برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

سایه بانی برای سهامداران خُرد بورسی!

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
سایه بانی برای سهامداران خُرد بورسی!

باشگاه خبرنگاران/بعد از مدت‌ها انتظار سهامداران حقيقي (خُرد) براي تشکيل مجمعي به منظور احقاق حقشان، ديروز شاهد چراغ سبز مجلسي‌ها بودند.
 
رونق بازار سرمايه و به دنبال آن ريزش قابل توجه آن در ماه هاي گذشته، اهميت سهامداران خرد را بيش از پيش نشان مي دهد. سهامداراني قسمت قابل توجهي از بازار را تشکيل مي دهند.
چند سالي است که از بحث تشکيل مجمعي براي سهامداران خرد مي گذرد تا مدتي قبل نيز اين مجمع تشکيل نشده بود تا اينکه روز گذشته  "طرح مجمع سهامداران حقيقي بازار سرمايه"  در مجلس به اعلام وصول شد.
اميرحسين قاضي زاده هاشمي، نايب رئيس مجلس در رابطه با طرح متکر شده اظهار کرد:"طرح مجمع سهامداران حقيقي بازار سرمايه ( ۵ آذر ۹۹) در صحن علني مجلس اعلام وصول شد. تلاش کردم در اين طرح ساز و کاري ايجاد کنيم که از سرمايه و منافع مردم حراست شود.

شايد براي بسياري از سهامداران خُرد شاکي از وضعيت فعلي بازار سرمايه در مقابل مجلس شوراي اسلامي تصويب يا حتي اعلام وصول اين طرح خبر خوبي باشد.  براي بررسي بيشتر اين طرح با چند کارشناس به گفت و گو نشستيم؛

مجمع سهامداران حقيقي رقيب سازمان بورس نيست
علي عباسي کارشناس بازار سرمايه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با طرح تشکيل مجمع سهامداران حقيقي در بازار سرمايه، اظهار کرد: اگر اين طرح در وزارت کشور يا در اتاق بازرگاني به ثبت برسد نياز به مجوز ندارد يا اگر هم نياز باشد سازمان بورس آن را به تاييد مي‌رساند، نکته حائز اهميت آن است که اين مجمع قرار نيست به عنوان رقيب سازمان بورس فعاليت کنند بلکه نقش بازوي حمايتي را خواهد داشت.

او افزود: اميدواريم که افراد حاضر در اين مجمع درگير مباحث اقتصاد سياسي نشود به علت آنکه اگر ما بخواهيم در عرصه بين الملل در بخش بازار سرمايه  حرفي براي گفتن داشته باشيم قطع به يقين نيازمند آن هستيم که از امر سياست زدگي دور شويم.

کارشناس بازار سرمايه تاکيد کرد: اين مجمع بايد زبان سهامداران خُرد باشد و به گونه اي عمل کند  تا مانع از ضايع شدن حقوق  سهامداران خرد  شود.
احمد جانجان کارشناس بازار سرمايه درباره تصميمي که روز گذشته در صحن علني مجلس در رابطه با طرح تشکيل مجمع سهامداران حقيقي، گفت: اکنون هر گروه فعالي بايد در بازار اعم پولي و مالي داراي يک مجمع صنفي باشند، در حال حاضر با توجه به اهميت يافتن و حضور اکثريت مردم در بازار سرمايه سهامداران خرد براي احقاق حقشان در مواقع ضروري نيازمند يک مجمع هستند.

مجمع سهامداران حقيقي مانع از تصميمات يک در بازار سرمايه
او افزود: پس از تشکيل شدن اين مجمع اگر در بازار سرمايه تصميمي گرفته شود  ديگر بايد به تاييد اين گروه نيز برسد تا دوباره سهامداران خرد  شاهد تصميمات ناگهاني نباشند.

اين کارشناس تصريح کرد: چنين مجمعي در بازار‌هاي بورس جهاني هم وجود دارد، پس نياز است براي آنکه در عرصه جهاني حرفي براي گفتن داشته باشيم، هرچه سريع‌تر بدين  گونه از طرح‌ها جامه عمل بپوشانيم.
جان جان اظهار کرد: اگر اين مجمع سهامداران حقيقي مانند مجامع ديگري که در کشور هستند به خوبي عمل کند مي‌توان گفت اين عمل سبب ارتقا بازار سرمايه خواهد شد.

در پايان بايد گفت که اميدواريم  مسئولان هرچه سريع به منظور حمايت از سهامداران حقيقي وجلب دوباره اعتماد آن ها به بازار سرمايه  اين طرح را عملي کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره