صدا و سيما/ منطقه يک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کيلومتر و ارزش مالي ۱۰ هزار ميليارد تومان، با دستور رئيس جمهور مورد بهرهبرداري قرار گرفت.
به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، آقاي روحاني صبح سه شنبه با حضور در محل احداث منطقه يک آزادراه تهران-شمال، ضمن صدور دستور بهرهبرداري رسمي از اين طرح، با توضيح مسوولان و مهندسان اجراي اين طرح در جريان روند مطالعات و ساخت آن و مزيتهاي استفاده از آن در راستاي رفاه بيشتر مردم، قرار گرفت.
به گفته مسئولان اجراي اين طرح، اين مسير آزادراهي جزو محورهاي داراي استاندارد و ايمني بالا است که نمونه آن در غرب آسيا وجود ندارد؛ وجود تونلهاي طويل با استاندارد بالا، جتفنهاي پيشرفته، تونلهاي دسترسي، پلهاي خاص و روکش بتني از ويژگيهاي خاص منطقه يک آزادراه تهران - شمال است که همه به دست طراحان و شرکتهاي ايراني اجرا شده است.
مسير آزادراه تهران - شمال از تقاطع غير همسطح بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه شهيد همت شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشيه روستاي سولقان به تدريج از منطقه کوهستاني توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۹۷۰ متر رشته کوه البرز را قطع و در دامنههاي شمالي آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار ميگيرد.
اجراي اين قطعه از آزاد راه که طول تقريبي آن ۳۲ کيلومتر است، باعث ميشود مسير فعلي تهران-کرج-چالوس حدود ۶۰ کيلومتر کوتاهتر شود.
اين مسير در ادامه به موازات جاده قديم کرج - چالوس امتداد مييابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج شده و سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه يافته و در نهايت با يک تقاطع غير همسطح به کمربندي چالوس-تنکابن متصل ميگردد.
ايجاد بخشي از کريدور آزادراهي شمال-جنوب، توسعه و رونق اقتصادي و اجتماعي استانهاي شمالي، بهبود شبکه حمل و نقل منطقه، احداث راهي سريع، کوتاه و ايمن بين پايتخت و شمال کشور، تسهيل و روان سازي ترافيک بين استانهاي تهران و البرز و کريدور شرقي- غربي کشور از اهداف اجراي اين طرح مهم در حوزه راهسازي کشور عنوان شده است.
همچنين حفاري بلندترين تونل جادهاي کشور به طول ۴۹۷۰ متر، رکورد اجراي بيشترين حجم عمليات حفاري تونلها در زيرساختهاي حمل و نقل کشور، رکورد اجراي بيشترين حجم لاينينگ تونلها به طور همزمان، اجراي ديوارهاي شيت پايل (شمع پايه) به طول ۲.۵ کيلومتر، اجراي چند رشته تونل به صورت ترکيبي دو قوسي و مجزا به طور همزمان، اجراي سقف دوم براي سيستم تهويه و اطفاء حريق در تونل تالون، طراحي معماري و منظرآرايي مسير آزادراه با استفاده از تجربيات مشاورين داخلي و خارجي، بهرهگيري از سامانه تهويه نيمه عرضي در تونل تالون، بهرهگيري از فناوري پرداخت الکترونيکي عوارض ETC، بهرهمندي از سيستم SCADA براي کل مسير (سامانه گردآوري، نظارت، پردازش و کنترل هوشمند اطلاعات) بهرهمندي از سيستم CMA يخ زدايي مسير، بهرهمندي از سامانه هوشمند کنترل و نظارت ترافيکي و پوشش رينگ فيبر نوري در کل مسير از موفقيتها و دستاوردهاي اجراي طرح آزادراه تهران- شمال است.
بازار