برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

اظهارات دبیر ستاد تنظیم بازار درباره قیمت برنج و گوشت

منبع
مهر
بروزرسانی
اظهارات دبیر ستاد تنظیم بازار درباره قیمت برنج و گوشت

مهر/ دبير ستاد تنظيم بازار گفت: حذف گوشت قرمز از فهرست دريافت ارز ۴۲۰۰ توماني، منجر به افزايش توليد داخل و متعادل شدن گوشت قرمز و جلوگيري از رشد شتابان قيمت اين کالا شد.

محمدرضا کلامي با اشاره به اينکه بر اساس گزارش سازمان حمايت از حقوق مصرف کنندگان و توليد کنندگان، هم اکنون که در فصل برداشت برنج داخلي قرار داريم افزايش قيمت برنج داخلي حدود يک درصد زمان مشابه سال قبل بوده است، اظهار داشت: پيش بيني مي‌شد تغيير نرخ ارز مرجع براي واردات برنج از برنج دولتي به ارز نيمايي، قيمت اين کالا را در سبد معيشتي مردم به صورت غير متعارف بالا ببرد که خوشبختانه اين اتفاق نيفتاد و قيمت برنج در بازار نشان داد که درآمد سرانه مردم مي‌تواند ترمزي براي افزايش نرخ کالاهايي باشد که بخشي از آن در داخل توليد مي‌شود و بخشي از خارج کشور وارد مي‌شود.

دبير ستاد تنظيم بازار در خصوص تغيير نرخ ارز مرجع واردات برنج نيز گفت: اقتصاددانان زيادي اعتقاد داشتند که بايد ارز تک نرخي ايجاد شود و ارز يارانه‌اي حذف گردد که مشابه اين سياست در کالاهايي نظير شکر و گوشت قرمز نيز جواب خوبي داده است.

وي افزود: زماني که گوشت قرمز با ارز ۴۲۰۰ توماني عرضه مي‌شد صف خريد ايجاد مي‌شد و بخش زياي از مردم هم دستشان به گوشت يارانه‌اي نمي‌رسيد، چون واردات پاسخگوي نياز يارانه‌اي گوشت نبود، اما حذف اين کالا منجر به افزايش توليد داخل و متعادل شدن گوشت قرمز و جلوگيري از رشد شتابان قيمت اين کالا شد.

کلامي ادامه داد: وقتي کالايي از گروه يک به گروه دو منتقل مي‌شود يعني بايد ارز نيما ملاک واردات آن قرار گيرد و اگر ارز نيما دچار نوسان باشد بهاي تمام شده در نوسان خواهد بود و دولت نمي‌تواند هر روز نرخ آن کالا را برمبناي قيمت‌هاي متغير اعلام کند چراکه اين امر منجر به بروز مشکلاتي در عرضه و کالاي موجود در شبکه توزيع خواهد شد.

سرپرست معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص قيمت برنج خارجي، گفت: در برنج شاخصي نظير برنج ۱۱۲۱ ميانگين قيمت آن در سراسر جهان و در بنادر جنوبي کشور حدود يک دلار است که با دلار نيمايي، حدود ۲۵ هزار تومان محاسبه مي‌شود، اما قيمت اين کالا در بازارهاي سراسر کشور حدود ۱۹ هزار تومان است.

وي افزود: اين قيمت نشان مي‌دهد که اولاً واردکنندگان براي حفظ بازار از سود خود کاسته اند و از طرف ديگر کشورهاي توليد کننده برنج که مي‌دانند افزايش قيمت منجر به کاهش تقاضا مي‌گردد براي حفظ بازار ايران کالاي خود را پايين‌تر از قيمت جهاني عرضه مي‌کنند.

کلامي گفت: مصرف کنندگان مي‌توانند با توجه به قيمت برنج‌هاي موجود در بازار که نسبت به قيمت ارز نيمايي قيمت‌هاي مناسبي است، هم برنج داخلي و هم برنج خارجي استفاده کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره