برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

روز بد برای بزرگان بورس؛ سهام‌های کوچک رشد کردند

منبع
اقتصاد نيوز
بروزرسانی
روز بد برای بزرگان بورس؛ سهام‌های کوچک رشد کردند

اقتصاد نيوز/ در پايان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل هم وزن رشد کرد اما شاخص کل بورس نزول کرد.
 
در روزي که وجود مازاد تقاضا در بازار، سهام‌داران را به رشد شاخص‌هاي بورس اميدوار کرده بود، قيمت سهام شرکت‌هاي بزرگ بازار سرمايه کاهش يافت و موجب ريزش 18 هزار واحدي شاخص کل شد. اما شاخص کل هم‌وزن رشد کرد که نشان مي‌دهد سهام اغلب شرکت‌هاي کوچک بورس رشد قيمت داشته‌اند.

پيش گشايش اميدوارکننده
در پيش گشايش بورس، تعداد نمادهاي صف فروش 139 نماد بود و 292 نماد صف خريد داشتند. نمادهاي خبهمن، وتوکا و وپارس بيشترين صف خريد را داشتند و در سوي ديگر بازار، نمادهاي وملي، خکمک و فنوال بيشترين صف فروش را در پيش گشايش داشتند.

شروع صعودي و پايان کم فروغ
در شروع معاملات امروز، ارزش صف‌هاي خريد 2 هزار و 545 ميليارد تومان و ارزش صف‌هاي فروش 834 ميليارد تومان بود. خبهمن، شپنا و وپارس بيشترين صف خريد را داشتند و بيشترين ارزش صف‌هاي فروش به نمادهاي وملي، خکمک و کفپارس اختصاص داشت.
تحت تاثير صف‌هاي خريد، در 10 دقيقه ابتدايي شاخص کل بورس تهران 7 هزار واحد رشد داشت و به يک ميليون و 382 هزار واحد رسيد. اما خيلي زود با افزوده شدن بر حجم صف‌هاي فروش، روند بازار کاهشي شد. در ادامه معاملات روز سه‌شنبه شاخص بورس روندي نزولي داشت و در پايان معاملات 18 هزار واحد پائين‌تر ايستاد.

کاهش شاخص کل و رشد شاخص هم وزن
در پايان معاملات ‌سه‌شنبه بازار سهام، 273 نماد رشد قيمت داشتند که 200 نماد بورسي و 73 نماد فرابورسي بودند. همچنين 203 نماد کاهش قيمت داشتند که 143 نماد بورسي و 60 نماد فرابورسي بودند. به عبارت ديگر، 54 درصد بازار رشد قيمت داشتند و 40 درصد بازار با افت قيمت مواجه بود. با اينکه تعداد نمادهايي که رشد قيمت داشتند بيشتر بود اما شاخص کل بورس تهران 18 هزار و 597 واحد ريزش کرد و در رقم يک ميليون و 356 هزار واحد ايستاد.
برخلاف شاخص کل، شاخص کل هم‌وزن رشد کرد و با 2 هزار و 963 واحد رشد، به رقم 390 هزار و 570 واحد رسيد. شاخص کل فرابورس هم 28 واحد بالا آمد به 16 هزار و 698 واحد رسيد.
امروز بسياري از شرکت‌هاي بزرگ صنعتي بازار سرمايه با افت قيمت مواجه بودند. قيمت سهام شرکت فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس) 4.4 درصد کاهش يافت و به تنهايي 4 هزار واحد شاخص کل بورس را پايين کشيد. پس از فارس، فملي (شرکت ملي صنايع مس ايران) بيشترين تاثير را بر کاهش شاخص بورس داشت. فولاد (فولاد مبارکه)، شستا (شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي) و کگل (شرکت معدني و صنعتي گل‌گهر) ديگر بزرگان قرمزپوش بازار روز سه‌شنبه بودند که بيشترين تاثير را در ريزش شاخص کل داشتند.  



رشد ارزش معاملات بورس
در معاملات روز سه‌شنبه، معاملات کل بازار سهام با رشد 79 درصدي نسبت به ديروز ارزشي معادل 28 هزار و 82 ميليارد تومان داشت که بالاترين رقم از ابتداي پائيز تا به امروز است. ارزش معاملات خرد بورس نيز 58 درصد رشد کرد و به رقم 21 هزار و 785 ميليارد تومان رسيد.

خروج 377 ميليارد تومان پول‌ حقيقي
بورس در روز سه‌شنبه با خروج پول‌هاي حقيقي همراه بود، در معاملات امروز، خالص پول حقيقي خروجي 377 ميليارد تومان بود. بيشترين خروج پول حقيقي به نماد فملي (شرکت ملي صنايع مس ايران) اختصاص داشت.
امروز در سمت تقاضا، 88 درصد خريدها توسط معامله‌گران حقيقي و 12 درصد توسط معامله‌گران حقوقي انجام شد. در سمت عرضه، 90 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقيقي و 10 درصد توسط حقوقي‌ها انجام شد.

فشار فروش‌ها بر بازار
در طي معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه مواجه شد. در حالي که در پيش گشايش ارزش صف‌هاي خريد بيشتر بود، در پايان معاملات امروز ارزش صف‌هاي فروش بيشتر شد. ارزش صف‌هاي فروش به رقم هزار و 497 ميليارد تومان رسيد که نسبت به روز دوشنبه 43 درصد رشد يافته است.

ارزش صف‌هاي خريد بازار نيز نسبت به روز معاملاتي قبل 43 درصد کاهش يافت و هزار و 239 ميليارد تومان ارزش داشت.

شپنا صدرنشين جدول ارزش معاملات
در معاملات روز سه‌شنبه، شپنا (شرکت پالايش نفت اصفهان) بالاترين ارزش معاملات روز را داشت که ارزش معاملات آن هزار و 639 ميليارد تومان بود.
پس از شپنا، سهام شرکت ايران خودرو بيشترين ارزش معاملات را داشت. پس از ايران خودرو، سايپا، ديگر خودروساز بزرگ کشور، بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، شستا و فملي در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

نمادهاي خودرويي در صدر جدول حجم معاملات
بيشترين حجم معاملات بازار نيز به ايران خودرو (با نماد معاملاتي خودرو) اختصاص داشت که تعداد 3 ميليارد و 506 ميليون و 53 هزار و 982 سهم اين شرکت معامله شد. پس از ايران خودرو، سايپا (با نماد معاملاتي خساپا) بيشترين حجم معاملات را داشت. دو نماد بانکي وبصادر (بانک صادرات) و وپارس (بانک پارسيان) در رتبه‌هاي بعدي قرار داشتند و پس از آن‌ها، شپنا (شرکت پالايش نفت اصفهان) بيشترين حجم معاملات بازار را داشت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره