برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

خودروهایی که سبز هستند

منبع
ميزان
بروزرسانی
خودروهایی که سبز هستند
ميزان/ افزايش سهم انرژي هاي پاک در سبد مصرفي کشور يکي از اهداف بلند مدت کشور به حساب مي آيد که براي عملياتي کردن آن استفاده از خودروهاي برقي مد نظر قرار گرفته است. به طور قطع با پيشرفت تکنولوژي شاهد عرضه محصولات جديد در حوزه هاي مختلف هستيم که هر کدام با توجه به نيازي طراحي و ساخته شده است. در اين ميان با توجه به رشد روز افزون مصرف انرژي و محدود بودن منابع آن سياست گذاران و صنعتگران رو به سوي گسترش و استفاده از انرژي پاک گذاشته اند تا شايد مرهمي شود بر روي آلودگي هاي زيست محيطي و کاهش استفاده از منابع تجديدناپذير. در ميان انرژي هاي شناخته شده و فراگير، برق يکي از در دسترس ترين اين منابع است که از لحاظ کاربرد گستردگي فراواني دارد. نفوذ برق در صنايع در حدي بوده که علاوه بر رفع نيازهاي رايج، به منبع اصلي انرژي در برخي خودرو نيز تبديل و مورد استقبال قرار گرفته است. آمارهاي جهاني نشان مي دهد در حال حاضر ۱ درصد از خودروهاي مورد استفاده جهان برقي هستند. در ميان کشورهاي فعال در اين حوزه، چين با هدف مبارزه با آلودگي هوا تصميم به تدوين برنامه اي، براي سهم حداقل يک پنجمي خودروهاي برقي و يا برقي_هيبريدي تا سال 2025 داشته اند که اين تصميم با واکنش خودروسازان جهاني مواجه شد، تا جايي که از آنها درخواست به تعويق انداختن اين برنامه را داشتند. ايران نيز به دنبال جهاني شدن و اجراي اين طرح در کشور، چند سالي است خبر از ايجاد زيرساخت‌هاي آن مي دهد تا شايد آرزو کاهش 70 درصدي آلودگي شهري را محقق کند و در راستاي تحقق آن اسفند سال گذشته از دو دستگاه رانا دو نيروي پايه برقي توسط رئيس جمهور رونمايي شد. همچنين، مهدي جمالي مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در مراسم رونمايى از اولين نمونه موتور ملى ۳ سيلندر پرقدرت و کم مصرف يورو ٦ خبر از توليد انبوه تيبا برقي داد و گفت: بيش از يکسال قبل رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و معاونت علمي رئيس جمهور بر توليد خودرو برقي تأکيد داشتند که خوشبختانه در اين فاصله تيبا برقي توليد و در حال تست نمونه اوليه است و به زودي اين خودرو وارد بازار مي شود. مهم ترين زيرساخت براي اين دست خودروها، تامين برق مورد نياز آنها است که هوشنگ فلاحتيان معاون برق و انرژي وزير نيرو در خصوص تامين برق مورد نياز اين خودروها گفت: هم اکنون 76 هزار مگاوات ظرفيت منصوبه برق کشور است که از اين ميزان به طور مثال در زمستان حدود 30 تا 34 هزار مگاوات مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين در حالي است که قدرت عملي نيروگاه‌هاي کشور بيش از 54 هزار مگاوات است. اين گفته معاون وزير نيرو و مقايسه عملکرد شبکه برق سراسري کشور در تير ماه سال جاري که با رشد افزايش مصرف و رسيدن به حدود 55 هزار مگاوات برق، با خاموشي هاي پراکنده در کشور و در خواست براي مديريت مصرف در کنار آژير خاموشي همراه بود در تضاد است. اين نکته قابل توجه است که امکان واردات برق از کشورهاي همسايه با ظرفيت بالا وجود ندارد. همچنين معاون وزير نيرو گسترش اين خودروها را به عنوان توليد ثروت براي شبکه برق سراسري مي داند که به نفع اقتصاد نا بسامان برق خواهد بود و با توجه به حرکت به سمت واقعي شدن قيمت برق، اين امر بر روي درصد نفوذ خودروهاي برقي در کشور تاثير مي گذارد. در کنار مسائلي مانند تامين برق و هزينه آن، شيوه توزيع برق در سراسر کشور نيز مورد سوال است و اين که زيرساخت هاي آن فراهم بوده و يا تاکنون چند جايگاه شارژ خودرو در کشور ساخته شده و برنامه اي براي آن وجود دارد؟ ابهامات ديگر طرح را بايد در مواردي همچون عدم هماهنگي خودروسازان با وزارت نيرو در تامين انرژي اين وسايل در کنار انتخاب درست در ميان انواع خودروهاي برقي محض، خودروهاي هيبريدي و يا خودروهاي ترکيبي جست و جو کرد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد