نماد آخرین خبر

مشهد به قطب موسیقی رپ کشور تبدیل شده!

منبع
ايلنا
بروزرسانی
مشهد به قطب موسیقی رپ کشور تبدیل شده!
ايلنا/ سالار مرتضوي (نوازنده، آهنگساز و سرپرست گروه بامداد) مي‌گويد: آنچه که درباره گروه برايم اهميت دارد اين است که واقعا به موسيقي ايراني و چهارچوب‌هاي آن پايبند باشيم. متاسفانه امروز مي‌بينم که در ژانر موسيقي سنتي ايراني به بهانه نوآوري آثاري توليد مي‌شوند و به گوش مخاطبان مي‌رسند که شخصا نمي‌توانم نام موسيقي ايراني بر آنها نهم. سالار مرتضوي، نوازنده و آهنگساز که گروه «بامداد » مشهد را در سال ۱۳۸۰ تشکيل داده و به اتفاق اعضاي آن در جشنواره‌هاي داخلي و حضور يافته و براي رفع محدوديت‌ها و کاستي‌هاي موجود با مسئولان ديدار داشته است. «بامداد مشهد» چه فعاليت‌هايي دارد؟ گروه «بامداد مشهد» سال گذشته در جشنواره موسيقي فجر شرکت کرد و پس از آن در اسفندماه بيماري کرونا در کشور شيوع پيدا کرد و طبيعتا اين مسئله بر نحوه فعاليت ما نيز تاثير گذاشت و از آن مقطع به بعد براي حفظ سلامتي اعضاي گروه، تمرينات را کلا تعطيل کرديم. قرارمان بر اين بود در سال جديد، پس از پايان يافتن بحران بيماري کرونا تمريناتمان را از سر گيريم که متاسفانه دقيقا با اوج گيري دوباره بيماري مواجه شديم و اين اتفاق ميسر نشد. مبناي فعاليت‌هاي گروه «بامداد» چيست؟ آنچه که درباره گروه براي شخص خودم اهميت دارد اين است که واقعا به موسيقي ايراني و چهارچوب‌هاي آن پايبند باشيم. متاسفانه امروز مي‌بينم که در ژانر موسيقي سنتي ايراني (که البته به نظرم موسيقي ايراني تعريف بهتري است و بعضا آن را موسيقي سنتي ايراني مي‌نامند) به بهانه نوآوري آثاري توليد مي‌شوند و به گوش مخاطبان مي‌رسند که شخصا نمي‌توانم نام موسيقي ايراني بر آنها نهم. اينکه ما به هر قيمتي بخواهيم مخاطب جذب کنيم را نمي‌پذيرم. به طور کلي من و ديگر اعضا در قالب گروه «بامداد» تلاش‌مان اين است آثار نو ارائه کنيم، اما در چهارچوب‌هاي تعريف شده‌اي که سال‌ها براي آن زحمت کشيده شده است. به هرحال اساتيد بسياري براي تعريف و حفظ آن چهارچوب‌ها خون و دل خورده‌اند و ما نيز خودمان را به حفظ آن و پايبندي به اصالت‌هاي موسيقي ايراني متعهد و مکلف مي‌دانيم. نظرتان درباره تلفيق چيست؟ من مي‌خواهم اين پرسش مطرح شود که هدف از تلفيق چيست؟ اينکه چرا بايد موسيقي ايراني را با سبکي ديگر در هم آميزيم؟ قرار است از اين اتفاق به چه نتيجه‌اي برسيم؟ آيا مي‌خواهيم به صدادهي بهتر برسيم يا اينکه تفکري جديد را مدنظر داريم؟ اگر براي اين پرسش پاسخي يافت شود راحت‌تر مي‌توان درباره تلفيق صحبت کرد. کلا اگر تفکر و انديشه‌اي پشت تلفيق باشد اتفاقات خوبي رخ خواهد داد و چرا که نه؟ شما اگر از تلفيق نقطه A و B به گزينه C برسيد و آن نقطه C از دو نقطه Aو B زيباتر و قوي‌تر و بهتر باشد، قاعدتا اين کار منطقي است و مي‌توان گفت تلفيق صورت گرفته است. اما اينکه صرفا چند ساز از سبک‌هاي مختلف را کنار هم بچينيم و به نوازندگان بگوييم شما هر کدام فلان نت را بزنيد، نتيجه مثبتي نخواهد داشت و در نهايت اثري را مي‌شنويم که نه پاپ است و نه در دسته موسيقي سنتي قرار مي‌گيرد. من چنين رويه‌اي را نمي‌پذيرم اما در کل مخالف تلفيق نيز نيستم. اگر هدفي در پس تلفيق باشد و تعريف درستي از آن داشته باشيم، اتفاق خوبي خواهد بود. خراسان رضوي و شهر مشهد با اينکه هنرمندان و فعالان متعددي دارد، اما طي يکي دو دهه اخير در زمينه سياست‌گذاري‌ها و نحوه برگزاري کنسرت‌ها و جشنواره‌هاي موسيقي محور با مشکلات و معضلاتي مواجه بوده است و اين موضوع باعث بقا و رشد گونه‌هاي زير زميني بوده است. در اين‌باره چه نظري داريد و طي سال‌هاي اخير چه اتفاقات مثبتي در زمينه رفع مشکلات موجود رخ داده است؟ محدوديت‌هايي که مي‌گوييد واقعا با ما و موسيقي شهرمان عجين شده و سال‌هاست که درباره موضوعات و مشکلاتي که مي‌گوييد صحبت مي‌کنيم. شخصا زمان زيادي را صرف اين موضوع کرده ام، يعني به همان اندازه که براي کار و موسيقي‌ام وقت مي‌گذارم براي صحبت با مسئولان شهر نيز زمان صرف کرده‌ام تا بالاخره اتفاقات مثبتي صورت گيرد. طي آن صحبت‌ها و مذاکره‌ها تلاش کرده‌ام اين موضوع را باز کنم که مشهد به موسيقي فاخر نياز دارد و اين دغدغه را به آنها اعلام دارم که مشهد به قطب موسيقي رپ در کل کشور تبديل شده است. در اينباره‌ها صحبت‌هاي بسياري کرده‌ايم و حتي درباره اين مسائل مستند ساخته‌ايم؛ کاري که به حرفه تخصصي من مربوط نيست و با کمک دوستان سينماگر به سرانجام رسيده است. به طور کلي، کارهاي بسياري در اين زمينه‌ها صورت گرفته و حتي قرار بود مشکلات موجود در شوراي فرهنگ عمومي استان مطرح شود، اما سالها مي‌گذرد و متاسفانه گشايشي حاصل نشده و شاهد اتفاقات مثبتي در اين زمينه نبوده‌ايم.