اعتماد/ بعد از ساخت آزادراه‌ها و اتوبان‌ها از سوی دولت یا بخش خصوصی، برای اینکه هزینه این ساخت و سازها و همچنین نگهداری مسیر تامین شود، این شرکت‌ها اقدام به ایجاد گیت‌های مخصوصی برای اخذ عوارض از خودروهای عبوری می‌کنند.

سال 1345 برای اولین بار یک شرکت ایرانی اقدام به احداث بزرگراهی تحت عنوان «شاهراه تهران-کرج» کرد.اولین خودرویی که از این اتوبان گذشت پیکان امیر عباس هویدا بود که مبلغ یک تومان به عنوان عوارضی به صندوق دولت کمک کرد.بعدها، پس از پیروزی انقلاب، بزرگراه‌های بسیاری با کمک بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ راهسازی و دولت ساخته شد.شرکت‌های سازنده این بزرگراه‌ها در طول مسیر با نصب گیت‌های مخصوصی اقدام به اخذ عوارض خودرو از ماشین‌های عبوری می‌کنند.به ‌طور کلی درآمد حاصل از این کار بایستی صرف نگهداری راه، تاسیس راه‌های جدید و برگشت سرمایه اولیه (در صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی) شود.هر از چند گاهی خبرهایی از سوی مسئولان مبنی بر افزایش نرخ دریافتی عوارض اتوبان‌ها از ماشین‌های عبوری منتشر می‌شود.

آخرین خبر مربوط به اعلام افزایش 21 درصدی نرخ عوارض آزادراه‌ها از سوی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، بود.البته بهنام داوودی، مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌ها، پیش از این گفته بود عوارض بسته به هر مسیر و آزادراهی متفاوت است، اما به صورت میانگین 21 درصد نرخ عوارض آزادراهی در کشور افزایش پیدا کرده است.بر همین اساس، حداقل عوارض برای تردد خودروهای سواری در آزادراه باغچه مشهد، بخش فریمان به مبلغ 1500 تومان و حداکثر عوارض برای تردد نفتکش‌ها در آزادراه قم-گرمسار به مبلغ 151 هزار تومان در نظر گرفته شده است.


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید

سيستم ساز برسا
آگهی