برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

هشدار نایب رییس مجلس به شرکت‌های حقوقی فعال در بازار بورس

منبع
ايسنا
بروزرسانی
هشدار نایب رییس مجلس به شرکت‌های حقوقی فعال در بازار بورس

ايسنا/نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با تبيين بسته پيشنهادي مجلس براي بهبود وضعيت بازار بورس گفت: بورس اولويت مجلس است؛ اميدواريم ثبات ساماندهي در اين بازار ايجاد شود و دوستان حقوقي هم همراهي کنند.

 اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي در نشستي با نمايندگان شرکت‌هاي حقوقي بازار بورس اظهار کرد: مجلس شوراي اسلامي تاکنون چهار جلسه با نمايندگاني از بانک‌هاي دولتي و خصوصي، بخش خصوصي بازار، بخشي از فعالان رسانه‌اي و حقيقي بازار بورس، مسئولان سازمان بورس و وزارت اقتصاد براي بررسي وضعيت بورس برگزار کرده که اين جلسات داخل مجلس شوراي اسلامي و در کميسيون اقتصادي و يا با رييس مجلس بوده و بنده هم پيگيري‌هايي داشتم. بعد از جلسات شوراي عالي بورس مصوباتي داشته اما با توجه به بحران اجتماعي پيش‌رو ما وظايفي داريم.

وي توضيح داد: ما هم معتقديم که بايد وضعيت اقتصادي اصلاح شود منتهي با توجه به مشکلات بازار سرمايه نياز به ورود جدي‌تر داريم. پيشنهاداتي به شوراي عالي بورس همچون تسريع در صدور مجوز سبدگرداني، تشکيل مجمع سهام‌داران حقيقي، تشکيل بازارگردان موثر اجباري براي هر سهم داده شده که تعدادي از آنها به تصويب رسيده است. امروز وجود بازارگردان موثر با ابلاغيه سازمان بورس اجباري شد همه موظف هستند بخشي از منابع را به بازارگردان بدهند.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر لزوم اصلاح قانون بازار سرمايه گفت: مجلس شوراي اسلامي به عنوان بسته‌اي پيشنهاداتش را براي اصلاح بازار بورس ارائه کرده که بخشي به عنوان مصوبه شوراي عالي بورس است که پيگير اجراي آن هستيم. بخشي هم به قانون‌گذاري نياز دارد که اولين آن تشکيل مجمع سهامداران حقيقي است. درست است که حقيقي‌هاي بازار بورس 10 درصد کل بازار را تشکيل مي‌دهند ولي همين تعداد بدون آموزش وارد شده و به قول دوستان از تلگرام و اينستاگرام سيگنال گرفته و سهام خريداري کرده و با رفتار گله‌اي وارد بازار شدند.

وي اضافه کرد: منافع آنها را شوراي عالي بورس هم در نظر نمي‌گيرد به همين دليل وجود مجمع سهامداران حقيقي ضروري است تا آنها جزو شوراي عالي بورس قرار گيرند. وظايفي همچون آموزش و مهارت‌آفريني سرمايه‌ گذاران حقيقي را بايد عهده‌دار باشند هيات مديره هفت نفره‌اي تشکيل شود که داراي تخصص، حرفه و صلاحيت عمومي باشند اين افراد در انتخاباتي تعيين مي‌شوند؛ ناظر بر عملکرد آنها هم مجلس شوراي اسلامي است که گزارش ها و تخلفات مربوطه را پيگيري مي‌کند. در اين طرح وظايفي از طريق قوه قضاييه و کميسيون اصل90 پيش‌بيني شده است.

قاضي‌زاده هاشمي ادامه داد: در اين طرح وظايفي براي صداوسيما تعريف شده که به موجب آن با تبليغ، فرهنگ‌ درست سرمايه‌گذاري در بورس را ترويج دهند.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي درباره موضوع مصوبه جديد شوراي عالي بورس مبني بر اجبار به حضور بازارگردان موثر اظهار کرد: پيشنهاد شده حداقل بازارگرداني 20 درصد ميانگين خريد و فروش موثر ماه گذشته باشد تا اثرگذار شود.

وي تاکيد کرد که مجلس به صورت قوي و موثر بازار بورس را پيگيري مي‌کند با توجه به شرايط ويژه، کشور ديگر تحمل ايجاد بحران ديگري مانند بحران‌هاي گذشته را ندارد و مردم هم تحمل نمي‌کنند. درست است که به قول دوستان رييس سازمان بورس کسي را مجبور به ورود به اين بازار نکرده اما وقتي مسئولي صحبت از حمايت و کمک بازار را مي‌کند اين يک کد براي مردم به حساب مي‌آيد و وارد بورس مي‌شوند. قطعا بايد در بيان صحبت‌ها منافع عمومي مردم را در نظر گرفت که حفظ منافع مردم اولويت مجلس شوراي اسلامي است.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: موضوع بازار بورس براي مجلس شوراي اسلامي اولويت دارد اميدواريم ثبات و ساماندهي در بازار بورس ايجاد کنيم دوستان حقوقي هم همراهي کنند. اگر نقدي به مصوبات داريد آن را در شوراي عالي بورس مطرح کنيد که در آن دو نفر از نمايندگان مجلس به عنوان ناظر حضور دارند وقتي مصوبه قطعي شد ملزم به اجراي آن هستيم و همه بايد آن را اجرا کنيد نه اين‌که منافع يک دستگاه يا يک شرکت را در نظر بگيريم. اينجا منافع ملي در ميان است ممکن است منافع ملي با منافع اقتصادي مجموعه حقوقي متضاد باشد و يا آن را به طور کامل تامين نکند ولي قابل قبول نيست که به خاطر منافع اقتصادي شرکت منافع ملي ناديده گرفته شود.

وي در پايان گفت: مجلس شوراي اسلامي و قوه قضاييه به صورت جدي به اين موضوع ورود کرده و آيت‌الله رئيسي هم دستور دادند؛ ما اين جلسه را برگزار کرديم تا به حرف‌هاي شما دوستان حقوقي گوش کنيم و نکات‌مان را به شما گفته و تاکيدات لازم را داشته باشيم پس بعدا گلايه نکنيد که چرا مجلس شوراي اسلامي برخورد مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره