نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

لاریجانی: القای یأس در کشور واقعی نیست

منبع
خانه ملت
بروزرسانی
لاریجانی: القای یأس در کشور واقعی نیست
خانه ملت/ رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه وجه عقلايي براي تيره و تار نشان دادن سال آينده وجود ندارد، گفت: نبايد براي سال آينده تفأل بد بزنيم. دکتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي امشب در گفت و گو با صداوسيماي استان قم درباره مهمترين ويژگي هاي بودجه سال 98 گفت: بودجه سال 98 داراي کش و قوس هاي بسياري بود و اين لايحه چندين بار ميان مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان تبادل شد و سرانجام اين لايحه به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شد که اعضاي مجمع در نهايت دو ايراد را تصويب کرده و يک ايراد را تصويب نکردند. از طرف ديگر با توجه به مجموعه شرايط کشور از جمله سقف درآمدها، نيازهاي مردم و مضيقه هاي اعتباري تلاش شد که بودجه سمت و جهت پيدا کند. بودجه سال 98 و موضوع افزايش حقوق کارکنان و حقوق بگيران نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: يکي از مسائل مهم در بودجه سال 98 موضوع افزايش حقوق کارکنان و حقوق بگيران بود. تصميم دولت در لايحه بودجه اين بود که حقوق تمام کارکنان حدود 20 درصد افزايش يابد، اما در مجلس اين موضوع بحث شد که يا حقوق به صورت مساوي افزايش يابد، يا با توجه به شرايط کشور طبقات پايين جامعه از افزايش حقوق بيشتر بهره مند شده و حقوق طبقات بالا کمتر افزايش يابد. همچنين اين موضوع مطرح شد که اگر افزايش 20 درصدي حقوق براي همه باشد، به کسي که يک ميليون تومان حقوق مي گيرد، 200 هزار تومان و کسي که 10 ميليون تومان حقوق مي گيرد، 2 ميليون تومان اضافه خواهد شد، از اين رو در مجلس روش هاي مختلفي براي کمک به سطوح پايين تر حقوق بگير مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت اين تصويب شد که ما ضريب افزايش حقوق را طوري تعيين کنيم که به همه 400 هزار تومان داده شده و مابقي با رشد 10 درصد افزايش حقوق داده شود، يعني کسي که يک ميليون تومان حقوق مي گرفت، در سال 98 حقوقش به يک ميليون و 600 هزار تومان افزايش خواهد يافت. تخصيص اعتبار قابل قبول در بودجه سال 98 براي اشتغالزايي وي تصريح کرد: از طرف ديگر در لايحه بودجه سال 98 تلاش کرديم که قانون هدفمند کردن يارانه ها داراي سمت و هدف باشد، از اين رو در مجلس مقرر کرديم که به سه دهک بالاي جامعه، يارانه پرداخت نشود و درآمدهاي حاصله به نفع دهک پايين هزينه شود. از طرف ديگر در قانون بودجه سال آينده، اعتباري حدود 7 هزار ميليارد تومان براي دو بخش کميته امداد و بهزيستي جهت حمايت از مددجويان در نظر گرفته شد. همچنين براي قاليبافان، رانندگان و کاميون داران مقرر شد که از محل درآمدهاي يارانه مبلغي براي پرداخت سهم دولت به تامين اجتماعي در نظر گرفته شود تا نگراني آنها برطرف گردد. از سوي ديگر اعتبار قابل قبولي در بودجه سال 98 براي اشتغالزايي در کشور در نظر گرفته شده است. توجه ويژه به نيازمندان و مددجويان کميته امداد رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: يکي از مسائلي که در رابطه با کميته امداد و بهزيستي مطرح بود، اين بود که ما به نيازمندان و مددجويان کمک مي کنيم ولي مهمتر اين است که آنها شغل پيدا کرده و با کرامت زندگي کنند، البته در سال گذشته اعتباري بالغ بر 2 هزار ميليارد تومان در قالب تسهيلات به مددجويان اين دو نهاد داده شد تا آنها شغل ايجاد کرده و لازم نباشد مواجب بگير باشند که اين اقدام و استراتژي نتيجه بخش بود و 90 درصد اعتبارات به درستي مصرف شد، البته سازمان بسيج هم با کمک بانک ها اين اقدام را اجرايي کرد که خوشبختانه نتيجه بخش بود، از اين رو در بودجه سال 98 اعتباري حدود 5 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شد تا به مددجويان براي اشتغالزايي تسهيلات قرض الحسنه داده شود، به همين ميزان اعتبار نيز براي سازمان بسيج در نظر گرفته شد تا از تسيهلات قرض الحسنه براي کمک به افراد به ويژه در روستاها استفاده کنند. البته اين مصوبه به معناي استفاده اين نهادها از تسهيلات مربوطه نيست، بلکه اين نهاد متقاضيان را به بانک معرفي کرده و بانک بعد از بررسي به مددجويان تسهيلات ارائه مي کند. دکتر لاريجاني با بيان اينکه در شرايط کنوني ايجاد اشتغال خرد در کشور بسيار مهم است، افزود: اين نوع اشتغالزايي به سرعت نتيجه داده و سرمايه کمتري مي خواهد و مي تواند تحول ايجاد کند. افزايش 35 هزار برابر نقدينگي در 45 سال گذشته وي در پاسخ به سوال ديگري درخصوص اهميت و ضرورت کوچک سازي دولت افزود: در شرايط کنوني دو موضوع مهم در کشور وجود دارد که جزو چالش هاي بزرگ است؛ يکي از اين دو موضوع حجم بالاي نقدينگي در کشور بوده به طوري که براساس آمارها هر 3 سال حجم نقدي دو برابر مي شود که اين مسئله براي کشور بسيار مضر خواهد بود. همچنين ظرف 45 سال گذشته حجم نقدينگي در کشور 35 هزار برابر شده که اين يک هشدار جدي براي کشور است، زيرا اين ميزان اعتبار هر روز به سمت بازار رفته و موجب تلاطم در آن بخش مي شود، يعني يک روز بازار سکه و ارز خراب مي شود و يک روز اين ميزان اعتبار به بازارهاي ديگر مانند گوشت مي شود، از اين رو اگر براي اين مسئله راه حل فني و اعتباري طراحي نشود، قعطا اين مسئله مشکلاتي را براي کشور ايجاد خواهد کرد. دولت فربه است و همه درآمدها را مي بلعد دکتر لاريجاني با اشاره به حجم بزرگ و گسترده دولت افزود: دولت در شرايط کنوني فربه است و تمام درآمدها را مي برد، به طوري که امروز تمام درآمدها راصرف 5 ميليون نفر حقوق بگير، بازنشسته و مستمري بگير مي کنيم و در آخر نيز رضايت آنها جلي نمي شود، حق هم دارد، زيرا يک معلم با يک و نيم ميليون تومان حقوق نمي تواند راحت زندگي کند. حال در شرايط کنوني دولت نيز منابعي براي افزايش اين بخش ندارد، البته در بودجه سال 98 اعتبارات قابل توجهي براي تعديل حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد، اما اين اقدامات راه حل هاي کوتاه مدت است و عملاً 90 درصد بودجه کشور صرف امور جاري، حقوق ها و مستمري ها مي شود. وي ادامه داد: از 450 هزار ميليارد تومان اعتبار در لايحه بودجه دولت تقريباً 310 هزار ميليارد تومان براي حقوق و منابع پرداختي مرتبط در نظر گرفته شد، بنابراين با اين شرايط بودجه اي براي ساير امور باقي نمي ماند و عملاً براي بخشي مانند عمران کشور، رقم اعتبار بسيار کمي اختصاص داده مي شود. ساختار بودجه اي کشور نيازمند برنامه ريزي است رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه براي رفع اين کسري هاي اعتباري، اوراق مشارکت نيز منتشر مي شود، تصريح کرد: انتشار اوراق به معناي آن است که دولت در آينده بايد به عنوان بدهي آنها را بپردازد و عملا اوراق براي دولت تعهد ايجاد مي کند که اين مسير درستي نيست، از طرف ديگر اينکه رهبر معظم انقلاب فرموند که سران قوا در 4 ماهه نخست امسال ، چالش هاي مهم را از نظر ساختار بودجه اصلاح کنند، به خاطر آن است که بودجه نيازمند جراحي است. وي افزود: در مورد نقدينگي راه هاي مختلفي وجود دارد، اما اگر مردم احساس کنند که سرمايه شان ضمن کمک به توليد کشور به سود مي نشيند، قطعا از آن استقبال خواهند کرد. دکتر لاريجاني در پاسخ به سوالي درخصوص عملکرد بانک ها و نگاه آنها به مسئله بنگاه داري، افزود: اين يک مشکل است و نمي توان آن را رد کرد و بانک ها مقداري بنگاه داري مي کنند، ولي مشکل اصلي بانک ها خيلي عمق تر از اين مسائل است. در شرايط کنوني بانک ها مقدار زيادي معوقه دارند که اين معوقات بازنمي گردد. حال براساس بررسي هاي صورت گرفته حجم زيادي از اين معوقات بانکي از نظر تعداد مربوط به کساني است که زير 4 ميليارد تومان تسهيلات دريافت کرده اند. به طور مثال فردي يک ميليارد تومان براي کارهاي کشاورزي تسهيلات دريافت کرده ، اما به دليل بروز خسارات نتوانسته اقساط خود را پرداخت کند. حال بانکها طبق قرار قبلي از افراد وجه التزام دريافت مي کنند، اين به معناي آن است که بانک ها يک ربح مرکب ايجاد مي کنند، يعني تمام پولي که داده شده را به همراه سودش با هم جمع زده و از آن بار ديگر سود مي گيرند. نتيجه اين رويکرد آن است که فردي که 4 ميليارد تومان وام گرفته، بايد آن را به ميزان 14 ميليارد تومان باز گرداند و باز هم به بانک بدهکار خواهد بود که اين مسئله نفس توليد را مي گيرد. وي ادامه داد: حال ما در جريان بررسي بودجه سال 98 در مجلس سقفي را قرار داديم که بر اساس ان افرادي که زير 3 ميليارد تومان تسهيلات دريافت کرده اند، اگر تا آذرماه سال 98 معوقات خود را پرداخت کنند، ديگر لازم به پرداخت آن ربح مرکب نبوده، تنها بايد سود اوليه را پرداخت کنند، از اين رو اين مصوبه براي بانک ها بسيار خوب بود، زيرا معوقات آنها به سادگي وصول نمي شود اما در نهايت شوراي نگهبان به اين مصوبه ايراد گرفت و تصميم گيري در خصوص آن به مجمع تشخيص سپرده شد. اما در مجمع نيز مصوبه رأي کافي نياورد، بنابراين به نظر من اين مصوبه در شرايط فعلي براي کشور خوب و مفيد بود و اگر مجمع وقت بيشتري مي گذاشت، اين مسئله به نفع کشور تمام مي شد. حال در شرايط کنوني نيز بايد براي اين مسئله و مشکلات راهي پيدا کرد. 50 درصد از حجم تسهيلات به 15 هزار نفر واگذار شده است دکتر لاريجاني با اعلام اينکه ميزان معوقات و تسهيلات معوقه در کشور حدود 28 ميليون مورد است، گفت: براساس آمارها از ميان اين تسهيلات گيرندگان 98 درصد زير 4 ميليارد تومان بوده اما از نظر رقمي آنهايي که بالاي 50 درصد تسهيلات گرفته اند حدود 15 هزار نفر هستند، حال مي شد از اين 15 هزار نفر، ربح مرکب دريافت کرد و آن 28 ميليون مورد را تشويق کرد تا پول ها را برگردانند. از سوي ديگر تجربه نشان داده بانک هايي که تسهيلات قرض الحسنه با سود پايين ارائه مي کنند، معمولاً معوقه ندارند، از اين رو سود زياد و ربح بانکي هم براي بانک ها و هم براي مردم مشکل ايجاد کرده است و مجلس براي علاج آن راهکاري پيدا کرد اما به نتيجه نهايي نرسيد، ولي در آينده بايد راهي براي آن يافت. نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: قطعاً اگر نقدينگي را به سمت توليد هدايت کنيم، اين مشکلات در کشور حل خواهد شد. امروز مردم براي دريافت سود پول خود را در بانک ها مي گذارند، حال اگر مردم احساس کنند که مي توانند با سرمايه گذاري در بخش ديگر سود بيشتري به دست آورند، قطعا استقال از اين حوزه خواهد گرفت و ليلي ندارد در آن زمان مردم با پولشان خودرو يا جنس ديگري بخرند، از اين رو آنقدر باشد طرح هاي نيمه تمام را از نظر صرفه اقتصادي مطلوب و سهل کنيم که مردم به سمت آن بيايند. البته کارها و امور ديواني مشکلاتي را را در اين رابطه ايجاد مي کند که عملا مردم و سرمايه گذاران خسته مي شوند، از اين رو بايد اين امور تسهيل شده و برخي مقررات از جلوي پاي سرمايه گذاران برداشته شود، البته در شرايط کنوني مقداري از موانع برداشته شده است. سياست ايران نبايد معطل اروپا شود رئيس قوه مقننه کشورمان در پاسخ به سوالي درباره رويکرد و عملکرد اروپايي ها در عمل به تعهداتشان در اجراي برجام گفت: قطعاً سياست کشور ما نبايد معطل اروپا شود، از اين رو به نظر من مجلس و دولت طبق فرمايشات رهبري بايد جهت گيري روشني را داشته باشند که آن تکيه بر توان و ظرفيت هاي داخل کشور است. از اين رو ما ظرفيت هاي بسياري از جمله نسل جوان و نيروهاي متخصص داريم که از اين ظرفيت ها بايد براي تقويت بخش توليد استفاده کنيم. حال دليل اينکه اروپايي ها دست دست مي کنند، اين است که آنها بهانه گرفته اند و مي گويند که شرکت هاي ما وقتي به سمت ايران مي آيند، مورد تحريم آمريکا قرار خواهند گرفتف البته يک مقدار از اين مسائل درست است و آمريکايي ها لشگري را براي اين مسئله ايجاد کرده اند، اما به نظر من اروپايي ها به اين مسئله توجه خواهند کرد که راه ها براي ايران تنها اروپا نيست، يعني جمهوري اسلامي مي تواند با کشورهاي ديگر راه هاي ديگري را پيدا کند، زيرا ايران کشور کوچکي نيست و ظرفيت هاي بالايي دارد، از اين رو آنها اگر به دنبال منافعشان هستند مي توانند در زمينه هاي مختلف در ايران سرمايه گذاري کنند و قطعا در صورت ورودن نکردن آنها، ديگر کشورها وارد مي شوند. بنابراين اينطور نيست که ما انحصاري به اروپايي ها داشته باشيم، کما اينکه در شرايط کنوني ايران با برخي کشورها کار مي کند و اين جنس هايي که وارد کشور مي شود، از کره مريخ نمي آيند بلکه از همان کشورها وارد ايران مي شود، لذا اروپايي ها بايد بفهمند که با اين مسير منابعشان لطمه مي خورد. دکتر لاريجاني ادامه داد: البته اروپايي ها اقداماتي را صورت داده و موسساتي را به وجود آورده اند تا اين موسسات با ايران کار تجاري کنند و اينها زير ضربه تحريم قرار نگيرند. از اين رو مدل حقوقي اين برنامه ايجاد شده و مسئول آن انتخاب و ثبت نيز شده است. حال بايد ديد که اين مدل، براي حرکت جان و قدرت دارد؟ لذا براي ايران تنها مهم اين است که ببينند که اين مدل و رويکرد مي تواند کاري کند و نقل و انتقالي صورت دهد. نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: آمريکايي ها با اقداماتشان مشکلاتي را براي ما ايجاد کرده اند، اما ترديد نکنيد که شرايط در آينده متفاوت خواهد شد، از اين رو آمريکا از ابتداي سال 97 تحريم هاي اوليه را ايجاد کرد و پس از آن تحريم هاي بعدي را در آبان عملاتي کرده و اعلام کردند که ايران 22 بهمن را نخواهد ديد و فروش نفت به صفر خواهد رسيد، اما 22 بهمن باشکوه تر از گذشته برگزار شد و نيات کثيف آنها هيچ وقت تحقق پيدا نکرد و امور ما نفت مان را خوب مي فروشيم. اين مسئله نشان داد که اين گونه نيست که اگر آنها اراده کردند، آن مسئله محقق شود، از اين رو به نظر من در سال آينده علي رغم اظهارات آنها مي تواند راه هايي را براي سرمايه گذاري فراهم کرد و اطلاع دارم در اين عرصه تحرکاتي به وجود آمده و انشاالله کشور از اين مرحله عبور خواهد کرد. دکتر لاريجاني در پاسخ به سوالي در رابطه با رويکرد اسلام هراسانه برخي از کشورهاي اروپايي گفت: اصولاً اين کشورها علي رغم ادعاهايشان درباره حمايت از حقوق بشر، خارج از دين و مذهب افراد، عملاً نسبت به آيين خودشان توجه بسياري دارند. مثلا کشور ترکيه بيش از 25 سال است که به دنبال پيوستن به اتحاديه اروپا بوده، از اين رو اروپايي ها در گام نخست گفتند که ترکيه بايد ضوابط اقتصادي ما را رعايت کند که اين امر محقق شد، اما پس از تمام اين اقدامات عضويت ترکيه پذيرفته نشده است، زيرا بافت ترکيه مسلمان بوده و آنها نمي خواهند هويت خويش را تغيير دهند. اروپايي ها حتي نسبت به ورود مهاجران به کشورهايشان نيز حساس هستند، از اين رو اين کشورها به دنبال آن هستند که هراسي نسبت به مسائل اسلامي ايجاد کنند تا به اهدافشان برسند، وگرنه چطور مي خواهند ميان مردم خود را براي ممانعت از مهاجران مسلمان توجيه کنند. وي ادامه داد: علاوه بر اين اقدامات و مسائل در منطقه ما نيز ايران هراسي را ايجاد کرده اند تا از اين طريق دزدي و چپاول اموال اين کشورها صورت گيرد. اين بدان معناست که آنها يک نگراني و نزاع تصنعي در منطقه ايجاد مي کنند تا از کشورها پول گرفته و سلاح بفروشند و تاکنون نيز خوب چپاول کرده و کشورهاي منطقه نيز فريب خورده اند، حال اين سوال مطرح است که آيا مي توانند در آينده نيز اين مسير را ادامه دهند؟ در پاسخ بايد گفت که به دلايل مختلف مشخص نيست که بتوانند به اين نحو ادامه دهند، زيرا شرايط تغيير کرده است. به طور مثال شرايط امروز کشور فرانسه چالش بسيار عميقي است و مردم نسبت به تبعيض ها اعتراض دارند، در شرايط کنوني مردم با يکديگر ارتباط داشته و دستگاه هاي دولتي ديگر آنقدر تسلط ندارند، بنابراين نوع تبعيض ديگر خيلي مورد پسند نيست، بنابراين اين مسير راه همواري براي آنها نيست و قطعا به تدريج اذهان عمومي روشن مي شوند. نرخ ارز بايد پايين تر از قيمت فعلي باشد/ وضع وجود محل مستقري نيست وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه در سال 97 شاهد حضور کمتر شما در قم بوده ايم، آيا اين مسئله علتي داشت؟، گفت: من به شهر قم تردد داشتم ولي قبول دارم که به حجم گذشته نبوده و از اين جهت از مردم عذرخواهي مي کنم، علت اين مسئله آن بود که از ابتداي سال 97 گرفتاري هايي در عرصه کشور پشت سر هم ايجاد شد، به طوري که در ارديبهشت ماه رئيس جمهور آمريکا کاري کرد که يک مقداري چالش اقتصادي در کشور ايجاد شد که بعد از آن هم ناآرامي هايي به وجود آمد، از اين رو اين مسائل مقداري زمان برد تا کشور سازمان يابد، زيرا کشور آمادگي براي چنين شوکي نداشت. در اين رابطه حجم بسيار زيادي جلسه و نشست برگزار شد تا امور ساماندهي شده و مشخص شود که در بحث ارز بانک ها چگونه مي توانند اين حوزه را مديريت کنند. در آن دوران، دولت پيشنهاد اختصاص ارز 4200 توماني را ارائه کرد که بعداً مشخص شد اين استراتژي ممکن نيست. مجلس نيز در اين رابطه نظراتي داشت و پس از آن نيز رهبر معظم انقلاب هيات سران قوا را تعيين کردند و در اين مدت جلسات بسياري برگزار شد تا بازار ارز مقداري سکون يابد. البته به نظر من هنوز نرخ ارز بايد پايين تر بيايد و وضع موجود هم محل مستقري نيست. دکتر لاريجاني ادامه داد: بررسي اين مسائل زمان بسياري برد، تا تعيين شود که سيستم بانکي چگونه نظارت هايي داشته باشد و چگونه با دلالان ارز برخورد کند و در نهايت مجموعه اي از اقدامات تصميم گيري شد، از طرف ديگر در آن ايام ناآرامي هايي به وجود آمد که خود آنها نيز مقداري وقت برد. در آبان ماه سال جاري نيز اقدامات ديگري از سوي آمريکايي ها صورت گرفت، البته ما آماده بوديم و آمادگي ما مانع از بروز شوک در بازار شد و قطعاً اين مسئله نتيجه برگزاري جلسات متعدد بود. همچنين در ايام 22 بهمن نيز مراقبت هايي نياز بود و همه اينها دست به دست هم داد تا نتوانم به محضر ملت شريف قم شرفياب شوم و عرض ارادت کنم. لکن من افرادي را در مجلس گذاشته بودم که اختصاصاً مسائل و مشکلات قم را پيگيري کنند و مستمراً مي گفتم که مثلاً شهردار قم اين مشکل را در سازمان برنامه دارد و اين افراد مسائل را پيگيري مي کردند و اگر لازم بود من با سازمان مربوطه صحبت مي کردم. نبايد براي سال آينده تفال بد بزنيم رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: گاهي مي بينم که روزنامه ها، راديو و تلويزيون يک مقدار نگراني در جامعه ايجاد مي کنند که مثلا سال آينده سال سختي است، حال من خودم که با افراد صاحب نظر دولتي در ارتباط هستم و اطلاعاتم از آنها کمتر نيست؛ وجه عقلايي براي اينکه سال آينده را تيره و تار نشان مي دهند، نمي بينم. وي ادامه داد: نمي خواهم بلاجهت مسئله اي را با مردم درميان بگذارم، البته ممکن است سختي هايي وجود داشته باشد، ولي فکر مي کنم که ظرفيت ايران براي کار زياد است. دکتر لاريجاني اظهار داشت: چرا براي سال آينده تفعل بد مي زنيد؟ زيرا سازمانمان بهتر از گذشته شده و قوي تر عمل مي کند. من فکر مي کنم که ايراني ها انسان هاي باهوش و سختکوشي هستند و از اين مسائل عبور مي کنند و در اين عرصه رهبر معظم انقلاب نيز فرموده اند که اين موضوع يک مصافي است که آمريکا نمي تواند آن را به تنهايي جلو ببرد. القاي يأس در کشور واقعي نيست رئيس قوه مقننه کشورمان گفت: من چون سابقه کار با کشورهاي غربي در مسائل هسته اي را دارم، مي دانم که آنها گاهي يک ژست مي گيرند تا روحيات را برهم بريزند، از اين رو ما بايد اين را بفهميم، البته مقابله با اين مسئله کار و آرايش ديگري مي خواهد. وي تصريح کرد: نمي گوييم نقايصي در اين رابطه نيست، ولي يکي از موضوعات مهم در مجلس اين بود که آيا منبع 14 ميليارد دلاري در قالب ارز 4200 توماني درست به دست مردم مي رسد؟ حال اين سوال پيش مي آيد که چرا اين مکانيزم نبايد تغيير کند؟ از اين رو مي توان به تدريج و آرام آرام اين ساختارها را تغيير داد، لذا القاي يأس در کشور واقعي نيست. رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: ما در کشور بي مشکل نيستيم، اما آيا اين مشکلات راه حلي ندارد؟ من مي گويم که اين موضوعات کاملا راه حل دارد، اما بايد ساماندهي کرد و آن را به نتيجه رساند، لذا سال آينده سال حل اين مشکلات خواهد بود. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر