نماد آخرین خبر

آیت‌الله علم‌الهدی: عزاداری بدون دسته‌روی هم امکان دارد

منبع
فارس
بروزرسانی
آیت‌الله علم‌الهدی: عزاداری بدون دسته‌روی هم امکان دارد

فارس/ امام‌جمعه مشهد مقدس گفت: وقتي ستاد مقابله با کرونا مي‌گويد دسته روي و حرکت هيأت‌ها ممنوع است، بدون حرکت و بدون دسته روي نيز امکان دارد.

آيت‌الله سيد احمد علم‌الهدي، امام‌جمعه مشهد مقدس در بيست و سومين هفته برگزار نشدن نماز جمعه در مشهد مقدس، مطالبي در مورد عيد غدير خم، علت اهميت اين عيد و «عيدالله اکبر» خواندن آن، لزوم برپايي شعائر الهي در محرم و برپايي باشکوه عزاداري سيدالشهدا با رعايت دستورالعمل‌هاي ستاد ملي مقابله با کرونا، روز خبرنگار و فاجعه دل‌خراش بيروت را در قالب «خطبه مجازي» جمعه ۱۷ مردادماه در حرم امام رضا (عليه‌السلام) بيان کردند که در ادامه مي‌خوانيد:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

الحمدالله، اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريک له و اشهد ان محمد عبده و رسوله و اشهد ان اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب و اولاده المعصومين هم حجج الله علي الخلق اجمعين.
اللهم صل وسلم علي عبدک و حبيبک و رسولک محمد سيدالاولين و الآخرين و علي عترته الهداة المعصومين سيما علي امام المنتظر المهدي روحي و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداه.
عبادالله، اوصيکم و نفسي باتقوالله

همه شما برادران، خواهران و خودم را به تقواي الهي سفارش مي‌کنم.

امروز مصادف است با عيد سعيد غدير که اين روز به همه شما برادران، خواهران و شيعيان جهان تبريک عرض مي‌کنم؛ علت اين‌که عيد غدير عيد هست براي ما، تنها با خاطر اين خاطره نيست.

عيد غدير، دکترين سياسي جريان رهبري حکومت اسلامي است

عظمت و اهميتي که عمدتاً عيد سعيد غدير ازنظر ما دارد اين است که غدير در هرسالي براي مردم آن سال و روز عيد است چون غدير يک گفتمان و انديشه خاص اجتماعي و به تعبير ديگر، يک «دکترين سياسي» در جريان رهبري و حکومت امت اسلام در هرزماني است.

آن روزي که وجود مقدس پيامبر اکرم (صلوات‌الله‌عليه) مبعوث به رسالت شدند و رسول‌الله (صلوات‌الله‌عليه) رهبري جهان بشريت را به دست گرفتند، تا آن زماني که پيغمبر اکرم (صلوات‌الله‌عليه) از مکه به مدينه هجرت فرمودند و امت اسلامي را تشکيل دادند، در ابتدا ايشان رهبري امت را در جريان وحي تثبيت کردند يعني وقتي وحي بر رسول‌الله (صلوات‌الله‌عليه) نازل مي‌شود و پيغمبر اکرم داراي يک رسالت الهي است، رهبري و مديريت امت و جامعه اسلامي را در جريان وحي تثبيت فرمودند.

رهبري سياسي و مرامي، دو جريان آميخته باهم با يک ماهيت

بحث در اصل اين است که آيا رهبري امت که در حقيقت به‌وسيله پيغمبر اکرم (صلوات‌الله‌عليه) تأسيس شد، آيا در آن زمان، آوردن قرآن، نزول وحي، ابلاغ حلال و حرام خدا به مردم با مسئله رهبري امت به‌وسيله پيغمبر، دو جريان بود يا اين‌که دو جريان آميخته باهم و يک ماهيت بود؟ يعني بنا بود رهبري امت در شعاع و جريان وحي قرار بگيرد و لذا بعد از رحلت رسول اکرم (صلوات‌الله‌عليه) نيز بايد رهبري امت در تداوم وحي محقق شود و رهبري امت در جريان وحي باشد.

درست است پيغمبر اکرم (صلوات‌الله‌عليه) از دنيا رفتند اما عناصر و انسان‌هايي به‌عنوان مظهر عظمت ذات مقدس پروردگار که در علم وحي و وحي شناسي، افضل و برترين انسان‌هاي اين امت هستند، در جامعه وجود داشت بنابراين بايد رهبري در تداوم وحي باشد؛ رهبري در اساس امت اسلام تنها يک انتخاب نيست، يک انتصاب نيز نيست، رهبري نصب الهي است و نصب الهي اين است که در تداوم جريان وحي، رهبر بايد ساخته‌شده براي رهبري از طرف ذات مقدس پروردگار باشد، غدير يک گفتمان و انديشه در مديريت و حاکميت جامعه اسلامي و امت هست که رهبري در تداوم وحي قابل تحقق است، منهاي جريان وحي و جريان وابسته به وحي، رهبري امت در هيچ عنصر و هيچ فرضيه‌اي قابل تحقق و اجرا نيست.

تنها رهبري وابسته به جريان وحي رسميت دارد

اين‌که غدير هرسال که براي ما تجليل مي‌شود، تجديد خاطره آن روزي که پيغمبر (صلوات‌الله‌عليه)، اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) را سر دست بلند کردند نيست بلکه غدير در هرسال براي ما تجديد مي‌شود، تذکر يک گفتمان هست، معرفت‌شناسي نسبت به انديشه اصيل و اسلام ناب محمدي است، يعني رهبري در تداوم وحي و ما نيز امروز آن رهبري را در اسلام و امت اسلام به رسميت مي‌شناسيم که آن حاکميت الله هست که در جريان وحي و وابسته به وحي باشد، رهبري مرامي و سياسي، آميخته باهم در امت معنا مي‌دهد، رهبري سياسي جداي از رهبري مرامي، يک رهبري غاصبانه است، يک رهبري دروغين و ادعاشده بدون محتوا، بدون واقعيت و فاقد حقيقت است.حاکميت و رهبري امت اسلام در تداوم وحي قابل‌قبول و پذيرش براي همه مسلمانان هست در غير اين صورت اگر رهبري در تداوم وحي قرار نگيرد، موردقبول نيست؛ آنچه امروز ما با تمام جوامع و فرق اسلامي داريم همين مسئله است، اين‌که در آن زمان رئيس مملکت چه کسي شد خيلي براي ما مهم نيست ولو اين‌که با غصب حق اميرالمؤمنين (عليه‌السلام)، انحراف رهبري از خط امامت يک ضايعه در اسلام به وقوع پيوست که آثار سوء آن تا اين زمان نيز حس مي‌شود اما قضيه تاريخ براي ما يک اولويت و اصالت نيست، آنچه براي ما مطرح است، يک عقيده، گفتمان و انديشه است.

امت را پيغمبر اکرم (صلوات‌الله‌عليه) تأسيس کردند، رهبري امت به‌وسيله پيغمبر درواقع آميختن يک رسالت الهي و يک مأموريت آسماني با مديريت جامعه بوده و امروز در جريان رهبري و حاکميت مديريت جامعه اسلامي، به‌عنوان يک دکترين سياسي حساب‌شده و اخذشده از قرآن و آموزه‌هاي پيغمبر اکرم براي ما مطرح هست.

چرا عيد غدير «عيدالله اکبر» است؟

نکته ديگري که در اينجا براي ما قابل‌تأمل است، اين است که چرا عيد غدير را «عيدالله اکبر» مي‌گويند؟ يعني آن عيدي که از طرف خداوند براي ما جعل‌شده و به خدا منسوب است، دو عيد است، عيد فطر و عيد قربان اما غدير را ما عيدالله اکبر مي‌گوييم يعني عيدي که به خدا منسوب است و بزرگ‌تر از دو عيد است، علت آن چيست؟

عيد فطر عيد غفران و آمرزش خداست، ذات مقدس پروردگار درنتيجه يک ماه روزه گرفتن، عبادت کردن و اطاعت کردن، بندگان خودش را مشمول رحمت و غفران خود قرار داده است، روز پايان اين جريان عبوديت را ما عيد مي‌گيريم؛ عيد قربان نيز عيد وصال و تقرب الي الله است، اين دو مسئله يعني غفران الهي و تقرب به خدا جز با وابستگي به جريان امامت و ولايت محقق نمي‌شود يعني مغفرت الهي شامل کساني است که در حقيقت در اخلاص توحيدي خودشان، حاکميت را از آن خدا بدانند و به مديريت و حاکميت مظهر خدا در زندگي اجتماعي تن بدهند.

تقرب الي الله نيز بدون کمال توحيد امکان ندارد و در کمال توحيد، اعتقاد به اين است که حاکميت مخصوص خداست، نمي‌شود گفت بنده‌اي مقرب درگاه الهي قرار مي‌گيرد اما بدون اين‌که حاکميت را متصل به ذات مقدس پروردگار بداند، غدير يعني عيد ولايت و نقطه خاص مظهر حاکميت الهي که جريان امامت هست، مشخص‌شده است، عيدي است که هم به عيد قربان و هم به عيد فطر کمال مي‌دهد لذا اين عيد را عيدالله اکبر نام‌گذاري مي‌کنيم.

شعائر عيد غدير را با احسان‌ها و اکرام‌ها اجرا کنيم

برادران و خواهران بايد توجه داشته باشند که شعائر غدير، شعائر الله و شعائر الهي است، شعائر غدير را حتماً محترم بدانند؛ سلسله مراسمي قبلاً در بين ما مرسوم بود که ديدوبازديدهايي داشتيم و رفت‌وآمدهايي که طبيعتاً در موقعيت امروز ابتلا به اين بيماري منحوس امکان ندارد و اجراي اين برنامه‌ها ممکن است موجب توسعه و شيوع اين بيماري شود لذا بايد اين مراسم را به‌صورت ديگري جبران کرد؛ آن ديدوبازديدها که در کنارش صله‌رحم نيز بود را حتماً بايد با رسيدگي‌ها، احسان‌ها و اکرام‌ها جبران کنيم تا شعائر عيد غدير را رعايت کرده باشيم.

غير از مسئله تزيينات و چراغاني‌هايي که شهرداري برحسب وظيفه خودش در خيابان‌هاي شهر انجام مي‌دهد، مردم متدين در مغازه‌ها و سردر خانه‌ها بايد اين اظهار خوشبختي را در چراغاني‌ها و زينت آرايي که به وجود مي‌آورند حتماً نشان دهند و به اين وسيله شعائر غدير را محترم بشمارند؛ يکي از مسائلي که جزو شعائر غدير هست، مسئله اطعام در روز عيد غدير است.

با رعايت اصول بهداشتي، اطعام عيد غدير را احيا کنيد

عزيزان ما در نهادهاي مقدس در سايه برنامه‌هاي مواسات و سازندگي به يک برنامه اطعام دست زدند اما اين فضيلت را بايد همه خانواده‌هاي متدين، مسلمان و شيعه انجام بدهند، يعني حداقل در امروزي که اين اطعام‌هاي دسته‌جمعي امکان ندارد، در منزل خودتان به ياد اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) و اطعام روز غدير، غذايي را تهيه کنيد و به همسايه‌ها، قوم‌وخويش‌ها و افراد ديگر با حفظ اصول بهداشتي برسانيد که اين اطعام غدير در حقيقت يکي از شعائر غدير هست که بايد احيا شود.

شعائر غدير را در دو قالب بايد ببينيم، يکي در احسان عملي، احساني که معلوم باشد اين حرکت عاطفي احسان و کمک به ديگران درراه عشق اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) و بزرگداشت روز عظمت مولا انجام‌گرفته است که دراين‌ارتباط، برنامه‌هايي براي رزمايش مواسات در اين روزها در نظر گرفته‌شده که ان‌شاءالله مورداجرا و عمل قرار بگيرد اما اين‌که هر علاقه‌مند به اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) و هر دلداده به ايشان به‌عنوان عشق به مولا دست به اين کار بزند، احتياج به يک فعاليت شخصي دارد که خود شما تحت عنوان احسان و اکرام علوي انجام بدهيد.

نبايد به خاطر سختي برگزاري، شعائر محرم تعطيل شود همان‌طور که در هفته قبل عرض کردم، خداوند تعظيم شعائر را از تقواي دل‌ها معرفي مي‌کند، يعني در سايه تعظيم شعائر، دل‌ها تقوا پيدا مي‌کند و تقواي دل به تقواي عمل مي‌انجامد، ان‌شاءالله در تعظيم شعائر سعي کنيد پيش‌قدم باشيد و با ابتکارات خودتان تعظيم شعائر را انجام دهيد؛ از عزيزان سر هيأت ها و عزيزاني که توليت عزاداري سيدالشهدا (عليه‌السلام) را به عهده داشتند، تقاضا دارم اين پيش آمد ويروس و بلاي منحوس نبايد موجب شود اگر ديديد اقامه عزاي سيدالشهدا (عليه‌السلام) براي حفظ اصول بهداشتي و حفظ دستورات تشکيلات ستاد مقابله با کرونا زحمت دارد و مشکل هست، از اصل عزاداري امام حسين (عليه‌السلام) خداي‌نکرده منصرف شويد و بگوييد امسال که مسائل با اين مشکلات روبرو هست، ما اقدامات هرساله را ازنظر نذورات و شعائر حسيني انجام نمي‌دهيم، اين درست نيست.

اقامه باشکوه عزاي حسيني با حفظ اصول بهداشتي انجام شود

از همه هيئات محترم، همه دسته‌هاي حسيني و همه عزيزاني که در اين جهت يا توليت هيأتي را دارند، يا توليت موقوفه‌اي را دارند که مربوط به امام حسين (عليه‌السلام) است يا نذر خاصي در جهت اقامه عزاي حسيني داشتند که همه‌ساله انجام مي‌دادند، مي‌خواهيم سعي کنند امسال با حفظ اصول بهداشتي و مطابق دستور ستاد مقابله با کرونا، باعظمت و گستردگي بيشتر و جالب‌تري عمل کنند و اين‌طور نباشد که مطالب خاموش شود و ما براي زحمتي که اين‌طور عزاداري دارد که در فضاي بازبخواهيم عزاداري کنيم غير از منزل و حسينيه‌اي که انجام مي‌داديم، منصرف شويم.

اين کار را نکنيد، شايد اين قضايا امتحان الهي است که چقدر پاي امام حسين (عليه‌السلام) ايستاديد و چقدر در پاي عشق ابي‌عبدالله مقاومت نشان مي‌دهيد، به‌مجرد اين‌که مسائلي پيش‌آمده که برنامه عزاداري هزينه بيشتري لازم دارد و زحمت زيادتري دارد، شما از اقامه عزاي سيدالشهدا (عليه‌السلام) منصرف شويد و بگوييد نذر را مي‌بريم جاي ديگر و در برنامه ديگر، اين اشتباه است، نذر بايد همان‌طور که نذر شده انجام بگيرد، اگر مي‌خواهيد به برنامه ديگري منتقل کنيد فقط وقتي مي‌توانيد اين کار را انجام دهيد که اجراي برنامه مورد نذر شما، ممانعتي داشته باشد، محال باشد و امکان‌پذير نباشد و در مسئله‌اي که به مورد نذر شما نزديک‌تر باشد اجرا کنيد.

امروز در شرايطي هستيم که اجراي نذورات حسيني با هيچ مشکلي روبرو نيست، محال هم نيست، هرکس نسبت به سيدالشهدا (عليه‌السلام) نذري، عهدي و برنامه‌اي دارد بايد با همان کيفيت، خيلي گسترده‌تر، خيلي جالب‌تر و زيباتر اين برنامه را اجرا کند که خوشبختانه آستان قدس رضوي باهمت توليت عظماي آستان قدس و عزيزان خدمت گذارمان، آماده اجراي برنامه‌هاي بسيار مؤثر در ايام دهه محرم هستند و فضايي را نيز براي هيئات و جلسات در داخل آستان قدس تهيه ديدند، وقتي ستاد مقابله با کرونا مي‌گويد دسته روي و حرکت هيأت‌ها ممنوع است، بدون حرکت و بدون دسته روي نيز امکان دارد؛ به برخي عزيزان که مسؤول اين قضيه هستند تذکر دادم که اگر بناست خيابان‌هايي که هيئات دسته روي داشتند، آن خيابان‌ها بين هيئات تقسيم شود، در هر قسمت يک هيأت با حفظ اصول بهداشتي و فاصله معين اقامه عزاداري و سينه‌زني کند آن‌هم خياباني که مقابل قبر مطهر امام هشتم (عليه‌السلام) و گنبد امام رضا است، اشک و عشق خودشان را به وجود مقدس امام هشتم با قطرات اشک و سينه‌هاي گلگون و فرياد يا حسين نشاند دهند، عمل به دستورالعمل ستاد کرونا نيز هست، يعني در فضاي باز عزاداري مي‌کنند و حرکتي نيز انجام نمي‌دهند که باعث تراکم جمعيت شود و برخلاف اصول بهداشتي باشد.

فضاي باز مدارس، محل عزاداري سيدالشهدا (عليه‌السلام) شود

مي‌توانيم برنامه‌هاي مختلف طراحي کنيم، از آموزش‌وپرورش درخواست کرديم مدارس را در اختيار بگذارند، هيئاتي که در حسينيه و زير سقف قابل برگزاري نيست، در فضاي باز مدارسي که در نزديکي هيأت هست، مراسم عزاداري را باعظمت و جلالت بيشتر در فضاي باز برگزار کنند، خواهش مي‌کنم عزيزان ما اين موقعيت را از دست ندهند.

امروز نيز روز پرافتخار خبرنگار هست، اين روز عزيز را با تکيه‌بر همه فعاليت‌ها، ايثارگري‌ها و خدماتي که قشر مؤثر خبرنگار دارد براي اين عزيزان گرامي مي‌داريم.

معمولاً در روز خبرنگاران، تجليل از خبرنگاران و تبيين عظمت جريان و حرفه خبرنگاري، ورد زبان همه هست اما من مي‌خواهم يک‌چيز عرض کنم که شايد کمتر گفته مي‌شود؛ خبرنگاري ضمن اين‌که شغل بسيار باعظمت، مؤثر و ضروري در جامعه ما هست و در توسعه انقلاب و قوانين اسلام ما جريان خبرنگاري حرفه‌اي است که مي‌تواند به‌خوبي نقش ايفا کند، عزيزان خبرنگار ما بدانند خبرنگاري يک نقطه امتحان و آزمايش الهي براي آنان در جريان تقوا هست.

خبرنگاري با حفظ اصل تقوا، شغلي مقدس است

خبرنگار با حفظ اصول تقواي ديني و شرعي در اين شغل مقدس به بالاترين مقام عبوديت حق نائل مي‌شود و اگر خدايي نکرده تقوا در اجراي اين حرفه وجود نداشته باشد، نه‌تنها اين حرفه باعث تعالي نيست بلکه باعث گرفتاري و عذاب الهي خواهد شد و در حساب زندگي به‌عنوان يک خزي در کارنامه عملي‌اش ثبت مي‌شود، خبرنگاران عزيز در جريان خبرنگاري تقوا را رعايت کنند.

اميدواريم خداوند متعال به همه ما اين توفيق را بدهد هرکس هر حرفه و جرياني مي‌تواند ايجاد کند، او را در خط خدمت به اسلام و انقلاب استخدام کند.

فاجعه بيروت، ضايعه‌اي براي اسلام است

آخرين عرض من ابراز تأسف از فاجعه و حادثه بسيار دل‌خراش سرزمين دوست و برادرمان، بيروت و لبنان است، اين فاجعه بسيار ضايعه مصيبت باري را ايجاد کرد، ۱۰۰ کشته، چهار هزار مجروح و ۳۵۰ هزار نفر نيز بي‌خانمان شدند، اين در يک ملت بيدار و مردم هوشيار بصير عرصه مقاومت، ضايعه بزرگي براي اسلام و مسلمين به‌حساب مي‌آيد و اميدواريم همت شما مردم و همت همه برادران و عزيزان ما در حلقه مقاومت و عنايت خاصه پروردگار، اين ضايعه را نيز مثل بقيه خسارت‌هايي که در جريان مقاومت به وجود آمده است، ان‌شاءالله جبران کند و بر صبر و مقامت عزيزان ما نيز در اين سرزمين که صف مقاومت جبهه با کفر، فساد و استکبار است، بي افزايد.

خدايا، به عزت اميرالمؤمنين هرچه زودتر چشمان رمد ديده ما را به جمال ميوه دلش، حضرت بقيه‌الله روشن بفرما، ارواح مطهره شهدا و روح مطهر امام بزرگوار را از برکات اين عيد سعيد و خيراتي که مردمي انقلابي ما دارند بهره‌مند بگردان؛ سايه پربرکت مقام معظم رهبري بر سر ما مستدام بدار، دشمنان ناپاک ما که دشمنان اميرالمؤمنين هستند را از صفحه روزگار برانداز.

والسلام عليکم و رحمت‌الله و برکاته

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar