برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

استراحت شاخص بورس در محدوده دو میلیون واحد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
استراحت شاخص بورس در محدوده دو میلیون واحد

ايسنا/ صعود شاخص بورس در ابتداي هفته جاري بسيار چشمگير بود و شاهد ورود شاخص به کانال يک ميليون و ۹۰۰ هزار واحد نيز بوديم. اما اين رشد ادامه دار نبود و در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه بازار سرمايه قرمزپوش شد و شاخص روندي کاهشي را تجربه کرد. اتفاقي که يک کارشناس بازار سرمايه دلايل مختلفي را از جمله نرخ ارز، نياز شاخص به استراحت و برگزاري مجامع عادي ساليانه سهم‌ها مي داند.


احمد جواهري  با بيان اينکه دليل کاهش شاخص بورس در روز هاي سه‌شنبه و چهارشنبه علل مختلفي داشت، توضيح داد: يکي از مهمترين دلايل کاهش شاخص  اين بود که نرخ ارز در  بازار آزاد طي دو روز  حدود ۵۰۰۰  تومان کاهش داشت که کاهش شديدي در دو روز معاملاتي به حساب مي آيد.

 به گفته وي بازار سرمايه همواره تابع قيمت ارز است و زماني که روند ارز افزايشي باشد،  شاخص هم صعودي است و برعکس. از سوي ديگر اين کاهش اثر رواني روي بازار سرمايه گذاشت.
وي ادامه داد: اما موضوعي که براي بازار اهميت دارد،  نرخ ارز نيما است، زيرا اين نرخي است که شرکت هاي بورسي با آن سر و کار دارند. نرخ ارز در نيما هم همچنان به اين صورت است که گزارش هاي بعدي شرکت ها درمورد توليد و فروش،  رشد خواهد داشت و از اين بابت در شرايط فعلي جاي نگراني وجود ندارد.

استراحت شاخص در محدوده دو ميليون واحد
اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به نزديک شدن شاخص به محدوده دو ميليون واحد، گفت: نکته دوم مرز رواني دو ميليون واحد است.همانطور که بازار درمحدوده  يک ميليون واحد به استراحت چند روزه نيازداشت و از يک ميليون واحد تا  حدود  ۹۰۰ هزار  واحد،  افت پيداکرد، در  مرز دو ميليون تومان هم نياز به جابه جا شدن سهام،  تغيير مالکيت سهم ها و افزايش تقاضا در بازار دارد. اصلاحي که اين روزها در برخي گروه ها رخ مي دهد لازمه تداوم رشد بازار است.

جواهري در ادامه به برگزاري مجامع عادي ساليانه بسياري از سهم اشاره کرد و ادامه داد: مجامع عادي ساليانه بسياري از شرکتها اين روزها درحال برگزاري است. مهمترين تصميمي که در اين مجامع گرفته مي شود، تقسيم سود  و تصويب صورت  هاي مالي است.  بعد از مجمع جدا از اينکه بخشي از پول افراد در قالب سود مجمع تا چند ماه بلوکه مي شود،  سهم بدون دامنه نوسان باز مي شود. يعني ممکن است سهم از مجمع برگردد و در روز بد بازار و با منفي قابل توجهي باز شود. بنابراين يک عده از افراد تصميم گرفتند باسهم به مجمع نروند و قبل از اينکه سهم براي مجمع بسته شود سهم خود را فروختند که اين موضوع  فشار فروش در بازار ايجاد کرد.

بازار در هفته آينده معاملات بهتري خواهد داشت
وي با تاکيد براينکه تعدادي از سهم هاي بازار حبابي شدند،اظهار کرد: اين سهم ها عموما سهم هاي کوچک بازار هستند و لازم دارند اصلاح قيمتي داشته باشند.بسياري از سهم ها بين۲۰ تا ۴۰ درصد اصلاح شدند و برخي سهم ها هنوز اصلاح نشدند  و اصلاح برخي سهم ها هنوز ادامه دارد که همه اين موضوعات باعث شد بازار منفي باشد.

اين کارشناس بازار سرمايه درمورد وضعيت اين بازار در هفته آينده گفت: بازار حداقل در روز شنبه معاملات بهتري خواهد داشت امابرخي گروه هاي کوچک روندهاي اصلاحي خود را ادامه مي دهند و تداوم رشد شاخص به معني تداوم رشد همه تک سهم ها نيست.  اين روزها فرصت خوبي براي افراد است که سبد خود را بازچينش کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره