logo

مجوز افزایش قیمت خودرو و افت قیمت در بازار

منبع
ايرنا
بروزرسانی
مجوز افزایش قیمت خودرو و افت قیمت در بازار

ايرنا/باوجودي که روز دوشنبه گذشته رييس شوراي رقابت اعلام کرد که خودروسازان مي‌توانند حداکثر تا سقف اعلامي نرخ تورمِ بخشي بانک مرکزي در سه ماهه سوم امسال افزايش قيمت‌ها را اعمال کنند، اما بررسي خبرنگار ايرنا حاکي است اين خبر بر بازار خودرو بي‌تاثير بوده و سريال روند نزولي قيمت خودروها همچنان ادامه‌دار است.

 ديروز «رضا شيوا» رييس شوراي رقابت در نامه‌اي به وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه ارديبهشت‌ماه امسال اين شورا، تاکيدکرد: خودروسازان مي‌توانند حداکثر تا سقف نرخ تورمِ بخشي اعلامي از سوي بانک مرکزي افزايش قيمت‌ها را در محصولات خود يک‌باره يا در دو مرحله انجام دهند.

در حالي که انتظار مي‌رفت اين خبر ترمز بازارِِ در حال ريزش قيمتي خودرو را بکشد، اما بررسي قيمت‌ها نشان داد همچون هفته‌هاي گذشته بازار بر مدار کاهشي است.

هرچند به اعتقاد کارشناسان، همين قيمت‌هاي کاهشي نيز روي کاغذ بوده و هيچ‌کس در شرايط کنوني حاضر به خريد خودرو با قيمت‌هاي حبابي و غيرواقعي موجود نيست.

با اين حال، بررسي‌ها از سايت‌هاي خودرويي و نرخ‌هايي که فروشندگان در فضاي مجازي و آگهي‌ها بر خودروهاي خود قرار دادند حاکي است، امروز و با کاهشي اندک در مقايسه با روز گذشته، هر دستگاه پرايد ۱۳۲ به ۱۰۴ ميليون تومان، تيبا ۲ به ۱۵۵ ميليون تومان، کوئيک دنده‌اي ۱۵۸ ميليون تومان، سمند ال.ايکس ۲۰۰ تا ۲۰۵ ميليون تومان، پژو ۴۰۵ جي.ال.ايکس ۲۰۶ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ ۲ به ۲۲۰ ميليون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتيک ۴۸۰ ميليون تومان قيمت‌گذاري شدند.

در دسته مونتاژي‌ها هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ با کاهشي ۱۰۰ ميليون توماني نسبت به سه هفته پيش به يک ميليارد و ۱۵۰ ميليون تومان، هايما اس۷ مونتاژي ايران‌خودرو با افت ۱۲۰ ميليون توماني در همين مدت به ۸۳۰ ميليون تومان، سراتو شرکتي سايپا (مدل ۹۸) با افت ۸۰ ميليون توماني ۹۳۰ ميليون تومان، هايما اس ۵ به ۷۰۵ ميليون تومان و ساندرو اتوماتيک به ۵۳۰ ميليون تومان قيمت خوردند.

«سعيد موتمني»، ‌رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودروي پايتخت در اين زمينه به ايرنا گفت: با توجه به اختلاف بسيار زياد نرخ کارخانه‌اي و بازاري خودروها، ابلاغيه شوراي رقابت نيز نمي‌تواند تاثيري بر قيمت‌ها داشته باشد.

وي معتقد است: اين روزها نرخ ارز عامل اصلي اثرگذار بر بازار خودرو است که نزولي شدن آن، همچنين نبود مشتري در بازار سبب تداوم روند کاهشي قيمت‌ها شده است.

موتمني تاکيدکرد:‌ همچون هفته‌هاي گذشته، بازار در رکود کامل است و حتي خريداران واقعي نيز با احتمال تداوم کاهش قيمت‌ها از خريد دست کشيده‌اند.

به گزارش ايرنا، بيستم مردادماه امسال «سيداحمد رسولي‌نژاد» نايب رييس اول کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با ايرنا، از طرح اين کميسيون براي ساماندهي صنعت و بازار خودرو و رفع مشکلات اين حوزه خبر داد.

«عليرضا رزم‌حسيني»‌ وزير صنعت، معدن و تجارت نيز گفت:‌ کارگروه مشترکي بين وزارت صنعت، معدن و تجارت و کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي براي بررسي موضوعات مهمي همچون خودرو تشکيل شده و به زودي طرح مشترکي براي ساماندهي بازار خودرو ارائه خواهيم کرد. 

وي افزود: با توجه به اهداف تعيين شده در طرح مشترک دولت و مجلس براي ساماندهي توليد و بازار خودرو، جاي اميدواري است که وضعيت بازار خودرو بهبود يابد و از اين وضعيت نابسامان موجود عبور کنيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره