نماد آخرین خبر

اتصال ایران به سوریه، از طریق راه آهن کرمانشاه

منبع
فارس
بروزرسانی
اتصال ایران به سوریه، از طریق راه آهن کرمانشاه

فارس/ معاون عمراني استاندار کرمانشاه گفت: راه‌آهن از خسروي تا خانقين عراق، توسط جمهوري اسلامي ايران انجام مي‌شود تا تا به شبکه ريلي عراق وصل شويم و از آنجا تا بندر لاذقيه سوريه ادامه پيدا مي‌کند.

مهرداد سالاري، معاون عمراني استاندار کرمانشاه در توضيح اقدامات انجام شده در حوزه مسکن در استان، اظهار داشت: سال گذشته توليد مسکن در سطح استان يک‌ميليون و ۲۵۰ هزار مترمربع بوده که امسال براي يک‌ميليون و ۶۰۰ هزار مترمربع توسط بخش خصوصي هدف‌گذاري شده که براساس عمليات عمراني صورت گرفته در بخش عمراني طي چهار ماه سپري شده از سال رشدي را شاهد هستيم.

وي ادامه داد: در اقدام ملي  براي امسال يک‌ميليون مترمربع هدف‌گذاري شده به علاوه  ۵۰۰ هزار متر مربع براي ايثارگران و خانواده معظم شهدا که تاکنون مرحله اجرايي بيش از ۲۰۰ هزار مترمربع مرحله اجرايي شروع شده است.

معاون عمراني استاندار کرمانشاه در مجموع هدف‌گذاري امسال در توليد مسکن را سه ميليون و ۶۰۰ هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: اگر به اين اهداف برسيم شاهد تحول خيلي خوبي در حوزه مسکن خواهيم بود.

سالاري اشاره به برنامه افتتاحيه امروز تعاوني مسکن ارتش در پرديس کرمانشاه داشت و گفت: امروز با حضور امير حيدري فرمانده نيروي زميني ارتش و استاندار کرمانشاه، ۴۰۰ واحد به بهره‌برداري رسيد و عمليات کلنگ‌زني يک‌هزار و ۲۰۰ مسکن ملي که تا حدودي هم عمليات آماده‌سازي آن پيش رفته بود، انجام گرفت.

وي در خصوص آخرين وضعيت پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي در حوزه عمران، گفت: پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي استان پروژه‌هاي بزرگي هستند که مي‌توانند در راستاي توليد و مبادله اقتصادي ايران و کشور همسايه نقش  بسيار مهمي داشته باشد.

معاون استاندار کرمانشاه، پروژه آزاد راه حميل به بيستون را در قالب يکي از پروژه‌هاي عمراني اقتصادي مقاومتي عنوان کرد و گفت: عمليات اجرايي اين پروژه از اواخر سال گذشته و ابتداي سال جاري شروع شده برآورد اوليه براي آن يک‌هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان بود که با تورم و افزايش قيمت‌ها، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان نياز دارد که ۵۰ درصد از آن را بخش خصوصي تامين ‌مي‌کند و باقي‌مانده دولت تضمين کرده و پرداخت خواهد کرد.

سالاري آزادراه همدان به کرمانشاه را که از زيرساخت‌‌هاي اساسي ارتباطي است، در قالب ديگر پروژه معرفي کرد و افزود: اين آزادراه پيوست قانون شده و الان  وزارت راه به دنبال جذب سرمايه‌گذار است.

وي اشاره‌اي نيز به آخرين وضعيت راه آهن غرب کشور داشت و گفت: راه‌آهن غرب کشور تا کرمانشاه به بهره‌برداري رسيده، از کرمانشاه تا اسلام‌آباد غرب ۸۰ درصد پيشرفيت فيزيکي دربخش زيرسازي دارد و از اسلام‌آباد به قصرشيرين هم حدود 22 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.

معاون عمراني استاندار کرمانشاه تصريح کرد: برنامه‌اي که براي راه آهن غرب کشور تدوين شده اينگونه است که هم ارتباط داخلي و ملي را خواهيم داشت هم بين‌المللي، ادامه اين راه‌آهن از خسروي تا خانقين عراق توسط جمهوري اسلامي ايران انجام مي‌شود تا  تا به شبکه ريلي عراق وصل شويم و از آنجا تا سوريه بندر لاذقيه ادامه پيدا مي‌کند.

به گفته سالاري، امسال با پيگيري انجام شده مبالغ خوبي براي اعتبار راه آهن غرب کشور در نظر گرفته شده، اما کافي نيست.

وي در خصوص راه‌اندازي اداره‌کل راه آهن  مستقل کرمانشاه، اضافه کرد: سال گذشته پيگيري زيادي انجام داديم و راه‌اندازي راه آهن مستقل کرمانشاه تصويب شد و از آنجا که ايجاد اداره کل نيازمند اعتبار بود و در بودجه ۹۸ ديده نشده بود کار متوقف شد، اما در سال‌جاري در بودجه آمده است.

سرانجام دهکده لجستيک کرمانشاه

معاون عمراني استاندار کرمانشاه در ادامه در خصوص آخرين اقدامات انجام شده در خصوص راه‌اندازي دهکده لجستيک، گفت: بندر خشک برنامه‌اي بود که در ابتدا براي توسعه استان دنبال آن بوديم ولي وقتي پيگير شديم با ارتقاي آن، تبديل به دهکده لجستيک کرديم و تصويب هم شد.

وي در توضيح تفاوت بندر خشک و دهکده لجستيک، گفت: در بندر خشک بايد حتما يک طرف مسيري که کالا مي‌خواهد حمل شود خشکي و يکي آب باشد، ولي در دهکده لجستيک مرزهاي خشکي و آبي هر دو پوشش داده مي‌شود.

سالاري با اشاره به انتخاب مشاو براي اين طرح، تصريح کرد: در طرحي که تهيه شده حدود ۲۴۰ هکتار زمين بايد به اين کار اختصاص داده شود، از اراضي شهرک صنعتي در حال انتقال ۲۴۰ هکتار زمين به راه آهن جمهوري اسلامي هستيم.

وي اضافه کرد: در اين محدوده بايد گمرک مستقر شود و خدماتي زيربنايي و روبنايي نياز دارد که براي هر دو پکيج‌هاي تعريف شده تا بتوانيم از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در اين زمينه استفاده کنيم.

سالاري تصريح کرد: شاخه‌هاي آنتي همچون پتروشيمي، ذوب آهن کارخانه‌هاي سيماني و... در استان داريم چون حمل و نقل ريلي براي اين‌ها ارزان و امن است استفاده از آن‌ها جز دستور کار ماست تا از  مرکز توليد بار به محدوده دهکده لجستيک انتقال پيدا کند، بنابراين زيرسازي توسط بخش خصوصي يا مرکز توليد بار انجام مي‌شود و روسازي آن که ريل‌گذاري و ... است توسط راه‌آهن جمهوري اسلامي انجام مي‌شود.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان کرمانشاه را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر کرمانشاه در تلگرام :
https://t.me/joinchat/AAAAAEEFg3sRsDfJ20ludA
آخرين خبر کرمانشاه در اينستاگرام :
https://www.instagram.com/kermanshah.today