برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کرونا هم نتوانست جلوی طرفداران پسته ایران را بگیرد

منبع
مهر
بروزرسانی
کرونا هم نتوانست جلوی طرفداران پسته ایران را بگیرد

مهر/ سخنگوي گمرک ايران گفت: در ۳ ماهه اول سال ۹۹ ميزان ۲۱ هزار و ۷۲۰ تن پسته از طريق گمرکات کشور صادر شده است که اين ميزان برابر با ۱۵۴ ميليون و ۱۲۸ هزار و ۹۰۱ دلار است.


سيد روح اله لطيفي اظهار داشت: در ۳ ماهه اول سال ۹۹ ميزان ۲۱ هزار و ۷۲۰ تن پسته از طريق گمرکات کشور صادر شده است که اين ميزان برابر با ۱۵۴ ميليون و ۱۲۸ هزار و ۹۰۱ دلار است. در اين مدت کشورمان به بيش از ۵۴ کشور جهان صادرات پسته داشته است که در اين ميان اصلي ترين مقاصد پسته ايراني، کشورهاي چين با ۵ هزار و ۵۴۷ تن و با ارزش ۳۵ ميليون و ۴۰۹ هزار و ۷۱۰ دلار و آلمان با ۲ هزار و ۹۸۲ تن، عراق با يک هزار و ۸۶۶ تن، روسيه با يک هزار و ۴۵۵ تن و قزاقستان با يک هزار و ۱۲۹ تن هستند.

دبير شوراي اطلاع رساني گمرک در تشريح وضعيت جهاني تجارت پسته افزود: پسته تازه و پسته خشک بر اساس (pcI) شاخص پيچيدگي محصول جزئي از اين قبيل محصولات جهاني است که خوشبختانه کشور ما و محصول ايراني پسته سهم بزرگ و جدي از اين تجارت را داراست، صادرکنندگان برتر پسته جهان بر اساس آمارهاي سال ۲۰۱۹ ايالات متحده آمريکا (۱.۵۶ ميليون دلار)، ايران (۵۸۶ ميليون دلار)، هنگ کنگ (۳۰۳ ميليون دلار)، آلمان (۱۱۲ ميليون دلار) و ترکيه (۵۲.۳ ميليون دلار) هستند.

وي در خصوص کشورهاي واردکننده پسته گفت: هنگ کنگ با ۷۲۶ ميليون دلار، آلمان با ۳۵۹ ميليون دلار، چين با ۲۴۱ ميليون دلار، ويتنام با ۱۹۰ ميليون دلار، بلژيک و لوکزامبورگ با ۱۸۰ ميليون دلار، کشورهاي مهم واردکننده پسته در جهان هستند.

لطيفي در ادامه ضمن توصيه به صادرکنندگان پسته به رعايت استانداردهاي لازم براي صادرات، توضيح داد: بسياري از استانداردها در مورد آزمايش‌هاي مربوط به محصولات کشاورزي، بر پايه تاکيد بر کيفيت مواد غذايي هستند به طور مثال استانداردهاي مواد غذايي در کشور آلمان بسيار نسبت به مقادير آفلاتوکسين سخت گير هستند، به همين جهت فقط پسته‌هاي با مقادير بسيار پايين آفلا توکسين به اين کشور راه پيدا کنند، لذا صادرکنندگان وفعالان تجارت محصولات کشاورزي و خشکبار مي‌بايست قوانين و مقررات کشور هدف و استانداردهاي واردات خشکبار را بدانند و گواهي سلامت محصولات را بر اساس شيوه نامه‌هاي اين کشورها اخذ کنند.

سخنگوي گمرک ايران افزود: ايران يکي از بزرگ‌ترين کشورهاي توليدکننده پسته در جهان است و پسته جز با ارزش ترين محصولات کشاورزي ايران به شمار مي‌آيد.

وي در خصوص قدمت تجارت پسته در ايران اظهار داشت: صادرات پسته ايران به کشورهاي ديگر جهان سابقه زيادي دارد و به نحوي از تجارت‌هاي سنتي ايران به شمار مي‌رود. در سال‌هاي اخير و با ورود آمريکا به بازار صادرات پسته، رقابت تنگاتنگي ميان ايران و آمريکا بر سر اين تجارت پر سود در گرفته است و آمريکا با توسعه‌ي مزارع پسته‌ي خود در ايالت کاليفرنيا توانسته است توليد خود را به سطح ايران و حتي بيشتر برساند، براي ازدست ندادن سهم ايران در تجارت اين محصول، بايد کشاورزان، تجار و سازمانهاي مرتبط با تجارت خارجي تلاش خود را در حوزه کمي و کيفي و بازاريابي افزايش دهند.

وي افزود: در همين راستا، گمرک جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا تسهيلات لازم براي تسهيل امر صادرات پسته به کشورهاي مقصد در اقصي نقاط دنيا را براي تجارو توليد کنندگان فراهم کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره