برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

نشانه‌هایی از بازگشت مثبت شاخص بورس

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
نشانه‌هایی از بازگشت مثبت شاخص بورس

دنياي اقتصاد/طي ۴۸ ساعت اخير به نظر مي‌رسد مسوولان سازمان بورس به خود آمده و با خودشان گفته‌اند اين قوانين عجيب و غريب را چه کسي تدوين کرده است؟ و شروع کرده‌اند به درست کردن و لغو تمام دخالت‌هايي که سازمان اين چند وقت اخير کرده است.

شماري از اين تغييرات که طي چند هفته اخير اجرا شدند و در ۴۸ ساعت گذشته لغو شده‌اند از اين قرارند:

۱. سازمان بورس در حرکت عجيبي بورس را دوشيفتي مي‌کند. انگار مسوولان عزيز از تاثير بعضي سهم‌ها بر يکديگر بي‌خبرند، مثلا نمي‌دانند نمي‌شود يک شرکت سرمايه‌گذاري در يک تايم معامله شود و زيرمجموعه‌هايش در تايم ديگري ! شکر خدا اين قانون لغو شد و قرار شد بازار مثل سابق از ۸:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر باشد. خبري که مسلما با واکنش مثبت بازار همراه خواهد بود.

۲. از طرف ديگر در يک حرکت بي‌برنامه سازمان بورس چندي پيش دستور داده بود سقف اعتبار مشتريان بايد به ۱۰ درصد کاهش پيدا کند، اين تصميم عجيب بسياري از سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي را مجبور کرده بود که سهام اضافه شان را که با اعتبار خريده بودند بفروشند و اين فشار فروش و عرضه شاخص را به پايين هول داده بود. حالا اين قانون به حالت سابق برگشته و دوباره با افزايش اعتبارات انتظار مي‌رود سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي دست به خريدهاي گسترده‌اي بزنند. اين حجم از تقاضا مي‌تواند باعث جمع شدن صف‌هاي خريد شود و بازار را يکدست سبزپوش کند.

۳. يکي از عجيب‌ترين قوانيني که اين اواخر وضع شده بود محدود کردن سقف خريد صندوق‌هاي با درآمد ثابت بود که گفته بودند نبايد بيش از ۵ درصد دارايي‌شان را در سهام سرمايه‌گذاري کنند و صندوق‌ها به ناچار دست به فروش‌هاي گسترده زدند تا تعداد سهامشان را به زير ۵ درصد برسانند. اما حالا قانون جديد مي‌گويد صندوق‌ها مي‌توانند تا ۱۵ درصد در سهام سرمايه‌گذاري کنند يعني ۳ برابر حالت قبل. بعيد است صندوق‌ها از کنار بازار جذاب سهام ساده بگذرند و به سپرده کردن پول در حساب‌هاي بانکي و اوراق مشارکت دلخوش کنند و از اين فرصت خوب بي بهره بمانند، در نتيجه اين قانون نيز به افزايش شديد تقاضا مي‌انجامد.

موارد فوق فقط تعدادي از قوانين عجيب و غريب و غير‌کارشناسانه‌اي بود که سازمان بورس طي چند هفته اخير وضع کرده بود و هربار همچون تيشه‌اي بر ريشه شاخص بورس فرود مي‌آمد، اما ظاهرا مسوولان متوجه نتايج تصميمات غيرکارشناسي خود شده‌اند و در پي اصلاح برآمده‌اند.

همچنين قرار بود يکشنبه اين هفته جلسه اضطراري شوراي بورس برگزار شود تا در مورد اتفاقات اخير بازار و ريزش شاخص در آن بحث و بررسي شود که به خاطر وخامت اوضاع اين جلسه را جلو انداخته‌اند و قرار است شنبه اول صبح برگزار شود. اين خبر نيز به خودي خود خبر مثبتي است که نشان مي‌دهد مسوولان در تلاش هستند تا از بورس حمايت کنند. دقيقا همان حمايتي که اين روزها مردم انتظارش را مي‌کشيدند.

مي‌دانيم که قرار است به زودي، شايد چهارشنبه همين هفته، عرضه صندوق دارادوم انجام شود و دولت همچون هر فروشنده ديگري تمايل دارد اموالش را به بالاترين قيمت ممکن بفروشد، بنابراين دود ريزش بازار بيش از همه به چشم خود دولت مي‌رود و هزاران ميليارد تومان از درآمد دولت مي‌کاهد. به خوبي مي‌دانيم دولت امسال اميد زيادي به درآمدهاي بورسي خود بسته است.  چه از محل ماليات معاملات و چه از محل عرضه‌هاي اوليه و همچنين فروش اموال خود در بورس در قالب صندوق‌هاي ETF. اگر قرار باشد شاخص بيشتر از اينها ريزش کند خيلي از مردم تصميم به خروج خواهند گرفت و اين خروج پول از بورس نه تنها باعث تورم و فشار به ساير بخش‌هاي اقتصاد مي‌شود، بلکه در درآمدهاي دولت اخلال جدي ايجاد خواهد کرد، بنابراين دولت ناچار به حمايت از بورس بوده و خواهد بود. در چنين شرايطي وقتي استراتژي کلي دولت مشخص است، گرفتن تصميمات يک‌شبه کارشناسي نشده و اجراي سريع آنها جز اينکه به ضرر سهامداران خرد تمام شود تاثير ديگري نداشته است.

اميدواريم حالا و با لغو آن قوانين، بازار به روال طبيعي خود بازگردد و به دور از حاشيه‌هاي ناشي از دخالت‌هاي قانون گذار، ان‌شاءالله از اين به بعد شاهد بازاري پوياتر، منطقي‌تر و به دور از هيجان باشيم. چنين بازاري هم به نفع مردم خواهد بود و هم به نفع دولت و بازي برد- بردي را رقم مي‌زند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره