ایرنا/ استان البرز به وسعت پنج هزارو ۸۰۰ کیلومتر و حدود سه میلیون نفر جمعیت یکی از پرترافیک ترین مناطق کشور به شمار می رود که با وجود مشکلات مالی در این سال ها دولت تدبیر و امید برای گشودن گره های ترافیکی این استان کمر همت بسته است.
این استان در مسیر ۱۴ استان کشور قرار دارد و پیک ترافیک مسیرهای مواصلاتی، البرز را در شمار پر تردد ترین استان های کشور قرار داده است که بر اساس آمار ثبت شده توسط ۴۴ دستگاه شمارشگر هوشمند، سال ۹۷ در تمام محورهای مواصلاتی این استان ۵۸۴ میلیون و ۸۱۴ هزارو ۴۱۷ تردد به ثبت رسید.
متوسط تردد ساعتی وسایل نقلیه طی این مدت در استان البرز یک هزارو ۵۱۷ مورد و در کشور ۳۶۵ مورد ثبت شده که نشان دهنده تردد چهار برابری خودرو ها در محورهای مواصلاتی البرز نسب به دیگر محورهای کشور است.
بر این اساس می توان گفت که البرز شاهراهی است که در ایام تعطیلات نوروزی و فصول گردشگری سال بیشتر مواقع تردد در راه های ارتباطی آن نفس گیر می شود.
با این حال اگرچه بخش بیشتری از ترددهای گردشگری در نوروز انجام می شود اما ترافیک بین ۲ کلانشهر تهران و کر ج در طول سال تمامی ندارد و سفرهای تفریحی مزید برعلت می شود.
بررسی سفرهای نوروزی هر سال نشان می دهد که به طور متوسط حدود ۲۵ تا ۳۵ میلیون تردد خودرویی در جاده های البرز صورت می گیرد که اگر فرض کنیم به طور متوسط هر خودرو ۲ سرنشین داشته باشد یعنی حدود ۵۰ میلیون نفر در ایام نوروز از راه های البرز تردد کرده که این تعداد بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد.
با این اوصاف البرز، استانی است که بیش از دیگر مناطق کشور در مسیر گردشگری قرار دارد و طبق آمار ۱۸ درصد ترافیک ایران را به خود اختصاص داده لیکن به تناسب این وضعیت نیازهای ارتباطی آن تامین نشده است.
سرریز شدن جمعیت تهران به همسایه غربی خود سبب شد تا کرج ۵۰ هزار نفری دهه ۴۰ به کلانشهر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری تبدیل شود.
وجود یک هزارو ۴۵۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و راه فرعی که نیم درصد راه های کشور را تشکیل می دهد اگر چه در یک استان کم وسعت مانند البرز ممکن است مناسب به نظر برسد اما موقعیت جغرافیایی و ترددهای فراوان، گاهی این ضرورت را به وجود می آورد که بخش زیادی از وسعت پنج هزارو ۸۰۰ کیلومتر مربع البرز باید به جاده اختصاص یابد.
مشکلات فراوان ترافیکی در استان البرز بارها سبب شده تا مسئولان کشوری و استانی برای چاره جویی در این زمینه نشست های استانی و کشوری برگزار کنند.
اکنون برای گشایش گره ترافیکی استان البرز چندین پروژه بزرگ راه سازی از جمله آزاد راه تهران – شمال، آزاد راه آبیک – چرمشهر، بزرگراه شهید همت وبزرگراه شمالی و جنوبی کرج در دست اقدام است که بخشی از آنها در حال تکمیل است.
آزاد راه آبیک - چرمشهر یکی از پروژه های در دست اقدام است که ۱۵۸ کیلومتر مسافت دارد که شهر آبیک در استان قزوین را به چرمشهر در شرق استان تهران متصل می کند، این آزاد راه در مسیر خود به آزادراه‌های کرج - قزوین، تهران - ساوه، تهران - قم و قم - گرمسار متصل می شود.
ساخت این آزاد راه در یکم تیرماه سال ۱۳۹۴ با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش خصوصی شروع آغاز شده و از استان‌های قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می کند.
هزینه ساخت این پروژ ۲۴ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در این پروژه ضمن سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از پروژه را بر عهده دارد.
به گفته عزیزاله شهبازی استاندار البرز، آزاد راه آبیک - چرمشهر در چهار قطعه در دست ساخت قرار گرفته که در مجموع ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی بیان داشت که در حوزه جغرافیایی استان البرز، ۹۰ درصد ساخت این پروژه به اتمام رسیده است.
همچنین ۲ بزرگراه شمالی و جنوبی در امتداد بزرگراه شهید همت از دیگر پروژه هایی است که برای گشایش گره ترافیکی در استان البرز در دست ساخت قرار گرفته است، احداث بزرگراه شمالی به طول حدود ۱۹ کیلومتر حدود سه سال پیش آغاز شد و اکنون نیز حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیک دارد.
بزرگراه جنوبی کرج از دیگر پروژه هایی است که با مشارکت اداره کل راه وشهرسازی البرز و شهرداری کرج قرار است مراحل اجرایی آن انجام شود.
بزرگراه شهید همت که حدود۶ سال است در پنج کیلومتری شرق کرج ناتمام مانده یکی از علل افزایش ترافیک در ورودی شرقی این کلانشهر شناخته شده و صبحگاهان و عصرها ترافیک چند کیلومتری در این محدوده به وجود می آید.
این بزرگراه که به جاده کرج - چالوس و بزرگراه شمالی کرج متصل می شود در این ماه ها با اهتمام ویژه دولت مراحل تکمیلی خود را می گذراند و قرار است تا تیر ماه امسال تمام قطعات آن زیر بار ترافیک برود.
** آزاد راه تهران - شمال
آزادراه تهران - شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر دارای ۱۸۰ رشته تونل در مجموع به طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر است و بلندترین آنها تونل‌های بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی چهار هزار و ۹۰۰ متر و ۶ هزار و ۴۰۰ متر (در هر باند) است .
تعداد پل‌های بزرگ (در باند رفت و برگشت) در مجموع ۹۵ دستگاه پل و طول کل آن حدود ۱۳ کیلومتر است.
این آزاد راه در چهار قطعه در دست ساخت است که قطعه یک آن از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد.
قطعه نخست این آزاد راه ۳۲ کیلومتر بوده و تکمیل آن در اولویت است که با احداث آن مسیر کنونی تهران - چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه می شود.
قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به طول ۲۲ کیلومتر حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله دارای ۴۵ تونل به طول ۳۳ کیلومتر و ۹۰۰ متر است و برای آماده سازی این قطعه باید ۲۸ پل بزرگ در این مسیر ساخته شود و طول پل‌های این قطعه ۲ کیلومتر و ۹۰۰ متر خواهد بود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی ۴۷ کیلومتر است، این مسیر دارای ۲ خط رفت و دو خط برگشت بوده و دارای ۹۲ تونل رفت و برگشت به طول ۳۳ کیلومتر و ۵۰۰ متر و ۳۸ پل است.
قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است که به صورت ۲ خط رفت و ۲ خط برگشت بوده و در قسمت‌های بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که تابستان ۹۴ زیر بار ترافیک رفته است.
احداث این آزاد راه نقش بسزایی در کاهش بار ترافیکی استان البرز دارد و موجب می شود تا بخش عمده ترافیک شمال از این مسیر انجام شود
وزیر راه وشهرسازی اواخر سال گذشته در بازدید از این آزاد راه گفت: امیدواریم عملیات اجرایی اتمام قطعه یک آزادراه تهران شمال بدون وقفه ادامه پیدا کند تا ما شاهد زیر بار ترافیک رفتن این قطعه تا تابستان سال ۹۸ باشیم.
محمد اسلامی با اشاره به پیشرفت ۲۶ درصدی پروژه قطعه ۲ آزادراه تهران شمال نیز اظهار داشت: پیش بینی می شود هزینه تکمیل منطقه ۲ و سه این آزادراه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال باشد و دولت و بنیاد مستضعفان با سهم ۵۰ درصدی هر کدام به دنبال تامین منابع مورد نیاز برای تکمیل آزاد راه تهران شمال در این مناطق هستند.
وی با بیان اینکه همکاری دولت و بنیاد مستضعفان در اتمام عملیات منطقه یک بسیار موثر بوده است گفت: پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران شمال به ۹۴ درصد رسیده است و ساخت این آزادراه از مفاخر مهندسی کشور است.
وزیر راه و شهرسازی مه یادآور شد: ساخت قطعه ۲ و سه آزادراه تهران شمال، چهار یا پنج سال طول خواهد کشید و در صورتی که بتوانیم منابع مالی مورد نیاز را تامین کنیم تکمیل این قطعات نیز به سرعت ادامه خواهد داشت.
اسلامی یادآور شد: طول قطعه یک آزادراه تهران شمال ۳۲ کیلومتر است اما ۶۰ کیلومتر مسیر تهران تا شهرستانک نسبت به جاده قدیمی چالوس کوتاه می شود و مسیر ۲ساعته به ۲۰ دقیقه کاهش پیدا می‌کند و این مسیر در مصرف سوخت و وقت مردم بسیار صرفه خواهد داشت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز نیز با اشاره به اینکه در سال جاری ۲۰۰ میلیارد ریال برای تعریض آزاد راه های استان اختصاص یافته، گفت: این اعتبار از محل اعتبارات ملی تامین شده است.
علی درویش پور بیان داشت: تعریض خط شمالی آزاد راه کرج - قزوین در محدوده پل شهید سلطانی به طول ۴.۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد در دست اقدام است ضمن آنکه ۲ کیلومتر از محدوده شهر گرمدره در آزاد راه تهران - کرج، تعریض و زیر بار ترافیک رفته است.
این مسئول گفت: ادامه بزرگراه شهید همت به جاده کرج - چالوس نیز تا پایان تیرماه یا مرداد ماه امسال به بهره برداری می‌رسد.
معاون استاندار البرز بیان داشت: تسریع در عملیات ساخت آزاد راه چرمشهر- آبیک و بهره برداری از محور هشتگرد- طالقان از برنامه‌های محوری راهداری و راه سازی استان البرز است.
در این حال مهرداد جهانی مدیر کل راهداری و حمل جاده‌ای استان البرز اعلام کرد که در ماه‌های آینده شاهد تحول اساسی در محورهای مواصلاتی استان خواهیم بود و این مژده را به مردم می‌دهیم که روان سازی ترافیک در آزاد راه تهران – کرجبه عنوان گام نخست عینیت پیدا می کند.
وی گفت: با توجه به حجم بالای تردد در آزاد راه تهران- کرج - قزوین که حدود چهار برابر میانگین تردد کشوری است، پروژه هایی برای رفع این مشکل پیش بینی شد که یکی از مهمترین و ضروری ترین آنها تعریض محدوده گرمدره در خط جنوبی آزادراه تهران - کرج بود.
جهانی دربخشی دیگر از سخنانش با اشاره به طرح های در دست اقدام برای روان سازی ترافیک و رفع گلوگاه های ترافیکی آزادراه تهران - کرج - قزوین گفت: تعریض خط شمالی آزادراه در محدوده گرمدره، احداث زیر گذر غیر همسطح در محدوده پل فردیس و تعریض آزادراه از پل فردیس تا مهرویلای کرج از جمله پروژ ه های در دست اقدام است که به محض تامین اعتبار و رفع معارض به سرعت انجام خواهد شد.
در عین حال مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز می گوید: برای روان سازی ترافیک در این استان توسعه خطوط ریلی و راه های ارتباطی مهم ترین و اثر گذارترین حرکت به شمار می رود.
تقی رضایی اظهار داشت: با توجه به تراکم مراکز جمعیتی حومه ای پایتخت در استان البرز و سهم بالای ترددهای روزانه آن، به منظور افزایش استفاده از ظرفیت های حمل و نقل ریل محور انتظارمی رود در بخش ریلی و زیربنایی حمایت های لازم از این استان صورت گیرد.
وی ادامه داد: براین اساس افزایش تعداد خطوط ریلی در بخش مترو و راه آهن با اولویت محدوده حومه ای دارای مشکلات ترافیکی از قبیل آزاد راه تهران - کرج تا محدوده پل کردان، استفاده از ریل باس با قابلیت تردد قطارهای با سرعت بالا با اولویت محدوده حومه ای از قبیل آزادراه تهران - کرج تا محدوده پل کردان، استفاده از سیستم بی آرتی در مسیر تهران - کرج در محدوده حومه ای تا پل حصارک کرج و اتصال خط ۵ مترو اکسپرس تهران به مراکز تجاری پایتخت ضروری است.
رضایی گفت: تعبیه ایستگاه های مناسب برای استفاده از قطارهای با تعداد واگن های بیشتر، افزایش تعداد قطار و واگن و کاهش سرفاصله قطارها، افزایش سرعت متوسط سیر قطارها، استفاده از قطارهای با گنجایش بیشتر و مصرف انرژی کمتر از دیگر نکاتی است که به کاهش ترافیک البرز کمک می کند.
مدیدکل راه وشهرسازی البرز اظهار داشت: استان البرز با داشتن یک هزارو ۴۵۰ کیلومتر انواع راه ها در حدود نیم درصد طول راه های کشور را دارد، در حالیکه بار ترافیکی و ارتباطی بیش از ۱۴ استان را به پایتخت که بالغ بر ۱۸ درصد ترافیک کل کشور می شود را بر دوش می کشد.
رضایی یادآور شد که اکنون طرح های متعددی برای روان سازی ترافیک در استان البرز اجرایی شده که ساخت آزاد راه تهران - شمال، توسعه بزرگراه شهید همت، احداث آزاد راه آبیک - چرمشهر و تکمیل جاده هشتگرد - طالقان از جمله این طرح ها است.
وی گفت: اداره کل راه وشهرسازی استان با تمام توان و ظرفیت موجود به صورت شبانه روزی برای به سرانجام رساندن این طرح های بزرگ تلاش می کند.
با این حال استقرار ده ها تیم راه سازی در محورهای جدید و قدیم مواصلاتی استان البرز بیانگر تلاش مسئولان برای گشودن گره های ترافیکی در استان البرز است، گره های کور ترافیکی که طی سال های گذشته تاکنون مشکلات فراوان زیست محیطی، اقتصادی و روانی برای مردم استان در پی داشته است.
روان سازی ترافیک در بخشی از قطعات بزرگراه قدیمی تهران - کرج از جمله اقداماتی است که طی ماه های اخیر آغاز شده و به تدریج به سمت توسعه پیش می رود.
همچنین به بار نشستن پروژه ها و طرح های راه سازی در کنار توسعه به توسعه خطوط ریلی از محوری ترین اقدامات برای کاهش چالش ترافیکی استان البرز است که دولت تدبیر و امید با اختصاص بخشی از خدمات راه آهن تهران - تبریز به البرز و افزایش میزان خدمات دهی این خط ریلی درصدد روان سازی ترافیک در همسایه غربی پایتخت است.



همراهان عزیز ، آخرین اخبار استان البرز را به صورت لحظه ای و فراجناحی در بسترهای زیر دنبال کنید :
آخرین خبر البرز در تلگرام :
https://t.me/joinchat/AAAAAD7vghQEyylArDddOA
آخرین خبر البرز در اینستاگرام :
https://instagram.com/alborztoday
آخرین خبر البرز در سروش :
http://sapp.ir/Alborz.online
آخرین خبر البرز در ایتا :
http://eitaa.com/joinchat/162463744C6827f642af