نماد آخرین خبر

تلاش مضاعت دولت برای گشودن گره های کور ترافیکی البرز

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تلاش مضاعت دولت برای گشودن گره های کور ترافیکی البرز
ايرنا/ استان البرز به وسعت پنج هزارو ۸۰۰ کيلومتر و حدود سه ميليون نفر جمعيت يکي از پرترافيک ترين مناطق کشور به شمار مي رود که با وجود مشکلات مالي در اين سال ها دولت تدبير و اميد براي گشودن گره هاي ترافيکي اين استان کمر همت بسته است. اين استان در مسير ۱۴ استان کشور قرار دارد و پيک ترافيک مسيرهاي مواصلاتي، البرز را در شمار پر تردد ترين استان هاي کشور قرار داده است که بر اساس آمار ثبت شده توسط ۴۴ دستگاه شمارشگر هوشمند، سال ۹۷ در تمام محورهاي مواصلاتي اين استان ۵۸۴ ميليون و ۸۱۴ هزارو ۴۱۷ تردد به ثبت رسيد. متوسط تردد ساعتي وسايل نقليه طي اين مدت در استان البرز يک هزارو ۵۱۷ مورد و در کشور ۳۶۵ مورد ثبت شده که نشان دهنده تردد چهار برابري خودرو ها در محورهاي مواصلاتي البرز نسب به ديگر محورهاي کشور است. بر اين اساس مي توان گفت که البرز شاهراهي است که در ايام تعطيلات نوروزي و فصول گردشگري سال بيشتر مواقع تردد در راه هاي ارتباطي آن نفس گير مي شود. با اين حال اگرچه بخش بيشتري از ترددهاي گردشگري در نوروز انجام مي شود اما ترافيک بين ۲ کلانشهر تهران و کر ج در طول سال تمامي ندارد و سفرهاي تفريحي مزيد برعلت مي شود. بررسي سفرهاي نوروزي هر سال نشان مي دهد که به طور متوسط حدود ۲۵ تا ۳۵ ميليون تردد خودرويي در جاده هاي البرز صورت مي گيرد که اگر فرض کنيم به طور متوسط هر خودرو ۲ سرنشين داشته باشد يعني حدود ۵۰ ميليون نفر در ايام نوروز از راه هاي البرز تردد کرده که اين تعداد بيش از ۶۰ درصد جمعيت کشور را تشکيل مي دهد. با اين اوصاف البرز، استاني است که بيش از ديگر مناطق کشور در مسير گردشگري قرار دارد و طبق آمار ۱۸ درصد ترافيک ايران را به خود اختصاص داده ليکن به تناسب اين وضعيت نيازهاي ارتباطي آن تامين نشده است. سرريز شدن جمعيت تهران به همسايه غربي خود سبب شد تا کرج ۵۰ هزار نفري دهه ۴۰ به کلانشهر يک ميليون و ۸۰۰ هزار نفري تبديل شود. وجود يک هزارو ۴۵۰ کيلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلي و راه فرعي که نيم درصد راه هاي کشور را تشکيل مي دهد اگر چه در يک استان کم وسعت مانند البرز ممکن است مناسب به نظر برسد اما موقعيت جغرافيايي و ترددهاي فراوان، گاهي اين ضرورت را به وجود مي آورد که بخش زيادي از وسعت پنج هزارو ۸۰۰ کيلومتر مربع البرز بايد به جاده اختصاص يابد. مشکلات فراوان ترافيکي در استان البرز بارها سبب شده تا مسئولان کشوري و استاني براي چاره جويي در اين زمينه نشست هاي استاني و کشوري برگزار کنند. اکنون براي گشايش گره ترافيکي استان البرز چندين پروژه بزرگ راه سازي از جمله آزاد راه تهران – شمال، آزاد راه آبيک – چرمشهر، بزرگراه شهيد همت وبزرگراه شمالي و جنوبي کرج در دست اقدام است که بخشي از آنها در حال تکميل است. آزاد راه آبيک - چرمشهر يکي از پروژه هاي در دست اقدام است که ۱۵۸ کيلومتر مسافت دارد که شهر آبيک در استان قزوين را به چرمشهر در شرق استان تهران متصل مي کند، اين آزاد راه در مسير خود به آزادراه‌هاي کرج - قزوين، تهران - ساوه، تهران - قم و قم - گرمسار متصل مي شود. ساخت اين آزاد راه در يکم تيرماه سال ۱۳۹۴ با مشارکت ۳۰ درصدي دولت و ۷۰ درصدي بخش خصوصي شروع آغاز شده و از استان‌هاي قزوين، البرز، مرکزي و تهران عبور مي کند. هزينه ساخت اين پروژ ۲۴ هزار ميليارد ريال پيش‌بيني شده و قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (ص) در اين پروژه ضمن سرمايه‌گذاري ۷۰ درصدي، طراحي، ساخت و بهره‌برداري از پروژه را بر عهده دارد. به گفته عزيزاله شهبازي استاندار البرز، آزاد راه آبيک - چرمشهر در چهار قطعه در دست ساخت قرار گرفته که در مجموع ۴۷ درصد پيشرفت فيزيکي دارد. وي بيان داشت که در حوزه جغرافيايي استان البرز، ۹۰ درصد ساخت اين پروژه به اتمام رسيده است. همچنين ۲ بزرگراه شمالي و جنوبي در امتداد بزرگراه شهيد همت از ديگر پروژه هايي است که براي گشايش گره ترافيکي در استان البرز در دست ساخت قرار گرفته است، احداث بزرگراه شمالي به طول حدود ۱۹ کيلومتر حدود سه سال پيش آغاز شد و اکنون نيز حدود ۴۵ درصد پيشرفت فيزيک دارد. بزرگراه جنوبي کرج از ديگر پروژه هايي است که با مشارکت اداره کل راه وشهرسازي البرز و شهرداري کرج قرار است مراحل اجرايي آن انجام شود. بزرگراه شهيد همت که حدود۶ سال است در پنج کيلومتري شرق کرج ناتمام مانده يکي از علل افزايش ترافيک در ورودي شرقي اين کلانشهر شناخته شده و صبحگاهان و عصرها ترافيک چند کيلومتري در اين محدوده به وجود مي آيد. اين بزرگراه که به جاده کرج - چالوس و بزرگراه شمالي کرج متصل مي شود در اين ماه ها با اهتمام ويژه دولت مراحل تکميلي خود را مي گذراند و قرار است تا تير ماه امسال تمام قطعات آن زير بار ترافيک برود. ** آزاد راه تهران - شمال آزادراه تهران - شمال به طول ۱۲۱ کيلومتر داراي ۱۸۰ رشته تونل در مجموع به طول تقريبي ۱۰۰ کيلومتر است و بلندترين آنها تونل‌هاي بلند تالون و البرز به ترتيب به طول تقريبي چهار هزار و ۹۰۰ متر و ۶ هزار و ۴۰۰ متر (در هر باند) است . تعداد پل‌هاي بزرگ (در باند رفت و برگشت) در مجموع ۹۵ دستگاه پل و طول کل آن حدود ۱۳ کيلومتر است. اين آزاد راه در چهار قطعه در دست ساخت است که قطعه يک آن از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهيد همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقيل، تونل تالون و دره لانيز به سه‌راهي شهرستانک مي‌رسد. قطعه نخست اين آزاد راه ۳۲ کيلومتر بوده و تکميل آن در اولويت است که با احداث آن مسير کنوني تهران - چالوس حدود ۶۰ کيلومتر کوتاه مي شود. قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به طول ۲۲ کيلومتر حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله داراي ۴۵ تونل به طول ۳۳ کيلومتر و ۹۰۰ متر است و براي آماده سازي اين قطعه بايد ۲۸ پل بزرگ در اين مسير ساخته شود و طول پل‌هاي اين قطعه ۲ کيلومتر و ۹۰۰ متر خواهد بود. قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهي دشت نظير، به طول تقريبي ۴۷ کيلومتر است، اين مسير داراي ۲ خط رفت و دو خط برگشت بوده و داراي ۹۲ تونل رفت و برگشت به طول ۳۳ کيلومتر و ۵۰۰ متر و ۳۸ پل است. قطعه چهارم اين آزادراه حدفاصل سه راهي دشت نظير - چالوس به طول حدود ۲۰ کيلومتر است که به صورت ۲ خط رفت و ۲ خط برگشت بوده و در قسمت‌هاي بلند آن يک خط کندرو نيز وجود دارد که تابستان ۹۴ زير بار ترافيک رفته است. احداث اين آزاد راه نقش بسزايي در کاهش بار ترافيکي استان البرز دارد و موجب مي شود تا بخش عمده ترافيک شمال از اين مسير انجام شود وزير راه وشهرسازي اواخر سال گذشته در بازديد از اين آزاد راه گفت: اميدواريم عمليات اجرايي اتمام قطعه يک آزادراه تهران شمال بدون وقفه ادامه پيدا کند تا ما شاهد زير بار ترافيک رفتن اين قطعه تا تابستان سال ۹۸ باشيم. محمد اسلامي با اشاره به پيشرفت ۲۶ درصدي پروژه قطعه ۲ آزادراه تهران شمال نيز اظهار داشت: پيش بيني مي شود هزينه تکميل منطقه ۲ و سه اين آزادراه حدود ۱۰۰ هزار ميليارد ريال باشد و دولت و بنياد مستضعفان با سهم ۵۰ درصدي هر کدام به دنبال تامين منابع مورد نياز براي تکميل آزاد راه تهران شمال در اين مناطق هستند. وي با بيان اينکه همکاري دولت و بنياد مستضعفان در اتمام عمليات منطقه يک بسيار موثر بوده است گفت: پيشرفت فيزيکي قطعه يک آزادراه تهران شمال به ۹۴ درصد رسيده است و ساخت اين آزادراه از مفاخر مهندسي کشور است. وزير راه و شهرسازي مه يادآور شد: ساخت قطعه ۲ و سه آزادراه تهران شمال، چهار يا پنج سال طول خواهد کشيد و در صورتي که بتوانيم منابع مالي مورد نياز را تامين کنيم تکميل اين قطعات نيز به سرعت ادامه خواهد داشت. اسلامي يادآور شد: طول قطعه يک آزادراه تهران شمال ۳۲ کيلومتر است اما ۶۰ کيلومتر مسير تهران تا شهرستانک نسبت به جاده قديمي چالوس کوتاه مي شود و مسير ۲ساعته به ۲۰ دقيقه کاهش پيدا مي‌کند و اين مسير در مصرف سوخت و وقت مردم بسيار صرفه خواهد داشت. معاون هماهنگي امور عمراني استانداري البرز نيز با اشاره به اينکه در سال جاري ۲۰۰ ميليارد ريال براي تعريض آزاد راه هاي استان اختصاص يافته، گفت: اين اعتبار از محل اعتبارات ملي تامين شده است. علي درويش پور بيان داشت: تعريض خط شمالي آزاد راه کرج - قزوين در محدوده پل شهيد سلطاني به طول ۴.۵ کيلومتر با پيشرفت فيزيکي ۴۵ درصد در دست اقدام است ضمن آنکه ۲ کيلومتر از محدوده شهر گرمدره در آزاد راه تهران - کرج، تعريض و زير بار ترافيک رفته است. اين مسئول گفت: ادامه بزرگراه شهيد همت به جاده کرج - چالوس نيز تا پايان تيرماه يا مرداد ماه امسال به بهره برداري مي‌رسد. معاون استاندار البرز بيان داشت: تسريع در عمليات ساخت آزاد راه چرمشهر- آبيک و بهره برداري از محور هشتگرد- طالقان از برنامه‌هاي محوري راهداري و راه سازي استان البرز است. در اين حال مهرداد جهاني مدير کل راهداري و حمل جاده‌اي استان البرز اعلام کرد که در ماه‌هاي آينده شاهد تحول اساسي در محورهاي مواصلاتي استان خواهيم بود و اين مژده را به مردم مي‌دهيم که روان سازي ترافيک در آزاد راه تهران – کرجبه عنوان گام نخست عينيت پيدا مي کند. وي گفت: با توجه به حجم بالاي تردد در آزاد راه تهران- کرج - قزوين که حدود چهار برابر ميانگين تردد کشوري است، پروژه هايي براي رفع اين مشکل پيش بيني شد که يکي از مهمترين و ضروري ترين آنها تعريض محدوده گرمدره در خط جنوبي آزادراه تهران - کرج بود. جهاني دربخشي ديگر از سخنانش با اشاره به طرح هاي در دست اقدام براي روان سازي ترافيک و رفع گلوگاه هاي ترافيکي آزادراه تهران - کرج - قزوين گفت: تعريض خط شمالي آزادراه در محدوده گرمدره، احداث زير گذر غير همسطح در محدوده پل فرديس و تعريض آزادراه از پل فرديس تا مهرويلاي کرج از جمله پروژ ه هاي در دست اقدام است که به محض تامين اعتبار و رفع معارض به سرعت انجام خواهد شد. در عين حال مديرکل راه و شهرسازي استان البرز مي گويد: براي روان سازي ترافيک در اين استان توسعه خطوط ريلي و راه هاي ارتباطي مهم ترين و اثر گذارترين حرکت به شمار مي رود. تقي رضايي اظهار داشت: با توجه به تراکم مراکز جمعيتي حومه اي پايتخت در استان البرز و سهم بالاي ترددهاي روزانه آن، به منظور افزايش استفاده از ظرفيت هاي حمل و نقل ريل محور انتظارمي رود در بخش ريلي و زيربنايي حمايت هاي لازم از اين استان صورت گيرد. وي ادامه داد: براين اساس افزايش تعداد خطوط ريلي در بخش مترو و راه آهن با اولويت محدوده حومه اي داراي مشکلات ترافيکي از قبيل آزاد راه تهران - کرج تا محدوده پل کردان، استفاده از ريل باس با قابليت تردد قطارهاي با سرعت بالا با اولويت محدوده حومه اي از قبيل آزادراه تهران - کرج تا محدوده پل کردان، استفاده از سيستم بي آرتي در مسير تهران - کرج در محدوده حومه اي تا پل حصارک کرج و اتصال خط ۵ مترو اکسپرس تهران به مراکز تجاري پايتخت ضروري است. رضايي گفت: تعبيه ايستگاه هاي مناسب براي استفاده از قطارهاي با تعداد واگن هاي بيشتر، افزايش تعداد قطار و واگن و کاهش سرفاصله قطارها، افزايش سرعت متوسط سير قطارها، استفاده از قطارهاي با گنجايش بيشتر و مصرف انرژي کمتر از ديگر نکاتي است که به کاهش ترافيک البرز کمک مي کند. مديدکل راه وشهرسازي البرز اظهار داشت: استان البرز با داشتن يک هزارو ۴۵۰ کيلومتر انواع راه ها در حدود نيم درصد طول راه هاي کشور را دارد، در حاليکه بار ترافيکي و ارتباطي بيش از ۱۴ استان را به پايتخت که بالغ بر ۱۸ درصد ترافيک کل کشور مي شود را بر دوش مي کشد. رضايي يادآور شد که اکنون طرح هاي متعددي براي روان سازي ترافيک در استان البرز اجرايي شده که ساخت آزاد راه تهران - شمال، توسعه بزرگراه شهيد همت، احداث آزاد راه آبيک - چرمشهر و تکميل جاده هشتگرد - طالقان از جمله اين طرح ها است. وي گفت: اداره کل راه وشهرسازي استان با تمام توان و ظرفيت موجود به صورت شبانه روزي براي به سرانجام رساندن اين طرح هاي بزرگ تلاش مي کند. با اين حال استقرار ده ها تيم راه سازي در محورهاي جديد و قديم مواصلاتي استان البرز بيانگر تلاش مسئولان براي گشودن گره هاي ترافيکي در استان البرز است، گره هاي کور ترافيکي که طي سال هاي گذشته تاکنون مشکلات فراوان زيست محيطي، اقتصادي و رواني براي مردم استان در پي داشته است. روان سازي ترافيک در بخشي از قطعات بزرگراه قديمي تهران - کرج از جمله اقداماتي است که طي ماه هاي اخير آغاز شده و به تدريج به سمت توسعه پيش مي رود. همچنين به بار نشستن پروژه ها و طرح هاي راه سازي در کنار توسعه به توسعه خطوط ريلي از محوري ترين اقدامات براي کاهش چالش ترافيکي استان البرز است که دولت تدبير و اميد با اختصاص بخشي از خدمات راه آهن تهران - تبريز به البرز و افزايش ميزان خدمات دهي اين خط ريلي درصدد روان سازي ترافيک در همسايه غربي پايتخت است. همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان البرز را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد : آخرين خبر البرز در تلگرام : https://t.me/joinchat/AAAAAD7vghQEyylArDddOA آخرين خبر البرز در اينستاگرام : https://instagram.com/alborztoday آخرين خبر البرز در سروش : http://sapp.ir/Alborz.online آخرين خبر البرز در ايتا : http://eitaa.com/joinchat/162463744C6827f642af
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره