نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

طرح محسن رضایی برای دو برابر شدن یارانه های نقدی

منبع
تسنيم
بروزرسانی
طرح محسن رضایی برای دو برابر شدن یارانه های نقدی
تسنيم/دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام از در اختيار داشتن طرحي براي افزايش دو برابري يارانه‌هاي پرداختي به مردم، خبر داد. محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، چهارشنبه شب با حضور در گفتگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما طي سخناني گفت: بايد در مقابل بدعهدي آمريکايي ها جواب قاطع بدهيم تا سياست خارجي ما بي اعتبار نشود. اقدامات تروريستي در حال گسترش از فرانسه به آلمان و کشورهاي ديگر اروپايي است وي در خصوص حادثه تروريستي در برلين و زوريخ گفت: اقدامات تروريستي در اروپا در دو سه سال اخير شروع شده است و در حال گسترش از فرانسه به آلمان و کشورهاي ديگر اروپايي است پس از پنجاه شصت سال امنيت و آرامش کاملي که بعد از جنگ جهاني دوم در اروپا صورت گرفته بود را تهديد کرد. اين موج ناامني ها، بسيار موضوع مهم و جدي است.اروپايي ها پس از سالها ترس و وحشت از انفجار، بمب و تيراندازي را تجربه مي کنند. البته اين موج از خاورميانه و حوادث عراق و سوريه به اروپا رفته و قبل از منطقه ما، از خود اروپا عوامل تروريست به خاورميانه آمدند و حالا دارند به کشورهاي مادر و اصلي خودشان بر مي گردند. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: نکته مهم اين است که سيستم هاي اطلاعاتي و امنيتي اروپا که از سيستم هاي پليسي قوي دنيا محسوب مي شد و در دهه اخير با فناوري سايبري و الکترونيکي هم کوچکترين حرکت ها را رصد مي کنند، با وقوع اين حوادث مشخص شد که اين سيستم ها، ديگر جواب نمي دهد و اروپا اگر به سرعت نتواند منافذ امنيتي را نبندد و فکر اساسي نکند، احتمالا تا سالهاي آينده اين ناامني ها ادامه پيدا خواهد کرد. رضايي با اشاره به تاثير حادثه ترور سفير روسيه در ترکيه بر روابط اين دو کشور اظهار داشت: اين حادثه مشکل جدي براي روسيه و ترکيه درست کرده است. از طرفي حيثيت سياسي کاملا روسيه به خاطر ترور ديپلمات برجسته اش زير سوال رفته است. اهميت اين ترور بسيار بيشتر از سقوط هواپيما روسيه در حمله جنگنده ترکيه بود که در آنجا مي گفتند اين حمله به اشتباه رخ داده ولي در اينجا يک پليس رسمي ترکيه سفير روسيه را که بايد در کشور ميزبان در امنيت باشد، ترور کرده و با فرصت کافي شعارهايش را جلوي دوربين ها داده و بعد از مدتي اثر جرم با کشتن او، پاک شده است. حادثه مهمي است. "روسيه به هيچ وجه نمي خواهد رابطه اش را با ترکيه به هم بزند وي افزود: با اين حادثه روسيه در برابر يک معضلي گرفتار شده است. از طرفي مي داند اگر روسيه بخواهد اين روند نزديکي با ترکيه را بر هم بزند، ضررش براي آنها مضاعف مي شود و اگر پاسخي به عوامل وحاميان ترور سفير خود ندهد، اين هم لکه ضعفي براي روس ها خواهد بود و ما درک مي کنيم که روسيه الان در وضعيت حساسي گرفتار شده است. "روسيه به هيچ وجه نمي خواهد رابطه اش را با ترکيه به هم بزند. اين ترور در نزديک شدن روسيه، ترکيه و ايران به حل مسئله سوريه کمک کرد. ترکيه رسما اعلام کرد که مشکلي با آقاي اسد ندارد. اين عقب نشيني تحول بزرگي است.روسيه و ما از همراهي ترکيه در موضوع سوريه، استقبال مي کنيم و بيانيه مسکو را نقطه عطفي در موضوع سوريه مي دانيم." دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در موضوع رويکرد رسانه هاي غربي در ابراز نگراني هاي بيهوده در موضوع حقوق بشر در سوريه گفت: از اين سر و صداها مي توان فهميد که اينها طرفدار تروريست ها هستند. چون بر سر خروج تروريست ها از منطقه اي که در محاصره نيروهاي ارتش و جيش الوطني و مدافع سوريه بود، توافق شده بود و قرار بود مردمي که در فوعه و کفريا گرفتار شده بودند هم از محاصره تروريست ها آزاد بشوند. اما رسانه هاي غربي و حاميانشان مي خواستند تروريست ها آزاد بشوند اما مردم فوعه وکفريا در محاصره بمانند. رضايي ادامه داد: ارتش سوريه شرط گذاشته بود که يک اتوبوس در برابر يک اتوبوس، اما تروريست ها با سپر کردن مردم در اتوبوس ها و آتش زدن اتوبوس ها، خلاف اين توافق عمل کردند. ارتش سوريه جلوي اين ها را گرفته و حاميانشان داد و بيدادشان بلند شده است. در حقيقت فشاري که آنها آورده بودند براي خروج تروريست ها بود. آزادسازي حلب مانند آزادسازي خرمشهر، معادله نبرد را بر هم زد وي گفت: آزادسازي حلب مانند آزادسازي خرمشهر، معادله نبرد را بر هم زد. مهمترين دستاورد ارتش عراق اشغال خرمشهر بود. وقتي ما در جنگ تحميلي خرمشهر را پس گرفتيم صدام ديگر برگ برنده اي نداشت. با آزادسازي حلب، ضعف و شکست تروريست ها و فروپاشي آنها هويدا شده و به آينده خودشان اميدي ندارند. تا قبل از آزادسازي حلب تروريست ها اميدوار بودند که بتوانند آينده سوريه را در دست بگيرند اما ديگر به آينده خودشان هم اميدي ندارند. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اين حوادث نشان داد سياست هاي جمهوري اسلامي در عراق و سوريه کاملا منطقي و بر اساس استانداردهاي انساني و اسلامي بوده است. ما از اول اعلام کرده بوديم که دولت مشروع سوريه بايد به رسميت شناخته بشود و هر گونه دخالت خارجي محکوم است. عملا ثابت شد که موضوع سوريه فقط از طريق مذاکرات سياسي قابل حل است و با زور و فشار نمي شود يک دولت مشروع را ساقط کرد و يک کشور را تجزيه کرد. اين پيروزي بزرگي براي اعتبار سياست خارجي جمهوري اسلامي بود. منطق سياست خارجي ايران ثبيت شد و دشمنان ما شکست سنگيني خوردند. رضايي، اذعان سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در عدم توانايي کشورش در جداسازي تروريست ها و مخالفين دولت سوريه خاطر نشان کرد: آمريکا مي خواهد به کشورهاي عربي بگويد که ما همه تلاش خود را کرديم و مقداري از تقصيرها گردن شما بود. آمريکا مي خواهد بار مسووليت خود را به دوش عربستان و قطر بيندازد. عربستان و قطر در اين حادثه منزوي شدند. الان بدترين وضعيت براي اين دو کشور پيدا شده است. از يک طرف ترکيه به ما و روسيه نزديک شده و از طرف ديگر با آزادسازي حلب، تروريست هاي مورد حمايت قطر و عربستان شکست سنگيني خورده اند و ميلياردها دلار هزينه آنها بر باد رفته است.آبرو و حيثيت آنها رفته و آمريکا مي خواهد تقصير را به گردن ديگران بيندازد. وي در موضوع جلسات هماهنگي ايران روسيه و ترکيه گفت: در کوتاه مدت اين اتحاد سه جانبه تقويت شد. برخي معتقد بودند که اين ترور براي اين انجام شده بود که آن جلسه سه جانبه را لغو کنند. برگزاري اين جلسه مهم و تاريخي بود. فاصله گرفتن ترکيه از غرب و به رسميت شناختن دولت آقاي اسد، رويدادهاي مهمي بود. برخي کشورها و گروه ها برنامه ريزي کرده بودند که اين اتحاد شکل نگيرد. پيش بيني هم اين است که اين اتحاد ادامه پيدا کند. الان مشکلي که وجود دارد ترديد دولت ترکيه است. دولت ترکيه مي خواهد در اين اتحاد بماند از طرف ديگر نگران فشارهاي آمريکا است. ترکيه عضو ناتو است و بخش مهمي از اقتصاد اين کشور به غرب وابسته است. ترکيه بر سر يک دو راهي است. ترکيه گرفتار دوگانگي است/ هم در اتحاد با ايران و روسيه شرکت مي کند و هم به آمريکا علامت مي دهد دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به دخالت نظامي دولت ترکيه در سوريه گفت: ترکيه گرفتار دوگانگي است. هم در اتحاد با ايران و روسيه شرکت مي کند و هم به آمريکا علامت مي دهد که با شما هم هستم . مي خواهد دو طرف را داشته باشد. اين روش تا کجا مي تواند ادامه پيدا کند، قابل بحث است. رضايي در خصوص تحولات يمن و افشاي نقش انگليس در فروش بمب هاي خوشه اي به عربستان گفت: انگلستان با دو هدف وارد خليج فارس شده است. مي خواهد جبران خلا حضور و تضعيف آمريکايي ها را پر کند. کنترل عربستان و مقابله با ايران براي انگلستان مهم است و آنها نگران هستند که عربستان بخواهد پس از يمن به کشورهاي ديگر عربي حمله کند. لذا به دنبال کنترل عربستان هستند. از اين به بعد رابطه انگليس و عربستان بدتر خواهد شد.اين طبيعت همه دولت هاي وابسته به غرب بوده است. مي خواهند عربستان و نوکري اش را کنترل کنند. همين کار را با رضاشاه کردند. همين کار را با مرسي و اردوغان کردند. حالا هم آمده‌اند سراغ عربستان. البته هدف اصلي آنها مقابله با پيشرفت هاي ايران است. اقدامات دولت درباره تمديد تحريم هاي عليه ايران کفايت نمي کند/ نبايد حيثيت سياست خارجي ما لکه دار بشود وي در موضوع بدعهدي آمريکا در توافق هسته اي گفت: البته موضوع با عدم امضاي آن قانون توسط اوباما و اقدامات موقتي وزير خارجه شان ، يک مقداري عقب نشيني شد. اما اينها کفايت نمي کند. دولت ما هم اقداماتي انجام داده از جمله دستور گسترش غني سازي به منظور استفاده در پيشران‌هاي زيردريايي‌ها و شناورها را داده است. اين‌ها هم کفايت نمي کند. نبايد حيثيت سياست خارجي ما لکه دار بشود. اگر آمريکايي ها اين را تبديل به يک عرف بکنند که هر وقت مي خواهيم با ايران جلسه مي گذاريم و توافق مي کنيم و هر وقت خواستيم زير تعهدات خود مي زنيم و ما هم جواب شايسته ندهيم عملا سياست خارجي ما بي‌خاصيت مي شود. بايد جواب قاطع بدهيم تا سياست خارجي ما بي اعتبار نشود.اين ها در الجزاير هم همين کارها را کردند. جاسوسان و گروگان ها از ايران آزاد شدند ولي به تعهدات و اقداماتي که وعده کرده بودند عمل نکردند. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد تحريمهاي ضد ايراني صادر شده توسط کنگره آمريکا و رد پي آن بدعهدي آمريکايي ها در پي اعتماد به آنان گفت: هرچند آقاي اوباما تحريمها را امضا نکرد و آقاي کري هم چندماهي اجرا را به تاخير انداخت اما اين اقدامات کفايت نمي کند، دولت ما هم يک اقداماتي انجام داده است از جمله دستور براي توليد پيشران ها هسته اي براي زيردريايي ها و استفاده از شناورها در راه هاي دور که موجب مي شود ما غني سازي را گسترش بدهيم، ولي به نظر من اينها کفايت نمي کند. رضايي ادامه داد: علت اينکه کفايت نمي کند اين است که نبايدحيثيت سياست خارجي ما لکه دار شود. يعني اگر آمريکايي ها اين بد عهدي ها را تبديل به يک رويه بکنند که هر وقت بخواهند با ايران جلسه بگذارند ما با آنها تعهد اتي دوطرفه مي کنيم و ايران به تعهدات خود عمل کند ولي هر آنها زير تعهدشان بزنند. اگر اين اتفاق بخواهد ادامه پيدا کند و ما جواب قاطعي نخواهيم به بد عهدي ها ي آنها بدهيم عملا سياست خارجي و روابط بين الملل ايران بدون خاصيت و بي اعتبار مي شود. کسي ديگر محلي از اعراب براي ما نخواهد گذاشت. علت اينکه من اين حرف را مي زنم چون آمريکايي ها اولين بار نيست که اين غلط را مي کنند. وي خاطر نشان کرد: در الجزاير هم همينکار را کردند گروگان هاو جاسوس ها در ايران آزاد شدند، آنها يک تعهداتي به ما داده بودند که اگر اينها آزاد شدند ، اقداماتي را انجام دهند از جمله ، اموال ما رادرامريکا آزاد مي کنند، اما عملا جاسوس ها ي آنها آزاد شدند و رفتند ولي آمريکايي ها به تعهداتشان در الجزاير عمل نکردند. خب الآن هم اگر آمريکايي ها در برجام شروع کنند و يکي پس از ديگري تعهدات خودشان را زير پا بگذارند، من تعبير کردم که برجام مثل يک آدم برفي هست که روز به روز دارد آب مي شود. اگر دولت فکري براي جلوگيري از آب شدن برجام نکند آن هم با اين وقاحتي که آمريکايي ها از خودشان نشان مي دهند، حيثيت سياست خارجي ما و اعتبار تعهدات بين المللي با ما زير سوال مي رود و اين خسران بسيار بزرگي خواهد بود. به همين دليل من اقدامات دولت را کافي نمي دانم و به نظرم بايد اقدامات بيشتري انجام دهند؛ منتها اين کار را بايد خود شوراي امنيت و کميسيون نظارت انجام بدهند و لذا من از ارائه پيشنهاد خاصي خودداري مي کنم و منتظر مي مانيم که انشاءاالله شوراي امنيت و کميسيون نظارت بر برجام اقدامات بيشتري انجام دهند که حداقل برجام به يک جنازه کامل تبديل نشود و بالاخره از برجام يک چيزي نصيب ملت ما بشود. سه تيم بايد در اين مذاکرات شرکت مي کردند. تيم هسته اي، تيم ديپلمات ها و تيم اقتصادي. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: در مورد خود برجام هم قبلا عرض کردم که سه تيم بايد در اين مذاکرات شرکت مي کردند. تيم هسته اي، تيم ديپلمات ها و تيم اقتصادي. دو تيم خيلي خوب حضور پيدا کردند، اما دوستان ما غفلت کردند که تيم اقتصادي را همراه خودشان ببرند و لذا برجام بايد يک پيوست احکام خزانه داري آمريکا مي داشت که تيم اقتصادي ايران بايد آن را تنظيم مي کرد که بعد از تصويب برجام، ده پانزده حکم بايد خزانه داري آمريکا هم براي اقتصاد آمريکا و هم اقتصاد اروپا و بين الملل صادر مي شد تا ما امروز اقتصاد ما گشايش پيدا مي کرد. اين غفلت تاريخي در مذاکرات برجام صورت گرفت که به نظر من بايد به عنوان يک تجربه اي براي کارهاي آينده آن را در نظر بگيريم. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد رفت و آمد هيئت هايي از کشورهاي اروپايي به داخل کشور بعد از برجام و آينده اين قول قرارهاي اروپايي ها با ايران بيان داشت: پيشنهاد به دوستان دولت اين است که حضور اين هيئت ها را همراه با شرط عمل به فعاليت بپذيرند . يعني هر کسي که قرار است وارد کشور شود قبل از سفر به ايران، بايد به يک مجموعه توافقات و متني در کشور خودشان با ايران آماده کنند که وقتي در ايران حضور پيدا مي کنند، بلافاصله اين توافقات عملياتي شود وگرنه ما که نياز نداريم که مقامات مختلف بيايند اينجا و تعارفي خشک و خالي به ما کنند و بروند و ما هيچ نتيجه نگيريم. الآن تقريبا دو سال است که مي آيند و مي روند ولي ما گشايش مهمي را در اقتصاد شاهد نيستيم رضايي همچنين گفت: الآن تقريبا دو سال است که اين هيئت ها پي در پي مي آيند و مي روند ولي از آن طرف ما گشايش مهمي را در اقتصاد شاهد نيستيم. الآن هم اين قول و وعده هايي که در اين چندماه اخير داده شده هيچ ضمانتي داده نشده که 5-6 ماه يا زمان مشخص ديگري عملياتي شوند. البته تحليل هاي سياسي هم مي کنند در رابطه با اين رفت و آمدها که من نمي خواهم وارد آنها بشوم و شک و شبهه هاي اساسي هم در پشت صحنه هاي اين سفرها طرح مي کنند. البته ما بايد کشورمان حتما تعاملات بين المللي داشته باشد، حتما سفرهاي ما به خارج و آنها به داخل باشد، اما مشروط به اينکه اين سفرها تبديل به يک سرمايه، اقدام عملي، درآمدزايي، رفع بيکاري، ورود تکنولوژي، ورود سرمايه هاي خارجي بشود وگرنه اينها بيايند اينجا و صد تا دويست نفر بيايند و يک هزينه اي هم ما براي اينها بپردازيم و تنها اسمشان را مي نويسند که در صف و نوبت باشند،حالا کي مي خواهند ورود واقعي به اقتصاد ايران بکنند هيچ معلوم نيست. درصد رشد منهاي نفت در حقيقت بيشتر از 4 درصد نيست وي در پاسخ به سوال ديگري با موضوع اقتصاد داخلي و اينکه نرخ رشد کنوني بيش از 7 درصد در شش ماه نخست امسال بوده، آيا باعث رفع رکود شده پاسخ داد: جناب آقاي رئيس جمهور و وزير اقتصاد اعلام کرده اند که رشد اقتصادي شش ماهه اول به 7.4 درصد رسيده است. من آرزو مي‌کنم کنم چه کشور ما بتواند رشد اقتصادي بيشتري را بدست آورد . اما ما گزارش هاي ديگري از خود دولت داريم که اين نرخ 6.4 درصد مي باشد و اين نرخ هم اگر نفت را از آن کم کنيم مقدار آن به 4 درصد مي رسد. در حقيقت در اثر فروش نفت در اين شش ماه اخير، اين نرخ رشد اقتصادي به 6 يا به تعبير وزير اقتصاد به 7 درصد رسانده است. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: درصد رشد منهاي نفت در حقيقت بيشتر از 4 درصد نيست، ثانيا سال گذشته يک درصد بوده است نرخ رشد. چه تحولي ما در اين شش ماه صورت گرفته است؟ بيکاري که زياد شده است. ما در هيچ جاي دنيا نداريم وقتي رشد افزايش پيدا مي کند، بيکاري هم زياد مي شود. هيچ جاي دنيا نيست و هيچ اقتصادي هم در دنيا وجود ندارد که وقتي رشد اقتصادي افزايش پيدا کند، بيکاري هم افزايش پيدا کند. چون رشد اقتصادي معنايش اين است که شما مشاغل زيادتري به وجود آورده ايد يا ظرفيت هاي خالي پر شده در حقيقت. علامت دومش سرمايه گذاري است، در اين شش ماهه چه سرمايه گذاري صورت گرفته که رشد اقتصادي رفته بالا؟ رضايي گفت: ما مي توانيم به مردم ايران بگوييم شما همه طلاهاي خود را از خانه بياوريد و ما بفروشيم و يک پول هنگفتي هم بوجود مي آيد. اما فروش سرمايه که رشدي نيست که فعاليت هاي اقتصادي را تحول بدهد. البته ما اميدواريم به آينده و ما آرزويمان اين است که بجاي 7.4 درصد که دولت ميگويد، 8 درصد و 9 درصد باشد. ولي ما که نبايد سر خودمان را کلاه بگذاريم بايد به آمار واقعي که اقتصاد را متحول بکند و اعدادي که اقتصاد را تحت تاثير قرار بدهد اهميت بدهيم. "اگر اين سوالات جدي را دولتمردان ما از کارشناسان اقتصادي بپرسند که اين عددي که به دست آمده از کجاست؟ و چقدر در اقتصاد واقعي و کاهش بيکاري اثر دارد؟ اگر اين سوالات را از کارشناسان نکنند خب ممکن است يک عده اي بگويند دولتمردان ايران را يک سري آمار و اطلاعات اسمي اداره مي کند و آنها بدون اطلاع مي آيند و با خوشحالي بيان مي کنند. اين براي دولت مردان ما خوب نيست که بدون يک تحقيق و بدون اينکه آثار واقعي اين اعداد را روي اقتصاد ملي بفهمند و بشناسند و براي مردم بيان کنند." استاد دانشگاه جامع امام حسين (ع) در مورد انتقادهايي که برنامه ششم وارد مي شود و عده اي منابع درآمدي و هزينه اي آن را همخوان نمي دانند گفت: نقطه آغاز را بايد از پول و بانک آغاز کرد، اقتصاد شبيه يک قيچي است که دو لبه دارد، عرضه و تقاضا. اگر اين قيچي خوب کار نکند لباس دوخته نمي شود. يعني اگر عرضه و تقاضا درست کار نکنند محصولات بوجود نمي آيد و در آمد شکل نمي گيرد. پول يک کالاي سحرآميزي است که هر دو لبه اقتصاد را به تحرک وادار مي کند و اشکال ونقص در بانک و ودر بازار پول هر دو لبه قيچي را کند مي کند و يا کم تحرک مي کند و لذا وقتي دو لبه کارآمد نباشد، در آمد کمتر و لباس کمتري دوخته مي شود. بنابراين بايد از اصلاخ اقتصادي را از پول و بانک شروع کرد. اولين مشکل ما در بانک اين است که بانک هاي ما بانک هاي فرورفته در باتلاق هستند. بايد اينها را در آورد. بايد يک طرح نجات بانکي يا نجات پولي بايد طراحي کنيم رضايي تصريح کرد: ما بايد يک طرح نجات بانکي يا نجات پولي بايد طراحي کنيم و اولين کار در اين طرح نجات بانکي، سرمايه بانک هاست. يعني کفايت سرمايه. ما تقريبا 20 هزار ميليارد تومان پول مي خواهيم که کل بانک ها را يک تحرکي بدهيم وازخطر ورشکستگي نجات داد . يعني کفايت سرمايه بانک ها را انجام بدهيم. دولت بايد فکر کند و اين تامين سرمايه را انجام بدهد، اين بيست هزار ميليارد تومان را شما در 2.5 ضرب کنيد. وي افزود: در حقيقت چيزي نزديک به 50هزار ميليارد تومان نقدينگي مفيد را در کشور راه اندازي مي کند. يعني شما با بيست هزار، پنجاه هزار ميليارد تومان مي توانيد منابع خوبي را به تحرک بکشانيد در اقتصاد ملي کشور. خب اين بيست هزار ميليارد از کجا بايد تامين شود؟ چند راهکار وجود دارد که ممکن است برخي دوستان ما در دولت بگويند اين راهکارها خطرناک است ولي من عرض مي کنم که اينها هيچ خطري ندارد. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: يکي از آنها اين است که بانک مرکزي بيايد و يک موسسه وابسته به خود ايجاد کند و همه سرمايه هاي فيزيکي بانک ها را به ميزان بيست هزار ميليارد تومان خريداري کند و اين مبلغ را سرمايه بگذارد. دوم اينکه صندوق توسعه ملي مي تواند اين کار را انجام بدهد. بانک مرکزي يا صندوق توسعه ملي هم اين دارايي ها را که گرفت، لازم نيست اينها را براي خودش نگهدارد. چون الآن بازاري براي فروش اينها نيست و بانک ها نمي توانند اينها را در بازار اصلي بفروشند موقتا به بانک مرکزي يا صندوق توسعه ملي بفروشند و اين بيست هزار ميليارد را بگيرند و يک جهشي پيدا کنند و بعد بانک مرکزي پيام صندوق توسعه ملي به مرور اين سرمايه ها را بفروشند و پول خودشان را برگردانند. رضايي گفت: اين يکي از راه هاي بسيار مهمي است که تمام بانک ها را احيا مي کند. قسمت دوم طرح اين است که ما بايد برگرديم و سهميه بندي قبلي را يک مقدار با يک فرمول بهتري اصلاح کنيم. چون اکنون پول کم نيست. يک ميليون ميليارد تومان پول هست. يعني هزار هزار ميليارد تومان نقدينگي در کشور است ولي مردم مي گويند پول در دست ما نيست. بنگاه ها هم مي گويند پول دست ما نيست. خب پس اين پول کجا رفته است؟ هزار هزار ميليارد تومان پول بسيار عظيمي است. هر کجا اين پولها باشد در اقتصاد واقعي جريان نمي آيد. يعني در بازارهاي واقعي مثل صنعت، کشاورزي، دانش بنيان ها وکسب و کارهاي کوچک و متوسط اين پول اينجاها نمي آيد. اين پول جاي ديگري مثل سفته بازي هاست که فعلا نمي خواهم وارد آن بشوم. دولت بايد يک سهميه بندي ايجاد کند و درست نيست اين همه پول که در کشور وجود دارد به صنعت و کشاورزي وارد نشود. وي افزود: قبلا يک نظام بسته بانک مرکزي وجود داشت که يک مقدار الزاماتي براي بانک ها به وجود مي آورد و بانکها ناچار بودند که اين الزامات را رعايت کنند. يعني همه پول را به يک جايي نمي بردند که يک سود کاذب و زيادي بوجود بيايد ولي هزينه آن را ملت ايران پرداخت کند. بالاخره بايد يک سهميه بندي باشد. عامل اول کفايت سرمايه است و دو سهميه بندي در بانک هاست و مساله سوم اين است که دولت اخيرا يک کار خوبي کرده که آمده 12هزار ميليارد تومان با يک نرخ سود کم به بنگاه هاي کوچک و متوسط اختصاص داده. اولا اين دير بوده و بايد سه سال پيش انجام مي شد. ثانيا محافظانه کارانه است. اين بايد زيادتر شود، يعني اين فرمول يک فرمول خوبي است ولي دولت بايد با دل و جرات بيشتري عمل کند. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: پس يکي مساله طرح نجات بانکي است که سه مورد از آن را عرض کردم ولي اين موضوع مفصل است و اقلا يازده مورد وجود دارد. مساله دوم بهبود نظام يارانه اي در کشور است. نظام يارانه اي ميتواند يکي از منابع بسيار مهم نجات اقتصاد ايران باشد. يعني چيزي نزديک به هفتاد هزار ميليارد تا هشتاد و نودهزار ميليارد تومان درآمدهاي دولت از محل فروش فرآورده هاي نفت و گاز و آب و برق و اين گونه منابع است. حالا بگذريم که دولت همه اينها را به مردم نمي دهد و يک بخشي از آن را به مردم پرداخت مي کند و بر اساس آن مصوبه اول مجلس هم متاسفانه عمل نمي شود. يعني دولتي ها هميشه يک فرمولي را ابداع کرده اند. که کاملا به قانون مجلس عمل نمي شود. "در يک جايي گفتم يارانه ها را مي شود تا نود و صد هزار تومان براي هر فرد افزايش داد "در يک جايي گفتم يارانه ها را مي شود تا نود و صد هزار تومان براي هر فرد افزايش داد که معادل همان قدرت خريد 4-5 سال پيش باشد. يعني همان مقدار که مردم با 45 هزار تومان گوشت و کالا درسال شروع يارانه ها مي خريدند، الآن با 90 هزار تومان خريداري مي کنند، لااقل اين قدرت خريد مردم حفظ شود. ثانيا طرحي وجود دارد که انشاءالله در آينده آن را مفصل توضيح خواهم داد که من اين را از دولت سوال کردم و منتظر پاسخ دوستان هستم که اگر پاسخ ندهند، من خودم اين پاسخ را منتشر خواهم کرد." مي شود يارانه را دو برابر کرد رضايي همچنين اظهار داشت: با همين 70-80 هزار ميليارد تومان هم مي شود يارانه را دو برابر کرد و هم مي شود جهش بزرگي در توليد و اشتغال به وجود آورد و بيکاري را حل کرد و اين فوق العاده منبع عظيمي است. شما الآن سه سال اين پول را در نظر بگيريد، سه تا هفتاد هزار ميليارد يا هشتاد هزار ميليارد تومان، بالاي دويست هزار ميليارد تومان پول مي شود. منتها اين پول چون به صورت قطعات کوچکي در سطح جامعه مي رود، نه به دست يارانه بگيرها چيز درست و حسابي مي رسد و نه تاثير مهمي در توليد ملي مي گذارد. با يک فرمولي مي شود اين کار را کرد. هم مردم درآمد بيشتري از يارانه ها دريافت مي کنند و هم اين پول به توليد ملي مي رود و توليد ملي و اشتغال را درست کند. وي اضافه کرد: يعني مردم از يک طرف يارانه بگيرند و از طرف ديگر هم بچه هايشان به سر کار بروند و شب که به پيش پدر و مادرشان بر مي گردند، سرشان بالا باشد و با درآمد وارد خانه شوند و اين شدني است و اگر کارشناسان کشور درست استفاده کنند، مي شود با همين پول يارانه ها بخش زيادي از مشکلات اقتصادي کشور را حل کرد و منابع اقتصادي که گفته مي شود را مي توان تامين کرد. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: دانش آموخته رشته اقتصاد دانشگاه تهران در جواب اينکه چرا چند برنامه توسعه اقتصادي قبل با مشکلاتي روبرو شده است و اينکه چه راهکاري براي اينکه برنامه ها در عمل با هدفگذاري هاي تعيين شده محقق شود گفت: اينهايي که من بحث کردم طرح است، ممکن است چند طرح ديگر هم تا ساعت ها بتوانيم در مورد آنها و طرح هاي بيشتر هم صحبت کنم، البته اين طرح ها، طرح هاي شخص من نيست و در بحث هاي کارشناسي در مجمع و در دبيرخانه با کارشناس هاي کشور، به يک طرح هايي رسيده ايم. مي شود 20-30 طرح ديگر هم گفت، اين طرح ها بسيار مهم ونو هستند. نسخه بهبود وتحول دراقتصاد ملي هستند. رضايي اظهار داشت: اما اصل کار مديريت اقتصادي کشور است. يعني مديريت اقتصادي کشور اگر به معناي واقعي درست نشود، همه تحريم ها فردا صبح هم که برداشته شود، هفتصد ميليارد دلار هم که پول وارد اين کشور شود خواهيد ديد که تاثير مهمي در کشور نمي گذارد. چرا؟ چون دولت هاي ما مديريتشان مخارجي است و درآمدي نيست. يعني اگر پول باشد خرج مي کند و اگر نباشد نمي توانند در آمد کسب کنند. لذا نفت به فروش مي رسد و پول مي آيد و خرج مي کنند، ولي دولت ها بايد درآمد ايجاد کنند و بعد خرج کنند، يعني بايد از يک تومان، پنج تومان درآمد داشته باشند. اين بدون توليد، بدون بهره وري، بدون صادرات، بدون رقابت پذيري امکان پذير نيست، پس مديريت مهم مديريت اقتصادي است. وي افزود: مديريت اقتصادي اولا بايد ثبات داشته باشد. بيش از 15-20 سال است که تاکيد مي کنم که بايد 5 تا 7 نفر شوراي ملي اقتصاد ايران را بايد تشکيل بدهند، اين رفت و آمد دولت هم خيلي در ترکيب آنها تغيير به وجود نياورند. يعني هر دولت که مي آيد و مي رود، از اين 7 نفر، دو نفر را عوض کند. مثل کاري که آمريکايي ها در هيات مديره بانک مرکزي (فدرال رزرو) انجام مي دهند، دولت آقاي ترامپ که مي آيد از دوازده نفر، 4-5نفر را مي تواند تغيير دهد، همه را نمي تواند عوض کند. ما شوراي ملي اقتصاد را بايد درست کنيم از کارآمدترين و با سوادترين افراد که هر دولتي که مي آيد و مي رود، بيشتر از 2-3 نفر از آنان را نتواند تغيير دهد. شوراي عالي اقتصاد که اکنون وجود دارد مرتب تغيير مي کند و ثبات ندارد. ثانيا در شوراي ملي اقتصاد ايران ديگر نبايد يک کار حزبي و گروهي کرد. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: ما بايد هفت نفر از قوي ترين اقتصاد دانان کشور را از هر جناحي که مي خواهد باشد، در چهارچوب حاکميت و نظام جمهوري اسلامي عمل کنند و فهيم و کارآمد باشند و سياست هاي کلي و اهداف نهايي چشم انداز ملي ايران را بدانند. اين هفت نفر بايد ثبات داشته باشند. يعني دولت آقاي روحاني که مي آيد 2-3 نفر را تغيير دهد و دولت بعدي نيز تنها همين تعداد را بتواند تغيير دهد. رضايي در ادامه اظهار داشت: اين ساختار تصميم گيري دراز مدت اقتصاد ملي را به هم نزنند. مساله بعدي مديران اجرايي است. اولين مشکل مديران اجرايي اين است که استانداران ما اصلا اختياري ندارند. يکي از اين استاندارها 5-6 سال قبل به من مي گفت من مي خواستم تير برقي که کنار استانداري ما بود جابجا کنم و استاندار استان هم بودم نميتوانستم، بايد با وزارت نيرو و ستاد نيرو صحبت مي کردم، خب پس مديران مسلوب الاختيار ما آيا مي توانند امکانات استانها را بسيج کنند؟ منظور اين است که اختيارات به استانها و شهرستانها بايد داده شود، البته در مسائل سياسي، امنيتي و دفاعي بايد تصميمات در تهران متمرکز باشد، اما براي توليد، صنعت، کشاورزي و مسائل بهداشت بايد اختيارات داده شود. سيستم بوروکراسي ما در اين صد سال اخير همان سيستمي است که در قبل از انقلاب بوده و ما در اينجا تحولي بوجود نياورده ايم، يعني تغييرات جدي نتوانسته ايم در سيستم بوروکراسي و مديريتي بوجود بياوريم. وي افزود: پس مديريت اقتصادي يک بحث ثبات است، يکي تفويض اختيارات است و مساله بعد فرهنگ مديريتي ما متاسفانه يک فرهنگ بروکراتي کلاسيک سنتي قديمي است. ما اگر با اين مديريت مي خواستيم جنگ را جلو ببريم که تا 20 سال ديگر جنگ پيش نمي رفت و سرزمين هايمان را نمي توانستيم آزاد کنيم. اگر بخواهيم با اين مدل ها کار مستشاري در عراق و سوريه کنيم، امکان نداشت حتي اطراف دمشق را بتوانيم آزاد کنيم. "يک مديريت جهادي بايد در اين کشور بيايد "يک مديريت جهادي بايد در اين کشور بيايد و با فرهنگ جهادي و روحيه مردمي با تحويل گرفتن مردم و بها دادن به ارباب رجوع، يک اتفاق مهمي بايد در سبک مديريت، فرهنگ مديريت و نوع مديريتي که مي خواهد اقتصاد را درست کند بوجود بيايد. اين را ما اکنون نداريم و مديريت هاي فعلي ما در اين مسائل ضعيف هستند. البته اکثرا انسانهاي شريفي و زحمتکشي هستند و در حال خدمت هستند. مساله بعد فسادي است که به راه افتاده است. فسادي که اکنون در سيستم اداري و بوروکراسي ما وجود دارد، نمي گذارد اقتصاد تحرک پيدا کند. اين فساد مانع شايسته سالاري است و نمي گذارد منابع به جاي خود برود. به فعاليت هاي پربازده برود." دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: يک آدم بي عرضه از طريق رانت مي آيد و يک کاري را که هيچ بهره دهي هم ندارد را به نظام بانکي تحميل مي کند و نظام بانکي ما آلت دست يک انسان بي عرضه اي قرار مي گيرد که طرح او، توليد او و محصول او هيچ فايده اي براي کشور ندارد و آن کسي که محصول کارآمدتري مي تواند داشته باشد با بهره دهي بيشتري مي تواند عرضه کند، کيفيت بهتري مي تواند داشته باشد از دسترسي به منابع بخاطر فساد بانکي محروم مي شود. پس فساد يکي از موانع جدي اقتصاد ماست. ما اگر مي خواهيم اقتصاد را درست کنيم فساد هم بايد ريشه کن شود. مشکلات را را در مديريت مخصوصا مديريت اقتصادي مي بينم رضايي اضافه کرد: من همه مسائل . مشکلات را را در مديريت مخصوصا مديريت اقتصادي مي بينم. مديريت اگر درست باشد فرهنگ جهادي درست مي شود، فساد نخواهد بود، فساد در اقتصاد ملي شکل نمي گيرد، به مديران کشور اعتماد مي شود و اختيارات به آنها داده مي شود، چيزي که الآن نمي شود، بنابر اين يک تحولي بايد در مديريت کشور صورت بگيرد وگرنه هفتصد ميليارد دلار هم همين فردا به دولت بدهند. اين چه اتفاقي مي افتد؟ با اين اوضاع مديريتي که ما داريم 700 ميليارد دلاتر تاثير زيادي نخواهد داشت. يک 7-8 ماهي مثل بچه پولدارهايي که هيچ زحمتي هم نکشيده اند، يک کارهايي مي شود و واردات زياد شده و بعد از يکسال دوباره بر مي گرديم به همان سر جاي قبلي خودمان. وي در پايان سخنان خود بيان کرد: من توصيه اي دارم. امنيت ملي ما به بهاي سنگيني به دست آمده، روزنامه نگاران، روشنفکران، نخبگان، سياستمداران و دولتمردان، همه هم مي بينند که در اطراف مرزهاي ايران ناامني است ولي در ايران يک امنيت ملي وجود دارد. من از همه تقاضا مي کنم که اگر هم نمي توانند خدمت بيشتري کنند، نمي توانند بيکاري را حل کنند، امنيت ملي کشور را حفظ کنند. در مذاکرات، در توافقاتي که مي کنند، در ارتباطات بين المللي که مي گيرند، در فضاهاي سياسي که داخل کشور درست مي شود، ما ناشکري نسبت به اين امنيت ملي نکنيم وگرنه خداي ناکرده اين ممکن است باعث حوادثي بشود که بيکاري از يک طرف باشد و ناامني از طرف ديگر وارد اين کشور شود. همه بايد تلاش کنيم که در عين حال که امنيت را حفظ مي کنيم، برويم و انشاءالله اقتصاد را هم درست کنيم و درآمد مردم را حل کنيم و بيکاري را از اين ببريم. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد