نماد آخرین خبر

شکرخواه: ظریف بازی ایران‌هراسی رسانه‌های آمریکا را برهم زد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
شکرخواه: ظریف بازی ایران‌هراسی رسانه‌های آمریکا را برهم زد
ايرنا/ استاد ارتباطات دانشگاه تهران گفت: محمد جواد ظريف به تنهايي توانست در تغيير نگرش نسبت به ايران موثر باشد و يک تغييردهنده بازي بود و بازي ايران‌هراسي رسانه‌هاي آمريکا را برهم زد. «يونس شکرخواه» عصر امروز چهارشنبه در نشست «تحريم ها و رسانه» در کنفرانس بين المللي اقتصاد جهاني و تحريم ها در دانشگاه الزهرا افزود: تئوري اقتصاد سياسي رسانه را در ايران تجربه مي‌کنيم و حتي رسانه هاي بخش خصوصي هم تحت تاثير اقتصاد سياسي هستند. مدير گروه مطالعات اروپا در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: عناصر سياسي و اجتماعي رسانه‌هاي ما را هدايت مي کنند و نه عنصر اقتصادي. در ايران، اگر اقتصاد ديجيتالي حاکم مي شد، خيلي از فسادها کنترل مي‌شد چون شفافيت به همراه داشت. شکرخواه با طرح سوالاتي اظهارداشت: نقش نهادهاي دانشگاهي يا رسانه‌ها در مقابله با تحريم ها چه بوده است و در اين زمينه ها چه کار کرده ايم و نهادهاي مدني چقدر در مقابله با تحريم‌ها کمک کرده اند. وي به تحريم رسانه‌هاي ايران در حوزه فناوري اشاره کرد و خواستار فراهم کردن زيرساخت‌هاي لازم براي رسانه‌هاي ديجيتال و آماده شدن براي مقابله با اعمال فشار و تحريم بيشتر عليه اين بخش شد. شکرخواه به اقدامات رئيس جمهوري آمريکا در موضوعات مختلف و خروج واشنگتن از پيمان هاي بين المللي اشاره کرد و گفت: رسانه هاي ما نه تنها اقدامات منفي ترامپ بلکه حتي برجام را خوب پوشش ندادند. استاد ارتباطات افزود: در حوزه رسانه‌هاي ديجيتال و چندرسانه‌اي ضعيف هستيم و بايد همکاري نهادهاي دانشگاهي حوزه ارتباطات با رسانه‌ها تقويت شود. وي خاطرنشان کرد: در حوزه محتوايي، ظريف به تنهايي، توانست در تغيير نگرش نسبت به ايران موثر باشد و يک تغييردهنده بازي بود و بازي ايران هراسي رسانه‌هاي آمريکا را به هم زد. رسانه‌ها به طور مستمر کليد واژه «تروريسم اقتصادي» را مطرح کنند همچنين در اين نشست مهدي فرقاني رييس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه با بيان اينکه ابتکار عمل رسانه‌ها در مواجهه با تحريم‌ها ضعيف است، اظهار داشت: ما نيازمند يک دولت کارآمد، رسانه‌هاي موثر و ملت تاب آور براي مقابله با تحريم‌ها هستيم. وي اضافه کرد: مهم‌ترين کارکرد رسانه ها، ارتقاي تاب آوري مردم است. تا صحبت از تحريم شد، مردم در بازار ارز و خريد کالا صف کشيدند. رسانه هاي ما فاقد خط مشي در مقابله با تحريم ها هستند. اين استاد دانشگاه با طرح اين سوال که رسانه ها چقدر به مردم و دولتمردان براي مقابله با تحريم اطلاعات دادند و چقدر توانستند ظرفيت هاي داخلي را براي تحريم ها فعال کنند،گفت:‌ رسانه ها در دوران جنگ تحميلي براي ارتقاي تاب آوري مردم و چگونگي مقابله با خطرات به مردم آگاهي مي دادند اما اکنون رسانه هاي ما در حال تصفيه حساب سياسي هستند. رسانه‌هاي ما به نفع چه کسي با دولت تصفيه حساب مي کنند. در هنگامه بحران، زمان تصفيه حساب سياسي نيست. وي با بيان اين که رسانه هاي ما خبر زده و سياست زده هستند و به مسايل مردم کمتر مي پردازند،افزود: نمود رسانه‌اي بحران از خود بحران سخت‌تر است. رسانه ها، زماني چنان صحبت از جنگ آمريکا با ايران مي‌کردند که واقعا مردم احساس خطر مي‌کردند در حالي که اين موضوع اصلا واقعيت نداشت. رسانه، يکي از ابزارهاي تحريم عليه ايران است. فرقاني گفت: رسانه‌هاي داخلي براي مقابله با تحريم ها همبستگي داشته باشند. رسانه ها، ضمن نقد سياست هاي اشتباه تصميم گيران، تاب آوري ملي را افزايش دهند تا مردم با عقلانيت بيشتري به موضوع بپردازند. وي ادامه داد: در سطح بين الملل، نياز به گفتمان سازي داريم. ظريف، گفتمان سازي کرد اما رسانه‌هاي ما هم بايد به اين موضوع ورود کنند. رسانه‌هاي ما بايد به طور مستمر، کليدواژه «تروريسم اقتصادي» را براي تحريم‌هاي آمريکا مطرح کنند تا در کشور و دنيا، اين موضوع به يک باور عمومي تبديل شود.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد