تجارت نيوز/ رستورانها و کافي شاپها با مجوز ستاد مقابله با کرونا کار خود را شروع کردهاند اما هنوز، نيامده منوي آنها حسابي خبرساز شده و مشتريان ميگويند که قيمت غذا و نوشيدني در اين مراکز افزايش قابلتوجهي داشته است.
يک ساندويچ ساده ژامبون که پيش از اين در رستورانهاي سطح متوسط تهران با قيمت حدود ۱۲ هزار تومان عرضه ميشد حالا بعد از بازگشايي رستورانها، قيمتش به حدود ۲۰ هزار تومان رسيده است. قيمت مرغ سوخاري ۵ تکه هم از حدود ۳۰ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان، استيک گوشت از حدود ۱۰۰ هزار تومان به حدود ۱۷۰ هزار تومان، قيمت يک سرويس چاي ساده از حدود ۱۵ هزار تومان به حدود ۲۵ هزار تومان و بهاي يک بشقاب سيبزميني و پنير از حدود ۲۰ هزار تومان به حدود ۳۲ هزار تومان افزايش داشته است.
افزايش قيمت اين اقلام در شرايطي رخ داده است که علياصغر ميرابراهيمي، رييس اتحاديه رستورانداران به تجارتنيوز ميگويد که رستورانداران نهتنها از بابت تعطيليهاي دوره قرنطينه کرونا زيان سنگين ديدهاند که حالا با افزايش بهاي مواد اوليه روبهرو شدهاند و همين موضوع موجب افزايش قيمت غذا شده است.
او تاکيد ميکند: چگونه در شرايطي که قيمت دلار به بالاتر از ۱۷ هزار تومان رسيده است و روي قيمت مواد غذايي تاثيرگذار بوده و مرغ کيليويي ۱۰ هزار و ۲۰۰ توماني به کيلويي ۱۵ هزار تومان رسيده، انتظار داريد قيمت غذا افزايش نداشته باشد؟
غذا نرخ مصوب ندارد
بنا به گفته ابراهيمي غذا قيمت مصوب ندارد. زيرا رستورانداران از مدلهاي هزينهاي متفاوتي پيروي ميکنند. به عنوان مثال رستوراني که مواد غذايي مرغوب استفاده ميکند و در نواحي شمالي شهر واقع شده است، هزينه تمام شده غذايش گرانتر تمام ميشود و به همين دليل نميتوان قيمت مصوبي براي غذا تعيين کرد اما رستورانداران بايد براي دريافت پول غذا از مشتريان، هزينه تمام شده و سربار را به اضافه ۲۰ درصد سود دريافت کنند.
بر اساس گزارش مرکز آمار ايران از قيمت مواد غذايي در ارديبهشت ماه ۹۹ برخي اقلام مانند حبوبات با ۲۴ تا ۶۰ درصد افزايش قيمت، برنج با ۱۶ درصد، چاي بستهاي ۷۷ درصد افزايش قيمت نسبت به فروردين مواجه بودهاند و قيمت بيشتر انواع ميوههاي پرمصرف در اين ماه افزايش داشته است.
اين موضوع در شرايطي رخ ميدهد که دفتر امور اقتصادي و سياستهاي تجاري وزارت صمت گزارش داده است که در دوره شيوع کرونا، اصناف مرتبط با مواد غذايي بيشترين ريزش مشتري را داشتهاند. بر اساس اين گزارش فعاليت تالارهاي پذيرايي، فستفودها و لبنياتفروشهاي سنتي ۹۰ درصد کاهش داشته است.
رستورانها و چلوکبابيها نيز به ترتيب با کاهش ۸۰ و ۷۵ درصدي مشتري مواجه شدهاند. اين در حالي است که رئيس اتحاديه دارندگان رستوران و سلفسرويس حدود يک هفته بعد از شيوع ويروس کرونا در ايران از کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدي فروش رستورانها خبر داده بود. همچنين در اين مدت تقاضاي آجيل و خشکبار و شيريني و شکلات هم به ترتيب ۸۰ و ۷۰ درصد کمتر شده است.
مدت زمان فعاليت مجدد رستورانداران و کافيشاپها در ايران کمتر از يک هفته است که آغاز شده و ستاد مقابله با کرونا به اين واحدها دستور داده با رعايت پروتکلهاي بهداشتي فقط ۵۰ درصد از ظرفيت پذيرش مشتريشان را فعال کنند اما در همين ابتداي کار خود با مساله افزايش قيمتها مواجه شدهاند. آيا اين روند ادامه کار آنها و تعداد مشتريان آنها را متاثر خواهد کرد؟
بازار