اعتماد/ بعد از ساخت آزادراهها و اتوبانها از سوي دولت يا بخش خصوصي، براي اينکه هزينه اين ساخت و سازها و همچنين نگهداري مسير تامين شود، اين شرکتها اقدام به ايجاد گيتهاي مخصوصي براي اخذ عوارض از خودروهاي عبوري ميکنند.
سال 1345 براي اولين بار يک شرکت ايراني اقدام به احداث بزرگراهي تحت عنوان «شاهراه تهران-کرج» کرد.اولين خودرويي که از اين اتوبان گذشت پيکان امير عباس هويدا بود که مبلغ يک تومان به عنوان عوارضي به صندوق دولت کمک کرد.بعدها، پس از پيروزي انقلاب، بزرگراههاي بسياري با کمک بانکها، شرکتهاي بزرگ راهسازي و دولت ساخته شد.شرکتهاي سازنده اين بزرگراهها در طول مسير با نصب گيتهاي مخصوصي اقدام به اخذ عوارض خودرو از ماشينهاي عبوري ميکنند.به طور کلي درآمد حاصل از اين کار بايستي صرف نگهداري راه، تاسيس راههاي جديد و برگشت سرمايه اوليه (در صورت سرمايهگذاري بخش خصوصي) شود.هر از چند گاهي خبرهايي از سوي مسئولان مبني بر افزايش نرخ دريافتي عوارض اتوبانها از ماشينهاي عبوري منتشر ميشود.
آخرين خبر مربوط به اعلام افزايش 21 درصدي نرخ عوارض آزادراهها از سوي محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي، بود.البته بهنام داوودي، مديرکل بهرهبرداري آزادراهها، پيش از اين گفته بود عوارض بسته به هر مسير و آزادراهي متفاوت است، اما به صورت ميانگين 21 درصد نرخ عوارض آزادراهي در کشور افزايش پيدا کرده است.بر همين اساس، حداقل عوارض براي تردد خودروهاي سواري در آزادراه باغچه مشهد، بخش فريمان به مبلغ 1500 تومان و حداکثر عوارض براي تردد نفتکشها در آزادراه قم-گرمسار به مبلغ 151 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
بازار