برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

خبر خوش وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاران صنعت برق

منبع
ميزان
بروزرسانی
خبر خوش وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاران صنعت برق

ميزان/مديرعامل شرکت توليد نيروي برق حرارتي گفت: بر اساس تصميمات جديد صورت گرفته ماهانه هشت ميليون دلار از محل سوخت صرفه‌جويي شده امکان بازپرداخت سرمايه‌گذاري وجود دارد.

 بنا به اعلام پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو؛ "محسن طرزطلب" در آئين افتتاح نخستين واحد بخار نيروگاه سيکل‌ترکيبي اروميه اظهار کرد: ساخت واحد‌هاي بخار اين چنيني در قالب قرارداد‌هاي بيع‌متقابل در دستور کار قرار گرفته و مکانيزم بازگشت سرمايه آن‌ها از محل سوخت صرفه‌جويي خواهد بود؛ بدين صورت که سرمايه‌گذار اقدام به احداث بخش بخار نيروگاه و تبديل واحد‌هاي گازي موجود به سيکل‌ترکيبي کرده و پس از بهره‌برداري واحد‌ها، هزينه سرمايه‌گذاري در قالب سوخت صرفه‌جويي شده پرداخت مي‌شود.

وي يادآور شد: از سال گذشته پيگير اصلاح طرح‌هاي بيع‌متقابل و بازپرداخت تعهدات موجود در اين بخش از محل سوخت صرفه‌جويي بوده‌ايم که پيرو پيگيري‌هاي صورت گرفته تميهداتي در بودجه سال ۹۹ براي بازپرداخت سوخت صرفه‌جويي شده به سرمايه‌گذار پيش‌بيني شده است.

طرزطلب با اشاره به تدوين و تصويب آيين‌نامه اين بخش در دولت، ادامه داد: اين مهم تاکنون در نيروگاه پرند به سرانجام رسيده و گزارش مربوط به اندازه‌گيري سوخت صرفه‌جويي در اين نيروگاه به تاييد سازمان برنامه و بودجه رسيده و در اختيار وزارت نفت نيز قرار گرفته است. اين وزارتخانه نيز گزارش مربوطه را در اختيار شرکت ملي نفت قرار داده تا سوخت صرفه‌جويي شده در اختيار سرمايه‌گذار قرار بگيرد.

مديرعامل شرکت توليد نيروي برق حرارتي تاکيد کرد: در حال حاضر براي هر واحد بخار به قيمت روز، ماهانه هشت ميليون دلار از محل سوخت صرفه‌جويي شده امکان بازپرداخت سرمايه‌گذاري صورت گرفته وجود دارد.

وي خاطرنشان کرد: بر همين اساس براي نيروگاه پرند ۲۵ ميليون دلار بابت سه ماه صرفه‌جويي سوخت صورت گرفته در نظر گرفته شده است که طبق مصوبه دولت بايستي نفت خام در اختيار سرمايه‌گذار قرار بگيرد.
طرزطلب با تاکيد بر اينکه از هفته آينده تمامي قرارداد‌هاي بيع‌متقابل با دستور وزير نيرو اصلاح شده و براي آن‌ها سوخت صرفه‌جويي شده در نظر گرفته خواهد شد، ادامه داد: اين طرح‌ها جزو پروژه‌هاي استثنايي در کشور است؛ چرا که اصل و فرع سرمايه اين پروژه‌ها دو ساله بازگردانده مي‌شود؛ از اين جهت هيچ پروژه‌اي در کشور اين امکان را ندارد که فردي سرمايه‌گذاري ارزي کرده باشد و دولت دو ساله بتواند سرمايه را بازگرداند.

مديرعامل شرکت توليد نيروي برق حرارتي خاطرنشان کرد: با توجه به تغييرات صورت گرفته در زمينه طرح‌هاي بيع‌متقابل، طبيعتا هر سرمايه‌گذاري که بتواند پروژه خود را زودتر به اتمام برساند ما متعهد هستيم که نفت خام در اختيار سرمايه‌گذار قرار بدهيم.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره