برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

جاماندگان بیمه بیکاری به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند

منبع
تسنيم
بروزرسانی
جاماندگان بیمه بیکاری به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند

تسنيم/ مديرکل بيمه بيکاري وزارت کار با اشاره به اينکه تاکنون يک ميليون و ۳۳ هزار مقرري بيمه بيکاري کرونا پرداخت شده است، گفت: افرادي که بيکاري آنها تا خرداد ماه ادامه دار شده است به دفاتر پيشخوان مراجعه کنند.

مسعود بابايي،مديرکل بيمه بيکاري وزارت کار درباره جزئيات جاماندگان بيمه بيکاري گفت:در اسفند ماه که سامانه ثبت درخواست بيمه بيکاري به صورت آنلاين طراحي شد, متقاضيان با مراجعه به سامانه مي توانستند درخواست خود را ثبت کنند.

وي با اشاره به اينکه هر ساله حدود 12هزار و 500نفر به جمعيت مقرري بگير بيکاري اضافه مي شوند، ادامه داد: در اسفند ماه با جمعيت انبوهي مواجه شديم, که چاره اي نداشتيم تا ثبت نام را سيستمي کنيم.چون معذوريت زيادي مانند تعطيلات نوروزي, تعطيلات کارمندان و تعطيلي کاريابي ها را داشتيم, بحث محدوديت هايي که براي ورودبه ادارات گذاشته شد,همين باعث شد تا سامانه اي طراحي شود, در طراحي با مشکلاتي روبرو بوديم. حدود 850هزار نفر در سامانه بيمه بيکاري ثبت نام کردند که حدود 730هزار نفر مشمول پرداخت مقرري بيمه بيکاري شدند.  در اسفند ماه 4مرحله پرداخت شده است که  سه مرحله آن مربوط به افرادي بودکه تاريخ بيکاري آنها فروردين ماه بوده است  که برايشان پرداخت شد و از ارديبهشت تا کنون, 2مرحله پرداخت شده است.

بابايي اظهار داشت: تا به امروز حدود يک ميليون و33 هزار مورد پرداختي داشته ايم. بعضي از افراد دو بار مقرري دريافت کردند, بعضي از افراد سه بار مقرري دريافت کردند. بعضي از افراد که تاريخ بيکاري آنها ارديبهشت ماه بود تنها يک بار مقرري دريافت کردند. در مجموع فراواني ها حدود 1ميليون و 33هزار نفر دريافت کردند. شايد براي عده اي ناقص پرداخت شده است يا کلا پولي براي آنها واريز نشده است.

وي درباره جاماندگان بيمه بيکاري کرونا گفت: دو تا فايل جاماندگان داريم يک 48هزار نفر بودند که هيچ پرداختي صورت نگرفته است. يک فايل هم  24هزار نفر هستند که  شماره حساب هاي آنها  دچار مشکل بوده است. خزانه داري کل کشور بر اساس بررسي هايي که داشت اين اسامي را به ما بازگرداندند. صحت و سقم حساب بانکي را نمي توان احراز کنيم و دسترسي به حساب بانک نداريم. ما تنها شماره شبا را به خزانه داري کل ارسال مي کنيم. يک تعداد افرادي بودند که در ادارات کاريابي و ادارات کار محل و سامانه ثبت درخواست ثبت نام کرده بود. براي اين تعداد مجدداً‌پيامک ارسال کرديم.

وي بيان کرد:شماره شباي افرادي که مجددا‌ً در قالب يک فايل در 21مرداد ماه به خزانه داري ارسال شده است و در مجموع وزارت کار براي افرادي که جامانده بودند اقدامي نيست که انجام نداده باشد. تلاش کرديم که اين واريزي ها به زودي انجام شود. 

بابايي بيان کرد: علاوه بر دو ليست قبلي، حدود  15هزار نفر هم بودند که شماره حساب آنها  درست نبوده است. به همين دليل ليست آنها عودت داده شده است. گاهي تعداد ثبتي آنها کم بوده است، گاهي شماره حساب آنها  کم بوده است, يا به نام فرد ديگري بود، همخواني بين کد ملي، تلفن همراه و شماره شبا نبوده است. ارسال پيامک براي اين  ليست 15هزار نفري از چهارشنبه قبل آغاز شده است. چون به تعطيلات برخورد کرديم حدود 24 ساعت زمان در نظر گرفته ايم, زماني که شماره ها ارسال شود, به تأمين اجتماعي ارسال, بعد از بررسي در تأمين اجتماعي به خزانه داري ارسال مي شود و سپس واريزي صورت مي گيرد.

وي افزود: پيام هايي دريافت کرده ايم که اعلام شده است که ميزان مبلغ واريزي مقرري بيمه بيکاري از مبلغ قانوني کمتر بوده است. اين را قبول داريم اما مبالغي واريز مطابق مصوبه ستاد کرونا بوده است.  بعضي از افراد مراجعه حضوري داشته اند و  مدعي اين بودند که مقرري بيمه بيکاري آنها در فروردين ماه حدود يک ميليون و 800 تومان بوده است اما در ارديبهشت ماه مبلغي دريافت نکرده اند. لازم است بيان شود که براي افراد مجرد اين مبلغ براي دو ماه واريزي بوده است. مبلغ ها کمتر از قانوني بوده است اما متناسب با مصوبه ستاد کرونا است. اگر مبلغ يک ميليون و 800 در فروردين واريز شده است, براي دو ماه  فروردين و ارديبهشت است. مذاکراتي از سوي وزارت کار با دولت براي اينکه ما به تفاوت مبالغ بيمه بيکاري تا مبالغ واقعي پرداخت شود بوده است اما بعدي مي دانم به دليل محدوديت منابع انجام شود. 

بابايي گفت: افرادي که از اسفند ماه بيکار شده اند،‌ مطابق مصوبه ستاد کرونا, هنوز بيکاري آنها ادامه دارد و مشغول به کار نشده‌اند، مبالغ پرداختي آنها از ابتداي خرداد در قالب پرداختي قبلي نيست. افرادي که مدت بيکاري آن‌ها تا خردادماه ادامه داشته با مراجعه به دفاتر پيشخوان دولت نسبت به احراز هويت خود اقدام کنند. شماره موبايل بايد براي فرد متقاضي باشد.

مديرکل بيمه بيکاري وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزود: شماره تلفن مستقيم 66580093 دفتر مديريت آماده پاسخگويي به سؤالات اين افراد درباره بيمه بيکاري است.

بابايي گفت: آن دسته از جاماندگان که مدت بيکاري آن‌ها تا خردادماه ادامه داشته با مراجعه به دفاتر پيشخوان دولت نسبت به احراز هويت خود اقدام کنند و بر اساس پيامک ارسالي از وزارت کار با مراجعه به سامانه prkar.mcls.gov.ir نسبت به بارگذاري مدارک خود اقدام کنند تا مقرري بيکاريشان برقرار شود.موارد در فلوچارت در اين سامانه آمده است. مراجعه به اين سامانه ابتداي فرآيند ثبت نام بيمه بيکاري مي شود. مدارک عمومي براي ثبت نام نياز است.

 وي اظهار داشت: براي ثبت نام در سامانه نياز است که افراد يا قرارداد اتمام قرار داد باشد, يا اگر قراردادي نبوده ايد و کارفرما عدم نياز و احراز عدم همکاري زده است, بايد رأي مراجع حل اختلاف را داشته باشند, رأي را در سامانه بايد بارگذاري کنند. اگر از ابهام واريز حق بيمه شک دارند, بايد به سامانه سوابق بيمه مراجعه کنند, تا از واريز حق بيمه از سوي کارفرما مطمئن شوند, اگر به اين واريز شک دارند, بايد اقدام کنند و ثابت کنند که حق بيمه پرداخت کرده اند,  اما براي آنها حق بيمه واريز نشده است. پرکردن فيلدهاي ستاره دار ضروري است. با تاييد به مرحله بعدي مي رويد. از درج تک تک اطلاعات مطمئن باشيد.

مديرکل بيمه بيکاري بيان کرد: عده اي پيام داده اند، زماني که به سامانه مراجعه مي کنيم و تاريخ بيکاري را ثبت مي کنيم پيامي براي ما ارسال مي شود که تاريخ بيکاري ما خارج از زمان است,بايد چه کار کنيم. افرادي که از اسفندماه بيکار شده اند و در سامانه جديد ثبت نام کرده اند وقتي وارد سامانه جديد مي شود و تاريخ بيکاري واقعي را ثبت کنند. اما چون قانون محدوديت گذاشته است که اگر از 30 روز بگذرد نيازمند رأي هيأت اختلاف است، نگران نباشند، آن دسته از افرادي که کد رهگيري از سامانه قبلي گرفته اند را به صورت عکس در سامانه جديد بارگذاري کنند، با اين کار مشکل حل مي شود. اگر اطلاعات شما نيازمند ويرايش است با گزينه ويرايش مي توانيد اطلاعات را اصلاح کنيد.

بابايي اظهار داشت: اطلاعات کارگاه حتماً‌ تکميل باشد. ميزان مهارت ها کامل بيان شود تا در مراحل بعدي که با کاريابي ها در ارتباط هستيم, آنها را معرفي کنيم. تاريخ بيکاري بايد دقيق ذکر شود. سامانه به گونه اي طراحي شده است که پيامک ارسال مي شود. بعضي از افراد چندين ماه است که  حقوق دريافت نکرده اند يا کم بوده است. از ابتدا خرداد ماه هم مبلغ, هم روند و هم ميزان مطابق قانون است. يعني مبلغ مقرري بيمه بيکاري به ميزان 55 درصد معدل 90 روز پايان بيمه پردازي شده است. در اين فرايند معدل 55 درصد متوسط 90 روز آخر قبل بيکاري محاسبه و به افراد پرداخت مي‌شود. به  ازاي هر فرد تحت تکلف 10درصد حداقل دستمزد امسال به اين رقم افزوده مي شود. اين رقم اگر کمتر از حداقل دستمزد باشد به يک ميليون و 911هزار تومان مي رسد. هر چقدر رقم بيمه پردازي بيشتر باشد مقرري بيمه بيکاري بيشتر خواهد شد. زمان پرداخت بيمه بيکاري مطابق با ميزان سوابق پرداختي بيمه است. در جدول ماده 7آمده است. افرادي که قرار داد مدت موقت دارند, حداقل بايد يک سال در آخرين کارگاه سابقه بيمه پردازي داشته باشند. اما براي افرادي که اخراج شده است, حداقل مدت بيمه پردازي بايد 6ماه باشد. 

وي ادامه داد: بر اساس بند الف ماده 7؛ جمع مدت پرداخت مقرري از زمان برخورداري از مزاياي بيمه بيکاري اعم از دوره اجراي آزمايشي و يا دائمي آن براي مجردين حداکثر(36) ماه و براي متأهلين يا متکلفين حداکثر (50) ماه بر اساس سابقه کلي پرداخت حق بيمه و به شرح جدول مي‌باشد. اگر قرار باشد که اين مدت افزايش يابد، بايد توسط ستاد ملي مقابله با کرونا مصوب شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar