِ واحدهاي مسکوني بهدليل تردد بيشتر نسبت به ساير مشاعات، زودتر کثيف ميشود. بنابراين ساکنان واحدها بايد نسبت به پاکيزگي و رعايت نظافت ورودي واحدشان اقدام کنند. آلودهبودن ورودي واحدها سيماي ظاهري ساختمان را دستخوش تغييراتي ناخوشايند ميکند که به بروز اختلاف ميان اهالي منجر ميشود. اين موضوع بهويژه در ساختمانهايي که در هر طبقه بيش از ۲ واحد مستقر هستند، بسيار اهميت دارد.
زبالهها را بهدقت بستهبندي کنيم
کشيدهشدن رد زبالهها در راهرو و پارکينگ، يکي از موضوعات رايجِ موردبحثِ اهالي ساختمان است. برخي از شهروندان زبالهها بهخصوص زبالههاي بهاصطلاح آبدار را بهخوبي بستهبندي نميکنند. به همين دليل، هنگام خروج از واحد مسکونيشان، شيرابهٔ زباله کف آسانسور، راهرو و پارکينگ کشيده ميشود. در اين صورت فرد خاطي بايد مسير تردد را تميز کند. اما گاهي ديده ميشود که ردِ زبالهها تا تاريخ بعدي نظافت ساختمان روي زمين باقي ميماند که اين موجب نارضايتي و گلايهٔ ساير اهالي ميشود. مدير ساختمان براي پيشگيري از بروز اين قبيل مشکلات ميتواند کيسههاي مخصوص زباله را از مبلغ شارژ دريافتي خريداري و در همهٔ واحدها توزيع کند.
زبالهها را در زمان مقرر از واحد خارج کنيم
همه ميدانند که مأموران خدمات شهري از ساعت ۲۱ تا ۲۳ براي جمعآوري زباله به کوچه و خيابانهاي شهر مراجعه ميکنند. بنابراين چند دقيقه پيش از ساعت ۲۱ بهترين زمان براي بيرونگذاشتن زبالههاست. متأسفانه در بسياري از موارد ديده ميشود که برخي از اهالي، زبالهها را در طول روز پشت در ورودي ساختمان يا حتي گوشهٔ حياط و پارکينگ ميگذارند تا شب به مأمور خدمات شهري تحويل دهند. در اين صورت، شيرابهٔ زبالهها راه ميافتد و بو و چهرهٔ ناخوشايندي هم به محيط ميدهد. برخي نيز پس از ساعت مراجعهٔ مأموران خدمات شهري، زبالهها را بيرون از منزل ميگذارند که بهلطف گربهها، صبح روز بعد سيماي اسفناکي ايجاد خواهد شد. بهتر است در همهٔ اين موارد، ساکنان واحدها بهصورت انفرادي با شخص خاطي برخورد نکنند و فقط موضوع را به مدير اطلاع بدهند.
پادري را آلوده نکنيم
برخي از شهروندان، ورودي واحد مسکونيشان را با پهنکردن پادري ميپوشانند. مدير نميتواند مانع اين کار شود؛ اما اگر پادري هميشه آلوده باشد، مدير ميتواند ساکن آن واحد را به رعايت بهداشت دعوت کند. برخي از شهروندان، پيش از ورود به داخل واحد، کفشهاي خاکي يا خيس (در روزهاي باراني) را با پادري پاک ميکنند. در اين صورت، تميزي پادري مخدوش ميشود. لکههاي آلودگيِ باقيمانده روي پادري از آن جهت که بيرون از منزل هستند ديگر يک موضوع شخصي نيست و بهنوعي به همهٔ ساکنان بهويژه ساکنان آن طبقه مربوط ميشود.
روغنريزي خودرو را برطرف کنيم
پارکينگ بخشي از مشاعات است که نظافت آن از جمله موارد مصرفي شارژ ماهانه به شمار ميرود؛ اما مانند ساير مشاعات همه موظف به رعايت بهداشت در آن هستند. يکي از مواردي که نظافت پارکينگ را تهديد ميکند، روغنريزي وسايل نقليه است. اگر خودرو يا موتورسيکلتِ هر يک از اهالي روغنريزي داشته باشد، او موظف است علاوه بر رفع مشکل در کوتاهمدت، پارکينگ را هم تميز کند. در چنين مواردي، مدير ساختمان پس از ارائهٔ اخطار و در صورت تکرار موضوع، ميتواند هزينهٔ يک دوره نظافت کامل پارکينگ را از فرد خاطي اخذ تا نسبت به رفع آن اقدام کند.
نکات طلايي
- همهٔ تذکرهاي مبني بر رعايت بهداشت بايد از سوي مدير ساختمان و بهصورت کاملا دوستانه به شخص خاطي منتقل شود.
- در صورت تکرار رعايتنکردن موارد بهداشتي، مدير ميتواند با جلبنظر موافق ساير اهالي مجتمع از شخص خاطي شکايت کند.
- مدير ميتواند اطلاعيهٔ همهٔ موارد بهداشتي را روي ديوارهاي ورودي ساختمان بچسباند تا همه نسبت به رعايت آن آگاه شوند.
- اهالي ساختمان در صورت مشاهدهٔ مواردي که به ناديدهگرفتن نظافت منجر ميشود، مانند خارجکردن بيموقع زبالهها، رهاکردن کفشها در پادري و… نميتوانند بهصورت خودسرانه با شخص خاطي برخورد کنند و بايد مراتب را به مدير ساختمان ارجاع دهند.
بازار