برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

جهش ایرانی در ویروس کرونا صحت ندارد

منبع
برترين ها
بروزرسانی
جهش ایرانی در ویروس کرونا صحت ندارد

برترين ها/ رييس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت بهداشت با رد اظهاراتي مبني بر "موتاسيون ايراني ويروس کرونا" گفت: از زمان شيوع ويروس کرونا در کشور تا امروز، افزون بر ۷۰ جهش در ايران شناسايي شده که البته تا امروز هيچ کدام تغيير معناداري در رفتار ويروس ايجاد نکرده و اطلاق واريانت جديد به آنها درست نيست.

دکتر کيانوش جهانپور رييس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت بهداشت در رابطه با موتاسيون(جهش) هاي ويروس کوويد۱۹ در ايران، اظهار داشت: ويروس هاي RNA دار نسبت به ويروس هاي DNA دار، سرعت جهش بيشتري دارند و با توجه به اينکه کرونا ويروس ها از زمره ويروس هاي RNA دار است، طبيعتا در آنها بيشتر مشاهده مي شود، سرعت جهش در ويروس هاي RNA دار بصورت ميانگين شايد ۱۰ هزار برابر ويروس هاي DNA دار است. کرونا نيز اگرچه نسبت به برخي ويروس هاي RNA دار لزوما سرعت جهش بيشتري ندارد، لکن در همه ماه هاي گذشته جهش هاي متعددي را در ايران و جهان به خود ديده است که البته بسياري از اين جهش ها لزوما منتهي به تغيير رفتار ويروس يا واکنش متفاوتي به واکسن و آنتي بادي ها و سيستم ايمني نشده اند و قابل توجه نبوده و نيستند.
وي افزود: متاسفانه انتقال ناقص مطالب و گزارش هاي علمي مطروحه هفتگي در ستاد ملي مقابله با کرونا آن هم از جانب افراد غير از سخنگوي رسمي اين ستاد و يا پوشش خبري ناقص آن در مواردي موجب سوء تفاهم و سوء برداشت شده و انتظار مي رود اکنون که ستاد ملي مقابله با کرونا، سخنگوي رسمي و مشخص دارد، اعلان مصوبات و اطلاعات منحصر به سخنگو باشد و ساير اظهارات، وجهي ندارد و رسانه ها اين موضوع را در اطلاع رساني مطالب، لحاظ کنند و البته اعضاي ستاد نيز توجه بيشتري به اين مهم داشته باشند.
بنابر اعلام وبدا، جهانپور گفت: واژگان موتاسيون ايراني که به نقل از نائب رييس محترم مجلس نيز منتشر شده است، اطلاق درستي نيست و صحت ندارد و تا امروز از ميان واريانت هاي شناخته شده با مبدا انگليس، آفريقاي جنوبي، برزيل و کاليفرنيا صرفا واريانت انگليسي در ايران مشاهده شده است.
رييس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بسان همه ماه هاي گذشته، مانيتورينگ و رصد مستمر ژنتيک ويروس و بررسي هاي فيلوژنتيکي و توالي يابي ژنتيکي در کشور در مراکز مشخص جريان دارد و تا کنون جهش اساسي با تغيير معنادار رفتار ويروس در ايران مشاهده و گزارش نشده است.
گفتني است امروز سيداميرحسين قاضي زاده هاشمي - نايب رئيس اول مجلس از شواهدي مبني بر وجود کروناي جهش يافته ايراني خبر داد.