نماد آخرین خبر

خطر واردات کامیون‌های نو بدون گواهی اسقاط برای بازار آزاد

منبع
ايلنا
بروزرسانی
خطر واردات کامیون‌های نو بدون گواهی اسقاط برای بازار آزاد
ايلنا/ دبير کانون انجمن‌هاي صنفي کاميون‌داران کشور گفت: وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري ناشيانه به موضوع نوسازي ناوگان فرسوده ورود کرده است، بايد مطالعات بيشتري انجام مي‌شد و به نظر مي‌رسد که امکان بازنگري در آن وجود دارد. احمد کريمي درباره دستورالعمل‌هاي طرح جديد نوسازي ناوگان کاميوني اظهار داشت:‌ درباره تصويب واردات کاميون‌هاي سه سال کارکرده بين سازمان راهداري و سازمان ملي استاندارد اختلافاتي وجود داشت و سازمان استاندارد واردات کاميون‌هاي سه سال کارکرده را هم نمي‌پذيرفت که در نهايت درباره واردات اين دستگاه‌ها هم توافق حاصل شد. وي ادامه داد: اعلام شد اساسا تعداد ‌کاميون‌هاي صفر مدل گذشته که سه سال است توليد شده‌اند اما به هر دليل به عرضه نرسيده‌اند قابل توجه نيست که بخواهيم وارد بحث واردات آن‌ها شويم، ضمن اينکه قيمت کاميون صفر مدل گذشته تفاوتي با کاميون جديد ندارد. دبير کانون انجمن‌هاي صنفي کاميون‌داران کشور با اشاره به موضوع واردات کاميون نو از چند کشور اروپايي و آسيايي گفت: بحث محدوديت واردات کاميون از چند کشور مطرح نيست و به شدت موافق حذف کشور چين از ليست کشورهاي وارد کننده هستيم. معتقديم که ناوگان نو چيني به مراتب از ناوگان فرسوده، پرهزينه‌تر،خطرناک‌تر،‌ پرمصرف‌تر و آلاينده‌تر هستند. وي افزود: البته در اين بخش هيچ محدوديتي وجود ندارد که محصول اروپايي را از کدام کشور وارد کنيم. کريمي با اشاره به ابهامات اين طرح اظهار داشت: يکي از مهم ترين ابهامات طرح اين است که ساز و کار اجراي آن مشخص نشده و معلوم نيست متقاضيان در اين طرح با چندين هزار يورو بايد چگونه کاميون مورد نظر خود را خريداري کنند. در اين طرح واردات از طريق چهار گروه انجام مي شود. گروه اول شرکت‌هاي خودروساز هستند که مي‌توانند واردکننده باشند و در اين مرحله امکان واردات 1000 دستگاه کاميون را دارند. گروه دوم شرکت‌هاي حمل و نقل توانمند با مجوز فعاليت کشوري هستند که واردات 100 دستگاه کاميون براي آنها ديده شده است. سومين گروه شرکت‌هاي داراي مجوز از وزارت صمت هستند که سقف واردات براي آنها 50 دستگاه کاميون است. همچنين چهارمين گروه دارندگان ناوگان هستند که امکان واردات 10 دستگاه کاميون را دارند. در حقيقت سه گروه اول هم ناوگان را براي گروه چهارم وارد مي‌کنند. دبير کانون انجمن‌هاي صنفي کاميون‌داران کشور ادامه داد: اگر قرار باشد مالکان داراي ناوگان فرسوده، کاميون خود را اسقاط و تحويل دهد و مابقي هزينه خريد را به همراه داشته باشد، انگيزه‌اي براي نوسازي نخواهد بود. کاميون فرسوده بايد به عنوان سهم آورده محسوب شود. کريمي با بيان اينکه با توجه به افزايش قيمت کاميون صفر، قيمت ناوگان فرسوده هم افزايش داشته به طوري که کاميون ماک مدل 1976 حدود 400 ميليون تومان قيمت دارد، ادامه داد: در اين طرح آورده راننده مي‌تواند ماشين فرسوده باشد مابقي هزينه خريد کاميون صفر هم بايد به صورت اقساط باشد و اقساط هم بايد به گونه‌اي باشد که توان پرداخت آن براي رانندگان وجود داشته باشد. وي تاکيد کرد: هر چند اعلام شده از سوم خرداد ماه ثبت نام براي نوسازي ناوگان فرسوده شروع مي‌شود، اما هنوز اين ابهامات روشن نشدند. دبير کانون انجمن‌هاي صنفي کاميون‌داران کشور با اشاره به طرح کليد به کليد که از سوي رييس جمهوري مطرح شده بود و علت عدم اجراي اين طرح گفت: اين طرح جديد ارتباطي به طرح رييس جمهوري ندارد. معتقدم آن طرح بدون مطالعات مطرح شده بود و امکان اجراي آن به دلايلي وجود ندارد. وي افزود: چند گروه ناوگان سنگين وجود دارد. گروه اول ناوگان شناخته شده‌اي داريم که داراي کارت هوشمند معتبر هستند که تعداد اين گروه حدود 350 هزار دستگاه است. گروه دوم ناوگان داراي کارت هوشمند هستند اما کارت هوشمند آنها معتبر نيست که اين گروه را هم نمي‌توان از رديف ناوگان فرسوده خارج کرد. گروه ديگر ناوگاني هستند که کارت هوشمند ندارند اما فعال هستند. آمار ناوگان فرسوده کاميون‌ها در کشور کريمي با بيان اينکه در اين ميان بايد ناوگان فرسوده درون شهري، نقطه صفر مرزي و غيره را هم در نظر گرفت، ادامه داد: در مجموع آمار ناوگان فرسوده در کشور حداقل 300 هزار دستگاه کاميون اعم از ناوگان جاده‌اي و درون شهري است. دبير کانون انجمن‌هاي صنفي کاميون‌داران کشور تاکيد کرد: به طور قطع طرح کليد به کليد رييس جمهوري با اين ميزان ناوگان فرسوده قابل اجرا نبود. کريمي با بيان اينکه در مرحله اول واردات ناوگان جديد، امکان ورود 50 هزار دستگاه کاميون وجود دارد که اين تعداد يک ششم ناوگان فرسوده کشورمان محسوب مي‌شود، ادامه داد: در حالي که چند روز تا زمان ثبت نام باقي نمانده است،‌ هنوز مشخص نيست سهم آورده افراد چقدر است و به طور قطع 80 درصد دارندگان ناوگان فرسوده امکان پرداخت چندين هزار يورو را ندارند. وي با اشاره به موضوعي در اين طرح که مي‌تواند براي بازار خودروهاي سنگين بسيار خطرناک باشد، گفت: در دستورالعمل طرح جديد نوسازي ناوگان فرسوده آمده است، زماني که خودرو وارد گمرک شد، در صورت ارايه گواهي اسقاط، واردکننده مشمول 25 درصد معافيت گمرکي مي‌شود. بنابراين اگر گواهي اسقاط ارايه نشد هم مي‌توانند باز هم نسبت به واردات اين کاميون‌‌ها اقدام کنند و به صورت آزاد به فروش برسانند بدون اينکه در ازاي آن کاميوني اسقاط شود. به طور قطع اين روند باعث خواهد شد که تعداد ناوگان از گذشته هم بيشتر شود اين در حالي است که متوسط عملکرد ناوگان در شرايط فعلي هم بسيار پايين است. دبير کانون انجمن‌هاي صنفي کاميون‌داران کشور با تاکيد بر اينکه دولت نبايد رفتار کودکانه داشته باشد و در مقابل انتقادها جبهه بگيرد، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري ناشيانه به موضوع نوسازي ناوگان فرسوده ورود کرده است، بايد مطالعات بيشتري انجام مي‌شد و به نظر مي‌رسد که امکان بازنگري در آن وجود دارد.
به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد