برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

آیا ریزش بیشتر قیمت طلا در راه است؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آیا ریزش بیشتر قیمت طلا در راه است؟

ايسنا/قيمت طلا در معاملات بازار جهاني هفته گذشته براي سومين هفته متوالي کاهش داشت اما آيا اين به معناي پايان روند صعودي اين فلز ارزشمند است؟

برخي از تحليلگران در حال معکوس کردن پيش بيني خود از قيمت ۲۰۰۰ دلار اونس طلا تا پايان سال هستند.

حجم اندک معاملات در آستانه تعطيلات شکرگزاري آمريکا در سقوط اونس طلا به پايين مرز ۱۸۰۰ دلار در معاملات روز جمعه نقش داشت.
اگر چه برخي از تحليلگران مطمئن هستند که فضاي کلان همچنان از صعود قيمت طلا به سطوح بالاتر حمايت مي کند اما برخي ديگر انتظارات براي صعود طلا به رکورد جديد را مورد بازبيني قرار داده و از پايان امسال به سال آينده تغيير داده اند.


کوين گريدي، رئيس شرکت فونيکس فيوچرز به کيتکونيوز گفت: من اين گفته که طلا به دليل پاندمي ويروس کرونا صعود کرده است را قبول ندارم. تصور مي کنم طلا به دليل واکنش به پاندمي صعود کرده است. بسته محرک مالي، کاهش ارزش دلار آمريکا، نرخهاي بهره اندک دلايل صعود قيمت طلا به رکورد جديد هستند. تصور نمي کنم هيچ کدام از اين دلايل ناپديد شده باشند. با اين حال وي ديگر انتظار ندارد اونس طلا تا پايان سال ۲۰۲۰ به ۲۰۰۰ دلار صعود کند و برآورد کرده که اين فلز ارزشمند سال ۲۰۲۰ را در پايين مرز ۱۹۰۰ دلار به پايان مي رساند.

تحليلگران دو هفته پيش نوسان بالاي بازار در آستانه تعطيلات روزشکرگزاري را پيش بيني کرده بودند و همين اتفاق در بازار طلا افتاد. بهاي اونس طلا در قراردادهاي تحويل فوريه در معاملات روز جمعه بازار نيويورک ۲۳ دلار و ۱۰ سنت معادل ۱.۳ درصد کاهش پيدا کرد و در ۱۷۷۸ دلار و ۱۰ سنت بسته شد. قرارداد دسامبر در ۱۷۸۱ دلار و ۹۰ سنت بسته شد.

محدوديتهاي کرونايي، بسته محرک مالي و بانک مرکزي عوامل مورد توجه بازار

به گفته تحليلگران، در چند هفته آينده تا تعطيلات کريسمس توجه بازار به شدت محدوديتهاي وضع شده براي مهار بيماري کوويد ۱۹، احتمال تصويب بسته محرک مالي در سال آينده و اقدامات بانک مرکزي آمريکا براي حمايت از اقتصاد کشور تغيير پيدا مي کند.

به گفته جيمز نايتلي، اقتصاددان بين المللي ارشد موسسه ING، فضاي بازار تحت تاثير اخبار مربوط به زمان عرضه واکسن کوويد ۱۹ و نگرانيها نسبت به تشديد تدابير قرنطينه کوويد ۱۹ در کوتاه مدت پس از اجتماعات روز شکرگزاري قرار دارد. شمار موارد ابتلا پيش از پايان هفته گذشته افزايش چشمگيري پيدا کرد اما سفرهاي تعطيلات و گردهمايي هاي اجتماعي ممکن است لزوم تشديد تدابير قرنطينه را ضروري کند تا از فشار بر سيستم بهداشت و درمان جلوگيري شود. وي در ادامه خاطرنشان کرد محدوديتهاي جديد ممکن است به روند احياي اقتصادي که هنوز به ثبات نرسيده است، آسيب بزند. در حال حاضر بازار اشتغال از محدوديتهاي رفت و آمد و محدوديتهايي که در بخشهاي بيشتر آمريکا اعمال شده، آسيب ديده است.

بر اساس گزارش کيتکونيوز، در هفته جاري آمار اقتصادي نظير آمار اشتغال بخش غيرکشاورزي آمريکا در نوامبر و گزارشهاي اقتصادي ديگر شامل شاخص قيمت PCE، فروش مسکن، شاخص مديران خريد بخش توليد، اشتغال غيرکشاورزي ADP، سفارشهاي کارخانه، شاخص مديران خريد بخش غيرتوليدي و شمار متقاضيان دريافت بيمه بيکاري در آمريکا منتشر مي شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره